Foťák na kinofilm na focení portrétů?
#1
Publikováno 10 březen 2010 - 16:03:21
Teď používám Zenit TTL a mám pocit, že to není úplně to pravé - např nastavení hodnot ISO a závěrky je dost...omezené.
S čím byste fotili portréty? Díval jsem se na nějaké diskuze,ale celkem se to zvrhlo ve prospěch středoformátu. Proč středoformát a ne kinofilm? A když kinofilm, tak jakej foťák?
#2
Publikováno 10 březen 2010 - 16:21:20
jinak v předstředoformátové éře jsem portrétoval s Pentaxem ME a MEsuper.
důležité jsou především objektivy - na portréty se mi dlouhodobě osvědčila sestava 50/1.9 - 80/2.8 - 135/2.8 - 180/2.8
#3
Publikováno 10 březen 2010 - 16:24:48
#4
Publikováno 10 březen 2010 - 16:25:37
mohla by mít bodový měření, ale není podmínkou
ovšem kterou konkrétně si musíš osahat sám - nejlíp v rámci srazů s kolegy
#5
Publikováno 10 březen 2010 - 16:40:36
Ale ten zenit není zlej, stím se fotit dá více než slušně.
#6
Publikováno 10 březen 2010 - 16:51:35
Pokud se nebavime o studiovem portretu (kteryzto vubec neumim a nedelam), tak mam nejradeji zakladni objektiv se slusnou svetelnosti, protoze do obrazu rad zahrnuju i naznak okolniho prostredi, ktere tomu doda kontext. Ostrim (jak mi to muj chaby zrak umoznuje) na zornicky + clonim tak aby se mi do DOF vesly pokud mozno obe oci. Jestli bude ostra/neostra brada me netrapi. Ale pro kazdeho to muze fungovat (a asi i funguje) jinak
#7
Publikováno 10 březen 2010 - 17:17:25
no a objektiv dle toho, co považuješ za "portrét" .. obličej, občankovky, nebo tam patří i ramena, nebo půl těla, celá postava zasazená do prostředí?
no a pak dle toho, co trochu píše zorkiman.. "vztah k modelu" .. máš tendenci se na modely "lepit" (takže např 35mm obj.) nebo potřebuješ odstup?
osobně si myslím, že kvalitní padesátka nic nezkazí.
#8
Publikováno 10 březen 2010 - 18:11:45
máš tendenci se na modely "lepit" (takže např 35mm obj.) nebo potřebuješ odstup?
35mm se na portréty nehodí, svádí k moc malému odstupu a z toho má pak dotyčná vosoba baňatej nos, květákový uši a bradu jako z Cařihradu. 50 už celkem nic nezkazí, optimum je řekněme 75 - 100 mm.
Na toho Zenita by měly být běžně k sehnání portrétní objektivy s M42 z NDR, bohužel jejich ceny jsou v poměru ke kvalitě značně absurdní, pokud na ně člověk náhodou nenatrefí ve vetešárně (měl jsem takhle funglnágl novej Orestor 100/2,8 za 200 Kč, ale stejně jsem z něj žádnou radost neměl, neb to byl klumprt).
Pro začátek doporučuju počkat na zataženou oblohu, nacpat do Zenita film 27 DIN (aby člověka nes...o, že továryšči nedali časy delší než 1/30), z ruky vyfotit jeden film, vyvolat ho měkce, tím se celkem nic zkazit nedá. Může se zkusit i žlutý filtr, nejsou pak tak vidět pupínky, znamínka aj.
Hlavně ale bacha, ať vosobě nekoukaj z hlavy žádný větve, ploty atd.
#9
Publikováno 10 březen 2010 - 18:26:11
já bych naopak 35mm doporučil...je to sklo na všechno! Z výsledné fotografie je cítit kontakt s modelem. Mluvím o portrétu i s postavou zasazeného do prostredí..takové portréty mam nejradejimáš tendenci se na modely "lepit" (takže např 35mm obj.) nebo potřebuješ odstup?
35mm se na portréty nehodí, svádí k moc malému odstupu a z toho má pak dotyčná vosoba baňatej nos, květákový uši a bradu jako z Cařihradu. 50 už celkem nic nezkazí, optimum je řekněme 75 - 100 mm.
Na toho Zenita by měly být běžně k sehnání portrétní objektivy s M42 z NDR, bohužel jejich ceny jsou v poměru ke kvalitě značně absurdní, pokud na ně člověk náhodou nenatrefí ve vetešárně (měl jsem takhle funglnágl novej Orestor 100/2,8 za 200 Kč, ale stejně jsem z něj žádnou radost neměl, neb to byl klumprt).
Pro začátek doporučuju počkat na zataženou oblohu, nacpat do Zenita film 27 DIN (aby člověka nes...o, že továryšči nedali časy delší než 1/30), z ruky vyfotit jeden film, vyvolat ho měkce, tím se celkem nic zkazit nedá. Může se zkusit i žlutý filtr, nejsou pak tak vidět pupínky, znamínka aj.
Hlavně ale bacha, ať vosobě nekoukaj z hlavy žádný větve, ploty atd.
#10
Publikováno 10 březen 2010 - 20:40:34
Chci si koupit nějaký dobrý fotooaparát na focení ČB portrétů na kinofilm.
Teď používám Zenit TTL a mám pocit, že to není úplně to pravé - např nastavení hodnot ISO a závěrky je dost...omezené.
S čím byste fotili portréty? Díval jsem se na nějaké diskuze,ale celkem se to zvrhlo ve prospěch středoformátu. Proč středoformát a ne kinofilm? A když kinofilm, tak jakej foťák?
Najdi si na webu nějaký portrét, který by jsi chtěl případně dělat, sem vlož odkaz na snímek a pak se dá konkrétně mluvit.
#11
Publikováno 10 březen 2010 - 20:44:08
#12
Publikováno 10 březen 2010 - 21:24:29
#13
Publikováno 10 březen 2010 - 21:27:10
#14
Publikováno 10 březen 2010 - 21:38:46
Mimochodem moc nechapu, jak myslis to, ze nastaveni ISA a zaverky je omezene...
Ma pravdu - nastaveni citlivosti je ve starsi norme GOST (takze vychazi v DINech desetinna cisla, coz ale nevadi, protoze to mereni stoji stejne za starou backoru) a casy jsou tam 1/500, 1/250, 1/125, 1/60, 1/30 (jeste jsem nevidel kus, kde by to nefungovalo jako Bcko) a B.
#15
Publikováno 10 březen 2010 - 21:39:31
Mimochodem moc nechapu, jak myslis to, ze nastaveni ISA a zaverky je omezene...
Tomu zase rozumím já Začínal jsem se Zenith 3M. Časy závěrky B, 1/30, 1/60, 1/125/, 1/250 a 1/500. Expozimetr to nemělo, takže měřit externím. Do kolika měří verze TTL netuším, ale portrét nikam neuteče, takže se dá změřit externím expozimetrem a u portrétu to ani jinak nedělám. Změří se přesně dopadající světlo.
#16
Publikováno 10 březen 2010 - 23:33:56
máš tendenci se na modely "lepit" (takže např 35mm obj.) nebo potřebuješ odstup?
35mm se na portréty nehodí, svádí k moc malému odstupu a z toho má pak dotyčná vosoba baňatej nos, květákový uši a bradu jako z Cařihradu. 50 už celkem nic nezkazí, optimum je řekněme 75 - 100 mm.
35mm se hodí na všechno, tečka.
#17
Publikováno 11 březen 2010 - 07:37:57
Taky tečka.
#18
Publikováno 11 březen 2010 - 08:26:28
máš tendenci se na modely "lepit" (takže např 35mm obj.) nebo potřebuješ odstup?
35mm se na portréty nehodí, svádí k moc malému odstupu a z toho má pak dotyčná vosoba baňatej nos, květákový uši a bradu jako z Cařihradu. 50 už celkem nic nezkazí, optimum je řekněme 75 - 100 mm.
35mm se hodí na všechno, tečka.
Mně 1/30 na Zenitu TTL funguje normálně, expozimetr taky měří normálně, DIN 21, 24, 27 se dá nastavit v mezipolohách a 35 mm se na portréty jednoduše nehodí, lepší bude základní objektiv, páč Helios má stejně 58 mm a ne 50.
Taky tečka.
Žerte se a perte se To je právě o tom co chci vyfotografovat, zda bystu či detail tváře nebo i okolí kde daný člověk pracuje žije..atd. Další věc jak má vypadat.
Antonín Kratochvíl - širokáč
http://aphotofolio.c...-D5-550x329.jpg
August Sander - taky něco širšího
http://www.metmuseum.../ASA3_8_1.L.jpg
Yousuf Karsh - delší ohnisko
http://2008.photomon...amera Press.jpg
#19
Publikováno 11 březen 2010 - 08:34:23
#20 Anonymous
Publikováno 11 březen 2010 - 08:42:37
No tak nějak. Pokud je na objektivu napsáno Heliar, Telexenar, Telearton nebo dokonce Berthiot Eidoscope No.2... Tak je to v pořádku..u klasickýho portrétu v klasickym slova smyslu bych pod 30cm ohniska nešel...
#21
Publikováno 11 březen 2010 - 08:46:34
No tak nějak. Pokud je na objektivu napsáno Heliar, Telexenar, Telearton nebo dokonce Berthiot Eidoscope No.2... Tak je to v pořádku..u klasickýho portrétu v klasickym slova smyslu bych pod 30cm ohniska nešel...
samozřejmě, to je přece mimo diskusi, že ano
#22 Jirinol
Publikováno 11 březen 2010 - 08:50:28
já osobně si vybírám mezi 1,8/35mm, 1,2/50 nebo 58mm, 2/85mm, 2,5/100mm a 2,3/135mm.
mám ještě pár zoom objektivů, které i pro portrét jsou velmi zajímavé, ovšem díky hmotnosti a rozměrům je s nimi cvakání portrétů trochu obtížnější a méně nenápadné.
pro nejlepší podání perspektivy a laskavé vůči objektu jsou fajn ohniska mezi 75 až 105mm, ale samo, to je jen můj soukromý názor.
#23
Publikováno 11 březen 2010 - 09:10:27
Takže z vaší diskuze to vypadá, že je to otázka spíše objektivu a ne foťáku, chápu to správně?
dík
to jsem předpokládal, že pře, jaké ohnisko pro portrét, bude živá.... je každého autora věcí, jak portrét pojme, možné je všechno, od 24mm při kontaktním pouličním portrétu až po 135mm (či 200mm a delší pro paparazzi ). Samozřejmě vyšší světelnost a slušný měkký bokeh s ostrou kresbou dovolí větší tvůrčí volnost
já osobně si vybírám mezi 1,8/35mm, 1,2/50 nebo 58mm, 2/85mm, 2,5/100mm a 2,3/135mm.
mám ještě pár zoom objektivů, které i pro portrét jsou velmi zajímavé, ovšem díky hmotnosti a rozměrům je s nimi cvakání portrétů trochu obtížnější a méně nenápadné.
pro nejlepší podání perspektivy a laskavé vůči objektu jsou fajn ohniska mezi 75 až 105mm, ale samo, to je jen můj soukromý názor.
#24 Jirinol
Publikováno 11 březen 2010 - 09:25:07
... to vypadá, že je to otázka spíše objektivu a ne foťáku, chápu to správně?
dík
je to otázka hlavně toho, co je mezi foťákem a zemí, co a jak vidí a chce, jaký objektiv a foťák jak využije. Foťák jako takový je věc takřka nevýznamná, důležitější je objektiv a co skrz něj vidíš.
#25
Publikováno 11 březen 2010 - 09:35:23
Doporučili byste nějaký případně středoformátový foťák? Tak nějak do 5000.. Bromica by byla asi fajn, ale nemám 20 táců
... to vypadá, že je to otázka spíše objektivu a ne foťáku, chápu to správně?
dík
je to otázka hlavně toho, co je mezi foťákem a zemí, co a jak vidí a chce, jaký objektiv a foťák jak využije. Foťák jako takový je věc takřka nevýznamná, důležitější je objektiv a co skrz něj vidíš.
#26
Publikováno 11 březen 2010 - 09:45:47
přiměřenej vodstup, vodstranění nepěknýho zkreslení a hlavně malou dof nabízej naproti tomu hlavně ty telata, zvlášť u kina, který tě zajmá a kde to může nahradit (částečně) podobnej efekt u větších formátů
jak pravil neznámej kolega na apugu na dotaz, jaký sou hlavní výhody velkýho formátu - sou tři: nízká hloubka ostrosti, nízká hloubka ostrosti, nízká hloubka ostrosti. tož tak
#27
Publikováno 11 březen 2010 - 10:20:54
téměř cokoliv východní provenience toto splňuje - PSIX a jeho klony nebo KIEV88 by tomu mohly slušně vyhovovat.nojo, ale středoformátí foťák dělá jiný fotky než kinofilmí. Lepší fo%táky můžou nastavit více expozičních časů, ISO atd. Můj Zenítek toho moc neumí, i když fotky z něho lezou dobrý. Mám problém ale se zaostřováním. Nemůžu často přesně poznat, na co mám nejvíce zaostřeno:-(
Doporučili byste nějaký případně středoformátový foťák? Tak nějak do 5000.. Bromica by byla asi fajn, ale nemám 20 táců
#28
Publikováno 11 březen 2010 - 10:32:02
Foťák je držák filmu. Kromě toho v něm bývá závěrka, což je docela šikovná věc, a obvykle jě na něm i nějak připevněn objetiv. Ten teprve kreslí výsledný obraz. Důležité je aby objektiv nakreslil to co chceš, ale to už je na tobě.Takže z vaší diskuze to vypadá, že je to otázka spíše objektivu a ne foťáku, chápu to správně?
Píšeš, že nejhezčí portréty se ti povedly 135kou, takže sis nakonec odpověděl sám a správně
Já fotím obličej padesátkou, protože nic delšího momentálně nemám, a chtěl bych na to asi 105mm nebo 80mm. Kratší ohniska jsou spíš na "zasazení portrétu do prostředí", kdy třeba 35kou naležato vyfotím celou postavu a ve zbytku sníkmu je to prostředí (něco jako ten kuchař). Ale chce to s citem.
#29
Publikováno 11 březen 2010 - 10:49:31
téměř cokoliv východní provenience toto splňuje - PSIX a jeho klony nebo KIEV88 by tomu mohly slušně vyhovovat.nojo, ale středoformátí foťák dělá jiný fotky než kinofilmí. Lepší fo%táky můžou nastavit více expozičních časů, ISO atd. Můj Zenítek toho moc neumí, i když fotky z něho lezou dobrý. Mám problém ale se zaostřováním. Nemůžu často přesně poznat, na co mám nejvíce zaostřeno:-(
Doporučili byste nějaký případně středoformátový foťák? Tak nějak do 5000.. Bromica by byla asi fajn, ale nemám 20 táců
#30
Publikováno 11 březen 2010 - 10:52:04
PentaconSix, PraktiSIX, Praktika66, Kiev6CPardon, co to je PSIX? Dík a omlouvám se za neznalost, byvše nováčkem:-)
#31 Anonymous
Publikováno 11 březen 2010 - 10:54:07
PSIX nebo taky Pentacon SIX(use Google ) je "pomsta východoněmeckého lidu"(J.Saudek). Je to SF zrcadlovka. Patří k němu sada zajímavých skel Carl Zeiss Jena, některé z nich dokážou vyloudit opravdu krásné obrázky-portréty(Biometar 120, Sonnar 180). Samotné tělo je ovšem nechvalně známo poruchovostí a choulostivostí.Pardon, co to je PSIX? Dík a omlouvám se za neznalost, byvše nováčkem:-)
A přátelé: tady žádný flame(hádka) ohledně SIX je/není poruchový.
#33
Publikováno 11 březen 2010 - 11:30:59
legendární východoněmecký přístroj si jistě zaslouží i řádné vyobrazení
#34 Anonymous
Publikováno 11 březen 2010 - 11:38:06
Hrozí.Ten Penatacon jsem viděl u Blažka za 1900 i s hranolem. Šli byste do toho? Nehrozí riziko, že to tělo bude třeba nějak poškozené a já to nepoznám? anebo ten pán má solidní věci? U Blažka ve Vodičkově na mě působí vždycky příjemně a seriozně, takže... A ta cena dobrý?
Závada č. 1: posuv filmu. Políčka se překrývají. To bez filmu nevyzkoušíš. Dá se nechat seřídit, opravit. 300,- - 1000,-
Závada č. 2: závěrka, nechodí některé časy(1/125). To poznáš i bez filmu. Dá se nechat seřídit, vyčistit, namazat. 300, - 500,-
Závada č. 3: clona u DDR objektivů poměrně často přestane fungovat, je potřeba ji nechat vyčistit. Dá se poznat taktéž bez filmu. Cca 300,- za vyčištění.
Doporučuju si počíst místní fórum, k SIxům už tady toho bude. Taky doporučuju prostudovat www.pentaconsix.com. Taky máme zde TK.cz návod na založení filmu do Sixe.
p.s. kdybych měl onehdá zkušenosti, co mám dneska, přišetřil bych nějakej groš a koupil Pentax 6x7.
p.s.2: Blažek ve Vodičkově ulici? Není to mýlka? Nebo mi něco uniklo? Znám Fotoškoda a Fotopazdera.
#35
Publikováno 11 březen 2010 - 11:44:48
#36
Publikováno 11 březen 2010 - 11:46:31
Prece jenom me ten koncept prijde uz trosku zastaralej, pri dnesnich cenach podstatne mladsi fototechniky uz bych ho moc nedoporucoval.
Navic me proste nesedne do ruky!!
Jinak bych rekl, ze v principu je jedno, co vyberes, dival bych se nato, aby to melo velmi svetlou/dobrou matnici, nekupoval bych autofokus a abys z toho fotaku mel dobrej pocit, kdyz ho poprvni vezmes do ruky...
A asi hlavne, abys zaplatil objektivy...
Obcas se na portret hodi 35mm, obcas 200mm, ale kdyz tam bude neco kolem 80-105, obvykle neudelas chybu. Svetelne objektivy!
Bohousek
#37
Publikováno 11 březen 2010 - 11:47:29
když teorie, tak obecně něco ohledně portrétu je tady to temný vlákno:
odkaz
#38 Anonymous
Publikováno 11 březen 2010 - 11:48:19
Pokud bych dneska začínal s omezeným rozpočtem(cca 6000,-).
Varianta kinofilm:
Canon FD AE-1(A-1) + FD85/1.8. Tělo oproti Zenitu má až obří jasný hledáček, v tomto patří ke špičce mezi SLR. Skla na FD jsou levná(až na výjimky), zbyde i něco na materiál.
Varianta SF:
Flexaret, Yashica MAT(nebo D s Yashinonem), Minolta Autocord, starý Rolleiflex(Rolleicord). Nechat seřídit, vyměnit matnici atd..a zbyde i na materiál.
Případně přišetřit a koupit už zmíněný Pentax 6x7. Nedávno se prodával ve fotoinfo.cz za směšné ceny.
#39
Publikováno 11 březen 2010 - 11:49:29
Posun filmů se dá naštelovat horní vačkou, co na ni dosedá natahovací páčka. Pak je dobrý po natažení vrátit páčku palcem zpět, nikoliv frajersky pustit.
A skla na sixe?? Jsou prostě famózní. Moje nejoblíbenější sklo je 120tka. Nadělal jsem s ní mraky portrétů.
#40
Publikováno 11 březen 2010 - 11:56:55
Spolehlivý a kvalitní středoformát do 5000...
Pentax 645 se prodává za 12.000:-( a ten 6x7 bude asi taky drahej nebo nie?
hlavně tohle myší nevyřešíš, nemá valného smyslu vybírat další a další kamery - porovnávat six a mamiyu atd. bez toho abys je viděl a měl v ruce, řekni co by sis rád ošmatal, kde bydlíš a někdo z okolí se najde co to bude mít, pokecáte, popijete a budeš mít jasněj
když teorie, tak obecně něco ohledně portrétu je tady to temný vlákno:
odkaz
#41
Publikováno 11 březen 2010 - 12:18:20
#42 Jirinol
Publikováno 11 březen 2010 - 13:32:50
#43 Jirinol
Publikováno 11 březen 2010 - 13:33:36
#44
Publikováno 11 březen 2010 - 13:34:02
(do bazaru jsem teď dal jedno pěkné OMko, abych si rovnou přihřál polívčičku. Na to tu najdeš jen chválu o tom nepochybuju :)
#45
Publikováno 11 březen 2010 - 13:37:21
Jinak když si tu kucí měřej piňoury, tak se taky přidám...
Já se o portréty snažím s tímto :)
#46
Publikováno 11 březen 2010 - 13:41:53
tohle je moje kinofilmová portrétní sestava:
"2 velké obrázky"
Už vím, kdo nafotil teho premiéra na tej Sicílii, sardíniji, či kde to bylo:-)
#47
Publikováno 11 březen 2010 - 13:48:53
Za 5000 bych se vykaslal na stredoformat a poridil nejaky rozumny set v kinofilmu - pokud zbudou nejaky kacky (a pokud uz nemas) bych poridil vybaveni na temnokomorniceni a piloval jak dostat maxim na trase negativ > papirova fotka.Rád, po čem se mám tedy dívat? Rovnou tam dneska zajdu.
Spolehlivý a kvalitní středoformát do 5000...
Pokud trvas na SF, tak bych zvazil system Mamiya M645 - ceny priznive, skla velmi dobra, moznost pouzivat objektivy pro PSIX (treba uz zmineny Biometar 120/2,8), s hranolem prace hodne blizka kinofilmove zrcadlovce...
#48
Publikováno 11 březen 2010 - 13:54:01
Tedy myslel jsem na středoformát s výměnnými skly, ale nevím jestli by zrovna tobě hodilo nějaké TLR.
Jinak když si tu kucí měřej piňoury, tak se taky přidám...
Já se o portréty snažím s tímto
fuuuj to je ale osklivej fotak
trochu se to zvrhlo od kina ke stredoformatu, zda se. Pokud se mohu primluvit, tak take za Pentacon Six. Zacinal jsem s nim, a je to skvely fotak, je-li stesti na dobry kus a ma kvalitni peci, pan Mastalir u Skody ho pripadne umi seridit.
Jinak ja osobne mam radsi portrety na 35mm u kina - i kdyz to Verito a Eidoscope, hmmm
#49
Publikováno 11 březen 2010 - 14:01:59
a je to
#50 Jirinol
Publikováno 11 březen 2010 - 14:08:31
výhoda středoformátu pro portrét je kresba, výhoda kina je dost podstatně menší hmotnost a rozměry - nebolí z toho ruce.
TLR má zase neoddiskutovatelnou výhodu v tom, že při focení portrétu standartním 80mm sklem z podhledu to dá vyniknout vyvinutým přednostem potrtétovaných dam, neboli předkusu, jak se říkalo u nás na znojemi....
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních