Přejít na obsah


Fotka

Postmoderna


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
87 odpovědí na toto téma

#1 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 21 prosinec 2010 - 17:17:49

Po delší pauze bych tu rád něco napsal. Pauza proto, že už jsem byl přes okraj naplněn informacemi, názory, teoriemi, zážitky, negativy, filmy, atd. takže jsem prostě musel na nějakou dobu zastavit.

Poslední kapka byl můj vlastní článek o historii aktu pro Temnokomorník. Tam jsem se pokusil stručně vysvětlit rozdíl mezi modernou a postmodernou - mimo jiné - a došlo mi vlastně díky tomu, kde se nachází současná seriozní fotografie a sice že se nachází - ať chceme nebo nechceme - v tom postmoderním období. Samozřejmě si může každý fotit co chce - a i když nemáme přímo ambice dosáhnout úspěchu u kritiky nebo širší veřejnosti, stejně můžeme mít ambici dělat fotografii na nejvyšší možné úrovni, prostě tak, jak to sami považujeme za nejsmysluplnější, nejhodnotnější - a tak to tady dělá spousta temnokomorníků, kteří na jednu stranu dávno vzdali snahu stát se uznávanými umělci, na druhou stranu nepřestali fotit "na plný plyn".

Ale kdo z těch, co fotí opravdu vážně, se přiklání k postmoderní filozofii tvorby a kdo zůstává u moderny a jejích principů? Společnost - elita- kritika, jakkoliv to nazveme - už bere od současných fotografů jen tu postmodernu.

Jak jste na tom s postmodernou? Mě osobně nikdy mi nic neříkala a asi říkat nebude. Akorát že v minulosti jsem nevěděl, že se tomu tak nadává. Ale vidět jsem ta díla kolem sebe a kroutil pořád hlavou - co to je za blbosti. Včetně Andyho Warhola a jeho polévky Campbell. V článku pro Temnokomorník jsem samozřejmě nehodlal psát nějaké subjektivní a citové výlevy - snažil jsem se o pokud možno nestranné vysvětlení problematiky. Ale co cítím, je dost negativní.

Nebudu tady připomínat, co postmoderna je, lze najít definice na webu nebo si přečíst můj článek v Temnokomorníku. Jen jsem si prostě ujasnil, jak mě postmoderna nezajímá. Není mi odporná, ale nezajímá mě, neztotožňuju se s takovým chápáním umění. Miluju modernu a jsem tudíž staromódní a beznadějný případ. Je to paradoxní, ale moderna je to, co fotil Sudek, moderna je kubismus, surrealismus, dadaismus, art brut, ale moderna není vyfotit plechovku od sardinek nebo dělat plakáty s reklamou na Coca Colu. Moderna není umístit na Hrad svítící srdíčko. Moderna není namalovat na růžovo tank. Moderna není vyfotit vlastní neumytý zadek jakkoliv vás napadne. Vývojka, teplota vývojky, charakter zrna? Cože? To postmoderního fotografa naprosto nevzrušuje. Moderna je vyfotit nedokonalý zadek nějaké baby nejlepším aparátem, který mám akterý používám proto, že je pro daný téma nejlepší, použít svůj oblíbený film, oblíbený objektiv, použít oblíbenou vývojku, atd. Prostě řešit upřímně formu i obsah, ctít tradiční hodnoty a stavět na nich, ne je pouze vylít do záchoda, aby bylo dílo oproštěno od jakýchkoliv snah hledání skutečné krásy - což je přece trapně naivní a hloupě tradiční.

Standa Bříza mi jednou na to téma řekl něco v tom smyslu, že nelze zůstat stáv v minulosti. Ale já doufám, že postmodernu překoná návrat k upřímnosti, hledání skutečné krásy, návrat k citlivosti a že postmoderna bude jakýsi nepovedený výběžek historie umění, jakýsi paskvil, kterému svět na pár desítek let podlehl.

A malá poznámka - ano, myslím, že jsou fotografové, kteří se i dnes pohybují někde na pomezí moderny (tradice a upřímnosti) a postmoderny
(přetvářky, cynismu a kýče).
  • 0

#2 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 21 prosinec 2010 - 17:36:47

můj drahý kolego. to je.. velmi nešťastné nastolení tématu v přímém protikladu vůči tomu, co jsem žádal ve "svých pravidlech"

předně vytyčíš problém a ve stejném příspěvku jej ohodnotíš. to přeci... prosil jsem o neutrální dotaz a v ODDĚLENÉM příspěvku o tu vlastní trochu do mlýna.

je tu i to nešťastné konotační zavádění, kdy se - a zde alespoň "upřímně" zcela bez obalu to naše oblíbené pojí s adjektivy pozitivními, to co se nám nelíbí s adjektivy silně negativně zatíženými.

právo na názor má každý, ale pokud takto vyložíš téma, už je v jeho zadání ukryt spor (snad leda by jsi psal pouze na "úrodnou" půdu). musím toto tedy považovat za velmi nešikovné. tolik k úvodu.
  • 0

#3 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 21 prosinec 2010 - 17:44:54

a teď k samotné postmoderně. předesílám, že mě zajímá především z hlediska filosofického, nicméně v umění bych - pokud bych se jím zabýval - pokoušel dohledat podobné souvislosti. a zde musím za sebe říci, že postmoderna je pro mě (filosoficky) odkrytím masky, nahlédnutí zevnitř ven a "vyfotografování" přetvářky, šance pro upřímnost. že to není hezký "pohled" - nedivím se. sám na něj často nemám žaludek. je to však téma natolik velké, že se pokusím ovládnout a nepřispívat do něho, ačkoliv co jsem napsal nutně volá po upřesnění, výkladu. moderovat možná budu muset :-)

tolik o mém vztahu k postmoderní filosofii. těžko předpokládat, že nebude s postmoderním uměním nějak souviset, proto jsem, byť neotřesitelný obdivovatel starého, v náhledu na něj obezřetný. tím že jej ovšem nevyhledávám, netroufám si na žádné soudy.
  • 0

#4 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 21 prosinec 2010 - 18:13:36

můj drahý kolego. to je.. velmi nešťastné nastolení tématu v přímém protikladu vůči tomu, co jsem žádal ve "svých pravidlech"

předně vytyčíš problém a ve stejném příspěvku jej ohodnotíš. to přeci... prosil jsem o neutrální dotaz a v ODDĚLENÉM příspěvku o tu vlastní trochu do mlýna.

je tu i to nešťastné konotační zavádění, kdy se - a zde alespoň "upřímně" zcela bez obalu to naše oblíbené pojí s adjektivy pozitivními, to co se nám nelíbí s adjektivy silně negativně zatíženými.

právo na názor má každý, ale pokud takto vyložíš téma, už je v jeho zadání ukryt spor (snad leda by jsi psal pouze na "úrodnou" půdu). musím toto tedy považovat za velmi nešikovné. tolik k úvodu.


no já jsem chtěl už v úvodu vyvolat ten spor, protože to je sporný téma -
mohl jsem to možná rozdělit do dvou příspěvků, první co si myslíte o postmoderně a pak druhý - co si myslím já, ale nevím, jakej je v tom ve výsledku rozdíl - sorry jestli jsem porušil pravidla - musím si je znovu přečíst
  • 0

#5 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 21 prosinec 2010 - 18:21:35

promiň, nemůžu se nějak proklikat na mail ani SZ. rozdíl je za:

a) respekt pravdidel čl.3, ne protože jsou všenápravná, ale protože tím demonstruji svojí vůli ke kázni (když nemusí on, já taky ne a jsme v loji)

B) respekt k rovnocennému názoru druhých. pokud své stanovisko uvedu jako součást otázky, stavím tím nutně reagujícího předem do nějaké pozice (ano, přiznávám, to je mé postmoderní postižení) - například mě to odradilo se debaty dál účastnit mimo případnou moderaci.

takže, neděje se nic zcela zásadního. jen je třeba to stále udržovat v paměti. díky!

a jsem zvědav, co z toho bude :-)
  • 0

#6 David

David

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 845 příspěvků(y)
Reputace: 164

Publikováno 21 prosinec 2010 - 18:48:20

Já ti Romane rozumím.
Já to vnímám stejně.
Mnohé věci už jsou v postmoderně za hranicí vkusu. Vypadá to jakoby cílem bylo jen šokovat nebo vyprávět konceptuální příběh o ničem.
Myslím si, že masovostí a jednoduchostí výrobit cokoliv....i fotografii, tak tím došlo k inflaci všeho. A prodat to je cílem marketingu kurátorů. Točí se to ve spirále. O tom co se dá jednoduše vytisknout na velký papír se toho musí hodně napsat....reklamovat :-) Proč by měl nějaký potencionální bohatý kupec investovat do něčeho bezceného? Musí se to "zhodnotit".

Mě osobně přijde, že se tak rychle protočil vývoj směrů, že se to v klidu nestrávilo. Vždyť jak dlouho trvalo baroko, gotika, renesance.....
  • 0

#7 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 21 prosinec 2010 - 19:24:16

promiň, nemůžu se nějak proklikat na mail ani SZ. rozdíl je za:

a) respekt pravdidel čl.3, ne protože jsou všenápravná, ale protože tím demonstruji svojí vůli ke kázni (když nemusí on, já taky ne a jsme v loji)

B) respekt k rovnocennému názoru druhých. pokud své stanovisko uvedu jako součást otázky, stavím tím nutně reagujícího předem do nějaké pozice (ano, přiznávám, to je mé postmoderní postižení) - například mě to odradilo se debaty dál účastnit mimo případnou moderaci.

takže, neděje se nic zcela zásadního. jen je třeba to stále udržovat v paměti. díky!

a jsem zvědav, co z toho bude :-)


už jsem to tam našel to pravidlo, sorry, tady to doufám nepovede k nějakým osobním napadáním -

navíc snahy některých postmoderních fotografů nebo fotografek mi přijdou upřímný, jen že jsou v tom proudu postmoderny, což vypadá jako dementní argument, ale něco jako že i když pop music nepovažuju za hodnotnou hudbu, přesto si vážím práce některých pop muzikantů nebo jsou mi sympatický věci, který hrajou, ale hloubku hledám jinde

takže něco z postmoderny mi přijde inteligentní a ze strany autora upřímný, ale neoslovuje mě to jako modernistická fotografie

taky je zajímavý, že pro modernistickou fotografii je pořád místo nebo spíš se vyžaduje tohle tradiční pojetí u komerční módní fotografie, kde je krása více méně prvoplánová - takže tam je ještě prostor pro seriozní a kritikou uznanou fotografii v tom staromódním duchu

a taky je asi zajímavý, že postmoderní film je v podstatě naprosto okrajová záležitost a i současný kvalitní film je pořád vlastně filozoficky v dobách moderny (pokud beru formu a ne třeba to, že film jako obsah se staví ke světu postmodernisticky) a ne postmoderny, pokud hledá smysl života, krásu, řeší otázky lásky atd. - to je ten modernismus, kdežto nafilmovat tvář člověka, který masturbuje a dívat se na to hodinu, to je postmoderna, zkrátka ve filmu je tu pořád ještě fair volba pro kritika a diváka, ale fotografie už svou modernistickou podobu jakoby vytlačila na okraj zájmu
  • 0

#8 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 21 prosinec 2010 - 19:35:42

Hele to máš těžké. Já se třeba do značné míry věnuji právě těm lo-fi přístrojům typu Holga a podobným - v podstatě bych leckteré moje fotky mohl klidně zařadit do postmoderny. Ale přitom to nutně neznamená, že bych šel do "záměrného hnusu", spíš se snažím o ten bezprostřední pohled bez omezování se přemýšlením o "technické kvalitě" atd. A ono to má něco do sebe a naopak bych řekl, že za mnoha negativními reakcemi proti podobným směrům (i tady na TK) bych viděl spíš problém na straně kritizující v podobě určité neschopnosti se podívat na fotku bez předsudků.

To samozřejmě ani náhodou neznamená, že "zkousnu" z postmoderny (a moderního umění obecně) cokoli, nad mnoha výtvory taky jen nechápavě (či dokonce odmítavě) kroutím hlavou. Nicméně si myslím, že je docela chyba na základě těch opravdu extrémních děl odmítnout tyto trendy jako celek a vůbec nejsem přesvědčen, že by byla ta tebou zmíněná touha po hledání krásy to nejlepší.
  • 0

#9 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 21 prosinec 2010 - 19:38:02

jak říkám, postmoderní umění nesleduji, nebyl jsem tedy ani svědkem hodinového filmu o masturbujícím člověku, ani nemohu dát nic jako protiváhu. mohu jen říci, že takto vykreslené situaci nevěřím. zároveň nejsem schopen si modernu identifikovat čistě s výrazy "smysl života, láska, krása" a v posledku, nemyslím si, že krása je jedinou kvalitou, kterou může umění disponovat, ač jí vyhledávám.
  • 0

#10 morgien

morgien

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 87 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 21 prosinec 2010 - 22:38:38

...mam pocit, kolego ryunine, ze to co vam vadi, nie je samotna postmoderna, ale niektore jej smery... pretoze postmoderna nemusi nutne znamenat prejav egocentrickeho exhibicionistu typu Viktor Frešo...

...postmoderna je velmi siroky pojem, a mam pocit, ze v tu je silne redukovana... ved jednym z najmarkantnejsich znakov posmoderny (nielen v kulture) je prave pluralizmus - nazorovy i formalny...

Rudo Prekop, Kamil Varga, Jano Pavlík, Tono Stano, Martin Štrba, Vasil Stanko, Peter Župník, Miro Švolík - ich prace sme minuly rok mali moznost vidiet na vystave "Osemdesiate, Postmoderna v slovenskom výtvarnom umení 1985 – 1992" a myslim ze ich prace nezapadaju do tohto stereotypneho vykreslenia postmoderny (srdiecko na hrade, ruzovy tank, masturbacia pred kamerou, etc - to je skor zalezitost konceptualneho umenia - resp. jednej z jeho mnohych podmnozin)...
  • 0

#11 David

David

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 845 příspěvků(y)
Reputace: 164

Publikováno 21 prosinec 2010 - 23:17:46

Tak to se nám to krásně rozjíždí. Díky morgienovi jsem opět trochu dál.

Teď jen musím nad sebou pouvažovat, zpytovat svědomí a jít samostudovat moderní umění.

Nemáte tip na knihu?
  • 0

#12 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 21 prosinec 2010 - 23:19:46

...mam pocit, kolego ryunine, ze to co vam vadi, nie je samotna postmoderna, ale niektore jej smery... pretoze postmoderna nemusi nutne znamenat prejav egocentrickeho exhibicionistu typu Viktor Frešo...

...postmoderna je velmi siroky pojem, a mam pocit, ze v tu je silne redukovana... ved jednym z najmarkantnejsich znakov posmoderny (nielen v kulture) je prave pluralizmus - nazorovy i formalny...

Rudo Prekop, Kamil Varga, Jano Pavlík, Tono Stano, Martin Štrba, Vasil Stanko, Peter Župník, Miro Švolík - ich prace sme minuly rok mali moznost vidiet na vystave "Osemdesiate, Postmoderna v slovenskom výtvarnom umení 1985 – 1992" a myslim ze ich prace nezapadaju do tohto stereotypneho vykreslenia postmoderny (srdiecko na hrade, ruzovy tank, masturbacia pred kamerou, etc - to je skor zalezitost konceptualneho umenia - resp. jednej z jeho mnohych podmnozin)...



Pokud postmodernou nemáme na mysli pouze cokoliv, co vzniklo v poslední době nebo od roku 1970... pak to není zas tak nepostižittelná záležitost. O baroku bychom taky mohli říct, že to je široký asložitýž pojem, který nelze zjednodušit na nějaké definice. Přesto jsou pro baroko některé věci příznačné, které ho odlišují od renesance nebo klasicismu. Postmoderna je jednoznačně jakási kritická reakce uměleckých kruhů na modernu, její hodnoty. Tono Stano mi moc postmoderní v tomhle smyslu nepřipadá.

Myslím, že nejjednodušší vodítko, jak najít rozdíl mezi modernismem a postmodernismem, je absolutní estetická hodnota v moderně a relativní estetická hodnota v postmoderně.

V moderně i zcela abstraktní obraz má mít pořád absolutní estetickou hodnotu a lidi, kterým je moderna blízká, jsou schopni v tom abstraktním obraze najít krásu, která je uspokojuje, tak nějak hřeje.

Podobně i příšerky a zrůdičky Dubuffetta jsou pořád nádherný, absolutně nádherný. I když je to kritická reakce na elitní tendence umění, výsledkem je nějaká absolutní estetická hodnota.

Modernistické umění vnímám jako umění, které je součástí v podstatě pozitivního chápání světa. Je tu naděje, že najdeme smysl, řád, krásu, radost, lásku, i když to má být někde v hořkosti nebo zoufalosti, pořád to je nějaká jasně pozitivní estetická zpráva.

U postmoderny vidím relativizaci hodnot, připomíná mi to skepsi nebo depresi pubescenta, který vše popře, zničí a nakonec nevidí žádný východisko z toho stavu. Jako by postmoderna chtěla lidem ukázat, že vše je relativní a snaha hledat absolutní hodnoty jsou naivní a trapný.

Třeba abstraktní postmoderní fotografie se nesnaží najít krásu, spíš ukázat, že pokud je krásný svým způsobem vše, není třeba hledat podstatu krásy - protože když vyfotím špinavé dveře od lednice, dostanu abstraktní fotografii, která je svým způsobem taky krásná. Ale ten autor už tomu, na rozdíl od autora modernistického, nevěří. Už věří jen té nevíře a to vystavuje.

Tono Stano rozhodně není postmoderním fotografem, to ho tam někdo dost šíleně a nesmyslně zařadil. On sám - pokud jsem četl dobře - odmítá teorie o svých fotografiích a zjevně mu jde o to zobrazovat dost jasně krásu nahé ženy, což je naprosto modernistický přístup, který nemá s postmodernou prakticky nic společného.
  • 0

#13 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 21 prosinec 2010 - 23:24:54

Tak to se nám to krásně rozjíždí. Díky morgienovi jsem opět trochu dál.

Teď jen musím nad sebou pouvažovat, zpytovat svědomí a jít samostudovat moderní umění.

Nemáte tip na knihu?


Já myslím, že to je právě otázka, jestli chceš studovat modernismus, o tom je dost kvalitních knih, nebo postmodernu - a pak ji budeš studovat od nějakýho postmoderního teoretika, který bude používat postmoderní přístup, nebo to budeš studovat od nějakýho tradičně uvažujícího - sorry, ale lepší pojem mě nenapadl - teoretika, který bude hledat objektivní rysy, vlastnosti, atd.

S postmodernou prostě do umění přišla pořádná dávka zmatku a relativizace všeho. Morgienův příspěvek je vlastně krásně postmoderní v tom, jak pochybuje, že by bylo možno postmodernu nějak zachytit a objektivně hodnotit.
  • 0

#14 David

David

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 845 příspěvků(y)
Reputace: 164

Publikováno 21 prosinec 2010 - 23:26:29

A nezdá se vám, že přisvojení a zaškatulkování posledních proudů..jako moderní a postmoderní... okrádá o název směrů za třebas pár let.
Vžyť vždy poslední trend je moderní. Neuvažovali do budoucna ti škatulkáři, se mi zdá. Přeci za 200 let nebudou psát o naší době jako o moderním a postmoderním umění.
Ledaže by už naše kultura a civilizace dospěla do stádia konce umění :twisted: Někdy se mi to tak jeví...
  • 0

#15 sbriza

sbriza

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 817 příspěvků(y)
Reputace: 15

Publikováno 21 prosinec 2010 - 23:31:58

Romane, já bych to neviděl tak černě. Právě jsem se vrátil z výstavy Jitky Horázné a musím konstatovat, že nejen mě její fotografie doslova uhranuly. A to je prosím autorka nedávná absolventka ITF... :twisted:
Netroufám si rozhodnout o tom, jestli její soubor Nedělní odpoledne je moderna či postmoderna, ale konceptuální je zcela zřetelně. Ovšem v tom dobrém slova smyslu.

Co jsem ale chtěl říct je to, že člověk musí oddělit zrno od plev. Tak tomu bylo vždy a dnes to platí dvojnásob. Rozhodně si ale nemyslím, že by dnes nebylo nic kvalitního k vidění - viz zmíněná výstava...
  • 0

#16 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 21 prosinec 2010 - 23:33:59

A nezdá se vám, že přisvojení a zaškatulkování posledních proudů..jako moderní a postmoderní... okrádá o název směrů za třebas pár let.
Vžyť vždy poslední trend je moderní. Neuvažovali do budoucna ti škatulkáři, se mi zdá. Přeci za 200 let nebudou psát o naší době jako o moderním a postmoderním umění.
Ledaže by už naše kultura a civilizace dospěla do stádia konce umění :twisted: Někdy se mi to tak jeví...


Hans Belting: Konec dějin umění
trochu nabubřelý název ne tak hloupé knihy, která (formulována spíše "tradičním" teoretikem) není tomuto tématu úplně cizí.

ono to synchronní hodnocení nějaké epochy je vždycky trochu problém.

opět z filosofie: hledat objektivní rysy a vlastnosti směru, který důsledným dodržováním "moderních" metod vyvrátil jejich schopnost objektivizace je skutečně oříšek.

tohle je hutné zajímavé téma.
  • 0

#17 sbriza

sbriza

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 817 příspěvků(y)
Reputace: 15

Publikováno 21 prosinec 2010 - 23:52:45

Myslím, že postmoderna přišla s novým pohledem na umění, podle kterého je příliš omezující snažit se zobrazit pouze krásu, když můžeme zobrazit spoustu jiných a zajímavějších věcí.
Problém je v tom, že pokud s tím divák nepočítá a hledá tam tu krásu, tak logicky odchází znechucen...

Je to podobný tomu, jako když vám jeden kuchař uvaří úžasně chutný jídlo a druhý hroznou šlichtu, ze který se poblijete. To první vám sice bude moc chutnat a budete z toho mít dobrý pocit, ale to druhý jídlo vám skrze vlastní nepříjemný prožitek navodí děsivou atmosféru, která byla např. v Osvětimi, kde tu stejnou hroznou šlichtu dostávali všichni vězni před smrtí...

A teď je otázka, co vlastně ted divák chce - chce se při vnímání díla omezit jen na krásu či výtvarno nebo se chce podívat pravdě do očí?

O tomhle hlavně myslím ta postmoderna je, ale možná se pletu, protože jsem laik, tak mě případně opravte.
  • 0

#18 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 22 prosinec 2010 - 00:01:03

A teď je otázka, co vlastně ted divák chce - chce se při vnímání díla omezit jen na krásu či výtvarno nebo se chce podívat pravdě do očí?

O tomhle hlavně myslím ta postmoderna je, ale možná se pletu, protože jsem laik, tak mě případně opravte.


jen bych tedy upřesnil, jistě jsi nemyslel, že se krása a pravda vylučují. zřejmě se ale nepodmiňují.

o čem ta postmodena je - v současné fázi, jak já jí poznal... pravdu si imho nenárokuje (možná neupřímný obranný mechanismus, možná ale skutečná pokora), ukazuje ovšem v plné nahotě ty nejniternější zastírané ne-pravdy
  • 0

#19 David

David

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 845 příspěvků(y)
Reputace: 164

Publikováno 22 prosinec 2010 - 00:11:00

Proč by divák měl hledat jinde to co může vidět ve zprávách :wink:

A není ten styl Jitky Horázné tak trochu piktoriální imresionismus v barevném podání? Je to taky náladovka, ne? :( Kdeže postmoderna....leda romantická odnož :twisted:
  • 0

#20 hypnogen

hypnogen

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 120 příspěvků(y)
  • LocationPraha / Rychvald
Reputace: 181

Publikováno 22 prosinec 2010 - 00:21:51

to si, pánové, počkejte na postkulturu... už klepe na dveře :twisted:
to pak budete ještě rádi za nějakou postmodernu, kde se hledal aspoň "nápad".
  • 0

#21 David

David

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 845 příspěvků(y)
Reputace: 164

Publikováno 22 prosinec 2010 - 00:34:41

to si, pánové, počkejte na postkulturu... už klepe na dveře :(
to pak budete ještě rádi za nějakou postmodernu, kde se hledal aspoň "nápad".



nestraš :twisted: Půjdu si, abych neměl zlé sny vykontaktovat můj poslední negativ 10x15. Je to modernita ve starém hávu. Zkrátka...poctivé řemeslo, ale v "moderním" pojetí. Do postmodernismu to asi nestihnu, když nám to už klepe na dveře postkultura
  • 0

#22 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 22 prosinec 2010 - 00:46:47

Proč by divák měl hledat jinde to co může vidět ve zprávách :wink:

A není ten styl Jitky Horázné tak trochu piktoriální imresionismus v barevném podání? Je to taky náladovka, ne? :( Kdeže postmoderna....leda romantická odnož :twisted:


Aniž bych přečetl pozvánku sám jsem si zařadil - něco mezi snem a realitou. Jediné co mohu dodat, že mě hrozně baví se na její fotografie dívat. Baví mě i po tom co jsem je viděl v Leice, prostorem před Národním divadlem a skoro na rohu Karlova náměstí je cukrárna a z ní se na mě dívá rogalo :wink: (vedle divadla Minor - Vodičkova 6)

P.S. Mohl by mi někdo osvětlit pojem konceptuální umění? Podle toho co se tu píše je jakýkoliv cyklus konceptem. Z tohoto nejsem toliko moudrý viz. http://www.artmuseum....php?smer_id=75 a Jitce nějak věřím, že by toto krásné dílo udělala i jen pro sebe či pár přátel. Ne jen kuli závěrečné práci na škole, soutěži Frame...atd.

P.S.2 Ono se mohou školy hádat, kdo ji objevil. Vystudovala nejen ITF, FAMU, ale i SUŠ v Ostravě :wink:
  • 0

#23 morgien

morgien

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 87 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 22 prosinec 2010 - 00:54:17

[quote]
Myslím, že nejjednodušší vodítko, jak najít rozdíl mezi modernismem a postmodernismem, je absolutní estetická hodnota v moderně a relativní estetická hodnota v postmoderně.

V moderně i zcela abstraktní obraz má mít pořád absolutní estetickou hodnotu a lidi, kterým je moderna blízká, jsou schopni v tom abstraktním obraze najít krásu, která je uspokojuje, tak nějak hřeje.
[/quote]

No neviem, ci sa da suhlasit s voditkom estetickej hodnoty v tomto ponimani... pretoze ak tomu spravne rozumiem, tak postmoderna je predovsetkym vec pohladu na hodnoty a obsah... a to ide zobrazit esteticky, i vyslovene zamerne neesteticky.

Podla wikipedie je posmoderna
[quote]...odmietajúcej doterajšie filozofické princípy (priorita racionality, absolutizácia abstraktného momentu, totalitarizmus politiky), o ktoré sa opiera moderná kultúra"[/quote]
- cize cisto vec postoja, a typ estetiky si uz autor moze voli sam...

Pokial ide o autorov vyssie menovanych, pridavam citat z textu, ktoreho autorom je kuratorka spominanej vystavy, Beata Jablonská:
[quote]"V priebehu 80. rokov začalo niekoľko mladých fotografov (Rudo Prekop, Kamil Varga, Jano Pavlík, Tono Stano, Martin Štrba, Vasil Stanko, Peter Župník, Miro Švolík) objavovať čaro rozprávačského majstrovstva ako znovuobjavenej vlastnosti fotografie. Nechali sa inšpirovať divadlom, tancom, happeningom, scénografickými postupmi, ktoré inscenovali do fotografických minipríbehov. Tým, že sa nebránili popkultúre ani „pôvabu“ gýča, vniesli do slovenskej fotografie ovplyvnenej racionálnym konceptualizmom „nádheru hravých nezmyslov a absurdít“. Navyše, svoj záujem obrátili na tradičné a modernou zabudnuté umelecké žánre, ako je portrét, zátišie a akt. Práve inscenovaná fotografia 80. rokov vrátila ľudské telo do centra aktuálneho výtvarného diania, v jeho neskrývanej telesnosti a zmyselnosti, tak ako ho slovenská fotografia dovtedy nepoznala."[/quote]
Samozrejme tento citat uvadzam cisto ako priklad pohladu na postmoderne umenie, nevravim, ze to tak je, kedze nerad sklzavam do dogmatizmu, a naopak je mi blizka (postmoderna) pluralita vykladov...

Na Flickr.com je skupina venovana postmodernej fotografii, a jej autor si zase polozil ako kriterium "odklon od tradicknych hodnot" - opat vec skor obsahova, nez formalna...

Ono, a to predovsetkym, je priam nemozne porovnavat baroko, klasicizmus a ine umelecke slohy ci hnutia s postmodernou.
Posmoderna nie je primarne umeleckym smerom, ale skor kulturnou erou, ktora prirodzene nasla svoju reflexiu i v umeni.

Celkovo snaha klasifikovat umenie do nejakeho priecinku stratila zmysel zanikom (ak sa to tak da nazvat) secesie, ktora bola poslednym skutocnym slohom a dalej mame uz len mnozstvo prudov, smerov, hnuti a antihnuti...

[quote]
U postmoderny vidím relativizaci hodnot, připomíná mi to skepsi nebo depresi pubescenta, který vše popře, zničí a nakonec nevidí žádný východisko z toho stavu. Jako by postmoderna chtěla lidem ukázat, že vše je relativní a snaha hledat absolutní hodnoty jsou naivní a trapný. [/quote]
ano, postmoderna skutocne hovori o tom, ze vsetko je relativne (a nie je?) ...a pokial ide o snahu hladat cokolvek absolutne... ktosi raz povedal, ze postmoderna je prebudenim sa zo sna... sna o tom, ze existuje cosi ako ideal krasy... ze existuje len jedna pravda... ze existuje akysi manual k tomu co je pekne, co je dobre, co je spravne... na tom stala moderna... na predpoklade, ze "takto je to spravne a nijak inak"

...ale ako som uz povedal, to vsetko je vec obsahu a nie estetiky... ked sa rozhodnem ako autor vyjadrit svoj postoj (akykolvek), je len na mne, aku estitku si zvolim... ano, mozem ist cestou glorifikacie gyca (napada mi David Cerny), alebo mozem ist cestou cieleneho napadania estetiky obdobia moderny a vyslovene ju prznit... ale nemusim, pretoze obsah a estetika nie je to iste a je na mne, co si zvolim...

...tu potom zalezi na kvalitach autora... ci z jeho postmodernej vypovede vylezie len krik rozmaznaneho decka, alebo dielo, ktore v divaka donuti pytat sa a pochybovat... o tom, ci naozaj je svet cierny a biely... alebo v nom je bohata skala odtienov (na ktoru si my, milovnici cb filmov potrpime :twisted:) ...ci naozaj to co mi serviruju v mediach je pravda... alebo ci nasa spolocnost je skutocne taka vyspela ako sa tvari.... atd atd...

...jaaaaj, dobra tema, pane kolego, da sa o nej dlho rozjimat, takto na nocnu smenu mi to prislo vhod :(

P.S. Na margo toho ze co je nove je "moderne" - to je o inom trochu, v tomto vyzname slovo moderne nema suvis s modernou ci postmodernou




[/quote]
  • 0

#24 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 22 prosinec 2010 - 08:42:24

K tomu dotazu na knihy... Na "zahřátí" vůbec neuškodí méně vážné pojednání od Kishona - viz http://www.paladix.c...dka-pomsta.html . Je to sice psáno humoristicky a nevážně, nicméně řada trendů je tam pospána a ukázána velmi rozumně.

Nicméně pokud to člověka opravdu zajímá, tak by se u tohoto neměl zastavit a zkusit i nějakou "odbornější" literaturu. Přímo se nabízí kniha zmíněná ostatně i v diskusi pod článkem - Jean Clair: Úvahy o stavu výtvarného umění (Kritika modernity), Odpovědnost umělce (Avantgardy mezi strachem a rozumem); . Šíleného názvu se nelekejte, ony to jsou totiž dvě samostatné knihy, které byly pro české vydání spojeny do jednoho svazku. Tady už jde o podstatně hlubší rozbor, ovšem když ho člověk čte, tak to ve své podstatě řada věcí z moderního umění schytává daleko víc než od humoristy Kishona...

A přímo k tématu pro ryunina - mě připadá, že se na modernu díváš strašně zjednodušeně a vybíráš si z ní jen věci, které se ti líbí, naopak postmodernu shazuješ opačným výběrem. Uvědomuješ si ale, že do moderny ve své podstatě patří třeba i socialistický realismus úplně stejně jako tebou zmínění kubisté? Je toho opravdu moc a já sám za sebe musím říct, že mě napadá leccos řazeného do moderny, co opravdu nemusím stejně tak jako mě oslovuje ledacos, co se řadí do postmoderny.
  • 0

#25 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 22 prosinec 2010 - 11:33:49

jen pro úplnost, ačkoliv asi každý ví:

Robert Silverio: Postmoderní fotografie
Kniha se zabývá zkoumáním pozic fotografie v umění v poslední čtvrtině dvacátého století. Je to období, kdy fotografie zaznamenala velký boom jako umělecké médium a definitivně se prosadila i v galeriích nespecializovaných na fotografii. Tato doba je označována jako postmoderní a je považována za nesmírně pluralitní. Autor polemizuje s konceptem postmodernismu jako nekonečné plurality a poukazuje na hlavní proudy fotografie v této době.


Štěpán Gygar: Konceptuální umění a fotografie
Krize modernismu ovlivnila koncem padesátých a začátkem šedesátých let vznik konceptuálního umění. Pojem konceptualismus v sobě zahrnuje řadu často protichůdných koncepcí (pop-art, minimalismus, monochromní malbu, akční malbu a akční umění vůbec, objektovou tvorbu). Nepracuje s tradičními estetickými vizuálními kvalitami, jedná se o umění, které mělo být zbaveno vizualizace, „odmaterializováno“, a mělo tautologicky odkazovat samo k sobě. jako nejvýznamnější přínos konceptuálního umění vůbec vidí autor přehodnocení vztahu umění a fotografie. Poukazuje na jeho význam a původní cíle, které jsou často v rozporu s dnešními interpretacemi.
  • 0

#26 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 22 prosinec 2010 - 12:51:14

tomashr, samozřejmě v modernismu je mi spousta autorů nebo směrů dost cizí, ale pořád to je ten proud modernismu, který vnímám jako něco, co má společnýho jmenovatele

u postmoderny zase vnímám jinýho společnýho jmenovatele

jak tak o tom dál přemýšlím, tak je dost současných úspěšných autorů, fotografů, kteří pojetím fotografie pořád patří do modernismu

tam bych řadil i Stana, Vana, i Tichého, i kohokoliv, kdo se nebrání nostalgii, upřímným citům, romantice, nalézání smyslu života atd.

a to nemá nic společnýho s tím, jestli se mi věci od výše zmíněných autorů líbí

Hodně mě ovlivnila socilogická studia od Gillese Lipovetského, bez něhož bych si netroufal vůbec takový soudy o modernismu a postmodernismu vynášet

Jeho kniha Ěra prázdnoty se snaží vysvětlit, v jaké době žijeme a proč, jaké jsou hodnoty současných lidí a proč a do toho patří i náš vztah k umění, k uplynulé době modernismu, a reakce v podobě postmodernismu.

Mluví tam o době, kdy mnohem víc než dříve se člověk zajímá víc sám o sebe a své vlastní zájmy než o zájmy společnosti, mluví o době narcisismu, kdy to, co potřebuju a cítím já, je důležitější než co cítí druzí... a to se odráží v postmoderně, která nějak nedůvěřuje tomu společnému hledání hodnot, které bylo typické pro modernu.

Jakoby jednotlivec a jeho schopnost se prosadit jakkoliv, jakýmikoliv prostředky, je víc než hodnoty, které našel. Paradoxně lidi jako Picasso, Stravinskij, Sudek, kteří hledali nějaké obecné zákony krásy a pravdy, se stali mnohem většími v očích společnosti, než současní dočasně úspěšní autoři, které zbožňuje pár lidí, nějaká elita, a víc zbožňuje jejich schopnost vyniknout nad ostatní, než to, co vlastně ti lidi tvoří. To si myslím, je něco o postmoderním umění a vztahu lidí k němu.
  • 0

#27 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 22 prosinec 2010 - 22:25:57

já ti nevím, s tím souzením postmodernismu a modernismu. Jean Clair na to má úplně opačnej názor. na jeho knihu jsem tu ovšem už odkazoval několikrát...
  • 0

#28 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 24 prosinec 2010 - 10:29:06

já ti nevím, s tím souzením postmodernismu a modernismu. Jean Clair na to má úplně opačnej názor. na jeho knihu jsem tu ovšem už odkazoval několikrát...


Moc o něm informací na webu není, teda o něm něco jo, ale o jeho knihách skoro nic. Ta kniha, kterou myslíš, to jsou nějaký dva eseje? Nevíš, kde by se to dalo sehnat?
  • 0

#29 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 24 prosinec 2010 - 11:01:32

Pátral jsem pátral, asi to nevyšlo zřejmě v angličtině. Nenašel jsem žádnou recenzi nebo polemiku v češtině na webu.

Kouknu v knihkupectvích. Rád si to přečtu.

Tady jsem našel takovou tabulku znaků modernismu v porovnání s postmodernismem. Myslím, že to je úplný výčet toho, co jsem už výše zkoušel definovat. Neříkám, že jedno je pravdivý a druhý nepravdivý, ale že s jedním nejsem schopen se stotožnit, to druhé - moderna - mě oslovuje téměř ve všech aspektech. Je to jen v angličtině, ale většina slov jsou latinskýho původu.

http://nmc.loyola.ed...stmod/table.htm
  • 0

#30 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 24 prosinec 2010 - 11:12:31

na konci té tabulky je takový přehled klíčových slov, tak ten bych přeložil:

hloubka povrch
optimismus cynicismus
analog digital
lineární mnohosečný
kontrola, návrh náhoda
příčina- následek souběžnost
logický spirituální
ústřední rozptýlený
uniformita diversita
hierarchický anarchický
authoritářský demokratický
patriarchální nepatriarchální, feministický
monismus pluralismus


Osobně, v umění mě oslovují ty kategorie vlevo (moderna), odpuzují kategorie vpravo (postmoderna), kromě toho, že náhoda hraje určitou nebo někdy významnou roli v modernismu, ale podřizuje se celkové kontrole autora, demokracie je dobrá věc v politice, ale v umění mám radši autoritářský přístup umělce, feminismus mi nevadí, chápu jeho kritiku patriarchálního, muži ovládaného světa moderny.
  • 0

#31 David

David

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 845 příspěvků(y)
Reputace: 164

Publikováno 24 prosinec 2010 - 11:30:10

Tyhle webovky Markéty Breuerové jsou dost zajímavé.

Zaujalo mne tam např. toto: postmoderní umění se snaží nabídnout alternativu k moderně a tvořit taková díla, která nejsou zaměřena výhradně na tzv. kulturní elitu
- to ještě neznamená, že jejich díla jsou srozumitelná většinovému divákovi, ač se o to umělci snaží
- v malířství a sochařství se umělci pokoušejí zpracovávat poetičtější a více emotivní díla než tomu bylo doposud
- termín postmoderní výtvarné umění není příliš běžný, protože do této oblasti postmoderna proniká pomaleji, než je tomu např. v architektuře.


Tak o té srozumitenosti dost pochybuju.



Pokud jsou používána slova jako malba a socha, implikují celou tradici a předpokládají následné přijímání této tradice, a tím kladou omezení na umělce, který tudíž váhá při vytváření umění, které by tato omezení přesahovalo.

Můj názor je ten, že by se ti lidé a to institucionální kolem nich mělo
nejen zříct zataralých pojmů jako je malba, socha, fotografie.....ale také
omezení jež na ně klade "titul" umělec.... :?
Příliš je to svazuje.... :( Vždyť jsou to vlastně myslitelé a někdy
svou myšlenku dotáhnou k fyzické realitě.

Protože žádná forma není ve své podstatě důležitější než ostatní formy, umělec může rovným dílem používat jakoukoliv formu od slovního vyjadřování (ať mluvou či písmem) až k fyzické realitě. (až k fyzické realitě...chtělo by se dodat až v nejhorším případě :( )


Pokud jsou používána slova a pokud vznikla z myšlenek o umění, potom jsou pouze uměním a nikoliv literaturou, stejně tak, jako čísla nejsou matematikou.
Všechny myšlenky jsou umění, pokud se uměním zabývají a pokud spadají do konvenčního pojetí umění.



A toto mi připadá jako vtip :lol:
Pokud umělec používá stejnou formu ve více dílech a mění použitý materiál, lze předpokládat, že umělcův koncept se týkal použití materiálu.

Další perlička:
Když se umělec naučí dělat své řemeslo příliš dobře, vytváří povrchní umění
  • 0

#32 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 24 prosinec 2010 - 14:12:58

Pátral jsem pátral, asi to nevyšlo zřejmě v angličtině. Nenašel jsem žádnou recenzi nebo polemiku v češtině na webu.

Kouknu v knihkupectvích. Rád si to přečtu.


Jestli se ptáš na toho Jean Claira, tak to vyšlo česky, já to našel normálně v pražské ústřední knihovně. Docela ti to doporučuji, budeš asi místy překvapen. Podle mě ses totiž chytil příliš zúženého pohledu...

Ono je to s tím postmoderním uměním (včetně fotografie) vůbec dost zmatené - posmoderna celkem dává smysl a dá se definovat jako filozofický směr a obecně z hlediska společenských jevů, ale v umění je to spíš jen škatulka, kdy se do postmoderny řadí leccos, co by se klidně mohlo zařadit do moderny a naopak.
  • 0

#33 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 24 prosinec 2010 - 14:32:34

Jean Clair: Úvahy o stavu výtvarného umění (Kritika modernity) / Odpovědnost umělce (Avantgardy mezi strachem a rozumem),
Barrister & Principal 2006, 228 stran, ISBN: 80-7364-038-4.
anotace: Jean Clair je ředitelem Picassova muzea v Paříži a jedním z předních francouzských teoretiků umění. Zaměřuje se především na osobnosti francouzského i světového moderního umění, jako jsou Marcel Duchamp, Gustav Klimt, Pablo Picasso, Balthus či fotograf Henri Cartier-Bresson, tak na obecnější teoretické úvahy z oblasti výtvarného umění a estetiky. Jeho práce dosud nebyly do českého jazyka přeloženy. Čtenář má možnost seznámit se v tomto svazku se dvěma kratšími, byť myšlenkově hutnými Clairovými pracemi - Úvahami o stavu moderního umění z roku 1983 a Odpovědností umělce z roku 1997. Obě studie, byť vyšly s odstupem téměř patnácti let, spolu úzce souvisejí a v mnohém se doplňují. Obě přesahují úzce kunsthistorický rámec a nabízejí originální a současně erudovaný pohled na uměleckou avantgardu dvacátého století.

k dispozici v Městské Knihovně v Praze - Ustřední knihovna (Mafiánské náměstí) 2 kusy, Opatov (Opatovská 1754) 1 kus, Smíchov (nám. 14. října 83) 1 kus, Školská (Školská 30) 2 kusy.
  • 0

#34 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 24 prosinec 2010 - 22:52:28

Za sebe:
Zatím jsem nepocítil potřebu něco někam "řadit" (zašuplíkovat) - naopak, když mě to napadne, zjišťuji, že s přibývajícím věkem mi to připadá stále více neuctivé k lidem, kteří něco (cokoliv) tvoří bez toho, že by to tvořili jenom proto, aby se odlišili od předchozího.
Jistě, někteří potřebují "hlásat", že mají jiný názor, než jiní ("ti před nima"). Proč mám vtíravý pocit, že svůj názor téměř vždy považují za "lepší"?

Odpoledne jsem listoval (jako již 1000x) v knize fotografií z národních parků Ansela Adamse. Ať se snažím jak se snažím, nemohu najít "programovou snahu o odlišení se"...
Zato cítím neskutečnou pokoru. Jakoby A.A. kontemploval o tom, proč Stvořitel (?) vytvořil něco, co vyvolává tak mohutné emoce, něco tak monumentálního, že to bere dech - a přitom to "nemá praktický význam". Že by právě proto, abychom byli pokorní a ne pyšní?

Nebo mi něco uniká?
  • 0

#35 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 147 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 202

Publikováno 24 prosinec 2010 - 23:43:09

Odpoledne jsem listoval (jako již 1000x) v knize fotografií z národních parků Ansela Adamse. Ať se snažím jak se snažím, nemohu najít "programovou snahu o odlišení se"...
Zato cítím neskutečnou pokoru. Jakoby A.A. kontemploval o tom, proč Stvořitel (?) vytvořil něco, co vyvolává tak mohutné emoce, něco tak monumentálního, že to bere dech - a přitom to "nemá praktický význam". Že by právě proto, abychom byli pokorní a ne pyšní?

Nebo mi něco uniká?


Vážený pane, co píšete je mi vždy vzpruhou. Sluníčkem v temnotě blbosti(ta i zde občas vyraší...). Nechtěl jsem do tohoto vlákna cokoliv psát, protože bych zřejmě nebyl slušný. Co jste však vy napsal je dobré i coby můj názor, aniž bych někoho musel bít. Děkuji.
  • 0

#36 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 25 prosinec 2010 - 00:00:46

ano ano, to jsem rád. velice bych posmutněl, pokud by tu byl někdo neslušný, či snad byť jen v žertu naznačoval něco o bití.

bytí s Y je v postmoderně též ve verbální nemilosti, jistě však relevantnější. zkusme se tedy držet věci a v plné míře užívat vláken "jen tak" a "co mě..."
  • 0

#37 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 147 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 202

Publikováno 25 prosinec 2010 - 00:08:11

Jakkoliv si zakládám na svém analfabetismu, tentokrát jde o bití s I. Pokud se to někomu nelíbí, může si to zde celé přečíst znovu. A nejlépe také opravdu zajímavý článek v aktuálním temnokomorníkovi :)
  • 0

#38 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 25 prosinec 2010 - 00:11:46

nebylo těžké pochopit, jaké I jsi myslel. i já jsem se myslím vyjádřil velmi jasně. takže si rozumíme?

pokud máš co říci k nějakému článku v komorníkovi, je zde na to jiné vlákno.

díky.
  • 0

#39 kelfik

kelfik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 073 příspěvků(y)
  • LocationOstrov u Macochy
Reputace: 85

Publikováno 25 prosinec 2010 - 00:16:56

A nejlépe také opravdu zajímavý článek v aktuálním temnokomorníkovi :)

Doložen digifotkama.Ploci tady musíš mlčet nebo souhlasit.
  • 0

#40 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 25 prosinec 2010 - 00:25:07

Chlapci zlatí, čemu na pravidlech této sekce nerozumíte?

S žádným článkem v temnokomorníkovi nemám nic společného. Tak jako tato vaše slova s tímto vláknem. Pokud chcete aby něco zaznělo, tíží to vaše srdce a svědomí, napište to prosím do vlákna, kde to bude na místě. Pokud to píšete sem jen proto, abyste byli mučednicky odmazáni, asi ano. Povede se to, protože přes snahu se zde od jádra věci vzdalujeme.

Pokud se mýlím, obětujte kousek svého času a třeba do SZ mi načtrněte, čím vaše příspěvky rozvíjejí dané téma.

díky
  • 0

#41 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 147 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 202

Publikováno 25 prosinec 2010 - 00:25:09

nebylo těžké pochopit, jaké I jsi myslel. i já jsem se myslím vyjádřil velmi jasně. takže si rozumíme?

pokud máš co říci k nějakému článku v komorníkovi, je zde na to jiné vlákno.

díky.


Uznávám, patří to jinam. Omlouvám se. Nicméně to hlavní, to jest souhlas s náhledem páně pentaxisty, zde patří. A věřím, že každy zdravého rozumu souhlasí. Dobrou noc :)
  • 0

#42 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 25 prosinec 2010 - 02:51:53

já bych do toho zdravej rozum raději netahal - a nejenom pro to, že to tak trochu zavání urážkou protistrany bez jakýkoli validní argumentace k tématu.

mimochodem - kolega Pentaxista zmiňuje práce A. Adamse, jež se ovšem obávám nepatří z hlediska umění ani mezi modernistické, ani mezi postmoderní, a obávám se, že ani mezi avantgardní tvůrce (dle mého názoru).
  • 0

#43 Flynt

Flynt

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 2 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 25 prosinec 2010 - 09:02:32

Už "starý dobrý Marx"považoval kulturu za nadstavbu společnosti a od toho je třeba se odrazit.Dnešní společnost je poznamenána naprostou ztrátou hodnot,zrelativizováním všeho a všech.Nemáme žádné přirozené autority kromě těch pseudoautorit a tak když vám někdo předloží nestravitelný guláš nikdo z těch autorit se neodváží říct že je to shit.A kdyby jste něco namítal tak vám řekne že jste se připravil o skvělý zážitek z Osvětimi.
Důvod je podle mne zřejmý.Jedinou hodnotou a to bohužel již celého světa se staly peníze a ty ovládají procesy pro "normálního" člověka nepochopitelné.A tak lze prodat hromadu bonbónů či žraloka naloženého ve formaldehydu a vystaveného v galerii za miliony dolarů.
Jsem optimista.Tato epocha lidských dějin se blíží ke konci a to ne proto,že by někdo nabídl něco lepšího,ale proto že se zákonitě zhroutí zevnitř.
Otázkou zůstává zda to přežijeme.
  • 0

#44 kelfik

kelfik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 073 příspěvků(y)
  • LocationOstrov u Macochy
Reputace: 85

Publikováno 25 prosinec 2010 - 09:07:18

Myslím si že toto téma stím článkem má hodně společného.Nehodlám někomu něco načrtávat a obhajovat svůj názor a už vůbec nevím proč bych měl dané téma rozvíjet,když je podle mě mimo mísuJe mi úplně jedno jestli mě někdo smaže z této tolik cenzurované sekce teorie fotografie.Mě svědomí rozhodně nic netíží,mě ne.To je poslední věc co jsem chtěl k této sekci.Už vám to tady nebudu kazit,vžádných teortických vláknech.
  • 0

#45 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 25 prosinec 2010 - 10:36:07

Lukas_87
Hned ráno jsem se dosyta zasmál! Opravdu jsou ty škatule nutné k životu? (A vůbec, věděl A.A. "ve kterém šuplíku bydlí"?)
Nemyslím to zle...
  • 0

#46 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 25 prosinec 2010 - 10:49:42

Lukas_87
Hned ráno jsem se dosyta zasmál! Opravdu jsou ty škatule nutné k životu? (A vůbec, věděl A.A. "ve kterém šuplíku bydlí"?)
Nemyslím to zle...


jak vidíte, mnoho lidí má třeba na škatuli "postmoderna" dosti vyhraněný názor, tudíž to není úplně prázdný pojem. nutná k životu není přísně vzato ani fotografie, to je zkrátka kritérium, které je velmi těžko aplikovatelné.

pan AA jistě nebyl tvůrce žijící mimo svojí současnost. o dění ve fotografii a umění měl bezpochyby informace z první ruky. byl takovou osobností, že byl jistě v takových debatách na příslušné úrovni vyhledáván a nepochybně k nim měl fundovaně co říci.

kategorizace je zkratka západnímu myšlení vlastní. ba co víc, je kategorizace jedna z mála kulturních univerzalií vůbec. každá společnost má a neustále aktualizuje své kategorie. naprosto netvrdím, že zde se bez kategorizování tohoto typu neobejdeme, nicméně to je debata do jiného vlákna.
  • 0

#47 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 25 prosinec 2010 - 12:15:33

já bych do toho zdravej rozum raději netahal - a nejenom pro to, že to tak trochu zavání urážkou protistrany bez jakýkoli validní argumentace k tématu.

mimochodem - kolega Pentaxista zmiňuje práce A. Adamse, jež se ovšem obávám nepatří z hlediska umění ani mezi modernistické, ani mezi postmoderní, a obávám se, že ani mezi avantgardní tvůrce (dle mého názoru).


Chápu pentaxistovu úctu a obdiv k Adamsovi. taky chápu jeho úctu k Adamsově pokoře vůči realitě, neboli tomu, co stvořil Bůh, to jsou všechno platné hodnoty, které nikdo nezpochybňuje, teda aspoň já ne. Ovšem
je třeba si připomenout, že Adams svým postojem k estetice se chtě nechtě, a podle mě velmi chtě, řadil přece jen do jednoho významného proudu avantgardního - tehdy - umění fotografie a sice k straight fotografii, která právě programově odmítala romantismus, kýč, manipulaci se skutečností atd, to víme snad všichni. Tudíž Ansel Adams opravdu byl významným fotografem doby moderny a k filozofii straight photography se hrdě hlásil. Ono se nedá nic vytrhnout k logiky kontextu doby a myšlení jakéhokoliv významného umělce, i kdybychom si to tak přáli. A pak ještě malý detail, mám dojem, z toho co jsem o Adamsovi četl, že měl ambice a trochu měl možná pocit nedostatečnosti, být ještěš víc umělcem, snažil se do své straight fotografie později vnést víc uměleckého ducha, víc autorství a vlastního vidění.
  • 0

#48 ryunin

ryunin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 696 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 25 prosinec 2010 - 12:20:26

Myslím, že toto téma s tím článkem má hodně společného.Nehodlám někomu něco načrtávat a obhajovat svůj názor a už vůbec nevím proč bych měl dané téma rozvíjet,když je podle mě mimo mísuJe mi úplně jedno jestli mě někdo smaže z této tolik cenzurované sekce teorie fotografie.Mě svědomí rozhodně nic netíží,mě ne.To je poslední věc co jsem chtěl k této sekci.Už vám to tady nebudu kazit,vžádných teortických vláknech.


Souhlasím, že ten článek, pokud vím, tak jde o článek o historii aktu v umění, souvisí s tímhle vláknem, ale rád bych reakce na samotný článek viděl ve vláknu Temnokomorník. Problém moderna versus postmoderna je v článku víc než nastíněn, ale přece jen původním smyslem článku bylo podat pokud možno velmi stručné, přehledné dějiny aktu od Věstonické Venuše až k pracem současných postmoderních autorek. že fotí na digitál, je holt už součástí jejich tvorby, ale bez toho digitálu bychom nemohli o dějinách aktu mluvit, leda bychom řekli, že dál dějiny nelze popsat, protože by to bylo v rozporu s filozofií našeho časopisu. Prosím další ve vláknu Temnokomorník.
  • 0

#49 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 25 prosinec 2010 - 13:42:14

kdoco
...kategorizace je zkratka západnímu myšlení vlastní. ba co víc, je kategorizace jedna z mála kulturních univerzalií vůbec. každá společnost má a neustále aktualizuje své kategorie. naprosto netvrdím, že zde se bez kategorizování tohoto typu neobejdeme...
Někdy mám pocit, že mě to děsí.
Kde je hranice, kdy se kategorizace stane "záporným rubem racionality"?
  • 0

#50 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 25 prosinec 2010 - 13:51:55

kdoco
...kategorizace je zkratka západnímu myšlení vlastní. ba co víc, je kategorizace jedna z mála kulturních univerzalií vůbec. každá společnost má a neustále aktualizuje své kategorie. naprosto netvrdím, že zde se bez kategorizování tohoto typu neobejdeme...
Někdy mám pocit, že mě to děsí.
Kde je hranice, kdy se kategorizace stane "záporným rubem racionality"?


nemám dojem, že by byla kategorizace podmíněna racionalitou, ale jinak musím souhlasit. vzdor obecnému pohledu, je "kategorizování" společnosti přirozenější, než "racionalita" - a zde se dostáváme k nepříjemnému "kroku proti přirozenosti" - zda by nebylo někdy lepší kategorie nevymezovat. toho ovšem asi nedocílíme. pro svůj vnitřní klid si jich můžeme nevšímat, či lépe - nepřeceňovat je.

toto je otázka, která má hluboký smysl a myslím, že i postmoderna má k tomu co říci. bohužel, pro diskuzi v této hloubce je webové fórum nešťastnou platformou. proto do toho nechci šlapat.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních