Atomal
#151
Publikováno 3 duben 2012 - 06:54:27
Dva roky staré balení je jako nové.
Používám vždy destilovanou (no, demineralizovanou) vodu a každému to doporučuji. Nestojí za to čekat, co zrovna poteče z kohoutku a čím nás to překvapí. Myslím vodu z laboratoře, ne ze supermarketu nebo benzínové pumpy.
#152
Publikováno 7 duben 2012 - 18:20:57
#153
Publikováno 7 duben 2012 - 18:37:42
Tak som vyvolal AGFA APX 100 a negatív je perfektný pri 24x30 skoro žiadne zrno.Ten ,,ATOMAL,, je dobrý.Ešte vás chcem poprosiť o radu aký filmový skener by ste mi doporučili.
dedikovaný filmový skener, nikon, minolta, záleži aj aký formát, či iba 35mm alebo viac
#154
Publikováno 7 duben 2012 - 19:08:38
stačí 35mm
Tak som vyvolal AGFA APX 100 a negatív je perfektný pri 24x30 skoro žiadne zrno.Ten ,,ATOMAL,, je dobrý.Ešte vás chcem poprosiť o radu aký filmový skener by ste mi doporučili.
dedikovaný filmový skener, nikon, minolta, záleži aj aký formát, či iba 35mm alebo viac
#155
Publikováno 7 duben 2012 - 19:51:59
stačí 35mm
Tak som vyvolal AGFA APX 100 a negatív je perfektný pri 24x30 skoro žiadne zrno.Ten ,,ATOMAL,, je dobrý.Ešte vás chcem poprosiť o radu aký filmový skener by ste mi doporučili.
dedikovaný filmový skener, nikon, minolta, záleži aj aký formát, či iba 35mm alebo viac
mám nově minoltu scan dual III, za tu cenu je to paráda. na paladixu myslím ještě jedna je, ale nevím, jestli je ten inzerát aktuální....
#156
Publikováno 9 duben 2012 - 09:20:01
#157
Publikováno 9 duben 2012 - 11:07:35
Nebo nejlevnější od Epsonu, Epson Perfection V33, naskenuje celý pás a rozdělí po políčkách, nemusíš tahat šuplík. Kvalita zdá se mi dostatečná.
Na 35 mm si radšej ako Epson kúp nejakú ojetinu, nikon coolscan V ED alebo prípadne niečo staršie alebo minolta scan elite dimage 5400 či aká to bola, všetko už len použité. Inak za pár šupov sa dá kúpiť nikon LS2000, nie je to zázrak, ale 35mm sa na tom slušne skenovať dá a myslím, že aj lepšia ako s tým epsonom. Jeden mám doma, teraz ho už skoro nepoužívam, len bohužiaľ mu nefunguje podávač na film-dá sa kúpiť, ale neriešil som to teraz, lebo fotím na 6x4,5.
#158
Publikováno 10 duben 2012 - 20:31:50
#159
Publikováno 19 listopad 2012 - 23:13:28
A nedá mi spomenúť ešte jednu vec: poznám človeka, ktorý si len jediný raz namočil ruky do tejto vývojky a dva roky sa nemohol zbaviť ekzémov. Najjedovatejší je pri tom práve ten olej, alebo fleky, ktoré sa pri prelievaní usadia na stene nádoby. V žiadnom prípade ich neumývame rukou. Nalejeme plnú nádobu vody a pridáme do nej malé množstvo (postačí ani nie deci na liter) kyseliny soľnej. Tento roztok necháme pôsobiť aj niekoľko hodín. Kyselina tieto fleky rozpustí na svoju soľ a tá sa už vypiera oveľa ochotnejšie. Ak namiesto toho sa budete snažiť nádobu len mechanicky umyť, jed sa len premiestni na iné teleso a počká si na svoju príležitosť.
#160
Publikováno 20 listopad 2012 - 12:32:00
Pri rozpúšťaný sa mi vytvoril popol-zrazenina purpurovo hnedá,
prefiltrované,
vývojka funguje ale vytvoril sa dosť velký závoj,v porovnaný s doteraz používanými vývojkami
a to aj pri riedený 1+1,
najhoršie dopadol stock po dalšom použití,
Acros mi úplne zčernal,kde som zvyknutý na úplne čirú podložku.
Asi by som už dalej neexperintoval.
#161
Publikováno 12 září 2013 - 21:35:34
1. Nevíte o tom, že by někdo vyráběl nebo byl ochoten vyrobit původní Atomal, tedy s Atomalem?
2. Nějaké zkušenosti s tím, jak se vůči Atomalu má např. Adolux ATM 49 (což je prý na objednávku dostupné u Škody)? Je to CD3 jak se uvažuje výše? Složení naznačuje spíš hydrochinon.
#162
Publikováno 12 září 2013 - 22:50:54
#163
Publikováno 13 září 2013 - 07:22:30
Na druhou otázku tady odpověď už najdeš, pročti si celé vlákno a nebo tu http://www.temnakomo...rnymi-vyvijeci/
Hydrochinon byl už v původním atomalu.
#164
Publikováno 13 září 2013 - 07:27:26
Jakoze ten od Adoxu zrno rozmyva?rozdíl byl především v ostrosti zrna
Urcite, cas od casu se v Praze na chvili objevim. Odkoupim.jestli máš zájem na zkoušku, nějaké pytlíky Adoxího mi tu přebývají - převzetí možné v Praze.
#165
Publikováno 13 září 2013 - 07:36:30
Troufale oživuji staré vlákno a borců kovaných se dovoluji ptát:
1. Nevíte o tom, že by někdo vyráběl nebo byl ochoten vyrobit původní Atomal, tedy s Atomalem?
2. Nějaké zkušenosti s tím, jak se vůči Atomalu má např. Adolux ATM 49 (což je prý na objednávku dostupné u Škody)? Je to CD3 jak se uvažuje výše? Složení naznačuje spíš hydrochinon.
1. Asi nikdo. Vyvolávací látku Atomal už cca nejméně 60 let nikdo nedělá.
2. I v ORWO A-49 už nebyl atomal, ale barevný vyvolávač (jed jak sviňa) / totéž Fomal. Porovnáním filmů a fotek z filmů vyvolaných v A-49 a Adox ATM49 jsem nenašel znatelný rozdíl.
3. Ve Fotoimpexu (snad i v Macodirectu) lze koupit ATM49 za cenu velmi příznivou, a co je ještě lepší, prodávají k němu i regenerátor, za babku, nemá to chybu (používal jsem v 70-80tých letech A49 s regenerátorem, s výbornými, stálými výsledky.
4. Namíchat se dá, sám jsem vycházel z původní receptury (s pyrokatechinem a HQ jako akcelerátorem, a náhradou atomalu barevným vyvolávačem, po vyladění poměrů naprostá spokojenost jak s tonalitou, tak ostrostí a jemností zrnka (zkoušen jak CD-3, tak CD-4)
Ve všech známých receptech vývojky Atomalu (resp.A-49) a jeho klonů, je 95 či 100g siřičitanu sodného. Při míchání vlastní náhražky je důležité sestavit poměry tak, aby vyvolávací čas byl v rozmezí 7-10 minut, při delším máchání už siřičitan v této koncentraci skutečně zrníčko poněkud změkčuje (jak tu mnozí říkají, rozmývá) - testováno vlastnoručně na Double-x a P4/P3. Ovšem při ředění 1+1, 1+2 a použití jako jednorázovky už tohle neplatí, naopak, zrníčko je velice ostré.
#166
Publikováno 13 září 2013 - 07:43:11
To jsem ucinil, i kdyz pripoustim, ze delsi vlakna neudrzimpročti si celé vlákno
Diky, to je presne k veci.
Ahoj, Jiri!4. Namíchat se dá, sám jsem vycházel z původní receptury (s pyrokatechinem a HQ jako akcelerátorem, a náhradou atomalu barevným vyvolávačem, po vyladění poměrů naprostá spokojenost jak s tonalitou, tak ostrostí a jemností zrnka (zkoušen jak CD-3, tak CD-4)
Ve všech známých receptech vývojky Atomalu (resp.A-49) a jeho klonů, je 95 či 100g siřičitanu sodného. Při míchání vlastní náhražky je důležité sestavit poměry tak, aby vyvolávací čas byl v rozmezí 7-10 minut, při delším máchání už siřičitan v této koncentraci skutečně zrníčko poněkud změkčuje (jak tu mnozí říkají, rozmývá) - testováno vlastnoručně na Double-x a P4/P3. Ovšem při ředění 1+1, 1+2 a použití jako jednorázovky už tohle neplatí, naopak, zrníčko je velice ostré.
Jo, o postupu sveho vyvoje jsi tu uz psal, jen to (aspon pro me) nemelo tak uplne zretelny zaver. Poskytnul bys mi, prosim, trochu te sve tajemne ?
#167
Publikováno 11 listopad 2015 - 13:09:05
Tajemné bylo ještě závěrem r. 2014 odzkoušeno na několika filmech z podzimka, dále bylo přenášeno v kebuli a zrálo ve formě občasných myšlenek.
V posledních dvou týdnech, kdy už mohu nerušeně a bez problému kdykoli, kdy se mi zachce, jsem tu myšlenku začal formovat, otevřel pár beden s chemií, prohrabal se notesem plným poznámek, vzal váhy, kádinky a lahve a začal vyvolávat a vyvolané vzorky zvětšovat.
Zatím mám plně otestováno jen na jednom druhu filmu, na mnoha vzorcích Ilford PAN100, který se mi v minulosti ne vždy v jiných vývojkách dařilo dobře vyvolat, buď občas byl vyblitý, nebo příliš kontrastní, a hledal a nacházel odpovědi na mnoho otázek "proč".
Všechny vzorky jsem dělil napůl a vždy jednu půlku vyvolal v testovaném klonu, půlku v čerstvém konfekčním Adox atomalu49.
Suché potom strčil do zvětšováku, osazeném mým nejlepším objektivem, na MG papír 15x22 bez filtrace naexponoval z obou vzorků, a porovnával tonalitu a vizuální dojem, současně zvedal na zvětšení 15x i zvětšení optimální pro nejlepší výkon objektivu 10x, a okem i v lupě 20x porovnával ostrost a kontrast hran, jemných linek, a doslova i chlupů na bradě.
Přitom jsem byl schopen přijít na to, jak je to s vlivem pH na kontrast, a udělal si podstatné poznámky.
Pak jsem vyvolal konečně jeden totožný film, na kterém mi záleželo. Jsem spokojen.
a teď přijdou na řadu: PanF+50, Eastman 5231 +X, Eastman 5222 XX, Kodak Tri-X 400, Ilford Surveillance 400 P3 a P4, Maco PTC400, TMAX400, ...
#168
Publikováno 11 listopad 2015 - 13:30:56
dobabral jsem se tedy zatím k dílčímu řešení, odpovídajícímu běžně používané koncentraci pracovních lázní: stock pro opakované použití, 1+1 a 1+2, případně pro možné speciality i 1+3
koncentrát A, koncentrát B v tekutém stavu, příprava pracovního roztoku 1+1+3, 1+1+8, 1+1+13.
dávkováním B lze kočírovat pH pro požadovaný kontrast negativu (podle kontrastu scén zatím letmo zkoušeno pH v rozmezí 8,2-8,6 pro výsledné zvětšování na pevnou gradaci S (kondenzor), N (difúzní hlava), MG bez filtrace či filtrací M30).
Na 8 filmech během jednoho večera vyzkoušeno i úspěšné regenerování pracovního roztoku (i ředěného), čímž se stává tento způsob vyvolávání velmi finančně úsporným.
Jakmile seženu dostatek CD4, můžu pokračovat i s přípravou vzorků pro vybrané zájemce o nezávislé testování
#169
Publikováno 11 listopad 2015 - 14:21:58
Bezva.
Kromě jiného ale závidím to tvé " kdy už mohu nerušeně a bez problému kdykoli, kdy se mi zachce"
Teď po chvilkách pročítám knihu Pozornost a zjišťuji kdo a co za to může, že to mám takřka naopak, co se času týče. Momentálně bych se nezávislého testování nemohl účastnit, neb jsem asi závislej na něčem jiném ...
#170
Publikováno 11 listopad 2015 - 21:20:00
Ahoj Jiří,
tedy bych na Surveilance, Plus X i ORWO NP zašlé věkem z metráže také rád pokusně zatestoval.
Současně velká poklona za ten dlouhý výzkumnický cyklus! A možná jsi našel další možnost obživy : Tvůj J-mal (myslím by se to tak mohlo jmenovat) s takovým rozsahem použití si mnoho lidí rádo zakoupí
#171
Publikováno 12 listopad 2015 - 07:52:49
Další film v řadě: ORWO N74 plus.
první zkušební vzorek - extrémně kontrastní scéna při pH 8,3, 1+1 a nástřelu času prvotním odhadem podvolán s téměř neznatelnou kresbou v nejhlubších stínech, světla OK, pak do tanku dva ostré filmy (jeden nafocen v kontrastním ostrém nízkém slunci, druhý v blé světle hustého lesa), pH zvýšeno na 8,5 a ředění 1,5+1, vzorově plně prokreslené negativy, kryté akorát, kontrast mňam. v porovnání s prvními N74+, které jsem vyvolal ve svých prvních verzích náhrady atomalu, je to nebe a dudy.
p.s. tento film, v době, kdy ceny Ilford a Kodak filmů tak závratně stouply, je mimochodem pořád zajímavou alternativou pro kino ISO400. Já kdysi ORWO NP7 i NP27 měl moc rád, tohle je jejich důstojný nástupce.
další vzorek, Ilford PanF+50, ředění 1+2, pH 8,3, jsem podvolal, ale už mám aspoň představu, jak na něj, a šel raději spát.
p.p.s. Na obživu to určitě nebude, pro moji radost ano.
#172
Publikováno 12 listopad 2015 - 08:27:47
jen pro hrubou představu hrubý sken papíru cca 13,3x19,5cm, výřez šíře 8,2cm je ze zvětšeniny 28x40cm. Sken 300DPI bohužel neukáže vše.
[attachment=5307:pan100 vzorek 1 cely 19,5x13,3cm.jpg]
[attachment=5308:pan100 vzorek 1 ext sire 8,2cm z 28x40, 11,4 zvetseni.jpg]
[attachment=5309:Pan100 vzorek 2 13,3x19,5cm.jpg]
[attachment=5310:Pan100 vzorek 3 13,3x19,5cm.jpg]
#173
Publikováno 13 listopad 2015 - 07:28:42
další testy na různých filmech:
společně voláno s 1+1 s regenerací a pH 8,5: double-x na EI250 1x focený na kontrastním slunci, velmi dobře kreslený, mírně vyšší kontrast. 1x měkké světlo (polojasno, uvnitř listnatého lesa před západem slunce) velmi pěkný, 1x téměř temnice (uvnitř hustého smrkového lesíka) velmi pěkný, šťavnatý.
dále: společně 3x Ilford P3 surveillance EI400 1+1 s regenerací a pH 8,6: jeden film ve smíšených světelných podmínkách (velmi kontrastní slunce i měkké světlo, dva filmy v měkkém světle (viz výše). Bude to lahůdka z toho zvětšovat.
Pozn: Jak mi většinou doposud dříve vycházel vyvolaný P3 s občas i výrazným "závojem" (base fog), občas s namodralou podložkou, tak tentokrát bez závoje a podložka bezbarvá. A to tyhle filmy ustaluji v TF2, přerušování pouze 2x krátký průplach vodou. Tyto konkrétní filmy byly přitom vytaženy z mrazáku už před rokem a půl a dvě léta (zvláště to letošní) trpěly ve skříňce v obýváku vysokými teplotami, jeden double-x nalezen zapomenut dokonce ve foťáku rok a půl a nyní jen dofocen. vše bez ztráty květinky.
první pokus o Ultramax400 TGrain, Ei400, při 1+1 pH8,6 mi vyšel příliš kontrastní. Tady se asi trochu zaseknu a potrápím, tento film mi i dřív vycházel dost kontrastně i v jiných vývojkách. Tohle bych tentokrát chtěl dotáhnout do vítězného konce.
#174
Publikováno 14 listopad 2015 - 09:22:46
večer jsem zvětšoval náhledy z double-x vyvolaného předevčírem ve vývojce s pracovním názvem JACC49 (česky JAKK49) , porovnával s fotkama z téhož filmu, kousků vyvolaných dříve v jiných vývojkách, a mohu konstatovat: velmi jemné ostré zrnko, velmi ostrá kresba, výborné rozlišení, šťavnatá tonalita.
Jakmile dokončím testy na vícero filmech, sesumíruju nástřely film/ředění/pH a čas podle toho, co mi vyšlo okometricky dobře a z čeho se dobře zvětšuje, a uvolním pro vybrané zájemce vzorek na nezávislé testování.
Ovšem, pokud nebudu mít dostatek CD4, nevím, nevím
#175
Publikováno 14 listopad 2015 - 11:05:53
No Jiří, škoda, CD-3 mám... K CD_4 jsem se nedopracoval... Ale napínáš nás tedy fest
#176
Publikováno 14 listopad 2015 - 12:04:13
Diel "C" chemie Kodak Flexicolor Developer Replenisher LORR (co je koncentrat na pripravu vyvojky C-41 - diel "C") obsahu je cca 100g CD-4ky. Cely pack vyvojky 4x10 litrov stoji cca 60€ s DPH a da sa pravdepodobne dohodnut s majitelom minilabu Kodak, ze by predal jednu sadu na pripravu 10 litrov vyvojky, teda diely "A", "B" a "C". Z MSDS sa da este zistit, ktory diel obsahuje hydroxylaminsulfat, co je ucinna prezervacna latka pre CD-4. Takyto A-49 klon by pravdepodobne mohol v cerstvom stave vydrzat 8 i viac tyzdnov.
Vyvolavanie pomocou PPD je mimoriadne lakave a uz dlhsie som sa pohraval s myslienkou, ze jednoduchou upravou C-41 vyvojky dospejem k vsepouzitelnej jemnozrnnej a ostrej vyvojky s dobrou az vybornou mierou vyuzitia citlivosti - skratka svaty gral temnokomornika. Teraz ale prepadnuty pyrogallolom a pyrocatecholom ani nemam moznost nejako viac preniknut do niecoho ineho.
Tak mnoho prace a tak malo casu...
#177
Publikováno 14 listopad 2015 - 15:11:29
keko, děkuji za užitečnou informaci.
#178
Publikováno 14 listopad 2015 - 15:18:24
před chvílí jsem vytáhl ze sklepa na denní světlo usušené 30x40 fotky z double x, vyvolávaného ve FX-15 (Acutol S), cd4-fenidon, (viz OPD-fenidon), a "JACC49". V přímém porovnání fotek vedle sebe položených: to poslední je naprosto jiná liga. Vypadá to, že jsem našel, co jsem hledal, a mé tápání a klopýtání po slepých a křivolakých cestičkách, může skončit.
#179
Publikováno 14 listopad 2015 - 15:52:59
Seš kabrňák
#180
Publikováno 14 listopad 2015 - 21:53:52
Nutno tedy vyzkoušet a pak už jen vyvolávat, věnovat se ne chemii, ale to mu všemu co je důležitější - životu před objektivem... O to vlastně jde především! A jinak poděkovat českému fištrónu- tedyJiřímu, že už to umíme asi nejlíp
#181
Publikováno 16 listopad 2015 - 07:04:33
Jaro, sice mě těší tvé uznání a obdiv, ale už mi není 18 a ani nejsem moodelka.
nicméně: z mrazáku vytaženo pár kazet z NZ: ORWO N74+.
orig. Adox A49, FX-15, JACC49: v prvním normální obraz, který se od ISO400 a Atomalu dá čekat. FX-15 šťavnaté, velmi ostré , zřetelné zrno charakteristické pro čtyřstovku. Poslední: šťavnaté, ostré, superjemné, téměř neviditelné zrno.
Když jsem N74+ od soudruhů z Wolfenu před pár lety získal, nějak mě nenadchl. Včera jsem zíral, jak je to vlastně nádherný film.
Tak jsem si udělal hned triptych na 30x40 z tohoto negativu, na možná snad budoucí výstavu. A ještě nádavkem dvě 30x40 z double-x vyvolaného též v této vývojce.
Ze 30x40 skenovat neumím, tudíž kdo má zájem, může mě navštívit a podívat se, jestli tady v tom vlákně blábolím nebo ne, jestli vůbec ještě vidím nebo jsem úplně slepý.
#182
Publikováno 18 listopad 2015 - 07:34:45
Včera jsem byl očitým svědkem výsledků Jirinolem uvařené vývojky a mohu potvrdit výše uvedené. Zvětšeniny 30x40 ze čtyřstovky kinofilmu prakticky z těžko dohledatelným zrnem. Při zkoumání lupou s 20x zvětšením lze objevit ostré zrno bez rušivých shluků, které by odpovídalo spíše filmu s daleko nižší citlivostí. Pro lepší porovnání jsem to zkoumal i Patersonem s 8x (který používám v komoře já) a skutečně to nebyl pohled, na který jsem zvyklý z citlivého kinofilmu. Ze všech ukázek se mi líbil nejvíce Double-x v této vývojce.
#183
Publikováno 18 listopad 2015 - 13:02:24
Jiří - komu čest , tomu čest! I když Tě to baví
A nejlepší je, že se máme stále z čeho těšit! Notorius si už užil, nás ostatní to snad taky čeká!
#184
Publikováno 18 listopad 2015 - 13:18:56
ano, dosud baví. Notorius, páč donesl špetku CD4, bude mít první vzorek k nezávislému testování. Kdo se přidá?
#185
Publikováno 18 listopad 2015 - 14:18:14
já!
#186
Publikováno 18 listopad 2015 - 14:36:01
máš CD4?
#187
Publikováno 18 listopad 2015 - 15:44:29
Já ne
Ale T-32 ano - nelze zaměnit???
#188
Publikováno 18 listopad 2015 - 15:50:12
to nevím, nezkoušel jsem. vzkaz soukromě.
#189
Publikováno 20 listopad 2015 - 22:43:30
zase dva filmy v 1+1, Kodak double-x EI320 focen v pošmourném dni v ulicích, ten je bezchybný, Maco PET400 EI400 jsem lehce podvolal (blbec jsem se nepodíval do 5 let starých záznamů, abych si připomenul, že to chce buď stock nebo výrazně prodloužit vyvolávací čas, nebo zvýšit teplotu (kdy dával nejlepší výsledky). I tak v těch pavučinkách kresby je toho čitelného dost, asi bude nutno přitvrzovat (nebo film projet selenovým tónovačem).
#190
Publikováno 23 listopad 2015 - 08:18:58
První půllitr koncentrátu ve verzi první spotřebován, prošlo tím hodně filmů. Počáteční neúspěch s Maco PET400 (PTC400) byl způsoben nečtením poznámek, jak jsem jej volal v minulosti, kdy a proč vyšel dobře a kdy a proč nikoli. Chce vyšší teplotu a čas, resp. hodně energickou vývojku. Možná taky poslední slza koncentrátu A v lahvi, kterou jsem na něj spotřeboval, už nefungovala tak, jak by měla.
Načal jsem další půllitr koncentrátu, s trošku pozměněnou recepturou, a vyvolal PET400 na základní EI400, Double-x na EI320 a P3 na EI400. fotil jsem scény na ulici, část slunce, část polostín a protisvětla, část ve stínu a nekontrastní objekty, každou scénu s bracketingem N-1/2, N, N+1/2. Ještě jsem z toho nezvětšoval, jen suché a nastříhané negativy prohlédl lupou 25x při zvětšení na 14x21 a 36x54 cm (nasazen componon-s 2,8/50, na ostření zvětšováku dosáhnu pohodlně i s hlavou u lupy).
Má to vše, co se od filmu zvětšovatelného bez nějakých větších korekcí gradace očekává, všechny mají plnou škálu odstínů, velmi jemné a ostré, pravidelné zrnko v nejřidších i nejhustších partiích. Double-x i P3 se ukazují znovu (jako mnohokráte již) jako velice robustní filmy, kdy rozdíly v krytí jednotlivých políček v sérii bracketingu nejsou vysoké, na všech jsou krásně čitelné detaily ve stínech i nejvyšších světlech, Tyto tři filmy mají silnější a vyrovnanější krytí (možná troško převoláno, vývojka pracuje evidentně rychleji) než tytéž filmy vyvolávané v koncentrátu první verze, odhaduji, že půjdou na N gradaci dobře i pod kondenzorem.
#191
Publikováno 24 listopad 2015 - 07:26:49
pokračování příspěvku včerejšího, ranního: Odhad byl správný. Zvětšoval jsem z double-x z bracketingu EI 250-320-400 na Neobrom N2111, i výřezy ze zvětšení na 32x48cm. Je tam všechno a dojem čtyřstovky filmu to nedělá. Ani při převolání silně exponovaných políček a partií se neztrácí kresba v plných světlech, ani zrnko nezhrublo. je stejně jemné a pravidelné v nejhustších světlech i nejřidších stínech.
#192
Publikováno 25 listopad 2015 - 22:18:55
když jsem dnes prohlédl velmi pozorně na světle a se silnými brýlemi fotky nazvětšované včera (z double-x, vyvolaného v koncentrátu verze 2), a srovnal si vedle sebe výřezy ze zvětšování cca 14-15x, tak jsem nějak posmutněl... že by u verze 2 došlo k pohoršení ostrosti zrnka? U téhle várky fotek jsem nasadil 50/2,8 objektiv dost proslulý a dobrý, od schneiderů. Dnes jsem vyměnil objektiv za jinou padesátku, s přídomkem APO, pár výřezů při 15x zvětšení z toho zdánlivě nešťastného double-x jsem udělal znovu, už v lupě byl vidět rozdíl v ostrosti. Tak jsem pokračoval i s jemně pušnutými filmy Maco PTC400 a 400 P3 Surveillance. a ejhle, je to tam, opět zrníčko a kontrastní hrany, jak břitva.
Takže to nebylo vývojkou, ale zvětšovacím objektivem. Prostě můj Componon-S už při 15x zvětšení poněkud nestíhá. Možná mám horší kousek, ať pány od Schneiderů nehaním. Apo Rodagon N to zvládá naprosto brilantně, je perfektní.
#193
Publikováno 26 listopad 2015 - 08:12:38
Vážený kolego, Jiří, jsa před časem verbálně napomenut zkušeným kolegou, rozdíl mezi Compononem-S a na specializovaném pracovišti vybíraným "běžným" Rodagonem je opravdu patrný. Porovnání bylo však vztaženo k negativu ze Symmaru f/5,6 210mm Conv.12/370, kde Rodagonem nic co do ostrosti a kontrastu nevylepším. S profesionálním testovacím negativem formátu 4x5" je pro zvětšení 8x určitý rozdíl v kontrastu patrný. Běžný šťastný majitel jakéhokoli kvalitního zvětšovacího objektivu musí spoléhat na jistou dávku štěstí, pokud objektiv kupuje zcela nový. Možnost nějakého výběru z více testovaných kusů stejného typu je zcela výjimečná. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
#194
Publikováno 26 listopad 2015 - 11:50:13
Ano, o kvalitě objektivů včetně zvětšovacích bylo napsáno již mnohé. Nepleťme hrušky s jablkami. Apo-Rodagon-N je jednoduše nejvyšší liga. Zatímco Componon-S, stejně jako Rodagon hrají druhé housle. V padesátkách se při zvětšení 10+ dá ještě vybírat mezi jednotlivými výrobci stejné kategorie, to nejlepší, ověřeno nejedním uživatelem.
Ovšem při zvětšování ze 4x5 negativu na běžný formát, čili cca 5x... ale to už bych se opakoval. Mimochodem Eriku, psal jste, že byl testovaný Rodagon měřen při maximálním doporučeném zvětšení 25x - ten údaj je velice podivný. Max. doporučené zvětšení je u stopadesátek 8-10x.
#195
Publikováno 26 listopad 2015 - 12:40:36
S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
#196
Publikováno 26 listopad 2015 - 12:43:59
Mal som Apo Rodagon N osemdesiatku - funglovku. Je to extra trieda. Ale mal som aj Componon S. Musim povedat, ze som si pri CB fotkach nejaky vyznamny pokles kvality nevsimol. Takze sa ho musim zastat. Componon S je extra trieda. Nic lepsie si clovek nemoze na zvacsovanie priat.
Potom, samozrejme, Apo Rodagon N je trieda nebeska
#197
Publikováno 26 listopad 2015 - 12:57:55
#198
Publikováno 26 listopad 2015 - 13:11:07
pánové, pánové .... na tohle máme vlákno
http://www.temnakomo...vů/#entry505971
já si dovolil tady ve vlákně věnované atomalu poznamenat, že má obava, že můj pracně a lopotně (a samozřejmě diletantsky) vymejšlenej bič z hovna z druhé flašky koncentrovaného klonu atomalu bez atomalu nešmakuje jako ten z první flašky, byla vyvrácena zjištěním, že s jedním objektivem je to OK, s druhým o něco méně. Nic víc. Zanícenou diskusi o kvalitě objektivů si, prosím, rozvíjejme ve vláknech k tomu již otevřených. Děkuji moc za pochopení
(a teď mě kamenujte)
#199
Publikováno 26 listopad 2015 - 16:26:32
já bych na ty testy nebyl tak přísný a spokojil se zvětšením 10x a lupovou prohlídkou zvětšeniny
ale jinak tě obdivuju, taky jsem si takhle hrával, když jsem měl čas, několik volání za odpoledne, všeliké tříhodinové pyrostandy apod. no kdo si hraje nezlobí
#200
Publikováno 26 listopad 2015 - 22:12:04
na tříhodinový pyrostand, Radime, čas ani trpělivost nemám.
Přísný na sebe být musím, neb nemám už tolik času, abych věci dělal blbě jako doposud.
A tak se musím i snažit, aby i ty zvětšeniny k něčemu byly a tomu, kdo se na ně podívá, se huba nezkřivila, když už ze zdvořilosti či shovívavosti kritická slova za zuby zadrží. A když si vezmeš, že 10x zvětšení z kina je 24x36, a někdy prostě výřez udělat musíš, tak se i někdy k tomu 15x zvětšení dostaneš raz dva.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních