Přejít na obsah


Fotka

k smichu ci k placi..?


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
112 odpovědí na toto téma

#51 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 26 srpen 2010 - 07:32:01

kdoco - vzpoměl jsem si na vtip "Člověče, když pomyslím na to, jaký jsem já inženýr, tak se normálně bojím jít k doktorovi!"

Moje žena filozofii studovala a přitom ji nikdy nenapadlo o věcech přemýšlet jinak. Já filozofii nikdy nestudoval a už ve školce mě trápily věci, kde nesmrtelnosti brouků jsou jen čajíčkem. Predikovat, že by ten a ten měl být takový jen proto, že má někde nějakou nálepku je blbost...


tak promiň, tohle je ale opravdu legrační. vtip je skvělý, to dál je spíš... usměvný. dřív by mě to asi zlobilo, teď už jsem v klidu.

že si v tý pokročilý době ještě lámem hlavu s budovama pro VŠ, šak si to můžem tisknout z netu. zdá se, že ty školy nejsou k ničemu. a jestliže někdo studoval filosofii a nezměnilo to jeho obzor... pak nevím. možná od toho ti okolo čekají něco jiného, než jaká změna to ve skutečnoti je. zeptej se ženy, zda ví něco od 2000 let staré filosofii, nebo jí na škole řekli, že je zastaralá/zbytečná, prápadně se o ní vůbec nezmínili. ano, jsou i lidě, kteří mají filosofii jako povinný nechtěný předmět. to je ale jiný případ.

ono to na člověku není vidět. na ulici je zcela normální. pán s FAMU co nás učil digitální fotografii na nás nehrnul své úžasné znalosti, nepředváděl se, ani nebyl nějaký exot. normální (nebo snad ve svém nadhledu a vlídnosti nenormální) mladý člověk, kterého se ovšem ve fotografii dalo zeptat prakticky na COKOLIV! člověk se nemuse toho vysokoškolsky vzělaného člověka bát na něco zeptat, aby nenastala trapná situace. odborník na digitální postproces, který měl ale klasiku v malíčku. jeho vzdělání a vláda nad technikou mu dávali tu pozici, kdy ho skutečně tyto malichernosti nechávali v klidu. nikdy se ani slůvkem neotřel o žádnou z technologií, žádnou otázku nidky neodbyl s tím, že to už dnes k ničemu není.

fotografie má tu výhodu proti mnoha jiným, že její historie a technologie nejsou tak komplikované, jako je tomu u mnoha dalších oborů. nebál bych se tedy, že by studium těchto aspektů sebralo studentům čas na tvorbu.

možná je tu vysoké školství nastaveno jinak, zaměřeno na ušpěch, na výsledek. a neznalost souvislostí se dá do jisté míry dlouho kamuflovat. nemůžeme se ovšem divit, že žádná z našich univerzit není v první stovce na světě. pokud vysokoškolský titul negarantuje určitou kompetenci, alespon ve většině pripadů (nelze tedy PREDIKOVAT co člověk umí), k čemu nám je? nebojme se od ingů, magistrů a dalších OČEKÁVAT, že věcem ve svém oboru rozumí. pokud to tak není, je to jejich ostuda (jejich a školy).

omluva, už budu mlčet.
  • 0

#52 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 26 srpen 2010 - 07:45:53

Vážená kolegyně, Akyiia, študent fotografie - South England.
"Čas plyne z přítomnosti do minulosti" - Eihei Dógen 13.stol.
:D 8-O :D :) :D :-) :D :D :D :D :D 8-O Erik
  • 0

#53 nemo2

nemo2

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 201 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 26 srpen 2010 - 08:27:26

já myslím, že je to ostuda (pedagogů - systému) oboru - pokud student foto na vš netuší, jak funguje manuální zrcadlovka běžná před patnácti lety
jistě že budou pracovat s digitálem mark10 od rodičů, ale tohle je anatomie a už z úcty k oboru by to měli vědět, aspon teoreticky, když už si to nechtěj vyzkoušet na živo
možná takovej student chtěl původně na jinou školu


Manualni zrcadlovka, tam tak velky rozdil nakonec neni - je to vlastne to same, jako kdyz se ta automaticka prepne do manualniho modu. Natahnout packou se to nauci kazdy, pro obzvlastni tupce urcite bude nekde na netu existovat manual 8-O . Odlisnosti IMHO jsou spis u velkoformatu, kde je uz neco "navic".
  • 0

#54 Corvus

Corvus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 438 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 26 srpen 2010 - 08:37:32

podla mna je to smutne. Nevravim ze by mala byt skola zamerana len na klasiku, ale par semestrov by som tomu urcite dal.

Uz len preto, ze studovany fotograf by mal vediet aj nieco o historii fotografovania a fotenie na film da studentovi trochu inu perspektivu. Mozno zisti ze prave film je jeho cesta.
Obmedzit studium na digital je podla mna kratkozrake (a nema to nic spolocny s 'kvalitou' alebo 'nadradenostou' jedneho ci druheho)





inak ked si spomeniem kolko naozaj zbytocnych a pre mna nikdy nevyuzitelnych veci som mal ja na VS....
  • 0

#55 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 26 srpen 2010 - 08:40:41

To je zase keců. Absolvent fotografie by měl znát a používat techniky staré řádově desítky let? A měl by student elektrotechniky či jiného technického oboru znát a používat postupy staré desítky let? 8-O
  • 0

#56 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 26 srpen 2010 - 08:52:28

kdoco - teď jsem si zasejc vzpoměl na toto:

"Víš, Sartre, existencialisty tady nemáme v lásce. A vůbec nestojíme o to, aby nám tu filozofové honili vodu v černých rolácích a blbli lidem hlavu teoriemi o bezúspěšnosti bytí a absurdnosti kosmu, rozuměls?"

Zdroj pro jistotu raději ani nebudu uvádět :)


beranneck - yep, to dá přeci rozum! :)
  • 0

#57 ďuroT

ďuroT

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 784 příspěvků(y)
  • LocationBA, SK
Reputace: 373

Publikováno 26 srpen 2010 - 08:57:20

Pavle

jste ten nejhorší spolek slavných historických parafínů, na kterých musel žel Bohu, spočinout můj zrak!

8-O
  • 0

#58 Corvus

Corvus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 438 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 26 srpen 2010 - 09:03:56

To je zase keců. Absolvent fotografie by měl znát a používat techniky staré řádově desítky let? A měl by student elektrotechniky či jiného technického oboru znát a používat postupy staré desítky let?



jo same kecy. sak internet je tu na to (a este na porno)

ked odhliadnem od toho ze porovnavat umelecky smer s technickym je trochu od veci, tak hej, elektrotechnik by podla mojho skromneho nazoru mal nieco vediet aj o starych technologiach.

ja som studoval hospodarsku informatiku na ekonomickej univerzite a kolko uz davno prekonanych ekonomickych teorii alebo postupov navrhovania informacnych systemov sme preberali... (na moj vkus mozno az privela 8-O)
  • 0

#59 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 26 srpen 2010 - 09:09:49

podla mna je to smutne. Nevravim ze by mala byt skola zamerana len na klasiku, ale par semestrov by som tomu urcite dal.


Nezlob se, ale tohle je fakt mimo realitu. Co si vlastně představuješ pod tím pojmem klasické fotografie, že tomu chceš dát pár semestrů?
Já třeba na rozdíl od řady teoretiků fotím na oboje a nějak v podstatě nevidím rozdíl mezi tím, jestli mám v ruce EOS5DII anebo EOS50 - úkony při focení jsou v podstatě totožné. Následný postproces se samozřejmě liší použitými nástroji, ale ve výsledku v obou případech směřuji k tomu samému. O výsledku nakonec stejně tak minimálně z 80ti procent rozhodne můj nápad při foceni, jak jsem si "poskládal" to, co fotím, zvolil světlo, atd. Přímý vliv toho, jestli je to na analog nebo digi se hodně blíží k nule, nehledě k tomu, že emulace vzhledu filmu na digi je naprosto triviální úkol, s trochu více námahou je mimochodem možný i opačný postup.

Celá ta představa o nějaké obrovské odlišnosti focení na film a na digi je z velké části jen pohádka, z hledisky techniky je to v podstatě stejné. Mimochodem není zas takový ani rozdíl psychologický z hledisky toho "cvakání" - tohle jsem názorně viděl v USA někdy na konci 90tých let - všude v krámech hromady (fakt doslova hromady!) foťáků na jedno použití, "masy" fotily nejčastěji něčím podobným - rozdíl proti dnešním "cvakům" nulový. To, že jsou dnes podobné fotky víc vidět nemá nic moc společného s digifoťáky, jde hlavně o vliv internetu. Klidně se vsadím, že kdyby se rozvinul internet do dnešní podoby, ale z nějakého důvodu by nebyly dostupné digifoťáky (třeba by nebyly "vynalezeny" paměťové karty), tak by to v galériích vypadalo velmi podobně, jen by se zkrátka digitalizovaly filmy. Mimochodem i tohle tu bylo, tohle není žádná teorie!!! V kdejakém stolním DVD ještě dnes najdete ve specitikaci "Kodak Picture CD", to není nic než standard minilabů Kodaku, které už v "době analogové" nabízely kromě fotek i vypálení JPG, formát filmu APS pak měl snadnou digitalizaci přímo jako jeden z předpokladů svého návrhu.
  • 0

#60 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 26 srpen 2010 - 09:11:29

To je zase keců. Absolvent fotografie by měl znát a používat techniky staré řádově desítky let? A měl by student elektrotechniky či jiného technického oboru znát a používat postupy staré desítky let? 8-O


rozhodně by měl znát jejich principy. nás to tedy na škole učili. používat je nikdo nikoho nenutí. chápat je se prostě předpokládá.
  • 0

#61 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 26 srpen 2010 - 09:15:09

kdoco - teď jsem si zasejc vzpoměl na toto:

"Víš, Sartre, existencialisty tady nemáme v lásce. A vůbec nestojíme o to, aby nám tu filozofové honili vodu v černých rolácích a blbli lidem hlavu teoriemi o bezúspěšnosti bytí a absurdnosti kosmu, rozuměls?"

Zdroj pro jistotu raději ani nebudu uvádět 8-O


beranneck - yep, to dá přeci rozum! :)


zdroj klidně uveď, ale ubezpečuju tě, že ten kdo psal scénář, o sartrovi něco věděl. a je otázka, kdo tam byl v tu chvíli terčem, zda sartre nebo někdo jiný.
  • 0

#62 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 26 srpen 2010 - 09:16:00

Corvus - mno a o tom to je. Lidem se do hlavy lejí tuny informací bez selekce co vlastně důležité je a co není. Studenti perfektně ovládají Slavníkovce, ale o moderní historii vědí kulový. Já jsem si před měsícem až jako starší přečetl Máchův Máj a teprve pochopil, o čem to vůbec je, tedy spíše teprve dokázal vstřebat tu krásu.. A to jsme ho ve školních škamnách probírali odzhora dolů. Byl to pro nás jen jeden z mnoha kidanců, které jsem měl z paměti přenést na papír, za nějaký cukřík. Škola má jen zanést semínka a mělo by být jen na jedinci, která nechá vzklíčit. Ne o tom, aby se jim do hlav narvaly všechny dějiny světa....
  • 0

#63 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 26 srpen 2010 - 09:18:17

rozhodně by měl znát jejich principy. nás to tedy na škole učili. používat je nikdo nikoho nenutí. chápat je se prostě předpokládá.


No a on se princip focení na film a na čip něčím liší?
  • 0

#64 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 26 srpen 2010 - 09:21:41


rozhodně by měl znát jejich principy. nás to tedy na škole učili. používat je nikdo nikoho nenutí. chápat je se prostě předpokládá.


No a on se princip focení na film a na čip něčím liší?


princip cvaknutí tlačítkem od jistě doby nikoliv. princip záznamu je snad jiný, nebo jsem mimo? pokud ano, rád bych se dostal na školu, kde mě vyvedou z omylu. musel bych ale asi za hranice 8-O
  • 0

#65 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 26 srpen 2010 - 09:28:14

Corvus - mno a o tom to je. Lidem se do hlavy lejí tuny informací bez selekce co vlastně důležité je a co není. Studenti perfektně ovládají Slavníkovce, ale o moderní historii vědí kulový. Já jsem si před měsícem až jako starší přečetl Máchův Máj a teprve pochopil, o čem to vůbec je, tedy spíše teprve dokázal vstřebat tu krásu.. A to jsme ho ve školních škamnách probírali odzhora dolů. Byl to pro nás jen jeden z mnoha kidanců, které jsem měl z paměti přenést na papír, za nějaký cukřík. Škola má jen zanést semínka a mělo by být jen na jedinci, která nechá vzklíčit. Ne o tom, aby se jim do hlav narvaly všechny dějiny světa....


to samozřejmě naprosto souhlasí! a navíc, víme mnoho o slavníkovcích, ale nikdo netuší co se dělo okolo - tam, kde se v té době skutečně psaly dějiny světa. nějaký půtky v tehdy "zaplivaný evropě" v nás vzbuzují dojem, že jsme pupek světa. je třeba vyučovat v kontextu. nikdo nechce, aby v zájmu toho, čemu říkáme klasická fotografie někdo na školách zatajoval, kde se skutečně točí peníze. chápat fotografii v její komplexnosti je něco jiného, než umět správně fotografovat. první i druhé by dle mého měla poskytnout VŠ, na druhé stačí do značné míry nejrůznější workshopy. nebo ne?
  • 0

#66 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 704 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 387

Publikováno 26 srpen 2010 - 09:31:20

ohledně tý elektrotechniky - v mém oblíbeném bazaru se objevilo náhle asi osm všelijakých přístrojů s různými obrazovkami, osciloskopů, ponorkových radarů či co
tomu opravdu nerozumím, tak jestli někdo máte takové škatule rád, je to u skleněný věže
mimochodem - věřím, že současnej student obklopenej digitálníma přístrojema a osmi monitorama, by je dokázal zhruba zařadit - už podle popisu stupnic a konektrorů apod. (anatomie)
  • 0

#67 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 26 srpen 2010 - 09:34:10

princip cvaknutí tlačítkem od jistě doby nikoliv. princip záznamu je snad jiný, nebo jsem mimo? pokud ano, rád bych se dostal na školu, kde mě vyvedou z omylu. musel bych ale asi za hranice 8-O


Principem je přece vždy použití fotocitlivého materiálu - ať už to byl asfalt u Niepceho, stříbrné soli u většiny "klasiky" anebo polovodičový fotoelement dnes. Tohle je přece podstata principu fotografie! Detaily typu jak je víc do podrobna složena vrstva filmu anebo čip už patří spíš do chemie, fyziky či elektroniky...

Jinak k tomu, co jsi napsal jako další příspěvek - podle mě by se vysoká škola fotografického směru měla zabývat (a obvykle taky zabývá) spíš pojetím fotografie v různých obdobích z hlediska výsledného obrazu. A tam obvykle zjistíš,že hlavní důvod změn je v okolnostech tak říkajíc "společenských", vliv fotografické techniky je daleko menší (hlavně od nástupu možnosti fotit přenosnými přístroji jako Leica a Rolleiflex, přechod z mokrého na suchý proces samozřejmě význam měl větší).
  • 0

#68 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 26 srpen 2010 - 09:38:38

ohledně tý elektrotechniky - v mém oblíbeném bazaru se objevilo náhle asi osm všelijakých přístrojů s různými obrazovkami, osciloskopů, ponorkových radarů či co
tomu opravdu nerozumím, tak jestli někdo máte takové škatule rád, je to u skleněný věže
mimochodem - věřím, že současnej student obklopenej digitálníma přístrojema a osmi monitorama, by je dokázal zhruba zařadit - už podle popisu stupnic a konektrorů apod. (anatomie)


Zrovna osciloskop ale není žádná historie, jen se zvolna přechází od přímé modulace rozkladu obrazovky na různé digitální samplování, ale na pohled to vypadá stejně.
Mimochodem poznámka naprosto oftopic - jak tu kdosi zmínil opravy aut, tak osciloskop je dnes jedním ze základních nástrojů - primárně se přirozeně čte CPU diagnostika, ale jakmile se narazí na něco složitějšího, tak je osciloskop dalším krokem.
  • 0

#69 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 704 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 387

Publikováno 26 srpen 2010 - 09:42:53

no odhadem jsou ty bedýnky tak z osmdesátých
  • 0

#70 kid

kid

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 334 příspěvků(y)
Reputace: 40

Publikováno 26 srpen 2010 - 09:43:24


rozhodně by měl znát jejich principy. nás to tedy na škole učili. používat je nikdo nikoho nenutí. chápat je se prostě předpokládá.


No a on se princip focení na film a na čip něčím liší?


princip cvaknutí tlačítkem od jistě doby nikoliv. princip záznamu je snad jiný, nebo jsem mimo? pokud ano, rád bych se dostal na školu, kde mě vyvedou z omylu. musel bych ale asi za hranice :)


Jojo Akyiia ti ráda poví, kde to v té Anglii studuje. 8-O
  • 0

#71 Corvus

Corvus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 438 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 26 srpen 2010 - 10:07:36

tomashr: no ked je jedno ci digi ci film, tak nerozumiem preco niekto potom vobec foti na film...
(fotim aj film aj digi, nie som purista, ale u mna su tie ukony a moj mindset teda fest odlisne, ale ja nefotim na filmovy eos ze ano...)


a co sa tyka zahlcovania studentov haldou nepodstatnych a neselektovanych informacii tak suhlasim ze sa to casto prehana.
  • 0

#72 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 26 srpen 2010 - 10:24:13


princip cvaknutí tlačítkem od jistě doby nikoliv. princip záznamu je snad jiný, nebo jsem mimo? pokud ano, rád bych se dostal na školu, kde mě vyvedou z omylu. musel bych ale asi za hranice 8-O


Principem je přece vždy použití fotocitlivého materiálu - ať už to byl asfalt u Niepceho, stříbrné soli u většiny "klasiky" anebo polovodičový fotoelement dnes. Tohle je přece podstata principu fotografie! Detaily typu jak je víc do podrobna složena vrstva filmu anebo čip už patří spíš do chemie, fyziky či elektroniky...

Jinak k tomu, co jsi napsal jako další příspěvek - podle mě by se vysoká škola fotografického směru měla zabývat (a obvykle taky zabývá) spíš pojetím fotografie v různých obdobích z hlediska výsledného obrazu. A tam obvykle zjistíš,že hlavní důvod změn je v okolnostech tak říkajíc "společenských", vliv fotografické techniky je daleko menší (hlavně od nástupu možnosti fotit přenosnými přístroji jako Leica a Rolleiflex, přechod z mokrého na suchý proces samozřejmě význam měl větší).


ano, dokud nepřišel někdo, kdo z tý fyziky, chemie... a tak dál neudělal fotorgrafii. někdo s přesahem, někdo kdo nebyl líný vědět víc než je nutné.

co se týče společenských vlivů směrem tam i zpět, o tom není sporu! rozhodně jsem za více společenskovědních předmětů, než za těch historicko-technických :) obávám se ale, že tato stránka věci je snad ještě zanedbanější a ještě zanesenější kultem vševědoucího křupana.

prostě imho znát historii svého oboru, souvislosti, chápat jeho základy patří ke slušnému vychování a intelektuálnímu tréninku akademika. stále mluvím o jakémsi kontextuálním učení, o získání přehledu a schopnosti dávat věci do souvislostí. ne o nabiflování se kulhánkova recepisu nazpaměť. člověku to dojde ve chvíli, kdy mluví s ing. elektrotechnikem, povídá mu nadšeně o složení té a té vývojky, co tam dělá co. on moudře pokyvuje hlavou a říká: možná by pomohlo přidat tohle. přijdu domů, otočím list ve své knize a hle, je to tam. on to ví, protože to chápe, aplikluje svůj přehled. já to vím, páč jsem to čet :-) radši bych byl jako on.
  • 0

#73 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 26 srpen 2010 - 10:26:04

Vim, ze me kydy tu asi nikoho zajimat nebudou, ale chtela jsem se nekomu sverit. Praci cest.. 8-O


Pokud bys hledala virtuální dobré spřízněné duše v UK, tak prosím zde na FADU jich je celkem dost :)

Pokud by ses chtěla vypovídat z frustrace někde v pubu u sklenky vína, dej vědět, bydlím v Kentu nedaleko Sevenoaks.
  • 0

#74 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 704 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 387

Publikováno 26 srpen 2010 - 10:31:22

;) nejde o zahlcování studentů nepotřebnými informacemi, mě ten pozvdech na úvod vlákna přijde jako že by automobilní inženýr ve druhém ročníku neuměl popsat motor dvoutaktního saaba u kterého byste před ním otevřeli kapotu - prostě proto, že tam nejde připojit diagnostika a nemá to řídící jednotku
přitom je jasné, že taková vozidla nebude projektovat, ani opravovat ve školních dílnách
ale co pokrok nezastavíš, tedy ne globálně, osobně jsem včera do 0:55 inhaloval v komoře a poslouchal ty pearl jam, ale ne moc nahlas, ta basa by mi mohla rozdunět zvětšováky
  • 0

#75 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 26 srpen 2010 - 10:33:48

tomashr: no ked je jedno ci digi ci film, tak nerozumiem preco niekto potom vobec foti na film...
(fotim aj film aj digi, nie som purista, ale u mna su tie ukony a moj mindset teda fest odlisne, ale ja nefotim na filmovy eos ze ano...)


K tomu focení na film - u amatéra je leckdy hlavním důvodem to, že ho to prostě baví (třeba to máchání v temné komoře - takový ten pocit "tajemství co vyleze"), nebo chce vybočit z davu, připomenout si mládí atd. Tohle jsou pro mě naprosto seriózní důvody, které ani náznakem nezlehčuji a beru je za zcela dostatečné - pokud se to dělá pro zábavu, tak je přece v pořádku mít i dobrý pocit!!!!

Z hlediska nějaké opravdové nutnosti se taky pár bodů pro film najde. Počíná to třeba tím, co docela baví mě, tedy různé Holgy a spol, kde ti film v kombinaci s primitivním přístrojem dá takový bezprostřední výsledek, který by se jinou cestou napodoboval blbě. Dál je občas cílem udělat určitý "retrodojem" - sice to lze digitálně napodobit, ale tady už může být vhodné to dělat "doopravdy" i pro celé pojetí tvorby. Z hlediska kvality se pořád může uplatnit BW fotografie, pokud to člověk opravdu umí v temné komoře, tak je výsledek zajímavý. Dál pak méně obvyklé věci typu velkoformátu - tam už může film bodovat i v absolutní kvalitě.

Prostě to chce brát s jistým nadhledem a vybírat si podle toho, co mi zrovna sedí k danému tématu nebo třeba jen podle toho, co mi v dané věci říká můj pocit - normální stav. Jsou to ale vesměs takové věci, na které musí přijít každý sám, nesedělo mi zcela konkrétně to tvoje vyjádření o "několika semestrech o klasice"...
  • 0

#76 sbriza

sbriza

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 817 příspěvků(y)
Reputace: 15

Publikováno 26 srpen 2010 - 10:47:38

když už tady omíláte slovo "klasika", položte si otázku, co to vlastně znamená... negativní film, zvětšovák, metolové vývojky a barytované papíry? Nebo daguerrotypie, kolódium, skleněné desky, gumotisk, pigment? A co takový autochrom? Tyhle technologie hrají v historii fotografie taky velkou roly a ještě po 1. sv. válce byly naprosto běžné na rozdíl od filmu a pozitivu na barytu...

Chci říct, kde je hranice vaší "klasiky"?
  • 0

#77 Corvus

Corvus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 438 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 26 srpen 2010 - 10:52:07

nesedělo mi zcela konkrétně to tvoje vyjádření o "několika semestrech o klasice"...

tak konkretne: myslel som to tak, ze by tam mali byt predmety, ktore tieto veci co si popisal ukazu nadejnemu umelcovi. podla mna to patri k vzdelaniu fotografa.
'Kazdy sam' je pekna vec, ale skola je tu prave na to, aby tie veci ku ktorym sa tazsie dostava studentovi ukazala (dnes sa tazsie dostava aj k filmu, niekto k starsim technikam)

toto je moj skromny nazor. ja som bol v tom ze sa klasika na skolach uci. (matne si spominam ze mi niekto vravel ze jeho kamarat, student fotografie, zhana zvacsovak pre skolsky projekt)
  • 0

#78 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 26 srpen 2010 - 10:55:03

zas na druhou stranu, školy mívají v názvu: studium fotografie, tvůrčí fotografie... málo kdo tam dá: studium současné fotografie (absurdní u tak mladého oboru), fakulta technologicky nejmodernější fotografie...

takže podle mého, studium fotografie jako celku. to bych očekával, když bych šel na obor.
  • 0

#79 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 26 srpen 2010 - 11:00:04

ta basa by mi mohla rozdunět zvětšováky


;) :lol: :D
  • 0

#80 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 26 srpen 2010 - 11:05:51

zas na druhou stranu, školy mívají v názvu: studium fotografie, tvůrčí fotografie... málo kdo tam dá: studium současné fotografie (absurdní u tak mladého oboru), fakulta technologicky nejmodernější fotografie...

takže podle mého, studium fotografie jako celku. to bych očekával, když bych šel na obor.


Zas z druhé strany - u VŠ se zcela jistě (aspoň v ČR, v zahraničí nevím) nepředpokládá, že by tam šel někdo, kdo o focení nic neví - člověk se tam bez poměrně slušných znalostí focení nedostane (viz třeba thready o ITF).
A studium by pak mělo rozvíjet focení spíš víc do hloubky, právě v tom tvůrčím směru, nikoli učit, kterak udělat v temné komoře fotku nebo jaký zvolit foťák, to je typické téma pro nějaký středoškolský obor.

A co vím, tak v ČR to takhle vesměs je, situaci v UK neznám, možná se tam taky uplatňuje ten častý posun, kdy se "high school" říká něčemu, co u nás spadá spíš na střední školu, ale to by asi musel popsat někdo odtamtud...
  • 0

#81 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 26 srpen 2010 - 11:11:45

'Kazdy sam' je pekna vec, ale skola je tu prave na to, aby tie veci ku ktorym sa tazsie dostava studentovi ukazala


Tvůj pohled chápu, myslím si ale, že zde jde u nás z východní evropy o nepochopení anglo-saského přístupu ke školství. Škola tě nechá být, udá ti směr a poper se s tím, prosaď se. Udělej si to, jak chceš, ale předveď nám, proč jsi to tak udělal.

Obecně se předpokládá, že jako student VŠ se budeš učit sám a škola ti k tomu v rámci možností poskytne podmínky a zázemí. Na školu tu jdeš s představou, co chceš dělat, a jak to budeš dělat.

Ta holčina, co tu svým příspěvkem rozvířila tuto debatu, to bude mít na škole těžké. Obzvláště se spolužáky. Pokud to všechno vydrží, pokud má talent, a pokud té škole navzdory něco se svým přístupem k oboru dokáže (a je jedno jestli bude fotit na film, nebo polejvat kolodiem skleněné desky), posune jí to dál, než kdyby jí všichni plácali po ramenou ve smyslu, tyjo, ty ses dobrá, fotíš na film...
  • 0

#82 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 26 srpen 2010 - 11:28:24

Pro Sneka - mě jen není jasné, v čem bude mít problém se spolužáky... Já v poslední době fotím na film dost často a moje zkušenost je taková, že se to lidem v mém okolí buď vyloženě líbí a zajímá je to anebo (asi častější případ) mě prostě v této věci zaklasifikují jako neškodného cvoka a přestane je to zajímat. Že by mi ale někdo kvůli tomu jakkoli ubližoval či mě šikanoval anebo mě nějak extrémně zesměšňoval jsem nezažil vůbec nikdy. Taky proč bych to měl zažít - co by na klasickém foťáku mělo někoho "rozdráždit"???

Mě zkrátka připadá, že u některých těch "ukřivděných" reakcí "analogistů" je problém spíš na jejich straně, že se jich děsně dotkne, že okolí před filmem nepadne na zadek, reálně jim přitom nikdo nedělá nic víc než nějaký ten nevinný vtípek a rýpnutí...

Když se vrátím k tazatelce, tak se především musí oprostit od jakékoli své vlastní ukřivděnosti, že se ostatní filmu neobdivují a předkládat spíše výsledné fotky. Jestli budou dobré, tak si nikdo ani nevšimne, že se nějak liší v technice focení, naopak kdyby byly přímo výborné, tak se klidně může stát, že získá následovníky...
  • 0

#83 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 26 srpen 2010 - 11:50:13

Zas z druhé strany - u VŠ se zcela jistě (aspoň v ČR, v zahraničí nevím) nepředpokládá, že by tam šel někdo, kdo o focení nic neví - člověk se tam bez poměrně slušných znalostí focení nedostane (viz třeba thready o ITF).
A studium by pak mělo rozvíjet focení spíš víc do hloubky, právě v tom tvůrčím směru, nikoli učit, kterak udělat v temné komoře fotku nebo jaký zvolit foťák, to je typické téma pro nějaký středoškolský obor.


naprosto souhlasím. pokud se tam člověk bez takových znalostí nedostane, pak je to v pořádku. pokud by měl bez takových znalostí VŠ opustit s jakýmkoliv titulem, je něco sakra špatně.
  • 0

#84 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 26 srpen 2010 - 11:52:42

Když se vrátím k tazatelce, tak se především musí oprostit od jakékoli své vlastní ukřivděnosti, že se ostatní filmu neobdivují a předkládat spíše výsledné fotky. Jestli budou dobré, tak si nikdo ani nevšimne, že se nějak liší v technice focení, naopak kdyby byly přímo výborné, tak se klidně může stát, že získá následovníky...


Tak tohle měla být pointa mého předchozího plkání.

K těm spolužákům a jejich reakcím snad jen toto - byl jste se někdy Tomáši v poslední době podívat na nějaké (jakékoliv) základní či střední škole na kterémkoliv okresním městě? Zkuste to. Uvidíte, že odlišnost (jakákoliv a v čemkoliv, se trestá). O to víc v "uniformní", nebo snad bych měl říci "uniformované" (narážka na školní uniformy) Británii. Já tohle ale nevnímám negativně, ta děcka, která si tím projdou, pokud to vydrží, tak mají nejlepší školu života (otrkaj se)
  • 0

#85 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 26 srpen 2010 - 11:56:03

vidíte nejnovější erikovo vlákno? ani čárka. přál bych si, aby když se na takový problém zeptám vystudovaněho vysokoškoláka v oboru, aby mi byl na základě svého pochopení základních vztahu říci, co to pravděpodobně obnáší (pokud se s tím osobně již nesetkal).

na posledním společném focení byl kolega, co dělá tu opavu. za hodinu jeho povídání jsem pochopil o VF technice víc, než dosud sám za celou dobu co jí mám. takže ono to de, to ne že né. nejsem v tomto až takový skeptik. jenže on tam s tím zájmem už přišel, hledal a našel.
  • 0

#86 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 26 srpen 2010 - 12:16:10

Tak tohle měla být pointa mého předchozího plkání.

K těm spolužákům a jejich reakcím snad jen toto - byl jste se někdy Tomáši v poslední době podívat na nějaké (jakékoliv) základní či střední škole na kterémkoliv okresním městě? Zkuste to. Uvidíte, že odlišnost (jakákoliv a v čemkoliv, se trestá). O to víc v "uniformní", nebo snad bych měl říci "uniformované" (narážka na školní uniformy) Británii. Já tohle ale nevnímám negativně, ta děcka, která si tím projdou, pokud to vydrží, tak mají nejlepší školu života (otrkaj se)


Já mám tři děti, z nich dvě chodí do školy, takže to mám v reálu doma ;)
Moje zkušenost (ale z ČR, v UK to může být jinak!) je nicméně taková, že sice kastování všeho druhu existuje, ale na druhé straně je kupodivu poměrně kladně vnímáno různé "retro" - to nějak mladým moc nevadí.
Když to převedu na focení, tak bych dal jako příklad, že třeba kdyby někdo dnes fotil starou DSLR jako třeba EOS300D, tak si úšklebky o "vykopávce" či "chudákovi" asi vyslechne, paradoxně ale třeba analogový OM-4 může vzbudit reakce i docela pozitivní (typy přístrojů jen pro ilustraci, ale snad je jasné, jak to myslím)...
  • 0

#87 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 26 srpen 2010 - 12:18:32

Jinak snad k předchozímu příspěvku nemusím dodávat, že to myslím jako obecný příklad platící většinou, že se může na té či oné škole vytvořit "partička" ulítlá defakto jakýmkoli směrem je samozřejmě vždy možné, ale to už se nedá nijak predikovat.
  • 0

#88 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 26 srpen 2010 - 13:14:36

Já mám tři děti, z nich dvě chodí do školy, takže to mám v reálu doma :lol:


jj. ja taky, akorát z jiného úhlu. Manželka je učitelka, teda spíš byla, dokud jsme byli v ČR ;)
  • 0

#89 Drevorubec

Drevorubec

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 324 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 247

Publikováno 26 srpen 2010 - 14:04:20

Zazněl tu dotaz, nebo možná názor, "K čemu je dobré znát historii?"
Abysme nebloudili v kruhu. Historie se opakuje proto, že ji lidé neznají a neví, že opakují stejné chyby jako předchůdci.
A opakovaně objevují objevené.
  • 0

#90 hypnogen

hypnogen

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 122 příspěvků(y)
  • LocationPraha / Rychvald
Reputace: 181

Publikováno 26 srpen 2010 - 22:01:20

souhlasím s názorem, že líp se učí to, co baví a co zajímá... asi bych raději nikoho do ničeho nenutil

//takže se mi celkem líbí názor, že časem si každý najde tu svou cestu
a pak se oddělí FOTOGRAF od "fotografa"


joa i při slušně zvládnutém postprocesu bude pořád diskrétní (=digi) napodobenina napodobeninou. jde to poznat.. a většinou dost snadno.
existuje pouze špetka(!!!) lidí, kteří dokážou hodně vymakaným postprocesem přechcat moje oko (fakt je, že eos5DmkII už je sodidní kalibr).

_________________
Každému, co jeho jest.
  • 0

#91 Bob van Sikorski

Bob van Sikorski

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 574 příspěvků(y)
  • LocationPoděbrady
Reputace: 116

Publikováno 27 srpen 2010 - 09:38:54

to mi připomnělo, jak mě vždycky pobaví lidi argumentující frázi "film je mrtev" fotkami z 5DmII. totéž platí pro ty, kdož s tím strojem vyrábějí napodobeniny HP5 apod. Celé tohle tvrzení o převaze digi pro mě vždy skončí na tom, že 5DmII stojí 50000,- jen za tělo (ale to nebrání lidem s dslr za 10000,- s 5DmII argumentovat :lol:).
  • 0

#92 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 27 srpen 2010 - 09:55:34

to mi připomnělo, jak mě vždycky pobaví lidi argumentující frázi "film je mrtev" fotkami z 5DmII. totéž platí pro ty, kdož s tím strojem vyrábějí napodobeniny HP5 apod. Celé tohle tvrzení o převaze digi pro mě vždy skončí na tom, že 5DmII stojí 50000,- jen za tělo (ale to nebrání lidem s dslr za 10000,- s 5DmII argumentovat :lol:).


Zrovna na napodobeninu HP5 stroj jako 5DII nepotřebuješ :lol:

Jinak ale ta tvoje poslední věta dost sedí, je poměrně hodně lidí, kteří dlouze argumentují o nějaké technice, aniž by ji kdykoli reálně vyzkoušeli.
Mimochodem to ale není jen v tom směru, který zmiňuješ, tedy že klady drahého těla argumentují ti, kdo nic takového nemají. Běžný a podle mě častější je i opak, kdy naopak nějakou speciálnější a méně dostupnou techniku někdo zpochybňuje, jaká je to blbost ač to nikdy pořádně nemohli poznat.
  • 0

#93 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 27 srpen 2010 - 10:35:15

Jo a ještě poznámka - docela zábavné je, jak se vše opakuje. Ony totiž tyhle debaty, kdy část lidí o topclass technice snila a měla naivní představu, že to bude fotit skoro samo a dokonale a druhá část lidí se s tím naopak vyrovnávala závistí a pomlouváním, jaká je to kravina, tady byly naprosto stejné už u analogu. Vybavuji si řadu případů, kdy se takhle řešily tuhle nová L skla Canonu, támhle stabilizace, jinde pro změnu Nikon F5 nebo u středoformátu AF Pentax či Mamiya. Prostě je to všechno pořád dokola :lol:

Sám za sebe musím doznat, že jsem se v tom taky poněkud plácal. Poměrně dost jsem psal a publikoval, tak to vidím s odstupem víc natvrdo - není to nějak katastrofální, nicméně pár věcí bych "škrtnul" docela s chutí. Nadhled jsem získal vlastně až poté, co se moje vlastní výbava posunula do poměrně vysoké třídy (byť ani náhodou ne nejdražší možné), nějak jsem pak začal na vše koukat s větším odstupem a méně emocemi.
Blbé ale je, že tento problém brát vše tak nějak osobně, má strašně moc lidí a málokdo si to dokáže přiznat :lol:
  • 0

#94 Bob van Sikorski

Bob van Sikorski

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 574 příspěvků(y)
  • LocationPoděbrady
Reputace: 116

Publikováno 27 srpen 2010 - 10:39:09

pod to se podepíšu. a 1000x horší je to u PC (intel x amd, nvidia x ati, achjo)
  • 0

#95 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 27 srpen 2010 - 11:16:23

nejlepší motyky dělá fiskars, o tom přeci žádná
  • 0

#96 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 069 příspěvků(y)
Reputace: 388

Publikováno 27 srpen 2010 - 12:09:52

Pratele, pozorne jsem si tuhle debatu precet a nejdriv postreh obecnej, jaksi mimo vec samou: nesmirne mne potesilo, ze je na netu mozne najit takhle vecnou diskusi plnou hodnotnych, promyslenihodnych a dobre vyargumentovanych myslenek. Jinak se zde ovsem zcela dle ocekavani vyskytly nazory dosti odlisne, mnohdy protichudne.
I ja jsem si vsiml, ze my - tedy filmovi fotografove - se mnohdy jaksi vyvysujeme. Jsme holt nobl, nebot toho musime vic umet, vic znat, udelat takovou fotku klasicky, to je pane nejaka veda! A tech hejblatek a serepeticek na tech nablejskanejch kamerkach! Kde vy jste byli, kdyz my jsme si michali vyvojky a kupovali papiry Forte! Jenomze je treba si uvedomit, ze dnesni stav - tedy prevaha digitalu(zdanliva prevaha, valna cast toho mene stastneho a bohateho sveta porad foti na barevny filmy) - je presne tim, oc generace fotografu jen marne snily! Ten zazrak: vyfotit a hned videt, hned mit vysledek! Myslite, ze by lidi jako Mathew Brady, Edward Sheriff Curtis a nebo Rudolf Bruner Dvorak okamzite nemenili? A vite jakej zazrak je digital pro astrofotografii? Je zcela bez debat, ze fotku dela fotograf a jakej prostredek si vybere, je ciste a jenom na nem. Ja sam jsem studoval FAMU jeste tesne pred nastupem techhle novot, tak mne to tam minulo, vsechno jsme jeste delali klasicky, ale i tamuz jsem to videl. Kdyz jsme dostali reportazni zadani, vzal jsem si Canon F-1 se trema asferickejma objektivama 24,55 a 85mm. To jsem se kasal! Nejlepsi fotky (tisickrat lepsi nez ty moje) ale prinesl kamarad, kterej to cely nafotil plastakem na jedno pouziti. Nezabyval se blbostma.Od ty doby jsem nosil jen jeden objektiv a nebo sikovnej kompakt Contax T2. Muj tata, kterej celej zivot fotil kinofilem se na stary kolena dal na foceni digitalem, nakonec zahodil i ten digital a foti mobilem. Protoze teprve ten mu umoznuje takovy postupy, o ktery se leta marne snazil s filmem. A dela ted tim mobilem skvely fotky, jaky bych nekdy sam rad umel klasicky. Pratele, vsichni jsme fotografove a vsichni delame totez: zachycujeme svetlo na nejaky svetlocivny medium. Certa staryho zalezi na tom, jaky.
A dalsi vec: totiz ta diskuse mezi amatery a profesionaly. Pratele, tady je to casto dost pomyleny, snad k tomu muzu promluvit jako nekdejsi profesional a dnesni amater, znam to jaksi z obou stran. Jeste jsem fotil do novin, lital domu do komory, smacel v lihu rovnou po vytazeni z ustalovace, fenem susil a rovnou zvetsoval na RC. Profesional musi volit to, co nejlepe vyhovuje zadani. Muj drahej pritel, jeden z nasich nejslavnejsich modnich fotografu se mi jeden tejden chlubil novym Hasselbladem Flex-body a obrim skladem filmu mi tejden po tom ukazal novej digital a Hasselblada v krabici na skrini: musel jit s dobou, aby neprisel o ksefty. To naopak my, amateri, si muzeme delat co chceme a rozhodovat se iracionalne, tedy srdcem. Muzeme cely hodiny postavat nekde na vidrholci s VF kamerou a klepat am kosu. Profici ne. Proto by na fotografickych skolach, ktere maji profiky vychovavat a vzdelavat, meli ucit predevsim to, co budou realne potrebovat a vsechno to ostatni, tedy historii, mit jako teoretickej nebo jen jinak doplnkovej predmet. Ano jiste:mechanik, kterej umi opravit staryho spartaka, pravdepodobne bude umet sve zakladni znalosti uplatnit i v pripade rozvinutejsi reality noveho vozu. Jiste ak i fotograf ovladajici praci s filmem bude umet (snad) lip pracovat i s digitalem. Mozna ale ne.
Navic tu jeste visi ve vzduchu jedna otazka, kterou uz ty specialisovany obory fotografie(treba zrovna astrofoto) maji vyresenou: opravdu je digital zcela totez, co film? Ayste mi rozumeli, myslim to takhle: piktorialisti se snazili komponovat i zobrazovat jako maliri, novym mediem napodobovali postupy toho stareho. Totez dnes delaji mnozi digitalisti:napodobuji film. jenze digital ma moznosti, ktere film nema, mit nemuze a nikdy nemel. Teprve, az se emancipuje v tomhle smyslu, bude diskuse opravdu zajimava. Mj tata s tim mobilem to pochopil dokonale - ty fotky by nikdy Canonem F1 neudelal.
A jeste k ty hudbe. Jakozto profesionalni muzikant se snad mohu vyjadrit i k tomu. Jiste, Janecek muze byt na digitalu a nebo na selaku a v monu. jedno se lip posloucha, druhy hur, o koncerte pak nemluve. Ovsem Janacek je to furt stejnej. A druha vec: valna vetsina velikych skladatelu minulosti delala muziku pro prachy. Bach to mel jako zamestnani, rano sednul k notam a psal. Nepremyslel nad umenim. Haydn, Mozart a spousta dalsich se muzikou zivila a delala takovou muziku, jakou doba a mecenasi zadali. Teprve romantismus prisel s idealem zasneneho autora, jemuz zni hudba v usich a ktery pise Bozim vnuknutim, pranic se nestaraje o pozemsky svet. Ale to je docela jina diskuse, uz takhle na mne zena krici, ze je to dlooooooouhy....
  • 0

#97 Corvus

Corvus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 438 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 27 srpen 2010 - 13:15:04

Proto by na fotografickych skolach, ktere maji profiky vychovavat


toto je pre mna zasadna vec.

neviem preco som bol v tom ze fotograficka skola ma vychovavat umelcov.... (uz len ta ceska co ma v nazve 'akademie muzickych umeni')
  • 0

#98 ďuroT

ďuroT

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 784 příspěvků(y)
  • LocationBA, SK
Reputace: 373

Publikováno 27 srpen 2010 - 13:21:02

Corvus, pozor pozor, medzi "profík" a "umelec" by som rovnátko nekládol. Takisto ako medzi "remeslo" a "umenie".
Nehovorím, že umelec nemôže byť profík, ale nie každý profík nutne musí robiť (fotiť) umenie.
  • 0

#99 Corvus

Corvus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 438 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 27 srpen 2010 - 13:24:58

ved prave ze rovnatko medzi ne nekladiem...
  • 0

#100 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 069 příspěvků(y)
Reputace: 388

Publikováno 27 srpen 2010 - 14:21:09

nevim jak je to dnes, ani jak to bylo driv. Za nasich casu nas jeden profesor v nadsazce rozdeloval na "reportery" a "umelce". "Umelci" jsme byli dva a celkem nas v rocniku bylo trinact. A pokud vim, tak vsichni se dnes zivi reklamou a nebo grafickou praci v casopisech apod. A nekolik z mych nekdejsich spoluzaku krom toho vynika i ve sve umelecke tvorbe. Ale teziste je zcela jasne na strane byznysu, aniz bych to myslel jakkoli spatne. Fotografie samozrejme muze byt umeleckou disciplinou, ale jeji role jako remesla ci v lepsim pripade umeni uziteho je natolik vyrazna a dulezita, ze z toho umeleckeho aspektu cini jen aspekt mensinovy.
Ve sporu umelec/profik jsme ale u obecnejsi diskuse: lze se naucit umeni?
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních