Glerin, on 19 Dec 2024 - 23:51, said:
Čím jde člověk formátem nahoru, tak je to rozhodování složitější. U svitku ten rozdíl v ceně není takový, abych nesáhl po Ilfordu. Ale u 13x18...je FP4ka 4x lepší?
Být pouze 2x dražší, tak řeknu ano.
Publikováno 20 prosinec 2024 - 08:25:10
Publikováno 20 prosinec 2024 - 14:37:10
Publikováno 20 prosinec 2024 - 14:48:34
iuliuzz, on 20 Dec 2024 - 13:37, said:
Né, nechci tu rozvíjet nějaký konflikt. Jen mi nepřipadá šťastné spojovat, dokonce podmiňovat tyhle dvě věci - na jaký formát kdo fotí a jak vysoko se hodnotí. Nechceš fotit na větší formát? Tak na něj nefoť.
Však jo, Achernar psal vyloženě, jak to má on. Je snadné si to vztáhnout na sebe sama, ale to už je každého věc. Nemyslím si, že by z toho musel mít někdo trauma.
Já třeba fotím zrovna na 13x18, protože mě to baví. A protože už obraz na matnici je hezky koukatelný, na menších to pro mě není ono. V komoře dosáhnu stejných nebo někdy i lepších výsledku z 6x6, ale co? O to mi tolik nejde.
Publikováno 20 prosinec 2024 - 17:57:28
Spachal, on 18 Dec 2024 - 10:59, said:
Aj vaj, aj waj .. tak to mám problém! Takže asi nebude úplně fajné zde zdokumentovat, až to bude vše kompletní a ozkoušené, můj soukromý projekt na přefocování kino a svitků, co?
Ale snad si to vyžehlím 'druhým zimním' projektem ve fotooblasti, dávám dokupy docela pěkný a přesný měřák rychlosti mechanických závěrek, tak uvidím, zda nebudu zcela zavrhnut místní komunitou .. nu, uvidíme ;]
Je to asi tak cenzura byla je a bude to je fakt Dřív byla zaměřená proti digitálistům no ted se to otočilo je proti temnokomorníkům.
Publikováno 20 prosinec 2024 - 18:28:04
.
co konkretne, relevantni praci v temne komore, se zde temnokomornikum cenzuruje?
Publikováno 20 prosinec 2024 - 19:10:27
nazor a urazeni jsou dve ruzne veci
.
a opravdu by mne zajimalo cim ti to pomuze k excelentnim zvetseninam
Publikováno 20 prosinec 2024 - 19:20:44
milosm, on 20 Dec 2024 - 18:10, said:
nazor a urazeni jsou dve ruzne veci
.
a opravdu by mne zajimalo cim ti to pomuze k excelentnim zvetseninam
Mluvím o serveru který má název temnakomora ale už se z velké části zdigitalizoval.Je to smutný ale je to tak.Ted je otázka kde se nacházíme?Je to vlastně hybrid bohužel.
Publikováno 20 prosinec 2024 - 19:55:39
Publikováno 20 prosinec 2024 - 21:23:17
Publikováno 21 prosinec 2024 - 01:44:15
Tyhle diskuse nejsou nic pro mě.
Hezké Vánoce všem.
Publikováno 21 prosinec 2024 - 11:22:07
vyborne, vyjadril si svuj nazor na digitalizmus v temnakomora.cz a odted te poprosim, jak sam pozadujes a pujdes pro sebe prikladem, uz jenom veci tykajici se temne komory
.
gratuluji a dekuji
Publikováno 21 prosinec 2024 - 11:58:43
A co ti ostatní ty neoslovíš?
Publikováno 21 prosinec 2024 - 12:33:05
ano
Publikováno 23 prosinec 2024 - 12:36:29
Publikováno 26 prosinec 2024 - 11:57:51
Spachal, on 23 Dec 2024 - 11:36, said:
@arfsoul: trochu jsem se do toho testování závěrek ponořil hlouběji :] a stavím tester se třemi senzory, tento projekt mě zaujal asi nejvíce: https://github.com/b...p-Easy-it-Works . Je k tomu i fajn diskuzní vlákno, autor to ladí opravdu neustále a přemýšlí u toho, doporučuji pročíst.
Díky za tip, taky zkusím něco zbastlit.
Publikováno 26 prosinec 2024 - 17:06:51
Spachal, on 23 Dec 2024 - 11:36, said:
@arfsoul: trochu jsem se do toho testování závěrek ponořil hlouběji :] a stavím tester se třemi senzory, tento projekt mě zaujal asi nejvíce: https://github.com/b...p-Easy-it-Works . Je k tomu i fajn diskuzní vlákno, autor to ladí opravdu neustále a přemýšlí u toho, doporučuji pročíst.Až bude hotovo, dal bych sem vědět. Zatím mám 'elektroniku' a velmi experimentálně mám sestaveno, prozatím spokojenost. Ale je třeba tomu dát nějaký formát, už mám rozkreslené díly pro 3D tisk. Neměl by s tím být problém testovat všechny možné závěrky.@achernar: ohledně té svitkové Foma200 je zde velmi 'pěkné' a obsáhlé vlákno, zajímalo mě to, neb jsem samozřejmě pro testování techniky pár kousků právě Foma200 koupil (a přečetl si diskuzi samozřejmě až poté..). Za mě dobrá cena, ale příště se této verzi vyhnu ;]. Teď mám nafocený jeden svitek, který jsem fotil s ISO125, ale uvidím po vyvolání.A omlouvám se všem, kterým jsem zrychlil tep při zmínce o digitálu, už se to nebude opakovat. Jsem spíše technik než fotograf, pro focení využívám všechno možné, ale budu na to tady brát zřetel ..Fajné svátky, do nového roku vše nej, dobré světlo všem!
pekne. dakujem ked by bolo stl dostupne potesilo by
Publikováno 26 prosinec 2024 - 22:55:12
@Phill: doporučuji odkazovaný projekt, asi nejlepší co jsem našel (a hledal jsem vcelku důkladně), autor i pěkně sepsal co objednat z AE, cenové to i s dotykovým LCD vychází pod patnáct stovek (plus tedy mnohem dražší vlastní čas, ale pokud se to pojme jako zábava..)
@duuri: bude to chtít ladit, ale až bude použitelný výsledek, samozřejmě dám zdarma a veřejně k dispozici.
Publikováno 29 prosinec 2024 - 16:19:46
Konečně si koupím doplněk k analogu:
Časově omezená nabídka na Černý pátek!Leica M11-Leica High Pixel Camera!Zbývá pouze 50 kusů!
Publikováno 31 prosinec 2024 - 19:41:58
Doufám že jsi nekoupil protože z tohohle eshopu nic nepřijde.
Publikováno 3 leden 2025 - 08:49:15
Stredoeurópsky dom fotografie
Galéria Martina Martinčeka
Prepoštská 4
814 99 Bratislava
čb portréty, formát 4x5, arca swiss, s-k 90mm, pozývam všetkých, oliver
Publikováno 23 leden 2025 - 19:18:47
Těší mně, že jsem předevčírem poprvé zvětšil a vyvolal fotku na papír.
Trvalo to jen 4hodiny, mám dvě fotky....!
Jsem ale již nenávratně poškozen Tak si holt najdu druhou a možná i třetí práci, abych měl peníze na materiály.
Publikováno 24 leden 2025 - 10:42:32
JiriPlzen, on 23 Jan 2025 - 18:18, said:
Těší mně, že jsem předevčírem poprvé zvětšil a vyvolal fotku na papír.
Trvalo to jen 4hodiny, mám dvě fotky....!
Jsem ale již nenávratně poškozen
Tak si holt najdu druhou a možná i třetí práci, abych měl peníze na materiály.
Gratulace!
Publikováno 26 leden 2025 - 20:32:52
Pochlubit se... mno, asi takhle...
Celý tento víkend jsem byl v komoře (cca 20hodin za sobotu a neděli). A zjistil jsem následovné:
- Moje fotky nestojí za nic.
- Můj většovací objektiv 105mm Anaret nestojí prakticky za nic (tak 50,- max, víc bych za něj nedal).
- Mám dvoje hodiny. Jedny nefungujou úplně spolehlivě a ty druhý jsou taky rozbitý.
- Mám nový-další seznam věcí, které si budu muset pořídit.
- Můj expozimetr ukazuje špatně ve vnitřních prostorech. Venkovní hodnoty jsou více méně v pořádku.
- Foma Retropan je film, z kterého udělat aspoň trochu - TROŠIČKU - obstojnou zvětšeninu je prakticky nemožné! Nechápu jak je senzitivován, protože když je jedna "barva" dobře exponovaná na papír, jiná je totálně ulítlá a kompletně mimo (včetně vyzkoušení snad všech variant filtrů pro úpravu kontrastu). Film je exponovaný a vyvolaný v retro vývojce podle doporučení a že bych udělal 11x stejnou chybu... ano mám jedenáct těchto negativů.
- Krásná zvětšená fotka je, bez nadsázky, umění. A pokládám rovnítko mezi dobrým fotografem a dobrým temnokomorníkem. Zvládnout oboje... no, snad se někdy dopracuju. Nebo spíš - chci to umět. Aspoň jedno z toho.
- Já při svých zvětšených "nižších-desítek" fotek si připadám jak v první třídě a učím se psát.
- Víte kolikrát mi za dnešek vytanulo na mysli, že prodám veškerou analogovou techniku? Protože proč si dělat zle...
- Jenže mě se to prostě líbí. Líbí se mi ten proces. Líbí se mi to, že zavřu dveře komory a myslím na fotky, na zvětšování, na focení. A večer, když jdu spát, přemýšlím nad různýma fotkama, jak je udělat lepší. Všechno, co jsem za ten den udělal, si postupně znovu procházím.
- Jak jsem si dělal srandu, že jsem si koupil 30m papíru v roli a že bych ji možná mohl vhodit do kontejneru hned a ušetřit si práci, bolení zad, starosti a přemýšlení dokolečka nad jednou věcí... po dnešku si už tou srandou zase tak jistý nejsem...
(nehážu do koše úplně vše, ale skoro vše - resp. nehážu to tam hned, mám to na další bolestivé studium svého trapného neumětelství, abych se mohl zlepšit.)
A nakonec, znáte jméno Eugen Smith? Fotograf, kterého obdivuju velmi hluboce a až teď jsem ho pochopil v celé šíři. A ještě víc obdivuju jeho mistrovskou práci.
Tak jsem si tu vylil srdce
Publikováno 26 leden 2025 - 21:35:02
Odkud jseš? Třeba bych mohl pomoci./Neveklov/.
Publikováno 26 leden 2025 - 21:53:48
Díky za nabídku, cením si toho.
Jsem z Plzně.
Publikováno 26 leden 2025 - 22:03:13
Nevím, na jaký formát fotíš, ale asi bych začal osvědčenou kombinací film x negativ - třeba fomapan 100 x rodinal, ale i spousta jiných. Ten Retropan bych prozatím vynechal a možná k němu vůbec nedojdeš, je to velmi specifický negativ.
Hodiny - už jsem to tady psal několikrát, tak se zopakuju - za cca 200 si můžeš vyrobit f-stop hodiny ovládané z mobilu (FADU f-stop timer, kdyby byl zájem piš zprávu, nejsem elektrotechnik = jsem úplně levý a podle návodu jsem si to vyrobil). Nedám na to dopustit. Samozřejmě můžeš koupit spoustu starých funkčních v bazarech.
Ten Anaret bych úplně neodepisoval, možná je to o seřízení rovin celého zvětšováku (nechci strašit...). Záleží jak velké zvětšení děláš. Na počátek bych zkoušel zvětšeniny na papír 18x24 či 24x30.
Rozhodně je fajn využít expertízu někoho zkušenějšího a udělat si miniworkshop spolu. Pokud to máte s Michalem blízko, tak je to to nejlepší, co můžeš udělat. Ušetříš si spoustu času a problémů.
Publikováno 26 leden 2025 - 22:59:50
JiriPlzen, on 26 Jan 2025 - 19:32, said:
Pochlubit se... mno, asi takhle...
Celý tento víkend jsem byl v komoře (cca 20hodin za sobotu a neděli). A zjistil jsem následovné:
- Moje fotky nestojí za nic.....................
nedej se, normálně je třeba se vrátit na začátek a krok za krokem dělat věci správně - jako ve strojařině, vaření - čemkoli
samozřejmě jak bylo řečeno na začátek tolerantní film - s tím retropanem jsem taky štěstí neudělal mimochodem
spolehlivý expozimetr
spolehlivý aparát - resp. ověřenou závěrku, když jde o velkoformát
atd.
naskočí to
Publikováno 27 leden 2025 - 03:39:52
JiriPlzen, on 26 Jan 2025 - 19:32, said:
Pochlubit se... mno, asi takhle...
Publikováno 27 leden 2025 - 08:22:28
@JiriPlzen: nemohu posoudit prakticky, neb jsem 'zvětšoval na papír' naposledy v minulém tisíciletí ;], ale pokud to vezmu z pohledu mé profesní deformace a Kubler-Ross křivky změn, vypadá to, že už jsi někde 'u dna' a chce se to jen odrazit :]
Publikováno 27 leden 2025 - 09:03:08
Za sebe bych řekl, že základem je dobře vyvolaný negativ na takovou strmost, aby to nevyžadovalo papíry jiné než normální gradace (multigrady se mi naštěstí stačily vyhnout). V tomto ohledu je menší chybou použít třebas i tu prachsprostou univerzální vývojku, než film máčet v superjemnozrnných lektvarech a muset pak použít kontrastní nebo nedejbože ultratvrdý papír, zvlášť pokud se jedná o kinofilm. Pozitivní vývojka budiž dostatečně energická a vydatná. Koncentráty, které se ředí jedna ku nevímkolika mně nikdy neučarovaly, vždycky jsem si vařil vlastní vývojku dle Kulhánka. Dost důležité je, aby bylo světlo v komoře bezpečné, vyzkoušet na kousku papíru, který částečně zakryjete (samozřejmě zasucha, papír ve vývojce je už pak mnohem méně citlivý). Dodržovat vyvolávací dobu 2 - max. 3 min.
Další kapitolou je zvětšovák, máte Magnifax (dle Anaretu 105)? jaký typ? formát negativu 6x9? Kdyby byl 6x6, bylo by mnohem rozumnější použít f=80. Čím víc máte totiž zvětšovák vytažený na tyči, tím snadněji jej lze rozkmitat a začne se zatracovat optika...Jo a taky je důležité, jak a kam na průmětně ostříte a velmi záleží na negativním rámku ve zvětšováku - na formát 6x6 jednoznačně doporučuji kovové rámečky beze skel, protože jinak je to čistá pakárna. A na závěr - ať je to Anaret nebo cokoliv mnohokrát dražšího, clonit je třeba vždycky, alespoň 5,6 - 8. Tož hodně zdaru, to jsou jen potíže růstu!
Publikováno 27 leden 2025 - 09:21:03
To je přesné. Základ je normální, dobrý negativ. Klidně se vrátit na začátek, vzít nějakou dobře zdokumentovanou kombinaci vývojka a film a nasnímat v normálním světle. Ani tvrdém ani vyloženě plochém a vyvolat dle doporučení výrobce. To platí, pokud je problém s dosažením normálního kontrastu.
Jsou dvě časté začátečnické chyby. Buď je film podexponovaný(a navíc ještě podvolaný), ve výsledku mdlý a časy v komoře strašlivě krátké. Nebo je film naopak hrozně kontrastní vinou zbytečně zuřivého překlápění. Časy pro světla jsou pak neúměrně dlouhé a celkově dostat vše rozumně na papír je boj.
Co se týče zvětšovacího objektivu, tak bych ho taky hned nezatracoval. Pokud není vyloženě zamlžený(okem lze snadno rozpoznat), měl by na běžné velikosti fotek stačit. Zaměřil bych se ale na rozkmit zvětšováku, jak píše pan Vait výše. A zejména na kvalitu zaostření. Osobně bych bez zaostřovací lupy (a ostření na zrno) nedal ani ránu.
Je toho dost, kde se dá udělat chyba, proto je důležité nepodcenit ty úplné základy. Až si člověk osvojí praxí co a jak, dá se někde i slevit, experimentovat apod.
Jak už tu zaznělo, vůbec nejlepší je se sejít s někým zkušeným a ty nepovedené fotky vzít s sebou. Daleko rychleji se pak člověk dobere dobrého výsledku.
No je to krásný a (na trpělivost) náročný koníček. Přeju hodně zdaru!
Publikováno 27 leden 2025 - 15:49:40
Díky všem za podporu a nabídky pomoci
Malý workshop jsem absolvoval. Knihy jsem četl
Já vím jak to zní, když řeknu, že Foma a Retropan je jemně řečeno k rozčílení. Ale vážně, nestrefuju se do Fomy pro nic za nic. Dostal jsem doporučení k vyvolání, toho jsem se držel. Ten Retropan jsem si šetřil na Slavnosti Svobody v Plzni a minulý rok bylo krásné počasí, veknu mi expozimetr měří správně a je to znát i dle jiných negativů focených ten den. Retropanové negativy jsou řídké a velmi kontrastní s tím, že jednotlivé vlnové délky barev jsou od sebe tak daleko, že buď bude vše ošklivě šedivé, nebo si musím vybrat co bude na papíru dobře. Zkrátka se nedokážu vejít tak, aby olivové uniformy byly stejně pěkné jako obličeje a například i dlažba. Měl jsem na foťáku Y2 filtr a přesto je nebe úplně jednolité. Klidně poskytnu nějaký negativ, aby mi někdo předvedl, jak s tímhle materiálem pracovat (samozřejmě to myslím v dobrém, rád se přiučím).
Co se techniky vyvolávání negativů týče, nebojím se tvrdit, že mám zmáknutou - není to nic těžkého. Nedělám žádné podivné experimenty, dodržuju návody od výrobců (kdo jiný by měl zájem na tom, aby negativy vycházeli dobře, ne?). Časy, míchání, koncetrace, teploty, překlápění vývojnice - tady skutečně problém není, opravdu.
Jinak ostření lupou na největší clonu - ano. Pak zaclonit o jednu, spíše dvě clony - ano. Mám ale extrémně krátké časy osvitu, budu muset sehnat 75W žárovku. Chtěl bych mít časy osvitu aspoň 10vteřin, ale radši víc (možná to nechám na 150W žárovkách a udělám si k nim napěťový dělič, aspoň mi pak žárovka vydrží déle?). Do komorry nefouká - otestováno papírem s krytkou od objektivu uprostřed ponecháno cca 3hodiny pod puštěnými komornickými světly, papír vyšel naprosto čistý. No a všechny tyhle technikálie mám v pořádku, vážně...
Ty fotky nestojící za nic... mluvil jsem o těch Retropanech. Kentmere 400 mi vyšel dobře a fotky jsou v pořádku. Druhá věc je pak oku neladící fotografie, to ale není problém zvětšování. Jinak ostrost jsem z 6x6 Mamiye C330 čekal mnohem lepší, proto si myslím, že ten 105mm Anaret je špatný. Skeny v této velikosti 18x18cm vycházejí dobře. Že by se mi někde kvedlal zvětšovák (Magnifax 4), to vážně není tento případ. Jsem velmi náročný na svou tvorbu a občas vyventiluji sebereflexi. Hned jak jsem se vyspal a najedl, tak byla "frustrace" mnohem menší. Ono to jako psaný text vyznělo asi dost depresivně, ale já se chtěl pochlubit s postupem vpřed a výčtem všech maličkostí, které musím vypilovat. Prostě takový poznatek - hlášení komunitě co se u mě nyní děje
Vyvolal jsem těch fotek zatím jen pár. Bojuju! Chci to zmáknout. Hlavně proto, že se mi ta práce prostě líbí. A protože mám fotografii skutečně moc rád, a temná komora k ní patří, chci se to naučit dělat dobře.
Seženu si jiný objektiv (půjčil jsem si Anaret-S 80mm a je o poznání lepší než ta "stopětka" bez nějakého velkého zkoumání). Hodiny nechám opravit (díky za návod na ty "telefonní" hodiny). Taky nebudu začínat se zvětšováním s problematickými negativy... A až spotřebuju tu roli papíru, tak uvidíme kam jsem se posunul.
Ve finále jsem optimistický
Jen chápu, proč začátečníci končí s analogem velmi záhy. Dávám to k tíži kombinaci obtížného řemesla a vybavení, které je samo o sobě sice staré již desítky let (není na závadu), ale mnohdy se závadou, ikdyž se prodávající dušuje, že je vše v naprostém pořádku. Já jsem ten Magnifax koupil se spoustou vybavení, několikrát jsem se ptal, jestli je všechno funkční. Bylo mi vždy odpovězeno, že ano. Hodiny jsem těžko mohl zničit takhle rychle (jednak nejsem ras a taky jsem je nepřenastavoval přes zuby). Kondenzor je jak když ho otvíral někdo otvírákem na konzervy, ten budu taky potřebovat nový (jen ten plechový domeček, čočka je v pořádku).
Ono se to podá. Dávám tomu 10 maximálně 20 let
Ještě jednou vám, kolegové , díky za příspěvky, rady a slova útěchy.
Publikováno 27 leden 2025 - 17:48:37
retropan na reportáž? to bylo velmi odvážné rozhodnutí, osobně se domnívám, že ten film je možno exponovat jen v předem stanovené teplotě světla a než na ostro, tak pořádně otestovat - takže umělé světlo a doma a umění jistě vyleze
vyzkoušel jsem asi čtyři způsoby volání, dvě vývojky včetně té doporučené výrobcem a pak jej opustil
ale třeba s ním někdo udělá díru do světa
-
pod zvětšovák mám zaostřovací mikroskop a jistě bych nedoporučil odclonit-zaostřit obraz-přiclonit zvětšovací objektiv
ale sledovat v okuláru při které cloně objektivu jsou shluky zrníček nejzřetelnější - při té cloně zaostřit "na zrno" a také při té cloně zvětšovat
-
spínací hodiny se dají nouzově nahradit stopkami, ale musí to být ukočírovatelné časy, nejlepší je na to nášlapný spínač
a posuny k silnějšímu/slabšímu osvitu nedělat po vteřinách, ale osvitových číslech - na hodinách je stupnice - nebo vyčíst a napsat si tabulku na nástěnku
než přijdou hodiny nové pochopitelně, kdo by se s tím babral...
Publikováno 27 leden 2025 - 18:17:19
RHx, on 27 Jan 2025 - 16:48, said:
retropan na reportáž? to bylo velmi odvážné rozhodnutí...
No, co dodat... jsem odvážný začátečník, a šlápl jsem vedle. Ale sranda byla, já si to užil maximálně!
Prostě jsem fakt čekal, že si koupím film a když dodržím ty jednoduché zásady použití a zpracování, tak mi to vyjde, protože proč by nemělo, ne?
Tak z těch negativů vyberu ty ucházející fotky a dotvořím je digitálně, no. Byla by věčná škoda to všechno hodit do kamen zcela bez užitku.
Publikováno 28 leden 2025 - 08:44:27
JiriPlzen, on 27 Jan 2025 - 17:17, said:
RHx, on 27 Jan 2025 - 16:48, said:
retropan na reportáž? to bylo velmi odvážné rozhodnutí...
No, co dodat... jsem odvážný začátečník, a šlápl jsem vedle. Ale sranda byla, já si to užil maximálně!
Prostě jsem fakt čekal, že si koupím film a když dodržím ty jednoduché zásady použití a zpracování, tak mi to vyjde, protože proč by nemělo, ne?
Mnojo, tohle platí u většiny výrobců, ale Foma ráda se zákazníky špásuje a některé produkty tak mají svoje "špecifiká".
Ve svitku je ale Fomapan 100 a 400 použitelný. Za zvážení stojí Kentmere 100 a 400. Nebo rovnou Ilford...Na reportáž HP5+ je ideál.
Publikováno 28 leden 2025 - 09:19:53
Já bych jen kerpánek dodal něco k hodinám ze Znaku Malá Skála. To jsou ty nejběžnější. Bůh mi dal lásku k mechanickým hračkám. Takže opravuji i hodiny do komory. Tyhle české považuji za ty nejlepší, co jsem viděl. Mají nádherně i když velmi složitě řešenou mechaniku, na které se nedá téměř nic pokazit. Po jejich rozebrání, seřízení a namazání jsou schopni běhat spousty let. Co se časem ničí je sametka pod knoflíkem. Perfektní nápad brzdy na prvních cca 20 let. Průběhu času ztvrdne a nepruží. Střeva jsou tvořena z ohýbaného a stříhaného plechu, který časem je jen třeba namazat. Pružinka je i po letech dokonalá. ---- Už několikrát jsem zde uváděl, že když se někdo najde, kdo by byl ochoten nafilmovat jak se opravují hodiny, závěrky, tak jsem ochoten se plně nafilmování věnovat. --No snad se někdo konečně najde.
Publikováno 28 leden 2025 - 11:15:45
No a jak to provedeme?
Navrhni...
Publikováno 28 leden 2025 - 11:25:02
Aby to nedopadlo jak s tím videem, kde měly být odpovědi na otázky ohledně Fomy. Video, jaké svět neviděl.
Publikováno 28 leden 2025 - 12:49:47
Publikováno 28 leden 2025 - 13:29:55
achernar, on 28 Jan 2025 - 11:49, said:
Anaret bych vyhodil a koupil něco pořádného.
Špatný zvětšovací objektiv je hrozná ztráta času a nervů.
Souhlasím na 100%. Když už se s tím babrám, vkládám do toho svůj čas, peníze a úsilí a chci to dělat dobře... nedává úplně smysl zvětšovat tím, co je na nejspodnějších poličkách v kvalitě.
Padl mi do merku, po dlouhém studování a hledání, Rodenstock Apo-Rodagon-N 80 mm 1:4. Je to nástupce chváleného objektivu zmiňovaného v publikaci Post Exposure od Cteina (perfektní publikace, srozumitelné vysvětlování a široce popsáno vše, co se této problematiky týče - vřele doporučuji).
Kdybyste kdokoli měli tip na nějaký zajímavý zvětšovací objektiv, rád si nechám poradit.
Publikováno 28 leden 2025 - 15:48:10
otazka - muze mit zvetsovaci objektiv (prumerny vs. spickovy) nejaky ZASADNI vliv na vysledny print krome rozdilu v ostrosti? (prip. nejakych dalsich optickych vad, ktere budou mit event. dopad opet na ostrost, pripadne nejake zdvojeni obrazu apod.)? Dokazu si predstavit nejaky rozdil v "prenosu konstrastu" - negativ-->print, ale bude Anaret vs. Rodagon v tomto nejak zasadni?
JiriPlzen, on 28 Jan 2025 - 12:29, said:
Padl mi do merku, po dlouhém studování a hledání, Rodenstock Apo-Rodagon-N 80 mm 1:4.
Kdybyste kdokoli měli tip na nějaký zajímavý zvětšovací objektiv, rád si nechám poradit.
APO-Rodagon-N padne do oka asi vsem.. ja nevim, jestli to neni spise fetis. Mam ho, ale kdyz zpetne koukam na svoje printy a porovnavam, co jsem cim zvetsoval, tak kousky, ktere sly pres El-Nikkor (nejaka ta novejsi verze), prip. pres Rodagon WA, mi prijdou casto lepsi.. takze pokud bych mel nekomu radit nejlepsi pomer cena/spickovy vykon, tak bych se drzel nekde v oblasti novejsich (ale ne-APO) Compononech, Rodagonech nebo El-Nikkorech.
Václav Vait, on 27 Jan 2025 - 08:03, said:
Za sebe bych řekl, že základem je dobře vyvolaný negativ na takovou strmost, aby to nevyžadovalo papíry jiné než normální gradace (multigrady se mi naštěstí stačily vyhnout). V tomto ohledu je menší chybou použít třebas i tu prachsprostou univerzální vývojku, než film máčet v superjemnozrnných lektvarech a muset pak použít kontrastní nebo nedejbože ultratvrdý papír, zvlášť pokud se jedná o kinofilm.
Tenhle nazor je pro me zajimavy.. mozna roky delam neco spatne, ale kdysi jsem nabyl presvedceni, ze idealni negativ je spise nekontrastni, s co nejsirsi paletou strednich polotonu, ze ktere si pak (samozrejme pomoci multigradace) ten potrebny kontrast vzdy doladim... ze naopak to nelze (z kontrastniho negativu ziskat polotony). Se vsi uctou k fotografum, kteri umi udelat dokonalou zvetseninu na papir pevne stredni gradace, toto zkratka povazuju v dobe MG za prezite. Avsak, pokud nekdo oznaci moje negativy jako "srabacky nekonstrastni", tak oponovat nebudu
Publikováno 28 leden 2025 - 19:51:19
Publikováno 28 leden 2025 - 19:55:31
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních