Přejít na obsah


Fotka

RA-4 a nastavení filtrů


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
23 odpovědí na toto téma

#1 RHfest

RHfest

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 208 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 16 říjen 2007 - 11:22:14

Hledám nějaký web či tabulku pro základní nastavení filtu pro konktrétní papír a film.Zítra si beru dovolenout a pouštím se do barvy a hledám nějaké základní nastavení filtrů od čeho se odpíchnout.

Je nějaký web na kterém je to pěkně po kupě (třeba jako časy+filmy+vývojky pro č:wink: a nebo zbývá si stáhbout konkrétní dokumetaci ke konkrétním materialům ?

Díky
  • 0

#2 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 16 říjen 2007 - 12:13:24

Doporučuju pročíst tyhle dva články, navazují na sebe. Základ se tam najít dá, mě to pomohlo (jenom je nutný před expozicí zařadit filtry :wink:)


http://www.photorevu...ent/view/70/46/

http://www.photorevu...ent/view/71/46/
  • 0

#3 jirif

jirif

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 399 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 16 říjen 2007 - 14:11:07

Hledám nějaký web či tabulku pro základní nastavení filtu pro konktrétní papír a film.Zítra si beru dovolenout a pouštím se do barvy a hledám nějaké základní nastavení filtrů od čeho se odpíchnout.

Je nějaký web na kterém je to pěkně po kupě (třeba jako časy+filmy+vývojky pro č:!: a nebo zbývá si stáhbout konkrétní dokumetaci ke konkrétním materialům ?

Díky


Jen pozitivní nebo i negativní proces?

Pro začátek kup Tetenal Colortec, máchání v chemii (čas a teplota) je vcelku pohodové, u 25 stupňů je to tuším 40vteřin, u 22 minuta (zhruba, pokud si dobře pamatuju), je to v manuálu u chemie. Kupodivu je to stejné bez ohledu na papír. RA4 je prostě standardizované.

U filtrace už záleží na spoustě faktorů: film, typ hlavy (Meopta Color 3 má jinou strmost filtrů než třeba Durst m707, mám to ozkoušeno ;-) ), dokonce i žárovka. Kupodivu není Osram jako Osram, to už mám ozkoušeno taky.
K filtraci dojdeš poměrně rychle, udělej proužkovku se základní filtrací např. C 0, M 70, Y 90, a potom jednou M +10, -10, Y +10, -10. Na tom poznáš, kterým směrem by ses měl asi ubírat. Důležité: hodnoť až úplně suchou fotku, pod denním světlem (nebo aspoň žárovkou simulující denní světlo), jinak budeš mít barvy ujeté, hlavně ve stínech...
  • 0

#4 RHfest

RHfest

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 208 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 16 říjen 2007 - 14:31:50

Jasně to chápu vím že existuje mnoho faktoru ovlivňující barvu světla.Ale každý výrobce definuje "standadní neutrální nastavení"

např papíry co mám mají 0C + 65M + 55Y
např porta 160VC "dení světlo" 0C + xxM + xxY (zatím jsem nenašel)

toto nastavím jako první a udělám prouškama korekci třeba

korekce (žárovka,hlava) např 0C -10M +15Y

a pokud například dám jiný film či papír můžu pomocí zjištěné korekce nastavit hlavu přímo (přibližně na konkrétní papír+film+světlo)

a já se ptám jesli někdo neví jestli existuje někde tabulka papírů a filmů + (u filmu se uvádí jesli se jedná o denní,umělé žárovka ...atd.) a jejich filtr.

Možná si to představuji jako hurvínek válku ,ale z článků co jsem četl jsem pochopil že by to mělo nějak takhle jít.
  • 0

#5 jirif

jirif

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 399 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 16 říjen 2007 - 14:49:35

no jo, každej ti dá nějakou "standardní" filtraci na podložku, ale ty si to musíš stejně zkalibrovat podle sebe. Hlava má jiné filtry, 0, 60, 60 není vždy 0, 60, 60. Stejné u žárovky. Bude mít vlákno, které dá lehký odstín jinam, než výrobce čekal a jsi taky jinde.
Druhá věc je, že každý má trochu jiný barvocit, někomu se líbí teplejší, někomu studenější fotky a standard máš jinde... Ale můžu ti skoro zaručit, že v okamžiku, kdy si ten proces zkalibruješ, tak při použití stejného typu filmu už budeš mít výsledky víceméně stejné, bude se to lišit políčko od políčka už jen minimálně, a to podle tvých subjektivních potřeb pro konkrétní snímek.

On ten článek ve photolifu je trochu zavádějící, popisuje to hoodně zjednodušeně, i když v principu pravdu má. Jen nepočítej, že tu skvělou fotku budeš mít po první půlhodině. Taky díky tomu sušení proužkovek:)

Jo, a ona tmavost a svým způsobem i sytost fotek je taky trochu ovlivněna i časem máchání ve vývojce, někdy se mi stalo, že jsem honil kleštěma papír v misce tak, že jsem přetáhl čas z 40vteřin až na minutu a fotka se mi líbila, když jsem ji dělal znova, už to nebylo ono. Prostě souběh dvou navzájem se kompenzujících chyb...;-))
  • 0

#6 extremo

extremo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 141 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 3 únor 2009 - 10:58:43

Dělali jsme s Danem (syn) naši první barevnou zvětšeninu a musím říci, že nás filtrace docela fest potrápila a tak se ptám, jestli by nebylo možné pomoci si počítačem pro výběr správné filtrace. Sken z negativu byl barevně dobrý a já potřebuji dostat to samé na fotku. Takže jak mám pokračovat když jsem zjistil, že bod na skenu z vyvolané fotky má tyto parametry:
R 225, G 215, B 219 (C 11%, M 13%, Y 8%, K 0%) (fotka má lehce růžový nádech, nastavená filtrace na zvětšováku byla C 0, M 64, Y 65 použitý film: Pro Foto 100) ten samý bod ze skenu negativu má toto: R 236, G 234, B 239 (C 6%, M 6%, Y 2%, K 0%). Jaký matematický výpočet by se tu dal použít pro výpočet přesného nastavení filtrů? Díky.
  • 0

#7 LukasJ

LukasJ

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 319 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 3 únor 2009 - 16:27:08

Já mám k jednotlivým filmům připsanou filtraci, ale stejně koriguji každou fotku. Teda pokud to není do rodiného alba. Tam to mrskám na základní filtraci. CAM nepoužívám, jednak to dle mě ani nejde, jednak IMHO počítač do Temnékomory nepatří...... :D Já se počítačema živým, tak je ve svém volnu nechci potkávat častěji než je nutné.....
  • 0

#8 extremo

extremo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 141 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 3 únor 2009 - 17:34:09

Analogovou fotografii mám hrozně rád a používání jakékoli moderní technologie to nezmění, tak proč nevyužít co se dá. Umět si vypočítat barevný posun, jako když vyvažujete bílou na světle modrou tabulku atd. aniž bych při tom zmařil pár papírů (možná dost) by mohlo být super. Možná na to chci jít zbytečně vědecky tak abych toho moc nezmařil a je možné, že za rok praxe nad tímto mávnu rukou. Teď se ptám, jestli je tu nějaký grafik nebo matematik, mohlo by to jít vypočítat? :)
  • 0

#9 khorak

khorak

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 83 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 3 únor 2009 - 21:07:07

Umět si vypočítat barevný posun, jako když vyvažujete bílou na světle modrou tabulku atd. aniž bych při tom zmařil pár papírů (možná dost) by mohlo být super.


Ono vypočítat to jistě jde, asi i změřit, jen bych si třeba v případě scanneru nebyl úplně jistý, jestli se měří na stejných vlnových délkách, jak je citlivý papír. Po mnoha pokusech a omylech jsem dospěl k jediné stoprocentní metodě a to je denzitometr. Prostě udělám zkoušku z místa, kde je něco neutrálně bílého nebo šedého, vyvolám papír, usuším fénem a změřím denzitometrem odchylku od bílé. Údaj denzitometru stačí odečíst od aktuální filtrace a výsledek je při dodržení ostatních okolností (čas expozice, teplota a čas ve vývojce) úplně přesný. Denzitometr je z ebaye za pár dolarů a nejmíň 20 let starý, nové jsou ukrutně drahé. Taky mám analyzátor Omega, ale měření je dost vachrlaté (stačí malinko posunout sondu a ukazuje to jinak) a navíc se jím nedá změřit absolutní odchylka, jen relativní od již jednou, pracně ručně, nalezené filtrace. Denzitometr je lepší v tom, že měří výslednou zvětšeninu, a tedy zohlední i odchylky v procesu (co já vím vyčerpávání vývojky, jiný druh papíru nebo filmu...)
  • 0

#10 papo

papo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 332 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 4 únor 2009 - 08:38:01

khorak: Tohle je dobrý tip, předpokládám, že se jedná o denzitometr, který měří světlo odražené od povrchu. Já mám analyzátor Wallner, který jsem před časem spolu s dalšími věcmi koupil na ebay, ale nikdy jsem se s ním ničeho rozumného nedobral, takže dělám klasicky zkoušky "okometricky". Jaká je značka toho denzitometru?
  • 0

#11 khorak

khorak

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 83 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 4 únor 2009 - 11:04:45

Mám x-rite 338, na dnešní stav techniky vykopávka, ale poslouží...
  • 0

#12 ivanhoe

ivanhoe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 4 únor 2009 - 11:12:32

Karbusického si prečítaj s humorom a POTOM :

všetko si odskušaj sam.. !!!!!

prichystaj si vela papieru na odpad,pokial sa s farbami nezžiješ, máš problem a bude ti to dlho trvat..
Naštuduj si farebný trojuholnik aby si pochopil uberanie a pridavanie farieb.
Pomer farieb na hlavach je 2:3, vašinou, /90:60, 105:82 cca/
Použivaj len 2 farebné kanály,inak budeš nahánat farby ako pes chvost.. Modry C vynechaj.
Každa farená hlava má inú citlivost, aj meoptácka...
/čo je na jednej 83 62, na druhej može byt 105 91/
Meopta Color 3 ma podla mna optimalny rozsah filtrovania medzi 65 až 105.. hodnoty nad a pod mi nikdy nevonali, ako keby zvacsovak "nezaberal"
Pokial nebudeš mat konštantné podmienky chémie, tak ráno pri taj istej filtracii ako večer si úplne niekde inde..
Tak v domacich kúpelnových podmienkach je to skor o hobby a pocite "vlastej fotky" , ktorá je vacsinou aj originál, lebo další kus uz toho isteho už može byt iný.. :wink:)
Na analyzatory a aj expozimetre sa vykašli, strata času.. časom sa naučíš odhadnút prvú skúšku a potom ideš dalej..
Osramky lampy vyhod, daj philipsky, za tento názor sa pobijem aj do krvi, stálo ma to pár korún ..
Na nejaké prepočty počítačové, to neplatí, strata času, ako som povedal, ak Ti kolíše chémia, prd platné.
Poznámka :v Paríži, špičkovy lab, má clapik takú véélikú farebnú mozaiku, podla nej postupuje dalej námatkovo, dalej podla svojho fareného citu, takže každý má iné farebné videnie a preto laborantom nemože byt každý... Tak paríž neurobil nikdy moje farby a ja som neurobil farby paríža, xi a mal som ich vždy trošu lepšie, skromne sa pochválim, :)
kludne sa pýtaj dalej, Pa
  • 0

#13 SISKA

SISKA

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 55 příspěvků(y)
Reputace: -1

Publikováno 4 únor 2009 - 18:36:07

Jak je to s papíry na tento proces. V tom článku se píše jen o papírech typu RC. Jsou i jiné ?
  • 0

#14 Goro

Goro

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 800 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové
Reputace: 11

Publikováno 4 únor 2009 - 19:56:10

Já začínám Y80 a M80 a pak koriguju podle toho jak se mi to zdá na proužku papíru. I vyměněná žárovka má jinou filtraci, takže to nemá smysl moc počítat předem. Většinou na 3. nebo 4. proužek ty snímky vypadají pěkně.
  • 0

#15 Goro

Goro

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 800 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové
Reputace: 11

Publikováno 4 únor 2009 - 20:00:10

Papíry jsou v podstatě všechny jen RC. Kdysi snad někdy v 60. letech kodak dělal cosi na papír, ale jen mi to někdo říkal, ani neznám zdroj. Možná někde existují transparentní fólie, ale spíš budou jen na CIBA proces.
Jinak u barevný fotky mi nikdy nevadilo, že je na RC. Tam mi vadí jen že z dnešních labů je to stejnej paskvil jako z digoše, ba mnohdy ještě horší, protože skeny taky stojí za...
  • 0

#16 ivanhoe

ivanhoe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 4 únor 2009 - 20:13:31

goro, čo si taký negatívny smerom k labom.. najdeš aj dobrého laboranta, ak hladaš..
a ciba je RC alebo White polyester, a ten neroztrháš..
transparentné folie neidú cez priebehové stroje, len cez rotačné..
  • 0

#17 extremo

extremo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 141 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 4 únor 2009 - 20:19:47

No, už se blížím, asi se budu pohybovat u M a Y někde nad 60 akorát mě zmátlo právě to od pana Karbusického kde doporučoval buď 98 a 148 nebo 50 a 96 kde jsme ty fotky měli úplně mimo. To že by mohli být M a Y téměř shodné se mě zdálo nereálné a tak jsem v tom docela plácal. poslední zkouška byla M 64 a Y 58 fotka byla do hněda takže asi přidáme na Y ale to až zítra dnes už na to nebudeme mít čas. Díky za rady. Ano, to barevné spektrum se budu muset naučit.
  • 0

#18 Goro

Goro

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 800 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové
Reputace: 11

Publikováno 5 únor 2009 - 15:02:28

Ivanhoe, já měl na mysli hybridní způsob - sken a pak osvit laserem. Tam se mi to nikdy nelíbilo, jinak kalsika je v pohodě, ale tady to možná takhle dělá jen jeden lab. A když chci jen něco, tak do tý komory to mám jen 17 schodů.
  • 0

#19 ivanhoe

ivanhoe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 5 únor 2009 - 15:40:19

G o r o :
10 rokov som to mal do komory len krokov šest.. 8-O)) 7 potom 2,5 km...

Ja viem, ale už analogových labov je málo, pár.. Aj to asi už len v menších mestách, repasáky.. Toto už nezastavíme.
Len ak to pojde na vyššie Dpi, Agfa mala D2,3 na 400Dpi, ale rozdiel bol minimalny. Frontier 570 scanuje na 600Dpi, ale len scany do 10x15, podla technikov.. ale tým neverím ani nos medzi očami, lebo to nemusí byt pravda a oni by to museli prácne ponastavovat. xi
  • 0

#20 LukasJ

LukasJ

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 319 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 5 únor 2009 - 16:14:42

No analogový lab je opravdu vzácnost. I v mém oblíbeném labu přešli na digi verzi. ČB fotky šílený, barevný jenom nic moc. Proto jsem to začal dělat sám. Ale leží jim tam ta analogová mašina, jen to nemám kam dát......
  • 0

#21 ivanhoe

ivanhoe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 5 únor 2009 - 16:26:08

treba na nich tlacit, čb fotka na farebny papier nebude nikdy pravá orechová.. ale v labe ide urobit kanal, kde si nastavia cb fotky, vypustia farebné info a dá sa na to pozerat, len asi si malo doterný alebo je vás tam málo.. :)
z xp-2 to ide celkom slušne
  • 0

#22 LukasJ

LukasJ

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 319 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 5 únor 2009 - 16:35:04

treba na nich tlacit, čb fotka na farebny papier nebude nikdy pravá orechová.. ale v labe ide urobit kanal, kde si nastavia cb fotky, vypustia farebné info a dá sa na to pozerat, len asi si malo doterný alebo je vás tam málo.. :)
z xp-2 to ide celkom slušne


No s majitelkou se dobře znám, s člověkem na labu taky, ale prostě je to vždycky takový divný. Prvně jsem viděl i různé barevné kostičky. To už není, ale furt ta černá prostě není černá. Kvalita papíru taky nic moc. Prostě proti Barytu je to hodně chudej příbuznej......
  • 0

#23 ivanhoe

ivanhoe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 5 únor 2009 - 17:00:52

ked používajú crystal... royal.. tak čo už..
ak tam dajú kodak supra endura , minimalne tá čierna sa výrazne zlepší, ale : je drahší, tak sa im do toho moc asi nexce a na bežných lidových zakázkach by to asi aj škodilo, museli by ist s teplotou vyvolania negatívou dole.
  • 0

#24 LukasJ

LukasJ

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 319 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 5 únor 2009 - 21:58:25

jj to je přesně ono. Aspoń by to bylo koukatelný. Ale abzch jenom nehaněl, velký formáty uměj suprově. To nejde přez lab.... Jo k fotce to ma jeste kus cesty, ale použitelný to vcelku je.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních