k smichu ci k placi..?
#1
Publikováno 25 srpen 2010 - 19:29:39
#2
Publikováno 25 srpen 2010 - 19:35:47
ale to by chtelo nejakou sabotaz treba povytahovani baterek
#3
Publikováno 25 srpen 2010 - 19:45:08
#4
Publikováno 25 srpen 2010 - 19:48:30
Na VŠCHT studenti považovali zvětšovák za mikroskop. Na FEL když dostanou Zenith 3M do ruky nenapadne je natáhnout, aby se zvedlo zrcátko a oni mohli něco vidět skrz hledáček. Odečíst hloubku ostrosti z manuálního objektivu umí málokdo Nejhorší je na tom, že už jsou dospělí.
Pár šikovných a fajn se naštěstí ještě najde, takže pryč s pesimismem.
#5
Publikováno 25 srpen 2010 - 20:11:03
A je úplně jedno, jestli film nebo čip.
Opravdu je to úplně jedno ??? Je to asi otázka schopnosti vnímat třeba i jemné nuance,např. rozdíl mezi klas. deskou a cédéčkem a tak dále. Osobně jsem radeji za co nejrozmanitější svět a uniformost,která se poněkud rozmáhá mi moc neimponuje. Podle určitých pohledů na svět,je tedy jedno jestli jabka nebo hrušky,hlavně,že se tím dá nacpat panděro a to je přece hlavní a "jediný" cíl ovoce,že...
#6
Publikováno 25 srpen 2010 - 20:20:13
Je to stejne, jako chtit po vsech ridicich, aby se naucili jezdit na koni nebo ridit starou Aerovku (taky by vetsina z nich nevedela k cemu je vepredu ta klika, kdyz uz si natolik zvykla na centralni zamykani ze auto bez nej nechava odemcene). Stejne jako v ostatnich oborech se jinou cestou da jen ten, koho to bavi a ma o to zajem.
Umim si predstavit, jak za par let, az bude vynalezene zase jine zaznamove medium, budou vznikat kluby tech, kteri budou fotit na zrcadlovky s cmos nebo ccd snimacem. Ale to ze je soucasna generace nebude umet pouzivat, ji nebude mozne zazlivat.
#7
Publikováno 25 srpen 2010 - 20:56:15
Profesionální praxe se téměř zcela digitální. To je prostě fakt.
Můžeme o tom diskutovat, ale to je asi tak vše, co s tím můžeme dělat.
Nerad bych byl za potížistu, ale luxus práce s filmem si můžeme dovolit my - ve volném čase
#8
Publikováno 25 srpen 2010 - 20:56:16
#9
Publikováno 25 srpen 2010 - 20:57:56
jistě že budou pracovat s digitálem mark10 od rodičů, ale tohle je anatomie a už z úcty k oboru by to měli vědět, aspon teoreticky, když už si to nechtěj vyzkoušet na živo
možná takovej student chtěl původně na jinou školu
#10
Publikováno 25 srpen 2010 - 21:19:57
#11
Publikováno 25 srpen 2010 - 21:24:32
já myslím, že je to ostuda (pedagogů - systému) oboru - pokud student foto na vš netuší, jak funguje manuální zrcadlovka běžná před patnácti lety
jistě že budou pracovat s digitálem mark10 od rodičů, ale tohle je anatomie a už z úcty k oboru by to měli vědět, aspon teoreticky, když už si to nechtěj vyzkoušet na živo
možná takovej student chtěl původně na jinou školu
No myslím si, že je to neúcta především školy k fotografii jako médiu - student by měl vědět, že to prapůvodní existuje a znát základy, navíc - zbavuje se exlusivity, protože časem budou někteří klienti v praxi chtít "poctivou" fotografii se zrníčky - s tím "feelingem" jak říká Mamiak - z obrazu, kterým fotografie je...
Pokud škola zruší temnou komoru, právě pro studenty, kteří ji ani nepoznají, natož aby se podívali na ty staleté základy...je to ostuda!!
#12
Publikováno 25 srpen 2010 - 21:26:43
Jenze mozna to bude tim, ze nas obor je spis v bakalari zameren na zvladnuti remesla, prace se svetlem v atelieru, s velko/stredoformatem... Pak jsou skoly zamerene vic na umeleckou slozku.
#13
Publikováno 25 srpen 2010 - 21:35:09
#14
Publikováno 25 srpen 2010 - 21:36:44
/ ale fascineuje mě ta konfrontace, kdy fotím nějkým oldschool šrotem a přijde 20tiletý floutek, že to je pecka, že sice má digoš bla bla, ale že prostě filmu fandí a taky by rád zkusil apod. a pak přijde dědek, jestli bych s tím krámem už nechtěl jít do háje, že mu překážím v záběru a že se mi diví, jak tímhle vůbec můžu fotit, že jsem nějaký pozadu nebo jsem asi chudý a nemůžu si dovolit jeho 350D.. hmm.
totéž v bledě modrém se super 8... mladí - "woooow, jak to točí?, to má takové ty šílené barvy, co? jak se to převede do PC?" apod. a pak přijde dědek s HDčkem a směje se mi, co jsem to za chuja, že se mi tam vejde jenom pár minut a že z toho leze hnusný obraz a 10 dalších kydů.... myslel jsem, že mu tu jeho hračku nacpu někam..
nechci házet nikoho do nějakého pytle. celý ten vývoj je docela zajímavý.. někdy mě nějaká situace potěší, jindy bych zas sral atomové hřiby. s všudypřítomnou českou demencí jsem se už ale docela smířil, takže mě už asi nic moc nepřekvapí... nechávám tomu volný průběh (nic moc jiného asi stejně dělat nelze).
#15
Publikováno 25 srpen 2010 - 22:08:49
A je úplně jedno, jestli film nebo čip.
Opravdu je to úplně jedno ??? Je to asi otázka schopnosti vnímat třeba i jemné nuance,např. rozdíl mezi klas. deskou a cédéčkem a tak dále. Osobně jsem radeji za co nejrozmanitější svět a uniformost,která se poněkud rozmáhá mi moc neimponuje. Podle určitých pohledů na svět,je tedy jedno jestli jabka nebo hrušky,hlavně,že se tím dá nacpat panděro a to je přece hlavní a "jediný" cíl ovoce,že...
ano je to úplně jedno! Když už jste narazil na tu hudbu, myslíte si snad, že Janáček z CD je míň Janáček než z vinylu nebo zahraný živě? Ta myšlenka, sdělení která je tou hudbou vyjádřená je přeci stále stejná, a ne jinak tomu je ve fotografii, filmu, divadel a v dalších tvůrčích oborech. Někdo je ovšem schopen vnímat jen tu "slupku", to co je na povrchu, a to co je za ní mu tak zůstává skryté. To si ale prosím neberte osobně, to platí obecně. Umění vždy bylo, je, a bude menšinová záležitost, protože zdaleka ne všichni jsou schopni ho vnímat. Jak říká klasik: někdo se dívá a stejně nevidí, jiný poslouchá a přeci neuslyší...
#16
Publikováno 25 srpen 2010 - 22:12:08
#17
Publikováno 25 srpen 2010 - 22:16:52
Mně tohle lpění na čemkoliv přijde hrozně nízké. Dělám na film, protože mám rád černobílou fotku. Dělám na film, protože mi technika (VF) dává větší svobodu. Kdybych dělal barvu, fotím na digi. Jsou to jen nástroje. Soudit někoho že nezná starý věci? My je máme rádi, ale lepší fotografy to z nás nedělá. Když si vzpomenu na krakenův sraz, na mysli mi první vytanou fotografie od paní Vaňůrkové. Byly na digi, formát 10x15 nebo kolik a nebojím se říci, že i tak alespoň pro mě převyšovaly většinu fotografií co jsme tam měli. Tyhle řeči o starých deskách.... Býval jsem hifistou. Naštěstí jsem včas poznal, že důležitá je hudba. Mám dobrou sestavu, ale nevadí mi poslouchat z mizerných sluchátek v práci z pc. Už se na ten pocit nadřazenosti vykašlete. Sorry, ale mně to tak prostě přijde...
Poslyšte kolego, v tomhle se asi my dva nikdy neshodnem,ale z toho se nestřílí. Nicméně: lpění na ČEMKOLIV Vám připadá nízké,to znamená i na např. na morálních zásadách ? Nebo je špatná věrnost určité životní filozofii ? Nikdo tady nikoho v tomto vlákně neodsuzoval do pekel,mě osobně příjde prostě uniformní směr,kudy se některé oblasti v životě ubírají a také nikdo tady kvůli tomu,že fotí klasicky nedělá ze sebe barona,tudíž mi nepřipadá,že by digitálisté potřebovali speciální ochranu a péči. Ale tohle můžete samozřejmě smést ze stolu jako "jen řeči" a budete mít ze svého pohledu mít pravdu,proto jsem připraven své stanoviska podpořit svými konkrétními snímky,které více jak tisíc jalových slov ukáží proč zastávám určité názory a že jsem připraven na konfrontaci s jinými pracemi.
#18
Publikováno 25 srpen 2010 - 22:20:54
Stejna situace je u fotografovani - to ze neumi natahnout zrcadlovku, nevi ze se mu po natazeni sklopi zrcadlo neznamena, ze neni dobry fotograf. Jen nevi neco, co nikdy v zivote nepotreboval a mozna ani potrebovat nebude. Coz neni ani k smichu, ani k placi.
#19
Publikováno 25 srpen 2010 - 22:21:37
kdoco - to je utopie. Takhle to nikdy nefungovalo a fungovat nebude. Amatér dává do všeho duši, člověk co to dělá za peníze to dělá jen za peníze. Také jsem z toho často rozčarován, nejlépe je to vidět v restauracích, že člověk, který má několik let školy vám uvaří mnohem hůř, než vy sami doma zvládnete, jen když sami budete trochu chtít...
#20
Publikováno 25 srpen 2010 - 22:27:50
ano je to úplně jedno! Když už jste narazil na tu hudbu, myslíte si snad, že Janáček z CD je míň Janáček než z vinylu nebo zahraný živě?
Odpusťte,ale opět nemohu souhlasit - je VELIKÝ rozdíl mezi Janáčkem z CD, nebo zahraným živě a to nemluvím o tom,jak dokáže motiv nebo i myšlenku posunout konkrétní dirigent...to jsou právě ty kolikrát jemné a tzv. nepodstatné nuance a osobně mi příjde chybné to nevnímat,ostatně i "slupka" je podstatnou částí celku. Znalost a ctění i sebenepatrnějších nuancí nás obohacuje. To přece může každému dílu i jeho "konzumentu" jen prospět.
#21
Publikováno 25 srpen 2010 - 22:30:09
#22
Publikováno 25 srpen 2010 - 22:36:58
#23
Publikováno 25 srpen 2010 - 22:41:30
sokolíku, měl jsem spíše na mysli, že lpění na materiálních věcech, ale možná by se dalo říci i na určitých morálních zásadách dle mého nemůže do nikoho vnášet pocit, že je něčím víc, než ten druhý. To je celé.
OK,v obecné rovině máte samozřejmě naprostou pravdu,co se týče konkrétně nás dvou,nelze se k ničemu dobrat,protože se neznáme osobně. Stejně jsem ale rád,že fotíte klasicky !
#24
Publikováno 25 srpen 2010 - 22:45:53
Krome jednoho aparatu od Kodaku (s monochromatickym snimacem, bez bayerovy masky) je navic digitalni cernobila fotografie konverzi barevnych fotografii.
#25
Publikováno 25 srpen 2010 - 22:49:35
Běžně používám foťáky z 50. let, což mezi zde přítomnými není nic divného. Nechápu, proč si mí přátelé myslí, že umím zacházet i s jejich moderníma číslicovýma krabičkama od mýdla a chodí se mě ptát, jestli to mají správně nastavené. Asi předpokládají, že fotograf musí umět fotit se vším
#26
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:01:17
#27
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:01:55
kdoco - to je utopie. Takhle to nikdy nefungovalo a fungovat nebude. Amatér dává do všeho duši, člověk co to dělá za peníze to dělá jen za peníze. Také jsem z toho často rozčarován, nejlépe je to vidět v restauracích, že člověk, který má několik let školy vám uvaří mnohem hůř, než vy sami doma zvládnete, jen když sami budete trochu chtít...
kristapána, mluvíme tu stále o VŠ? lidé, co vystudují VŠ by měli být ti, co mají intelektualní a vzdělanostní výbavu k tomu, nést obor dál. laik může kroutit hlavou nad studiem antické filosofie, ale člověk s akademickým vzděláním, či jeho zralý aspirant, by nad potřebou její znalosti neměl pochybovat. bez její základní znalosti je ve filosofii vždy jen diletant. tak je to i ve fotografii. vysoká škola prostě musí klást na své studenty i tyto, řekněme nekomerční nároky. jinak je z širšího hlediska, ve svém druhém (nebo prvním?) plánu zbytečna.
#28
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:05:27
Cernobila digitalni fotografie je podle me podstatne narocnejsi na kvalitu prace a hlavne na cas, aby byl vysledek nerozeznatelny od filmu. Je ale nesmysl se smat jednomu ze foti na film nebo druhemu ze stravi hodiny nad Photoshopem, hlavni vec je vysledek, podle nej se pozna co v cloveku vezi, ne podle toho na co foti (film = hodny, digital = zly).
Krome jednoho aparatu od Kodaku (s monochromatickym snimacem, bez bayerovy masky) je navic digitalni cernobila fotografie konverzi barevnych fotografii.
Doufám,že mé příspěvky nevyzněly tak,jak naznačujete,i když upřímně řečeno,osobně bych k tomu měl dost pádné důvody,ale to už vzal čas...Nicméně se musím přiznat,že právě to nechápu,proč si některý digitálista dává takovou námahu a takové,často astronomické částky peněz,aby stvořil NAPODOBENINU nerozeznatelnou od filmu,když může daleko jednodušeji a levněji vytvořit klasickou zvětšeninu. Jasně,že je důležitý výsledek,ale stejně tak i cesta,která k němu vede.
#29
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:07:56
#30 Snek
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:09:55
#31
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:13:25
#32
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:15:47
Moje žena filozofii studovala a přitom ji nikdy nenapadlo o věcech přemýšlet jinak. Já filozofii nikdy nestudoval a už ve školce mě trápily věci, kde nesmrtelnosti brouků jsou jen čajíčkem. Predikovat, že by ten a ten měl být takový jen proto, že má někde nějakou nálepku je blbost...
#33
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:17:19
#34
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:18:12
Tyjo člověk nemůže jednou při nespavosti jen tak blábolit, aby nad ním nebylo zvedáno obočí .))))):roll:
#35
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:20:24
Pro nekoho je jednodussi udelat klasickou zvetseninu v komore, jiny si ji pripravi na pocitaci a vytiskne na tiskarne, aniz by musel okupovat cele hodiny koupelnu a patlat se v chemikaliich. Naklady jsou poak pro nej pouze cas a tech par korun za naplne do tiskarny + papir, ktery musi mit tak jako tak.
Ja mam dojem, ze pro naprostou vetsinu fotografu (a verejnosti) kteri kdy fotili na film byl fotoparat prostredkem vyjadreni, kdezto samotne vyvolavani bylo nutne zlo, ktere radi sverili nekomu jinemu, pokud to bylo mozne.
Syn kolegy chodi na fotografickou skolu a jedine co kolega posloucha jsou historky o tom, jak zase museli fotit na film, museli si ho sami koupit a pak jeste neco o vyuce na urovni konce 19. stoleti a Rakousko-Uherska. Dnesni studenti berou svet okolo sebe uplne jinak - nedovedou pouzivat kinofilmove pristroje, nedovedou si predstavit zivot bez barevne televize a mobilnich telefonu, nemaji duvod ani chut se ucit to, co nebudou potrebovat. Jedine, co by meli vedet je, kde to najdou az to potrebovat budou. Podle me se clovek mnohem radsi a lepe nauci to co sam chce, nez to co musi.
#36
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:26:48
Daguerotypie vs fotografie
Mokry proces vs suchy proces
Desky vs film
Svitek vs kinofilm
V knihach z doby prvni republiky o fotografii je pro jistotu naprosto vsechno - od kinofilmu po vsechny dostupne procesy na vyvolavani desek, papiru a vsech moznych medii schopnych zachytit obraz.
#37 Snek
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:33:29
Syn kolegy chodi na fotografickou skolu a jedine co kolega posloucha jsou historky o tom, jak zase museli fotit na film,
Tak já zkusím jinou historku.
Syn kolegy, asi 16letej anglickej fracek, kterej pár let fotografuje digitálem a s fotokrámem umí, podle mě má talent, a připravuje se,že půjde na tříletej bakalářskej obor Fotografie na Kentské univerzitě, mi tuhle při prohlížení diáků z Lake Districtu povídá něco ve smyslu, ty vole, to jsou krásný barvy (Velvia 50 v kinu za sluníčka, hodně odstínů zelené barvy), to je nádhera, a ještě mi řekni, jak tam s tou tvou archaickou yashicou dostaneš na jedno políčko filmu takovýho kontrastu! Vždyť to přeci neumí HDR, a přeci to z ruky nefotíš všechno 3 - 4 expozicema ...
No a tak tenhle klučina už dneska fotí taky na film. Filmy si posílá ke mě na vyvolání, pak je skenuje a trochu poupraví ve fotokrámu.
Takže vono to nebude vo tom, kdo je jak mladej, ale o tom, kdo je zabedněnej a kdo šikovnej.
#38
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:39:23
To je prave ten rozdilny pohled na vec.
Pro nekoho je jednodussi udelat klasickou zvetseninu v komore, jiny si ji pripravi na pocitaci a vytiskne na tiskarne, aniz by musel okupovat cele hodiny koupelnu a patlat se v chemikaliich. Naklady jsou poak pro nej pouze cas a tech par korun za naplne do tiskarny + papir, ktery musi mit tak jako tak.
Patlat se v chemikáliích - to zní tak ošklivě!
Říkáte "pár korun" za náplně a papír ? Myslíme oba na kvalitní materiál? Ten zdaleka není jen za pár korun,pokud má být výsledkem opravdu kvalitní výstup a to nemluvím o tom,že do toho nebyly zakalkulovány "drobné investice" jako : a) kvalitní dig. přístroj kvalitní software c) špičkovou tiskárnu s odpovídajícími tonery d) kvalitní papír,který je někdy dražší,než klasický fotopapír. A to jste sám shora naznačil,kolik hodin kolikrát trvá "vyrobit" kvalitní napodobeninu skrzevá nějaký program.
#39 Snek
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:39:33
To, že jsem fotoaparáty degradoval na pouhé nástroje neznamená, že nejsou pro výsledek důležité.
Zkusím nadhodit trochu jinej úhel pohledu Pavle. Podle mě fotoaparáty (byť mám krásné staré stroje moc rád) "pouhé" nástroje jsou, ale netřeba jimi kvůli slůvku pouhé pohrdat.
Klasická otázka: dělá dobrou fotografii fotograf, nebo fotoaparát? Pokud si odpovíš, že fotograf, pak je třeba nechat na tom dotyčném fotografovi, jakej si k výsledku zvolí nástroj, v tom případě ale je fotoaparát pouhým nástrojem.
Pokud si odpovíš, že dobrou fotografii dělá fotoaparát, tak mě nepotěšíš, a pošlu tě o tom přemýšlet.
#40 Snek
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:44:42
Já se jdu patlat v chemikáliích, mám tu ještě před spaním na zakázku k vyvolání dvě super 8 kazety
#41
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:46:34
Jinak i já začal s filmem také kvůli prvnímu shlédnutí Velvie na stěně u kamaráda. Mně tedy nezaujaly nějaký hdr rozsahy, ale že i naprostá krávovina na tom vypadala hezky .)
#42 Jirinol
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:47:36
jedno staré úsloví praví, že od starého vola se mladý učí orat.
Pokud moji dnes dospělí potomci nevědí nic o filmech, vývojkách, zvětšováku a papírech, je to moje chyba, nikoli učitelů a školy.
Že nevím já téměř nic o tvorbě a programování webových stránek, je to moje chyba, že jsem nenaslouchal, když oni měli chuť hovořit se mnou zrovna o tomhle.
Dnes jsem velmi rád, že kdykoli sednu do auta, které mi stojí před domem, otočím klíčkem a vyjedu. Že nemusím v tuhých mrazech rozdělávat pod olejovou vanou ohýnek a půl hodiny topit, abych byl schopen klikou motor vůbec roztočit. (atd.atd. )
Ale až jednou vyhraju jackpot v lotynce, tak si pořídím starého midgeta nebo triumpha, počkám si na krásný den, stáhnu střechu a s vlajícími šedinami se rád projedu.
Just I like it.
#43
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:48:34
A nechtěl bych rozsuzovat, co je nebo není snažší či dražší. A co je víc echt fotografie. Vše si najde svou cílovou skupinu.
#44
Publikováno 25 srpen 2010 - 23:49:27
Ve chvili kdy se fotograf (nebo majitel, pripadne drzak (od vyrazu drzet ho v ruce) fotopristroje) nauci ze je to on kdo dela fotografii a ze zmakcnutim spouste v libovolnem okamziku bez ohledu na okolni podminky a takove nepatrne detaily jako intenzitu svetla, polohu slunce a pocasi vznikne automaticky naprosto dokonala vystavni fotografie, je napul vyhrano.
Predpokladam, ze vetsina fotografu si zpusob ktery jim vyhovuje dokaze casem najit sama a nepotrebuje se neustale ujistovat jak je jejich postup dobry a ostatni spatne.
Na vzniku kvalitni fotografie je neco, co nemuze zaridit zadny fotoparat (at je sebedrazsi), proto take mohou existovat fotografove kteri maji spickove fotografie jen kvuli svemu videni sveta, a mohou to byt treba fotografie z telefonu nebo krabice od bot.
#45
Publikováno 26 srpen 2010 - 00:00:41
#46
Publikováno 26 srpen 2010 - 00:10:25
Jinak ano, jsem staromilec. Je mi příjemnější číst knížku, než ten samý text na monitoru,nepiju instantní kafe a pytlíkovej čaj, MP3 a mizerná sluchátka mě unavují, z digifotek cítím cosi nepřirozeného i na papíře.
K té muzice (ikdyž to není Janáček) zajímavé 4ten9 hůř se tím prokousává, to podstatné je zhruba od půlky. Tak to možná nejsou vždy jen chiméry.
#47
Publikováno 26 srpen 2010 - 00:20:40
Nicmene i hudba je jeden z oboru kde lze vhodnym vyberem argumentu rozcupovat libovolnou stranu sporu.
#48
Publikováno 26 srpen 2010 - 01:07:49
Spory s měnící se technologií byly, už ten prvotní - daguerrotipie bere práci malířům, autochrom koloristům atd. Před fotografií mívaly redakce dokonce reportážní rytce, do terénu si vozili stojan, rydla a měděné destičky přesně do štočku. Vrátil se z terénu a hned moh tisknout, tak pohotová fotografie nikdy nebude
#49
Publikováno 26 srpen 2010 - 01:35:06
a já se k tomu přiznám - na čb mám film a na barvu digitál (kde mi to stejně nakonec skončí převedené do Č
a já se k tomu přiznám - je mi úzko když vidím jak se lidi diví že se to ještě vyrábí, ale zase rád ukážu co to umí
a taky že mi včera napsala mail kamarádka z baráku že po maturitě chce zkusit fotoškolu, tak jestli bych jí nepředal základy klasické cesty (jsem i rád že zvětšovák co mám ve zlíně ve sklepě nebude jenom zapadat prachem a bude znova užitečný)
#50
Publikováno 26 srpen 2010 - 01:39:51
Oba postupy stoji penize. Kvalitni filmovy pristroj, objektivy, zvetsovak, filmy a papiry take nejsou zadarmo. Kdybychom to rozpocitali na koruny, vysledne castky by byly dost podobne (vychazi mi to nekde mezi 20-30 tisici na vybaveni).
Trosku odbocim, ale z vlastni zkusenosti bych rekl, ze je potreba u te castky jeste hodne pritlacit
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních