
problémy s expozicí v interiéru
#1
Publikováno 11 leden 2010 - 20:13:28
moje otázka je - když odpoledne sedím v kavárně u okna a mám u sebe digitál i filmový aparát, téměr na první pohled stejný Nikon D40 a F75, chci porovnat výsledky, nastavím na D40 ISO 400, do F75 dám TriX 400, bodově měřím expozici tak, abych nepřeexponoval žádnou část obličeje modelky, takže mi vycházej časy kolem 1/800 s, fotím v obou případech na pevnou padesátku, u D40 je to ale 35mm takže výsledek stejný ohnisko, uplně otevřenou clonu, a pak dostanu v RAW naprosto pohodový expozice, který jen lehce doladím křivkama podle libosti, kdežto z labu dostanu skeny něčeho příšernýho - bez kontrastu, podexponovaný, a nejde s tím skoro nic dělat, je to jako kdyby to fotily dva uplně jiný aparáty a jeden fotograf neuměl vůbec fotit
moje teorie je, že buď kecám a něco jsem na tom filmovým aparátu blbě nastavil a exponoval špatně, nebo podělali vyvolání filmu, nebo jejich minilabový skener nemá šanci zvládat to, co hravě zvládne ditigál, nebo snímky v takovým dynamickým režimu, který RAW u digitálu nemá problém zpracovat, je třeba skenovat nějak manuálně a dobře nastavit, aby výsledek nebyl tmavý a bez kontrastu
je focení v interiéru na film hned u okna, kde je dost kontrastní světlo, opravdu na film oříšek a s digitálem je to hračka?
pozn. kdykoli sjem fotil na film v místnosti dost daleko od okna nebo kde bylo rovnoměrný světlo v místnosti nebo dopadalo rovnoměrně do tváře fotografované osoby, skeny z labu dopadly naprosto v pohodě
#2
Publikováno 11 leden 2010 - 20:25:04
film se vyvolává ve vyrovnávací vývojce DOMA.
fotky z toho se neskenují ale zvětšují pod zvětšovákem na fotografický papír DOMA.
Pokud si necháváte dělat fotky v digitálním minilabu tak se s kinofilmovým aparátem zbytečně trápíte. Ale je to jen můj subjektivní názor.
#3
Publikováno 11 leden 2010 - 20:44:55
nezabere to zase tolik času a rozhodně mám ten proces víc pod kontrolou.
ale asi neodpovídám úplně k věci, jenže tady podle mě asi nikdo nenechá skenovat v labu, je to drahý a výsledky prostě nejsou pod kontrolou...
jinak možnost je taky, pokud je špatnej kontrast, tak film exponovat na 800 a v labu ať volají na 800, pak to bude kontrastnější, ale vyleze zrno a to někdy u portrétu není žádoucí...
a jinak ten filmovej foták ani moc nejde nastavit špatně ne? dyť to má automatiku a hlavně vyspělý měření, neměl by to bejt problém v těle...
#4
Publikováno 11 leden 2010 - 20:49:49
mimochodem já mít F75 tak zapnu matrix a expozici neřeším.
#5
Publikováno 11 leden 2010 - 20:53:58
TRIX má větší rozsah než čip. Ale nutno podotknout, nejen vyvolání, on to hodně domrší i scaner. Film je nutno vyvolat vlastním procesem, dle toho co a jak jsem nafotil. Pak též je vhodné najít si citlivost filmu (né to co se píše na obalu, ale citlivost, jakou mám ve svým procesu, od expozice, vyvolání až po pozitivní proces......). Ono na digi je to naprvní pohled jednodušší, neníliž pravda? Je všechno vidět na LCD, včetně histogramu. S filmem to tak jednoduchý není. Člověk měří expozimetrem(přesně), exponuje(přesně), pak to blbě vyvolá, páč si nepamatuje že bylo ostrý světlo a problém je na světě. U filmu je ještě trošku šance to zachránit v pozitivním procesu.
Ale, je nutné mít kontrolu nad neg i poz procesem.
#6
Publikováno 11 leden 2010 - 21:13:47

#7
Publikováno 11 leden 2010 - 21:49:02
Narážíme tu na problém, který jsi načal už ve vláknu o skenování. Ono není těžké udělat s kvalitním skenerem přesnou digitální kopii negativu. Těžké je z takového souboru udělat fotografii podobající se klasické zvětšenině. V mokrém procesu je negativ jen jakýsi polotovar, ze kterého si vybereš, co a jak prosvítíš na papír. Představ si raw z pošmournýho dne, vyvolaný "co histogram dá" bez sáhnutí do křivek, taky to nebude ono, co?
#8
Publikováno 11 leden 2010 - 21:50:22
#9
Publikováno 11 leden 2010 - 22:02:17
#10
Jirinol
Publikováno 11 leden 2010 - 22:10:23
Ta 1/800 mi taky přijde divná. Spíš bych to viděl, že bylo měřeno na nějaké světlejší misto obličeje modelky, což ovšem dává jiné výsledky u čipu a jiné u filmu. Lehce univerzalní pomůcka pro film " měř na stíny vyvolej na světla ". U čipu je to spíš obráceně.



#11
Publikováno 11 leden 2010 - 22:28:57
neměř!
nastav si tam matrix (multi-segment metering), hopni clonu, foťák dopočítá čas, exponuj. matlání se s bodovym měřenim si nech na velkoformát.
#12
Publikováno 11 leden 2010 - 22:42:30
pan prema, no ten mě asi odtamtud zná - ano tam lidi vytáčelo třeba tohle:
koupil jsem si jako svůj první film vůbec Delta 3200, nechal ho vyvolat v labu, naskenovat a pak z toho dělal fotky v PC, tam to lidi považovali za největší blbost a šílenství na světě a ťukali si na čelo a že chtěj vidět ty výsledky
no dopadlo to tak, že film normálně vyvolali, naskenovali a já z toho udělal fotky, který nedopadli o nic hůř než moje slušný ditigální snímky - jenže tohle nikdo nečekal, ten blbec jsem byl já, ne oni, ale fakta jsou fakta a jako perličku jsem nechal jednu fotku udělat klasicky mokrou cestou a dostal jsem do ruky naprosto krásnou fotografii na barytu, u který se nedalo vytknout po technický stránce nic, takže nevím, co bylo tak šílenýho fotit na Delta 3200, ten film používám kdykoli se chystám do hospody nebo někam kde je málo světla a když se snažím a dobře exponuju a ostřím, lezou z toho koukatelný fotky s charakteristickým zrnem
uplně druhá věc je že by bylo krásný a romantický vše si dělat doma sám a vyvolávat, zvětšovat, jo to by se mi líbilo, ale to bude pro mě spíš daleká romantická budoucnost - teď skenuju romanticky na koleně a je to taky dobrodružství
reakce na tu problematiku expozice v dalším příspěvku
#13
Publikováno 11 leden 2010 - 22:52:34
celý je to komplikovaný
šlo ve skutečnosti o dvě seance
první byla s FE a to bodový měření nemá, doufal jsem že expozice dopadne dobře a nedopadla, ty skeny byly šíleně pod a přeexponovaný současně, že jsem si řekl, že radši příště obětuju stíny a ať není na tváři žádná přeexponovaná oblastměřením na
takže jsem se rozhodl pro to druhý focení vzít i digitál a kontrolovat na něm histogram a porovnávat expozici a vzal jsem radši ten F75 a měřil bodově a podle nejsvětlejší oblasti tváře, to mi hodilo samozřejmě tak vysoký časy, venku bylo víceméně slunečno a světlo bylo ostrý
a z tohohle druhýho měření jsem dostal skeny, který byly naprosto bez kontrastu, nebyly už přeexponovaný, ale bez kontrastu a když tam ten kontrast člověk vrací, tak tím příjde o kvalitu, protože ten histogram je už předem hrozně zdrcnutej
takže proto se tu ptám, protože mi to vrtalo hlavou, proč s digitálem to je vše v pohodě, ale jak vylezu s tím samým filmem na ulici, nemusím nic řešit, dám tam matrix a expozice jsou jako z učebnice
chápu že ideální by bylo podle toho druhu focení specificky vyvolat film a pak si ho specificky nazvětšit, ale já ještě doufám, že se nadje způsob, jak fotit na film v místnosti s ostrým jednostranným světlem a dostat do ruky negativ kterej lze nějak zpracovat na PC
#14
Publikováno 11 leden 2010 - 23:02:20
jinak s tim měřením světla, pokud máš foťák s expozimetrem, tak ho pužívej, nemá smysl nastavovat expozici na foťáku, kterej umí měřit světlo mnohem líp, než by okem kdokoliv mohl odhadnout, takžepokud nebudeš mít záměr udělat fotku schválně přeexponovanou nebo podexponovanou, tak bych foťák nechal aspoň v tomhle ohledu myslet za mě. (na FM2 taky používám expozimetr, nedávno mi došly baterky a bel jsem nemožnej)
možná mě ještě napadá, že můj starej digitál měl měření, kde byla citlivá oblast menší, než běžný plošný, ale nebylo to bodový, změřil bych obličej, pak uzamknul expozici, překomponoval a cvaknul:)
zatimco píšu mi tady vypadnul další příspěvek, no jak v něm píšeš, na čem skenuješ? je to z labu nebo z domácího skeneru?
já skenuju filmy na canoscan 8800F a je to vážně jen na náhledy, dovedu jen hrubě posoudit, jestli má smysl fotku zvětšovat a na papíře je to vždycky jinak, proto ti tady všichni radí dělat v komoře, protože pokud nemáš skutečně kvalitní techniku na skenování, tak digitál předčí sken úplně snadno.
jo a ty bezkontrastní věci, skenery vážně ty ideálně exponovaný negativy skenujou špatně. kdybys viděl co mi z toho občas leze, možná jsem taky střevo a ještě jsem něco přehlídnul v nastavení,ale myslim si, že tohle je názor více lidí...
#15
Publikováno 11 leden 2010 - 23:03:41
Já mám třeba se svým Canonem 8800F vyzkoušené, že pokud mám po skenování lehké přepaly v obličejích a decentně utopené stíny, tak je to důvod k jásání, protože jsem právě vyrobil negativ, který se mi bude výborně zvětšovat. Pokud to vypadá dobře, už si z šuplete tahám temně fialové Foma filtry a nadávám jak dlaždič.
#16
Publikováno 11 leden 2010 - 23:05:10
tak jako před vyvoláním RAWu upravujete kontrast musíte ho upravovat i při vyvolání filmu. Tam se to dělá typem vývojky a kombinací teploty a času.
pokud z nějakého důvodu si nechcete nebo nemůžete koupit vývojnici a tři lahve na vývojku, přerušovač a ustalovač a pokud máte přístup k počítači, tak foťte digitálně a ušetříte si dotazy.
jinak to opravdu vysvětlit nejde. v minilabu vám udělají barevné fotky z digitálního souboru nebo fotky z barevného negativu, na černobílý film nikdo nefotí a kdo fotí vyvolává si to sám, na to v minilabu nejsou zařízení, to je pro ně okrajová záležitost.
#17
Publikováno 11 leden 2010 - 23:05:16
detailů ve stínech
http://www.romanvale...nd white&folio=
když jsem tutéž fotku zkoušel vykouzlit na svým skeneru, kde je mnohem víc možností práce s expozicí, kontrastem atd. maximálně jsem dostal hodně detailů ve stínech a odstranil přepálený místa na úkor kontrastu, ten byl pak katastrofální
ale beru to - jestli se mám kvůli tomuhle druhu focení a la "u okna světlo z jedný strany" naučit vyvolávat si film sám, jeslti to jinak nejde, ok, časem se do toho pustím
#18
Publikováno 11 leden 2010 - 23:06:35
To, že jsou fotky "přeexponovaný a podexponovaný najednou" je právě projev nedostatečného dynamického rozsahu skeneru. Chudinka ten kontrast prostě nepobere. To je ten důvod, proč na tomhle parametru tolik záleží. Tady může být docela zlo se učit exponovat na bídný skener, protože se pak člověk při přechodu na mokrou cestu nestačí divit.
Já mám třeba se svým Canonem 8800F vyzkoušené, že pokud mám po skenování lehké přepaly v obličejích a decentně utopené stíny, tak je to důvod k jásání, protože jsem právě vyrobil negativ, který se mi bude výborně zvětšovat. Pokud to vypadá dobře, už si z šuplete tahám temně fialové Foma filtry a nadávám jak dlaždič.

taky jsem se dneska radoval, protože jsem tam šoupnul to maco surveillance a skeny jsou příšerně kontrastní, už se těšim do komory, mám důvod proč tam teď o zkouškovym jít:), přece nebudu rodinný fotku ukazovat tak hnusný, hezky půjdu do komory a pak jim je ukážu na papíře:)
#19
Publikováno 11 leden 2010 - 23:11:38
mimochodem patnáctá byla focená v kuchyni při žárovce a a jak vidíte, žádnej problém! většina ostatních byla na digitálu
já byhc fotil na digitál jenže nemůžu si pomoct, něco mi tam chybí, nevím ,co to je, možná ta moje nešikovnost
#20
Publikováno 11 leden 2010 - 23:14:14
maximálně jsem dostal hodně detailů ve stínech a odstranil přepálený místa na úkor kontrastu, ten byl pak katastrofální
Mno tak samotný "vizuální" kontrast lze křivkou upravovat někde mezi 1/4 a 3/4 tóny, kdežto potlačit "přepaly" a vytáhnout něco ze stínů, aniž by jsi nějak razantně měnil celkový kontrast, musíš na křivce zase na koncích křivky, neboj se přidat vícero "kotevních" bodů na křivce. U Silverfastu taky třeba neklikat na nějaké automatické úpravy a šoupátka u histogramu vynulovat, pak se teprv potrápit s křivkou. Já mám s kombinací SilferFast a CanoScan 8800F relativně dobrou zkušenost, ale jistě hodně záleží na negativu - tedy posledním odstavcem Tvé zprávy sis odpověděl sám - vyvolávat doma ! ! !

#21
Publikováno 11 leden 2010 - 23:15:12
tady je ukázka tý problematický expozice, vidíte, že jsem měl co dělat, abych nějak zamaskoval přeexponovanou ruku a že vzadu je tma jak v pytli, když jsem totéž fotil na digitál, viděli byste tam asi tak stokrát víc
detailů ve stínech
http://www.romanvale...nd white&folio=
když jsem tutéž fotku zkoušel vykouzlit na svým skeneru, kde je mnohem víc možností práce s expozicí, kontrastem atd. maximálně jsem dostal hodně detailů ve stínech a odstranil přepálený místa na úkor kontrastu, ten byl pak katastrofální
ale beru to - jestli se mám kvůli tomuhle druhu focení a la "u okna světlo z jedný strany" naučit vyvolávat si film sám, jeslti to jinak nejde, ok, časem se do toho pustím
snad jsem na tom odkazu našel správnou fotku, no pokud jo, tak vím o čem mluvíš, na skeneru s tím mám taky problém.
ale ono se nedá říct, že by to v labu udělali špatně, oni použijou dobrou chemii, ale použijou taky univerzální časy na volání, pokud si člověk volá doma sám, tak postupně zjistí, že se mu líbí třeba míchat jiný ředění než je to klasický a tak, potom už má proces pod kontrolou. ale pokud tam kresba ve stínech je, a neni důvod předpokládat, že ne, tak bude vidět něco na prosvětlenym negativu. a pak je taky jeden trik, nevim jestli to dokážu popsat, ale když vezmu LED diodovou baterku a otočim film emulzí vzhůru a šikmo na něj posvítim, tak vyleze pozitivní obraz, no a tam je krásně poznat jestli jsem ten film zprasil nebo ne, ještě než to dám do skeneru nebo zvětšováku...
#22
Publikováno 11 leden 2010 - 23:15:27
#23
Publikováno 11 leden 2010 - 23:17:04

#24
Publikováno 11 leden 2010 - 23:25:41
a je po legraci, dnešní fotošílenství končí, jde se spát, díky za tyhle odpovědi, je příjemný zase trochu víc chápat
protože o to větší zábava je pak fotit, když člověk ví, proč se nedaří a proč se daří, když se daří
#25
Publikováno 11 leden 2010 - 23:33:10
no kdybych měl u koupelny dveře,
nacpat film do vývojnice se dá s troškou štěstí i ve skříni v noci, i to jsem kdysi v nouzi vyzkúšal

#26
Publikováno 12 leden 2010 - 00:49:36
mimochodem nebyl by tu nějakej nadšenec z prahy, kterej by mi tu komoru ukázal a třeba zkusil zvětšit nějakou mou fotku? nebo to je taková intimní záležitost a člověk u toho chce bejt sám?
jsem ochotnej pomoct ti začít si filmy vyvolávat doma - koupelnu zamykací mít nemusíš - stačí velká deka a film nasoukat do tanku v ní (no, pohodlný to nejni, ale dá se).
no, ochotnej až po zkouškovym.
a co se zbytku týká:
1) film pobere velkej rozsah kontrastu, ale abys to všechno, co pobral, mohl naskenovat (abys na skenu neměl přepaly), jepotřeba ho vyvolat měkčeji (tzn. na nižší kontrast abys dosáhnul nižšího maximálního zčernání) než bejvá úplně obvyklý - tím dosáhneš stavu, kdy nebudeš mít přepálený světla.
2) film na rozdíl od digitálu nesmíš podexponovat. tím, že jsi měřil na obličej osvícenej sluncem jsi zbytek scény "usadil do tmy" kterou už film nepobere (doporučuju najít tady článek o exponometrii - prostě jsi se dostal hluboko do oblasti, kde neni žádná kresba). ne nadarmo se v expozičně divokejch scénách film pořádně nakrmí (přeexpozice o 1-2 EV) a pak se výrazně zkrátí vyvolání - aby na filmu byly jak světla, tak i stíny.
3) vykašli se na bodový měření a používaj matrix. je geniální a spolehlivej.
#27
Publikováno 12 leden 2010 - 07:32:11
A pan ryuin by dle mýho měl tak nějak celkově přibrzdit, zastavit se, rozmyslet kam du a co vlastně chci, páč i vo tom tohle filmový focení je. A až to vymyslí, tak do toho jít s tou jeho vervou. Seancovat s třema foťákama na krku, všechno jiná technologie, pak to strkat někam do automatu a z toho dělat závěry bez zkušenosti co je vlastě dobrý je výborná cesta do pekel, či blázince. (nejen pro fotografa) Dle mýho talent má, tak proč ho drobit. Ať už skončí u jakýkoliv cesty.... Howk, ať žijů děti velkého Manitůa!
#28
Publikováno 12 leden 2010 - 07:41:13
Hm, já bych přes geniálnost nějakého Matrixa zakoupil externí expozimetr. Ten se hodí i u toho digoša, páč je to nejgenitálnější zařízení ze všech, žejo...
Pavle, na tohle je třeba mezi lidmi z Paladixu známá provokativní citace jednoho kolegy, poměrně respektovaného fotografa z oblasti "travelphoto". Ten kdysi (v době kdy ještě o digi nikdo nevěděl a fotil na dia typu Velvie) na otázku, jak odhaduje korekce expozice pro některé náročné scény suše odpověděl: "nijak, já mám Canon"

#29
Publikováno 12 leden 2010 - 07:49:43
#30
Publikováno 12 leden 2010 - 08:14:56
#31
Publikováno 12 leden 2010 - 08:32:06
tady je ukázka tý problematický expozice, vidíte, že jsem měl co dělat, abych nějak zamaskoval přeexponovanou ruku a že vzadu je tma jak v pytli, když jsem totéž fotil na digitál, viděli byste tam asi tak stokrát víc
detailů ve stínech
http://www.romanvale...nd white&folio=
když jsem tutéž fotku zkoušel vykouzlit na svým skeneru, kde je mnohem víc možností práce s expozicí, kontrastem atd. maximálně jsem dostal hodně detailů ve stínech a odstranil přepálený místa na úkor kontrastu, ten byl pak katastrofální
ale beru to - jestli se mám kvůli tomuhle druhu focení a la "u okna světlo z jedný strany" naučit vyvolávat si film sám, jeslti to jinak nejde, ok, časem se do toho pustím
Romane, mrknul jsem na tu tvoji galérii. Fotky máš fajn. Ale displej je holt jen displej a barytek je holt barytek...

#32
Publikováno 12 leden 2010 - 09:49:49
když se tam nedá nic nastavit

#33
Publikováno 12 leden 2010 - 10:53:31
trochu mimo, nyní mi povězte, jakej ten matrix má hi-matic?
když se tam nedá nic nastavit :)
:D
#34
Publikováno 12 leden 2010 - 11:03:13
#35
Publikováno 12 leden 2010 - 11:23:03
mimochodem nebyl by tu nějakej nadšenec z prahy, kterej by mi tu komoru ukázal a třeba zkusil zvětšit nějakou mou fotku? nebo to je taková intimní záležitost a člověk u toho chce bejt sám?


#36
Publikováno 12 leden 2010 - 12:27:17
co se týká toho zmatku mýho - fotím na film teprve asi tři měsíce takže to je hlavně o nedostatku zkušeností
ale dycky se mi osvědčilo vybrat si nějakou jednu cestu a tu zkusit a nekomplikovat to - a tu cestu postupně zdokonalovat a opustit ji pouze pokud se neosvědčila, používat jeden film, jeden druh měření, nějaký oblíbený světlo, ať už přirozený nebo umělý atd.
samzřejmě už se tu začínají formovat dva oponující si tábory matrix versus expozimetr atd. - no vyberu si zatím to jednodušší
mám otázku - z toho co píšete o nutnosti specifickýho vyvolání kvůli specifickým podmínkám expozice by vyplývalo, že na jeden film člověk nemůže fotit současně venku i uvnitř, a že by se měl držet celou dobu stejných podmínek expozice, jinak nemá šanci film správně vyvolat
jinak zkusím si ty problematický filmy prohlídnout u světla tak, aby se ukázal pozitiv, to už jsem si všiml a le zkusím podle toho pozitivu odhadnout, jak vypadá správně a špatně exponovanej negativ
#37
Publikováno 12 leden 2010 - 12:37:10
#38
Publikováno 12 leden 2010 - 12:38:45
mám otázku - z toho co píšete o nutnosti specifickýho vyvolání kvůli specifickým podmínkám expozice by vyplývalo, že na jeden film člověk nemůže fotit současně venku i uvnitř, a že by se měl držet celou dobu stejných podmínek expozice, jinak nemá šanci film správně vyvolat
v podstatě je to tak, zvláště pokud se jedná o podmínky dosti specifické. jeden z důvodů, proč preferuji spíše SF - 36 snímků je na mě stašně moc. to za jednoho světla prostě nedám

#39
Snek
Publikováno 12 leden 2010 - 13:10:15
Proc? ty jsi fotil digitalem, tj. jednak jsi se spolehal na mereni pristroje, druhak digital z principu veci generuje pozitivni obraz, a tomu je uzpusobeno i jeho mereni - primarne meri na svetla. U negativu musis delat presny opak, tj. merit na stiny. Dale, cip ma mnohem mensi dynamickej rozsah (pojme mensi kontrast a nic moc s tim neudelas). Na film obecne dostanes mnohem vic (to neznamena, ze to ale pak jednoduse dostanes na papir nebo ze to pujde skenovat).
Co ti poradim? predne, kup si expozimetr. Pro zacatek skoro jakejkoliv za par stovek, hlavne at alespon trochu plus minus autobus meri. Chod s nim a mer si sceny. Nejhlubsi stiny, nejvyssi svetla, sleduj rozdil (pocet clon) mezi stinama a svetlama. Jak si tak budes merit, tak pozdeji zkus odhadovat podle svetelnych podminek jakou hodnotu expozimetrem nameris, a pak teprv mer. Ver mi, pomuze ti to. Zde je totiz zakopanej pes. Nekde vyse pises, ze ti u nejake scena v kavarne vysla merenim digitalem 1/800 ... uz to je spatne, ja za svuj zivot zridkakdy u kina pouzil cas kratsi nez 1/250...
Merenim si potrebujes udelat jasno o svetelnejch podminkach, a o tom, zda za danejch podminek vubec lze fotit, a kdyz, tak jakou zjednat napravu (upravou casu vyvolavani atd.) Hlavne si pri mereni pro expozici na filmovej negativ neustale opakuj, merim a exponuju na stiny, na stiny a znovu na stiny; nikoliv na svetla, jak jsem byl dosud zvyklej.
Az si projdes timhle cvicenim, zblbneme ti hlavu informacema o tom, jak volat doma, jak si ridit kontrast, proc a nac zkracovat / prodluzovat dobu volani.
Jinak myslim, ze krome skenovani materialu by ti v v nejblizsi dobe pomohlo, kdyby ti nekdo z temnokomorniku kteri bydli pobliz tebe udelali z filmu na papir alespon kontakty.
#40
Publikováno 12 leden 2010 - 13:32:34
Ale to bude tím, že nejezdím do Himálájí ani k moři a nefotím formuli jedna a většinou mám nacpanou fomu 100.
Hmm bylo by zajímavé udělat soutež o nejčastěji používanou rychlost závěrky...vono vlastně ty starý rozsahy T, 1/25, 1/50 a 1/100 ouplně stačej, žejo??

#41
Publikováno 12 leden 2010 - 14:35:25
vzpomínáte ty okna ráno v nedvědici


to jsem snad měl tisícinu na dva osm s neopanem čtyřista, ale už si to nevybavím
#42
Publikováno 12 leden 2010 - 14:51:39
jinak s tou expozicí a těmahle věcma okolomi pomoh text od jednoho asmerickýfo fotografa, nevim jestli ho taky někdo zná, ale to je fuk, každopádnš tady je link na to pdf
http://www.deviantar...1929/Seeing.pdf
a nelekni se, rovnou se ti spustí download, žádnej vir, nebo tak to neni, neboj;-)
každopádně se taky můžeme někdy v praze sejít a můžu ti to málo co vim říct:)
#43
Publikováno 12 leden 2010 - 16:37:57

#44
Publikováno 12 leden 2010 - 17:41:40
jinak si myslím, že se to tu větví na dva tábory, co se týká měření expozice
jeden tábor je pro důslednou, exaktní metodu s expozimetrem a chápání exponometrie
druhý tábor spoléhá na matrixové měření fotoaparátu
jeden tábor směřuje začátečníka na to, aby se naučil přesně manuálně nastavit expozici a druhý mu radí - nech to na tom fotoaparátu, on to změří za tebe, ty si jen zvol clonu - tu si teda volím sám, lidi na plnou, krajina, města, vesnice na většinou f11 nebo 16
mám k tomu naivní otázku - není pravda, že matrixový měření fotoaparátu se postará o správnou expozici v osmdesáti procentech případů, nebo u FE je to parciální měření, kde opět v exteriérech se zdá být bez problému?
#45
Publikováno 12 leden 2010 - 17:47:00

FE nevím co má, každopádně! matrix modelů jako je f75 je co se týče automatiky o něčem jiném. přeju zdar! a to vyvolání si nech ukázat. uvidíš že to bude inspirativní!
#46
Publikováno 12 leden 2010 - 17:47:57
#47
Publikováno 12 leden 2010 - 17:51:09

#48
Anonymous
Publikováno 12 leden 2010 - 18:33:35

Prostuduj, ale skutečně prostuduj si zdejší fórum.
#49
Publikováno 12 leden 2010 - 21:03:12
Na otázku :"je focení v interiéru na film hned u okna, kde je dost kontrastní světlo, opravdu na film oříšek a s digitálem je to hračka?" Pre film to nie je problém, treba to vedieť a preto študuj.
Ešte jedna poznámka - tu nevznikajú tábory, len Ti jednotlivý členovia povedia čo si myslia a čo preferujú. Nie je to tak - len toto je správna cesta a to ostatné je..... Tých možností je veľa, tak ako s tým filmom. Môžeš ho rôzne naexponovať, vyvolať a nazväčšovať. Je krásne, že každá s tých ciest môže byť správna, je to len na preferencii daného fotografa. Ja na tomto fóre takmer len čítam a čítaj aj Ty - obohatí Ťa to.
#50
Publikováno 12 leden 2010 - 21:07:14
víš, ten externí expozimetr ti tu nakonec doporučí každý. nejde o dva tábory, ale o dva přístupy - já mám za to, že potřebuješ nejdříve dostat alespoň jeden solidní negativ, abys poznal, kdy je matrix v koncích. nakonec ten externí má skoro každej u sebe
FE nevím co má, každopádně! matrix modelů jako je f75 je co se týče automatiky o něčem jiném. přeju zdar! a to vyvolání si nech ukázat. uvidíš že to bude inspirativní!
promiň, nerozumím formulaci "měl bys dostat aspoň jeden solidní negativ, abys poznal, kde je matrix v koncích"
mám si to vykládat jako "měl bys naexponovat aspoň jeden negativ správně, abys poznal, že matrix to nezvládne"? to moc nechápu, nedává mi to smysl, leda že by to znamenalo "měl bys naexponovat aspon jeden negativ správně pomocí ručního expozimetru, abys viděl rozdíl oproti těm nepodařenejm expozicím s matrixem" , no stejně to nechápu
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních