Je 50mm objektiv opravdu ideální záklaďák?
#51
Publikováno 18 únor 2011 - 16:53:34
#52
Publikováno 18 únor 2011 - 20:26:11
#53
Publikováno 18 únor 2011 - 23:54:07
Kiev 80...a který 6x6 foťák má 90mm sklo?
#54
Publikováno 19 únor 2011 - 00:10:55
80ku mají všechny ostatní, krom těch s 75mm sklem
#55 Jirinol
Publikováno 19 únor 2011 - 09:24:57
pravda - ale to je spíše výjimka
80ku mají všechny ostatní, krom těch s 75mm sklem
Všimněte si laskavě, že se zrcadlovkami v setech dodávané objektivy kratších ohnisek (45-50mm) i krátké objektivy dálkoměrů (35-42mm) mají svůj původ v přelidněných částech světa, kde je mnoho městských aglomerací, a tudíž málo prostoru i na focení, ať již například v Japonsku či Německu.
Kdežto v zemi, kde zítra znamenalo včera (nebo tak nějak), kde rostla kukuřice jak telegrafní sloupy a nivy končily v nedohlednu, byly zcela jistě potřeba delší ohniska, aby něco na snímcích vůbec bylo kromě oblohy a vzdáleného horizontu.... proto možná 58mm u Zenitů a 90mm u SF kijevů.
To souvisí samozřejmě zcela jistě i s úhlem pohledu obyvatel těchto zemí - sovětští soudruzi měli asi oči přizpůsobené k pohledu do dáli, do budoucna, komunismus byl již na obzoru, počátkem 80tých let už dokonce na dosah, jak jsme se mohli tehdy dočíst, kdežto dekadentní imperialisté si viděli sotva na špičku nosu, nejdál do vlastní kapsy, do které hrabali peníze krví dělnictva zbrocené, ti také věděli, že obzor je jen pomyslná čára, která se vzdaluje vždy, když se k ní chceme přiblížit, takže jim krátká ohniska vyhovovala lépe, pracujícímu lidu nepotřebovali dávat možnost pohledu směrem na východ, do šťastného světa lidové demokracie a úspěchů národního hospodářství.
V souladu s touto tezí lze tedy považovat za základní objektiv na kinofilm i Tair 300mm dodávaný v setu "fotopuška", v hezkém kufříku i s pažbou, 58mm ultraširočákem, tělem aparátu a několika barevnými filtry.
Ale tato moje úvaha může být samozřejmě mylná, žeano
#56
Publikováno 19 únor 2011 - 09:30:49
Musí být opravdu kvalitní, světelný a univerzální. Musí být schopen kvalitně fotit na "plnou díru" a měl by být zaostřitelný hodně na blízko. Pak to má smysl používat.
#57
Publikováno 19 únor 2011 - 13:46:33
......................................................V souladu s touto tezí lze tedy považovat za základní objektiv na kinofilm i Tair 300mm dodávaný v setu "fotopuška", v hezkém kufříku i s pažbou, 58mm ultraširočákem, tělem aparátu a několika barevnými filtry.
#58
Publikováno 19 únor 2011 - 14:17:32
Píše v r. 1937: "Formát 24x36 mm byl k ohnisku 5cm správně volen v době, kdy byl (píše o historii k r. 1937 starou cca 15let) ve fotografii jedině uznáván malířský úhel, kterýje kolem 40-50 stupňů. Dnešní fotografie se řídí jinou úvahou!"
Déle v článku píše: "Široká perspktiva fotografické techniky je jedním ze specifických protředků fotografického vyjadřování"
Také si v článku stěžuje na zbytečnou perforaci, která ukrajuje z obrazového pole. Dodnes jej nikdo nevyslyšel A už ani nevyslyší.
Vadí mu i zbytečně protáhlý formát 24x36. Přiklání se ke čtverci
Píše o ohnisku 3,5 cm jako universum.
Čerpal jsem z Fotogarafického obzoru. R.1937, str. 137, 145 a 169
#59 Jirinol
Publikováno 19 únor 2011 - 15:01:22
Tak jsem pátral historii a našel jsem článek od Koblice.
Čerpal jsem z Fotogarafického obzoru. R.1937, str. 137, 145 a 169
nemůžeš názor jednotlivce brát za jedinou pravdu...
já si myslím, že perforace zbytečná není.
#60 Snek
Publikováno 19 únor 2011 - 15:44:19
Všimněte si laskavě, že se zrcadlovkami v setech dodávané objektivy kratších ohnisek (45-50mm) i krátké objektivy dálkoměrů (35-42mm) mají svůj původ v přelidněných částech světa, kde je mnoho městských aglomerací, a tudíž málo prostoru i na focení, ať již například v Japonsku či Německu.
Kdežto v zemi, kde zítra znamenalo včera (nebo tak nějak), kde rostla kukuřice jak telegrafní sloupy a nivy končily v nedohlednu, byly zcela jistě potřeba delší ohniska, aby něco na snímcích vůbec bylo kromě oblohy a vzdáleného horizontu.... proto možná 58mm u Zenitů a 90mm u SF kijevů.
To souvisí samozřejmě zcela jistě i s úhlem pohledu obyvatel těchto zemí - sovětští soudruzi měli asi oči přizpůsobené k pohledu do dáli, do budoucna, komunismus byl již na obzoru, počátkem 80tých let už dokonce na dosah, jak jsme se mohli tehdy dočíst, kdežto dekadentní imperialisté si viděli sotva na špičku nosu, nejdál do vlastní kapsy, do které hrabali peníze krví dělnictva zbrocené, ti také věděli, že obzor je jen pomyslná čára, která se vzdaluje vždy, když se k ní chceme přiblížit, takže jim krátká ohniska vyhovovala lépe, pracujícímu lidu nepotřebovali dávat možnost pohledu směrem na východ, do šťastného světa lidové demokracie a úspěchů národního hospodářství.
V souladu s touto tezí lze tedy považovat za základní objektiv na kinofilm i Tair 300mm dodávaný v setu "fotopuška", v hezkém kufříku i s pažbou, 58mm ultraširočákem, tělem aparátu a několika barevnými filtry.
Ale tato moje úvaha může být samozřejmě mylná, žeano
#61
Publikováno 19 únor 2011 - 16:22:40
Je to jasný, nejlepší foťák je Belplasca! Ohnisko 37,5 mm, formát 24 x 29 mm, a hlavně je stereo... Vadí mu i zbytečně protáhlý formát 24x36. Přiklání se ke čtverci
Píše o ohnisku 3,5 cm jako universum.
...
#62
Publikováno 20 únor 2011 - 10:47:52
Také si v článku stěžuje na zbytečnou perforaci, která ukrajuje z obrazového pole. Dodnes jej nikdo nevyslyšel A už ani nevyslyší.
Čerpal jsem z Fotogarafického obzoru. R.1937, str. 137, 145 a 169
Ale vyslyšel, a nebyl to jediný výrobce. Perforace je opravdu plýtvání, ale má prostě i výhody. Jinak, ten článek by mě zajímal, nešlo by jej nascanovat?
#63
Publikováno 21 únor 2011 - 08:57:57
Nebyls na školení u XGASe? Tohle jako by mu z klávesnice vypadlo....sovětští soudruzi měli asi oči přizpůsobené k pohledu do dáli, do budoucna, komunismus byl již na obzoru, počátkem 80tých let už dokonce na dosah...
#64
Publikováno 21 únor 2011 - 09:03:49
Dodnes se vyrábí 35mm film bez perforace. Jenom je na něj jaksi málo foťáků.Také si v článku stěžuje na zbytečnou perforaci, která ukrajuje z obrazového pole. Dodnes jej nikdo nevyslyšel A už ani nevyslyší.
Vadí mu i zbytečně protáhlý formát 24x36. Přiklání se ke čtverci
Píše o ohnisku 3,5 cm jako universum.
Pokusy 24x32 (původní Leica, Opema) i 24x24 (Taxona, Tenax, Robot) se jaksi nesetkaly s příliš žhavým zájmem zákazníků.
Má pravdu, pro moho lidí odpovídá 35mm reálnému vjemu.
#65
Publikováno 21 únor 2011 - 09:41:38
Přemysl Koblic patřil kdysi k uznávaným autoritám české fotografie – původně jako chemik. Nicméně když se dnes začteme do jeho článků, tak jasně vidíme, že autorita se nestává autoritou kvůli své neomylnosti a jasnozřivosti. Podobně kuriózně dnes působí řada názorů Ericha Einhorna a jiných. Z čehož plyne poučení, že následování autorit vůbec nemusí zaručovat správnou cestu.
... což ostatně platí asi ve všech oborech lidské činnosti.
Jinak k původnímu tématu: při nejdůležitější své fotografické činnosti používám jako základní objektiv 17-35
#66 Jirinol
Publikováno 21 únor 2011 - 11:09:32
Nebyls na školení u XGASe? Tohle jako by mu z klávesnice vypadlo....sovětští soudruzi měli asi oči přizpůsobené k pohledu do dáli, do budoucna, komunismus byl již na obzoru, počátkem 80tých let už dokonce na dosah...
jo, na tohle jsem byl ve škole dobřej, však mě za tohle málem vylili z gymplu, když jsme v občanské nauce měli rozebírat aktuality z Rudého práva a já na vyvolání přečetl nadpis "komunismus je již na dosah ruky" a pak poznamenal, že si to představit umím, neb přesně na dosah ruky mám prdel.
#67 Jirinol
Publikováno 21 únor 2011 - 11:10:33
#68
Publikováno 22 únor 2011 - 18:27:18
Nebyls na školení u XGASe? Tohle jako by mu z klávesnice vypadlo....sovětští soudruzi měli asi oči přizpůsobené k pohledu do dáli, do budoucna, komunismus byl již na obzoru, počátkem 80tých let už dokonce na dosah...
jo, na tohle jsem byl ve škole dobřej, však mě za tohle málem vylili z gymplu, když jsme v občanské nauce měli rozebírat aktuality z Rudého práva a já na vyvolání přečetl nadpis "komunismus je již na dosah ruky" a pak poznamenal, že si to představit umím, neb přesně na dosah ruky mám prdel.
Ale to poslední je Jiří nejen pěkný, ale i odvážný - nemá to nic ovšem podobného se sprostotou dnešních týnejdžrů, kterí stejnou mluvou zdiskvalifikují cokoliv ovšem z bezřehosti, nezájmu a
hlavně bez rizika a nebezpeší postřehu... Tenkrát to byl v procesu vzdělávávání závažný postoj .-)
Ale to jen k tomu, protože formulace je to fakt pěkná, a bohužel byla, je i velmi trefná - což lze i marxisticky dnes vývojem potvrdit, neboť hlásali, že praxe je nakonec nad ideje - a zvítězí. Což se jim logicky nepodařilo (zapomněli, že člověk má nižší zájmy a je vlastrně ve většině prevít apolitický!). a rovni, to jsme si všichni tedy nebyli...
#69
Publikováno 22 únor 2011 - 18:35:24
Zatímco klqsická 50 mm je už pro mě trochu dálka a přiblížení a mírný teleobjektiv... Takže základně se dívám na svět subjektivně a prakticky šíří objektivu 35 mm. Žádnej širokáč - to je základ.
Škoda jen, že jako u 50 "základní" nemá 35 mm clonu 2 ...
#70
Publikováno 22 únor 2011 - 18:38:50
#71 Jirinol
Publikováno 22 únor 2011 - 19:18:14
ale má. A je to parádní sklo. (Rokkor 1,8/35mm jak v MC, tak MD verzi, - viz temný express 2010, strana 7, 3-6.obrázek shora)Škoda jen, že jako u 50 "základní" nemá 35 mm clonu 2 ...
#72
Publikováno 22 únor 2011 - 19:20:19
K tomu "základnímu". Nejde jen o přepočty formátu negativu, uhlopříčky, ale hlavně o "základní" pocit fotografa. Kupříkladu u mě , kdy vidím bez brýlí krátkozrace do "blízka" - ale i všechno raději zblízka řeším, je dlouho záklaďák na kino 35 mmm. Prostě to vidím před sebou, to akční, a tohle je i na negativu - prostě mě to tohle řeší
Zatímco klqsická 50 mm je už pro mě trochu dálka a přiblížení a mírný teleobjektiv... Takže základně se dívám na svět subjektivně a prakticky šíří objektivu 35 mm. Žádnej širokáč - to je základ.
Škoda jen, že jako u 50 "základní" nemá 35 mm clonu 2 ...
S tim naprosto souhlasim. Jen bych dodal, ze Canonacka petatricitka clonu 2 ma:-)
#73 Jirinol
Publikováno 22 únor 2011 - 19:22:02
Buď rád, že nejsi ryba. To by se ti focení záklaďákem prodražilo
#74
Publikováno 22 únor 2011 - 19:35:29
No bodejť, jsou i 35 s 1,8 či 2 - ale občasně a drahý!!! I takový Zuiko Olík, ale prý dle majitelů zas nic tak moc při cl. 2...
#75
Publikováno 22 únor 2011 - 19:57:00
#76
Publikováno 22 únor 2011 - 21:19:58
#77
Publikováno 22 únor 2011 - 21:28:04
patri aj zakladne telo FM2n(FM3a)
a je to
#78
Publikováno 22 únor 2011 - 21:32:32
No právě - a už to jede...
#79
Publikováno 22 únor 2011 - 21:43:09
#80
Publikováno 22 únor 2011 - 22:15:22
#81
Publikováno 22 únor 2011 - 22:25:20
Zuikoholici jsou rozmazlené fifleny, kterým není nic dostatečně ostréJsem rád, že nejsem ryba nemá rád studeno!
No bodejť, jsou i 35 s 1,8 či 2 - ale občasně a drahý!!! I takový Zuiko Olík, ale prý dle majitelů zas nic tak moc při cl. 2...
#82 Jirinol
Publikováno 23 únor 2011 - 07:49:00
Od ty doby, kdy jsem se tu proti padesatce ohradil jsem zkusil fotit jen zakladakem, petapadesatkou. Musim rict, ze ji prichazim na chut, jeste nejakou chvili to urcite vydrzim..az neco bude, pochlubim se, nemam cas zvetsovat, ach jo.
na 1,2/50 nebo 58mm nenadávám, ideální portréťák tam, kde je pro 85mm málo místa. A kde je ještě víc natěsno, supluje 1,8/35mm (a když je objekt velmi tolerantní, tak rybí očko )
#83
Publikováno 1 březen 2011 - 14:22:49
#84
Publikováno 1 březen 2011 - 20:09:47
#85
Publikováno 1 březen 2011 - 20:44:17
Tak mi nakonec po tom case, kdy jsem se pro sebe zavazal z fotaku nesundat zakladak, musim priznat, ze mi celkem prirostl k srdci. Mozna, ze kdyz jsem byl mladsi, byla mi padesatka malo dynamicka. Dnes jsem k tomu klidnemu ohnisku mozna trochu dospel a fotilo se mi s nim dobre. Nasledujici fotka: Canon FD 55mm 1:1,2 (zde na plnou diru, 1/60sekundy), Ilford FP4+, D-76,stock.
To je přesně typ fotek, na které ohnisko 50/1.4 na plnou díru občas používám. Akorát mi to zatím tak pěkně nejde. Máš to fajné.
#86
Publikováno 1 březen 2011 - 21:31:56
#87
Publikováno 1 březen 2011 - 22:54:36
50mm není ideální záklaďák, ale idedeální kompromis pro univerzální objekitv.
Kompromisy to sú krysy
Mě ideální kompromis vyhovuje u fotografování jednotlivců nebo dvojic až trojic neb na snímky lidí fotografovaných objektivem o ohnisku přibližně rovném úhlopříčce formátu se mi kouká nejlépe. Pak jsou samosebou motivy, které v tomhle pojetí prostě nevyzní nebo ani dost dobře nejdou udělat. Takže otázku "základního" objektivu či přesněji ohniska bych poměřoval převažujícím, řekněme "základním", tématem autorovi tvorby. Z čehož si vyvozuji, že původní otázka je položena příliš obecně a slohová cvičení kolem ní je možno natahovat do nekonečna A taky, že se všichni mýlíme a současně máme všichni pravdu
#88
Publikováno 7 květen 2012 - 15:52:35
#89
Publikováno 8 květen 2012 - 11:12:07
#90
Publikováno 15 červen 2012 - 20:57:10
- úhel pohledu dovoluje omezit se právě na objekt, který chci fotit. To je zřejmě ten hlavní důvod, proč jsou považované za "normální", protože okem taky vnímám vědomě zhruba stejný úhel záběru (i když oko má mnohem větší úhel vidění). Jak něco vidím, hned vím, jak to prásknout padesátkou a jestli to stojí za to.
- velmi kvalitní optika. Jsou to objektivy, na kterých se nejvíce podepsal vývoj a jsou často za babku proti jiným. Co z toho leze, je ostré, kontrastní, barevné.
- světelné. Dobře se s nimi komponuje a ostří.
- dost dlouhé, aby se dalo pracovat s hloubkou ostrosti, a zase dost krátké, aby se dala poměrně lehce ovlivnit
- malé zkreslení. Zajímavé je, že některé širokáče, které používám, mají také malé zkreslení a občas není na první pohled poznat, jestli byl snímek focený padesátkou, nebo 28. Já to samozřejmě poznám, protože si to pamatuji, ale bývají kvalitou velmi podobné. Přesto snímek z padesátky má větší "šmrnc".
- nic neodpustí, ale taky nezkazí. Pokud je to banální scéna, bude banální i fotka. Pokud je to pecka v reálu, bude to pecka i na fotce.
Nuance: některé objektivy mám s ohniskem 45, některé 50mm. O něco více mi sedí 45, i když těch 5mm navíc je drobnost. Těžko to popsat. Trochu jako rozdíl 50 a 85mm. V poslední době jsem začal fotit na (za babku koupenou) Minoltu 35/2.8 na BW, a taky to má něco do sebe. Reportážní foto i "environmental portraits". 35mm má větší dynamiku než 50mm, a není to k zahození. Nikdy jsem tomuto ohnisku neholdoval, ale na rodinných akcích se velmi osvědčuje.
Myrra
#91
Publikováno 20 listopad 2014 - 09:25:26
Pokud budu mít jen jeden objektiv, pak je 50mm na kinofilmu opravdu univerzální (univerzální nebude nikdy ideální) záklaďák. Pokud vím, že spíše fotím do široka, portréty ne, pak bych volil 35mm. Pokud budu fotit jen portréty, pak 85mm. A pokud fotím vše, pak s jedním objektivem nevystačím a pak tedy ideální objektiv neexistuje. Jo, třeba 24-70mm f2,8 .
Já si teď koupil Olympus OM20 a protože budu mít jen jeden objektiv, tak jsem volil základ 50mm. Na Nikonu D90 fotím většinu s 35mm, což je po přepočtu taky 50mm. Takže je to fajn, že to budu mít stejně v oku.
#92
Publikováno 20 listopad 2014 - 13:35:37
Ne nadarmo měli velikáni fotografie společenství Magnum ve výbavě nejčastěji Leicu a k ní 35 a 90 objektiv. To je asi dosud nepřekonaný ideál v redukci objektivů, alespoň podle mne. Zdařec Luigi
#93
Publikováno 20 listopad 2014 - 20:29:22
ono jestli to spíš nebyla z nouze ctnost. Protože až do uvedení M4-P resp. M5 kombinace 35-90 byl největší smysluplný rozsah (M4+ sice má i 135mm rámeček, ale o jeho použitelnosti se dá s úspěchem polemizovat, však má taky podobu jen snadno přehlédnutelných růžkůkdesi uprostřed hledáčku). A i potom co přibylo 28mm tak stejně asi pár lidí nebylo moc schopno širší ohnisko využít. S brejlema mám na M4 co dělat abych viděl celých 35mm, buďto si musím hleáček i s brejlema vmáčknout do oka (a opatlat brejle o obočí) nebo kroužit. Hádám že to bude podobné s viditelností 28mm u M4-P, M5+. Na M4 se mi naopak velmi dobře komponuje s 50mm, stal se mým hlavním, základním objektivem. Přijde mi totiž univerzálnější než třeba 40 nebo 35mm, protože s nima neudělám detailnější portrét, ale zároveň nepotřebuju velký odstup. A nedeformuje. Na polocelek je ale 35/40mm lepší volba.
Už jsem to tu ale jednou psal. je bezpodmínečně nutný rozdělit diskuzi na pohled čistě fyzikální (jak definovat základní ohnisko - odpovídá úhlopříčce 43mm, je na rozhraní širokáčů a telat), a tvůrčí. Jak je vědecká část vcelku jasná a bez velkých sporů, na tvůrčí straně neexistuje nic jako univerzální záklaďák, pokud někdo "vidí" dvacítkou, tak ať je to pro něj klidně záklaďák. Už ze smyslu toho slova přeci vyplývá že je to pro autora ideální tvůrčí nástroj bezohledu na reálné ohnisko. Je to objektiv kterej mám na foťáku trvale nasazenej a padá na nej první volba...
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních