JSEM ZAČÁTEČNÍK, KDO MI PORADÍ?
#1
Publikováno 5 únor 2011 - 12:04:28
Pokud dělaš digi, určitě tam maš nějaký soft na převod, bude tam i imitace filtrů, omrkni to. Co se týče materialů, nemam zkušenosti. Ale vím, že než vyladíš věci okolo, nebudeš mit na negativu chlupy atd. tak na to něco filmů spotřebuješ, bude chvilku trvat než si troufneš odfotit něco jen na analog. Takže se připrav že nějakou korunu to ještě spolkne
#2
Publikováno 5 únor 2011 - 12:06:46
Do ateliéru bych vzal citlivější film, Ilford HP5, vývojka ID11. Papíry ze začátku MG Rc, vsadil bych taky na Ilford. Máš to vše zcela osvědčený materiál.
#3
Publikováno 5 únor 2011 - 12:11:34
Pořiď si ten film, který je v okolí dobře sehnatelný a nauč se to na něm. Maximálně si zkus víc citlivostí od téhož - můžou se hodit. S papírama podobně. Každýmu chutná něco jinýho, takže se tady akorát porvou skalní milovníci Fomy (patřím mezi ně), Ilforďáci, Fujisti a Kodakofilové. Každej ti řekne, že to jeho je nej a všichni budou mít pravdu.
Za mě Foma: klasické podání a chování, krásně pružná a ovlivnitelná, občas výrobní chyby, chce to naučit se stabilní proces (odchylky jsou vidět).
Stovka je docela kontrastní, živá, super na lidi. Rozumí si s klasickejma vývojkama (Rodinal, ID11, Pextral), v ostatních taky nezklame. Dvoustovka dokáže vyrábět krásně dlouhou sametovou tonalitu, ale musí se na ni opatrně - chyby trestá nemilosrdně a občas se zvrhne s kontrastem. Nejvíc mi sedí v dvoulázňovkách a pyrovodách. Čtyřstovka má zrno jako štěrk, pushování nerada. Osobně se mi líbí na reportážní cvakání volaná v PMK. Ve dvoulázňovkách zrno ustoupí (pořád je vidět).
Papíry jsou skvělé, pružné co se tónu týče, akorát neodpouští chyby (hlavě praní, ustalování (hrozí šednutí a dojíždění)). Fomatone jsou v tomhle ještě extrémnější. Oblíbené vývojky: Foma GD-L, GAF 120, GD-67, Pextral bez siřičitanu, hydrochinonová obdoba Pextralu.
Igelity (laminované papíry) brát jenom v matu nebo ve velvetu - lesklý jsou hnusný.
#4
Publikováno 5 únor 2011 - 12:12:10
Myslím že hr jsi na to šel Ty s odpovědí. Když si pořádně přečteš otázku, tak se ptám na způsob focení a ne na proces vyvoláníTaké jsem začátečník a myslím že na to deš trošku hrrr. Většina věci na které se ptáš je na internetu, stačí trošku hledat. Postup negativního procesu je např zde http://www.milan-dvo...egativni-proces.
Pokud dělaš digi, určitě tam maš nějaký soft na převod, bude tam i imitace filtrů, omrkni to. Co se týče materialů, nemam zkušenosti. Ale vím, že než vyladíš věci okolo, nebudeš mit na negativu chlupy atd. tak na to něco filmů spotřebuješ, bude chvilku trvat než si troufneš odfotit něco jen na analog. Takže se připrav že nějakou korunu to ještě spolkne
#5
Publikováno 5 únor 2011 - 12:12:51
#6
Publikováno 5 únor 2011 - 12:14:46
#7
Publikováno 5 únor 2011 - 12:18:35
Moje oblíbená kombinace na:
Jemný portrét: Fomapan 200, Emofin nebo Pextral, nazvětšovat na Fomabrom mat nebo velvet, vykoupat v poměrně čerstvé (nevypadá jako vyjetej olej) GD-L
Drsnější portrét: Fomapan 400, PMK 1+2+100, Fomabrom lesk (111), čerstvější GD-L
Retro portrét: Fomapan 100, Rodinal 1+25 pěkně za tepla (23-24°C), Fomatone 542, volat buď v hodně vyjeté GD-L (pokud je papír pod hladinou vidět, není to ono) se špetkou pyrogallolu nebo v Pextralu bez siřičitanu se značně jetou druhou lázní (musí být kalná a musí barvit). Bacha na manipulaci s papírem, prsty dělají fleky a kape z toho břečka, který obarví cokoliv.
#8
Publikováno 5 únor 2011 - 12:23:33
Světle žlutý - vhodný pro portrétní fotografii, kde zjemňuje zobrazení pleti
Chlapci, chtěl něco jednoduchého. Asi by to chtělo se tady na Temné dohodnout na radách pro začátečníky. Udělat velkou RADU a hlasováním rozhodnout, co komu cpát do hlavy. Neboť se může stát, že po přečtení příspěvků bude ještě víc v nejistotě.
Ruku na srdce, Foma je dobrá, papíry taky. Ale radit ji s tím, že je trochu háklivá na toto a ono...a ještě začátečníka strašit pextralem
Opakuji: osvědčená kombinace proti které nikdo nemůže nic mít je Ilford, vývojka ID11/D76 a pro začátek RC papír MG, ten od Ilfordu je taky bez problémů.
#9
Publikováno 5 únor 2011 - 12:24:23
Mamiakova "Klasikova školka" - první díl hledej tady http://www.temnakomo...e=article&sid=4
ostatní už si najdeš sám....
Hodně zdaru a ještě více trpělivosti.
#10
Publikováno 5 únor 2011 - 12:35:32
Ruku na srdce, Foma je dobrá, papíry taky. Ale radit ji s tím, že je trochu háklivá na toto a ono...a ještě začátečníka strašit pextralem
Tohle je právě na místě. Foma je materiál klasický a ideologicky čistý (někdo vám tady tu Mamiakovu inkvizici převzít musí) Pokud se člověk naučí na ní, krásně pozná, co ovlivňuje která proměnná v procesu, získá skvělou volnost a bolet to bude jenom trošku. Když pak vezme do ruky materiál z prohnilého západu, dá jeden dva pokusy a půjde to jak nic.
Když začne na moderním filmu (nedej bože papíru), tak se to naučí rychle. Budou mu padat krásné standartní výsledky (ty civilizované papíry ani žádné jiné neumí) a získá jakousi falešnou jistotu. Pak hrábne na poctivý klasický materiál (Foma, Adox, Efke, Shanghai) prostý digitálistického unifikačního zla a zjistí, že je jeho proces úplně na hovno, protože ať se snaží sebevíc, neuďelá dvě stejné fotky. A následné "já to přece umím, tak ten matroš musí být na hovno" ho odradí a připraví o možnost dělat s tím pravým materiálem.
#11
Publikováno 5 únor 2011 - 12:43:08
Taky se převážně věnuji portrétní fotografii a skončil jsem na kombinaci: svitek HP5+ a vývojky R09(1+50) nebo LC29(1+29). Papíry na začátek bych klidně vzal Fomaspeedy a učil se exponovat a vyvolávat na normální gradaci (až pak bych se vrhnul do laborování s MG).
Fotka z webu při tak malém rozlišení Ti nic neřekne, ale třeba tady: http://www.milan-dvo...-nabidka-foceni jsou všechny poslední BW fotky HP5+, LC29 1+29
Ale co člověk to názor, nejlépe najít si někoho, čí práce se Ti líbí a prokonzultovat to, třeba i osobně s ním. Stejně si ale nakonec budeš muset vyšlapat vlastní cestu
#12
Publikováno 5 únor 2011 - 12:44:18
...ámen
Tak když je to takhle vysvětleno, tak proti tomu nemůžu nic namítat.
Nezbývá než souhlasit. Skvělé shrnutí
Teď už nováček nemůže být v nejistotě a cestu si vybere sám.
#13
Publikováno 5 únor 2011 - 12:47:05
Ale tak pro představu (skeny z negativu, takže vypovídací hodnota nulová):
Foma 200 v Emofinu (6x6): kuk a ještě jednou kuk
Foma 400 v PMK (kinofilm): kuk
A nakonec ta Foma 100 v Rodinalu (tentokrát ne horkém): kuk
#14
Publikováno 5 únor 2011 - 12:55:29
ta FP4+ je výborný film, používám jej hlavně na krajinu ze stativu, nebo na portrét, když je dost světla.
HP5+ má pro mě tu výhodu, že se dostanu na kratší čas (při portrétní dvoustovce když fotím z ruky)
#15
Publikováno 5 únor 2011 - 13:01:07
Na BW svitek jsou všechny černobílé fotografie v horních dvou řadách. Ale u monitoru nemá cenu se bavit o nějaké kvalitě, to chce vidět na papíru.
#16
Publikováno 5 únor 2011 - 13:04:10
digital je zloZrada! Digitál jsem prodal!!Tak to je zrovna špatný příklad, to je digitál a zataháno za křivky
Na BW svitek jsou všechny černobílé fotografie v horních dvou řadách. Ale u monitoru nemá cenu se bavit o nějaké kvalitě, to chce vidět na papíru.
#17
Publikováno 5 únor 2011 - 13:05:02
...já se taky pořád ještě učím a jsem prakticky na začátku. Nebál bych se toho a hlavně se nenech prvním neúspěchem odradit
#18
Publikováno 5 únor 2011 - 13:07:36
je to jeden z nejpoužívanějšách filmů na světě a méně rychlý sourozenec FP4
neber to jako radu, pouze příklad
ve středoformátu fotím bronicou SQ,
na filmy NEOPAN 400, ACROSS 100, TMAX 400, ADOX CHS100 (přesněji co seženu levně na to fotím)
vývojka R09 1+50 a na ateliérovky 1+100
papíry FOMABtom N111 a N112 + občas fomatone 132
positifka fotol m
#19
Publikováno 5 únor 2011 - 13:09:55
#20
Publikováno 5 únor 2011 - 13:12:25
Opakuji: osvědčená kombinace proti které nikdo nemůže nic mít
HOVNO. Začátečníče, poslouchej enthropyho. Radí nejlépe. Ty takzvaně složité postupy jsou dobře zvládnutelné, sám jsem začal rovnou tak. Hlavně se vyhýbej dvěma věcem - RC papírům a ID11. Je to zlo
#21
Publikováno 5 únor 2011 - 13:15:09
#22
Publikováno 5 únor 2011 - 13:15:50
Jdu dělat něco smysluplnějšího, jdu si zaběhat! Tak hodně štěstí a časem najdeš tak jako ostatní tu svoji osvědčenou kombinaci.
Howgh
#23
Publikováno 5 únor 2011 - 13:27:22
#24
Publikováno 5 únor 2011 - 13:32:14
ID11 - jedna z nejstandartnějších vývojek. Jesli to chceš syrové, tudy cesta nevede.
Na syrové zrnité fotky doporučuju z českých Fomapan 400 (exponovat tak na 320) máchaný v Rodinalu 1+25. Pokud bys nastoupil cestu dražších západních materiálů, tak skvěle drsně vypadá Kodak TriX exponovaný jako 800 a vytahaný za uši Rodinalem 1+25 - 1+50 podle potřeby.
HP5 nebrat - je taková kultivovaná, až skoro vyblitá.
#25
Publikováno 5 únor 2011 - 13:37:11
no vy mu v tom děláte guláš - jak si má ten človíček vybrat?!
Nejlepší by bylo, ať řekne odkud je a najít nejbližšího temnokomorníka, který mu jistě ochotně vše ukáže, vysvětlí a názorně předvede..
Jinak je moc dobrá výše zmíněná Klasikova školka - pokud pročteš všechny kapitoly, tak se Ti mnohé ujasní.
Jinak:
MG - multigradační - je možné na jednom druhu papíru řídit kontrast za pomoci filtrů od extra měkkého podání až po ultra tvrdé
RC - jsou to papíry na laminované podložce (jsou jednoduché na zpracování, ale chybí jim tak trochu pocitovost opravdovosti)
baryt - klasický papír na opravdové papírové podložce
ID 11 - jemnozrná vývojka, nevidím problém ji používat
R09 nebo Rodinal - troufnu si tvrdit, že je to matka vývojek - já jej používám nejraději
Fomapan 100 - vynikající film tuzemské výroby
Fomapan 400 - vynikající citlivější film tuzemské výroby
Ilford FP4+ - výborný film s velkou pružností
Ilford HP5 - výborný citlivější film s velkou pružností
Má rada - pokud máš ty darované FP4, tak je nabij a foť!! Je to výborný film, vykoupej ho v Rodinalu (R09) a nemůžeš se splést!
Kup si na pozitivné proces (dělání fotek) mutigradační vývojku od Ilfordu, přerušovač a ustalovač + filtry ke zvětšováku pro tento proces. Ale tohle se dočteš v té klasikově školce..
Mno hodně zdaru, radosti, trpělivosti a vítej v temné rodině TK!
#26
Publikováno 5 únor 2011 - 13:42:21
#27 Jirinol
Publikováno 5 únor 2011 - 13:51:05
Dostat se do aťasu a komory k někomu, kdo ví a umí, podívat se mu pod prsty, je ta nejúčinnější škola, gulášem názorů v internetových diskusích nenahraditelná.
Tím nechci znevažovat zde napsané názory a rady různých přispivatelů, naopak, jen uznávám, že každý si z nich už si našel právě to, co mu vyhovuje, a vzít si z toho něco zaručeného pro sebe, aniž by sis to sám osahal a vyzkoušel, viděl hmatatelný a koukatelný výsledek, v okamžiku, kdy jsi věděním z vlastní zkušenosti neposkvrněn, je docela složité.
#29
Publikováno 5 únor 2011 - 13:59:41
Má také výběr papírů vliv na výsledek při větší zvětšenině?? U malých fotek to asi bude jedno ale když budu dělat např. A3, nebo A2??Pánové, nechcete trochu dupnout na brzdu? Enthropy, jsi s plocim asi největší pokusník na temné, budiž vám čest za prorážení i slepých uliček, ale Rasputin teď potřebuje udělat několik dobrých fotek, aby se ujistil, že neudělal chybu a hlavně, pokud bude fotit v ateliéru, předpokládám, že tam bude mít i nějakou modelku. A tam bude potřebovat mnohem větší důraz na spolehlivost a opakovatelnost, není to jako fotit kámošky za bukem. Rasputine, pár pojmů. RC papíry jsou papíry velmi podobné papírům na tisky, jsou na umělohmotné podložce. Barytové papíry mají papírovou podložku, jsou mnohem kvalitnější, ale také se mnohem obtížněji zpracovávají. ID11 je jedna z nejpoužívanějších vývojek, je to takový univerzál. Sám na ní dělám. Pro ateliér nyní používám Tri-X 400 což je film od kodaku, vyvolávám v ID 11. Dříve jsem používal HP5, ale tento film je vcelku měkký, což v kombinaci s menším jasovým rozsahem v ateliéru dává vcelku unylé výsledky. Jsem prostě zastáncem toho, aby člověk uměl udělat velmi dobrou fotografii, pokud ji potřebuje udělat a to i za pomoci kvalitnějších materiálů. Chci být fotografem, ne laborantem.
Já bych řekl, že u klasický fotky je krásný, že na charakter fotky má vliv prakticky všechno. Takže i papír, já například na kontakty a základní náhledy např. k posouzení ostrosti používám prošlá/neprošlá RC z aukcí atd. barytu je škoda na náhledy a dobrých fotek je škoda na RC (můj sobní názor). S výsledky se pak mazlím na multigradační baryty foma (neni to nejvíc highend výrobce, ale jsem spokojenej).
#30
Publikováno 5 únor 2011 - 14:04:38
Pro Pavla: Tady nejde o laborování. Tazatel se dal slyšet, že rád hrubé, syrové a zrnité. Dělat tento typ fotek na moderní materiály je jak orat pole a před pluh si zapřáhnout Maserati. Ono to půjde, ale bude to větší porod, než když se zachováš rozumně, vysereš se na pokrok a zapřáhneš si vola.
#31
Publikováno 5 únor 2011 - 14:09:42
Výběr papírů má vliv. A to hodně velký. Tady jsem zase pro Fomu, protože u ní z jednoho papíru vytřískáš víc možných výsledků (to je důvod, proč se v ní lempl ztratí a pak nadává ne nestálost).
Pro Pavla: Tady nejde o laborování. Tazatel se dal slyšet, že rád hrubé, syrové a zrnité. Dělat tento typ fotek na moderní materiály je jak orat pole a před pluh si zapřáhnout Maserati. Ono to půjde, ale bude to větší porod, než když se zachováš rozumně, vysereš se na pokrok a zapřáhneš si vola.
Zas nemá cenu orat párem volů, když máš k dispozici traktor.
#32
Publikováno 5 únor 2011 - 14:21:49
#33
Publikováno 5 únor 2011 - 14:22:11
Zas nemá cenu orat párem volů, když máš k dispozici traktor.
Já mám taky rád chleba s máslem !
#34
Publikováno 5 únor 2011 - 14:22:42
#35
Publikováno 5 únor 2011 - 14:24:04
#36
Publikováno 5 únor 2011 - 14:25:30
#37
Publikováno 5 únor 2011 - 14:27:13
#38
Publikováno 5 únor 2011 - 14:32:22
В этом случае, да, но бропясa не режется!To už je oříznuté později. Bylo tam něco, co tam nepatřilo.na bronicu se mi to zdá jaksi podlouhlé
#39
Publikováno 5 únor 2011 - 14:33:39
#40
Publikováno 5 únor 2011 - 14:56:08
#41
Publikováno 5 únor 2011 - 15:00:27
Jaký materiál je ekvivalentem traktora s pluhem?
To vím na 100%.Stará foma200 ve svitku.Když si měl štěstí tak byli řádky na každém políčku(filmu)
#42
Publikováno 5 únor 2011 - 15:03:59
#43
Publikováno 5 únor 2011 - 15:08:35
#44
Publikováno 5 únor 2011 - 15:09:14
#45
Publikováno 5 únor 2011 - 15:12:35
#46
Publikováno 5 únor 2011 - 15:18:59
Mimochodem, dnes poprvé pracuji s papíry Ilford warmtone. Ať jsem u vás třeba omezenec omezený, ale takto má dle mého vypadat práce v komoře.
#47
Publikováno 5 únor 2011 - 15:20:07
#48
Publikováno 5 únor 2011 - 15:25:22
Tak kačky mám, to by problém nebyl. Tak když už to budu kupovat, tak abych nekoupil něco, čeho se budu za půl roku zbavovat. Je to nějak úměrné ohnisko objektivu-max. velikost zvětšeniny?? Asi se ptám blbě ale prostě to nevím....anaret je minimum, je to věc kusu.kup si meogon
Ohnisková vzdálenost zvětšovacího objektivu obvykle odpovídá záklaďáku na kterej se fotí danej formát takže 50mm kino, 80mm na 645, 6x6, 105mm na 6x9. Můžeš dělat větším ohniskem menší formát, ale musíš svítit z větší výšky na stejně velkou fotku. Menší ohnisko na větším formátu způsobuje vinětaci.
#49
Publikováno 5 únor 2011 - 15:27:15
#50
Publikováno 5 únor 2011 - 15:28:06
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních