Přejít na obsah


Fotka

Šednoucí fotky


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
87 odpovědí na toto téma

#51 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 23 prosinec 2007 - 21:04:09

Hedgi, anžto jsem ve stěhovací fázi, mám komoru u rodičů, kde momentálně nedlím, jasné? :?
  • 0

#52 Golfista

Golfista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 630 příspěvků(y)
Reputace: 101

Publikováno 23 prosinec 2007 - 21:23:27

Pro Opemus 5A existuje taky ten mikroposuv?
  • 0

#53 ochu

ochu

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 243 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 23 prosinec 2007 - 22:38:09

himself: já bych zas mohl brečat, že nemám fotky ostré až ke kraji a nevim jak eště líp nebo čím ten zvětšovák seřídit, aby byly... ach jo
  • 0

#54 sklen

sklen

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 262 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 24 prosinec 2007 - 11:54:35

2 MVano: Nerad bych dostal kamenem, ale ještě zkusím odpovědět.

Na OP5 sice není, ale drážka ostřící tyčky je stejná jako u MG4. Takže jde použít varianta pro MG4. Stačí vyfrézovat dolíček pod pružným plíškem přitlačujícím ostřící kolečko. Resp. jde to i bez něj, tj. chytit fixační výstupek mikroposuvu přimo pod pružný plíšek, ale není to ono. Na OP5 to takto používám k mé plné spokojenosti. Nevím jak se liší OP5 a OP5a, předpokládám, že ostření je stejné. Až půjdete koupit mikroposuv, vezměte si pro jistotu ostřící kolečko s sebou pro srovnání. U Škody stál tuším 450kč.
  • 0

#55 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 25 prosinec 2007 - 17:41:01

Takže první mezivýsledek:
stejná chemie, jiný objektiv, 10 minut červené světlo (a položené věci na papíře), výsledkem je perfektně bílý papír, zatím se koupající
  • 0

#56 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 25 prosinec 2007 - 17:43:50

Mimochodem, jak se likviduje stará chemie? Vylitím do umyvadla? :)
  • 0

#57 hedgi

hedgi

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 193 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 25 prosinec 2007 - 18:35:09

Mimochodem, jak se likviduje stará chemie? Vylitím do umyvadla? :)


Fotochemie je dost casto jedovata, takze treba ja ji do zachoda/umyvadla neleju, ale skladuju ji v kanistrikach od destilovane vody a kdyz se nahromadi, tak ji odvezu do sberneho dvora (berou to od fyzickejch osob zdarma). Doufam, ze oni to tam pak neslejvaj do kanalu, ale predavaj to k likvidaci/neutralizaci ...
  • 0

#58 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 25 prosinec 2007 - 20:55:36

Tak hlásím, že část fotografií už schne a vypadá o poznání lépe, skoro bych řekl perfektně! Ale nebudu chválit den před večerem a navíc taky jde o cvičný formát 10x15.
  • 0

#59 poly

poly

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 43 příspěvků(y)
  • LocationBeskydy
Reputace: 9

Publikováno 25 prosinec 2007 - 21:57:32

Divím se, že to tu ještě někdo neproflák, ale já mám zkušenost, že RC papíry (Foma) - za ty mohu mluvit. Jsou v ustalovači a v prací vodě ok, ale při schnutí ZNATELNĚ tmavnou (všimni si posledních kapek při schnutí, jak je pod nimi emulze světlejší). Při přechodu z původních barytů jsem tak několik večerů vyráběl taky přičmoudlé šeďáky. Musíš si zkalibrovat oko a vyrábět pozitivy o chloupek světlejší (dojdou při schnutí), nebo hodnotit opravdu až suchou zkoušku (fén nebo topení). U barytů podle mně je tento vliv tmavnutí podstatně menší, je-li vůbec.
Pokud se divíte, proč jsem přešel z barytů na RC (a nyní zase u výstavních zpět na baryt), tak prostě v době mého intenzivního tvoření cca 1978 - 1988 byly jen baryty. "Vymoženost" typu RC a vše je rychle hotovo byla až později.

Jinak trošku kroutím hlavou nad těmi zvětšovacími mikroskopy. Všichni cloníme na "ideální" clonu a snažíme se mít slušný objektiv, nějak mi stačí zvětšovací lupa Fomy bez krycího skla. Jestli náhodou víc nehračičkujem, než tvoříme. Já teda k tomu sklony mám.

Přeju dobré světlo do nového roku! A fandím webu Temné komoře.
  • 0

#60 poly

poly

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 43 příspěvků(y)
  • LocationBeskydy
Reputace: 9

Publikováno 25 prosinec 2007 - 21:58:01

Divím se, že to tu ještě někdo neproflák, ale já mám zkušenost, že RC papíry (Foma) - za ty mohu mluvit. Jsou v ustalovači a v prací vodě ok, ale při schnutí ZNATELNĚ tmavnou (všimni si posledních kapek při schnutí, jak je pod nimi emulze světlejší). Při přechodu z původních barytů jsem tak několik večerů vyráběl taky přičmoudlé šeďáky. Musíš si zkalibrovat oko a vyrábět pozitivy o chloupek světlejší (dojdou při schnutí), nebo hodnotit opravdu až suchou zkoušku (fén nebo topení). U barytů podle mně je tento vliv tmavnutí podstatně menší, je-li vůbec.
Pokud se divíte, proč jsem přešel z barytů na RC (a nyní zase u výstavních zpět na baryt), tak prostě v době mého intenzivního tvoření cca 1978 - 1988 byly jen baryty. "Vymoženost" typu RC a vše je rychle hotovo byla až později.

Jinak trošku kroutím hlavou nad těmi zvětšovacími mikroskopy. Všichni cloníme na "ideální" clonu a snažíme se mít slušný objektiv, nějak mi stačí zvětšovací lupa Fomy bez krycího skla. Jestli náhodou víc nehračičkujem, než tvoříme. Já teda k tomu sklony mám.

Přeju dobré světlo do nového roku! A fandím webu Temné komoře.
  • 0

#61 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 25 prosinec 2007 - 22:21:34

Takže už dosychají i větší formáty (18x24). Zdá se, že jsou velmi kontrastní, černá je černá, bílá je bílá. Jen - přesně podle výše uvedeného příspěvku - při schnutí mírně ztmavnou. Ale to se doladí expozicí. Teď zase bojuji s tím, že některý negativ chce 30 vteřin, některý 5. Podle oka se to trochu pozná, ale ne moc.
Další dílčí problém je, že u malých papírů mi vychází extrémně krátké časy (pod pět vteřin) i třeba na clonu 16. Trochu bych s tím chtěl zabojovat. Slabší žárovku (mám 150) evidentně neseženu, tak buď regulovatelný zdroj, nebo šedý filtr. Co vy na to?
Díky
  • 0

#62 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 25 prosinec 2007 - 22:42:35

tusim ze MG hlava na Magnifax 4 ma vestaveny sedy filtr. trochu to pomuze. pro tvoji utechu - pri clone 11 mi na 13x18, kondenzor, mi vychazi casy cca 1,5-3s, na 5s je uz papir cerny jak telefon... pokud chces delsi casy, porid treba Chamois (Fomatone 542) papir od Fomy...Eda by mohla povidat o hledani optimalniho casu :)
  • 0

#63 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 25 prosinec 2007 - 22:50:32

Já mám hromadu papírů jiných, které chci využít a na kterých se chci učit. Do toho šuplete by mohl jít dát třeba šedý cokin, i když je výrazně menší, nebo by to vadilo při okrajích?
  • 0

#64 ochu

ochu

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 243 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 25 prosinec 2007 - 22:50:47

No s tim, že každá fotka chce jiný osvit - to si hold musíš zvyknůt. Mosim řéct, že po půl roce snažení už sem sám viděl v mojem odhadu velký pokrok. Ale že na clonu 16 jenom 5 vteřin... Nemáš náhodů vyndaný kondenzor? To by mohlo byt. Jinak podexponovaný negativ nebo nevim co iného...
No mě sa zas dneska stalo, že mě u 30x40 vycházaly časy 20s při cloně 8. Sem si říkal, čim to kurňa je a proč sů ty fotky tak nekontrastní. No a potom sem na to přišel - zapoměl sem dat multigrad filtr. A čas byl hnedka zpátky na normální minutě...
  • 0

#65 ochu

ochu

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 243 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 25 prosinec 2007 - 22:53:47

Ty jo kde ty krátké časy berete? Já osvicuju 10x15 v průměru 12s při osmičkové cloně...
Jináč zkus ten filtr dat přímo na kondenzor a pozoruj, jak sa ti mění barva dole na desce - jestli ti to pokryje celý negativ, tož by to mělo byt ok.
  • 0

#66 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 25 prosinec 2007 - 22:53:50

Ne, kondenzor jsem řešil v nedalekém vlákně (magnifax 4 a kondenzor), ale mám tam ten správný šuplík, pro ohniska nad 60 mm
  • 0

#67 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 25 prosinec 2007 - 23:01:14

ochu, ogaro, toz ja tam zadny MG filtr nedavam bo mam jen pevne gradace :)
  • 0

#68 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 25 prosinec 2007 - 23:42:25

himself: asi ti nezbude nic jiného, než ten šedý filtr, ale zkus ho dát třeba úplně dolů pod objektiv, jestli tam máš držáček na ochranný červený filtr (ten červený zkus nějak odstranit), je možné na držáček položit ten šedý filtr - proměř si, jak moc světla ubírá, jestli to vůbec stojí za to.

Nebo začni dělat větší obrázky :)
S malým obrázkem je stejná práce (zabere stejně času), jako s větším. Pokud nemáš měřáček na proměření scény, stejně musíš dělat na každou fotku proužkovku, pokud chceš, aby fotka za něco stála, a někdy ani jedna proužkovka nestačí - alespoň u mě:wink: .
  • 0

#69 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 25 prosinec 2007 - 23:46:33

No ten měřáček (expozimetr na negativ?) by mě docela zajímal. Co umí a tak ...
  • 0

#70 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 25 prosinec 2007 - 23:59:53

himself: no nemám takový přístroj, ale jsou různé od různých výrobců např. Jobo comparator (či jak se to jmenuje) se tuším dá c bazáči sehnat něco málo pod tisícovku, ale taky meopta dělala takový přístrojek, občas se na Paladixu nebo na aukru objeví:

http://www.meopta.cz...ng-pdf-3255.pdf

ty jsou samo jednodušší.

Pak jsou profi přístrojky, ale ty už stojí o hodně víc...rozhodně se o tom už v nějakým vlákně mluvilo - jeden profi přístrojek používá Kodl, rovněž Dany má celou sestavičku nastavenou přímo na zvětšovák.
  • 0

#71 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 26 prosinec 2007 - 00:14:23

No kdyby to fungovalo spolehlivě, bylo by to samozřejmě super, poněvadž jaksi odpadl odpad. Nehledě na promarněný čas i chemii. Snad se tady někdo chytí. Nebo holt zkusím nějakým levným přístrojkem, abych viděl, co se od toho dá čekat.
  • 0

#72 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 26 prosinec 2007 - 00:22:33

zkus projít tady - ke konci článku je diskuse, tak v ní
http://www.temnakomo...=article&sid=41
  • 0

#73 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 26 prosinec 2007 - 00:25:28

Dík! Jdu na to
  • 0

#74 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 26 prosinec 2007 - 00:30:23

Výborně, tak jsem zjistil, že nic nevím a neznám :)
  • 0

#75 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 26 prosinec 2007 - 00:30:36

není to ještě přesně to, co jsem ti chtěla najít, ale snad tě to trochu navede...zkusím taky ještě pohledat
  • 0

#76 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 26 prosinec 2007 - 00:34:51

No pokud jde o články, doporučuju přečíst všechny :!: pokud jsi to ještě neudělal :lol:
Určitým příspěvkům vůbec nerozumím, nejsem technický typ - některý věci prostě nikdy nepochopím :) , ale to mi nevadí, hlavně že foťák fotí a zvětšovák zvětšuje :D , co víc by si mohla temnokomornice přát :wink:
  • 0

#77 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 26 prosinec 2007 - 00:38:51

Á tady je to, byl to hned úplně první článek na temné komoře od kodla

http://www.temnakomo...e=article&sid=2

a přístroj najdeš zde:

http://www.rhdesigns.co.uk/
  • 0

#78 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 26 prosinec 2007 - 00:40:01

Už jdu na to. Ještě k mému problému s příliš krátkou expozicí - myslím, že jsem našel celkem levné a elegantní řešení: http://www.conrad.cz...asuvka dp64168/
  • 0

#79 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 26 prosinec 2007 - 13:06:31

..jednoduchej způsob, jak snížit svit žárovky na polovinu, je šoupnout do vypínače, do polohy vypnuto, do série obyčejnou diodu. pozor!, rada jenom pro bastlíře, bacha na těch 220 voltů. měl jsem to na opemusu 6x6 a celkem se to osvědčilo. teď mám ve zvětšováku halogenku, tam to udělat nejde kvůli zdroji, tak jsem proces přispůsobil a jde to. hoj
  • 0

#80 sklen

sklen

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 262 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 26 prosinec 2007 - 13:21:47

Podžhavení žárovky změní barevnou teplotu světla. Bude to mít vliv při použití MG filtrů nebo barevné hlavy. Patrně bude potřeba použít jiné filtrace pro stejnou požadovanou gradaci při žárovce svítící naplno a při jejím podžhavení.

Tuším, že tazatel má MG4, kde je možné vetešit s kondenzorem. Při zvětšování kinofilmu kondenzorem pro 6x9 se sníží intenzita světla. Při zvětšování svitku to nepomůže.
  • 0

#81 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 26 prosinec 2007 - 13:39:11

Jasně, mám MG4 a dělám jen čb, takže změna spektra nevadí, když bude pořád stejná a budu mít "nakalibrováno".
Kondenzor mám jen pro 6x9 (nad 60mm ohnisko) a z kina mov nevolám. Nejčastější je 6x4,5 a 6x6.
  • 0

#82 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 26 prosinec 2007 - 17:00:14

Mimochodem, dají se multigrejdy nějak snadno použít jako papíry s pevnou gradací, nebo to prostě nejde? Abych nějak využil ty staré zbytky, co tu mám ...
  • 0

#83 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 26 prosinec 2007 - 17:14:02

Multigrade jako pevná g.:

1. exponovat bílým světlem stejně jako pevnou gradaci -> výsledkem bude měkčí gradace, Speciální nebo tak něco (viz příbalový leták).
2. použít purpurový filtr (M1 2x nebo eqivalent) a pracovat jako s pevnou normální gradací.
  • 0

#84 sklen

sklen

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 262 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 26 prosinec 2007 - 21:15:48

Při trvale podžhavené žárovce samozřejmě nebude problém, možná jen MG filtry budou mít trochu jinou gradaci. Měl jsem na mysli případ použití podžhavené žárovky pro malé formáty a normálně připojené žárovky pro velké formáty. Tam by asi bylo potřeba mít dvě "kalibrace" pro MG filtry. U papírů s pevnou gradací to bude jedno.
  • 0

#85 zajda

zajda

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 888 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 26 prosinec 2007 - 21:53:31

co to znamená v důsledku mít dvě různé kalibrace?
můžeš to sklene trochu rozvést?
dík
  • 0

#86 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 26 prosinec 2007 - 21:55:43

Myslím, že s podžhavenou žárovkou nebude problém. Filtr propustí z trochu jiného spektra zase jen to jedno "co pustí filtr".
  • 0

#87 Ondrej1

Ondrej1

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 315 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:14:57

Mimochodem, dají se multigrejdy nějak snadno použít jako papíry s pevnou gradací, nebo to prostě nejde? Abych nějak využil ty staré zbytky, co tu mám ...


Kdysi jsem to testoval a vycházelo to velmi přesně: bez filtru = gradace dva a čas je menší než poloviční (1,33 EV nebo 1,67 EV opět přesně dle datasheetu).
  • 0

#88 sklen

sklen

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 262 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 27 prosinec 2007 - 11:57:27

co to znamená v důsledku mít dvě různé kalibrace?
můžeš to sklene trochu rozvést?
dík



MG papír je navržen tak, že při expozici modrým světlem má extra tvrdou gradaci a při expozici zeleným pak extra měkkou. Při expozici bílým (stačilo by modrozelené) pak speciální (o něco měkčí než normální). MG filtry jsou navržené pro bílé světlo, resp. pro obyčejnou žárovku (aspoň doufám). Filtrují bílé světlo tak, aby exponovaný papír měl příslušnou gradaci. Očekával bych, že při změně barevné teploty žárovky (jejím podžhavením) se změní gradace papíru při použití stejného filtru. Dvěma kalibracemi (nesmyslný termín) jsem myslel to, že při expozici jedním MG filtrem bude MG papír mít různou gradaci při osvětlení žárovkou při plném napětí a jinou při osvětlení žárovkou s nižším napětím (podžhavenou).

Toto chování nemám odzkoušené, jen bych ho logicky očekával. Možná, že význam změny barevné teploty žárovky bude zanedbatelný.

Já osobně bych hledal jinou cestu, jak snížit světelný tok (žárovka s nižším výkonem, šedý filtr před kondenzorem apod.)

Pro papíry s pevnou gradací snížení napětí na žárovce samožřejmě vyhoví, ale možná je škoda času hledat řešení jen pro tyto papíry, když se dá (skoro jistě) v budoucnu předpokládat použití i MG papírů.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních