Přejít na obsah


Fotka

Poprvé tak nevím


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
73 odpovědí na toto téma

#1 ricmund

ricmund

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 46 příspěvků(y)
  • LocationČeský Těšín
Reputace: 30

Publikováno 22 červen 2011 - 15:04:11

Zdravím všechny na tomto foru.Po měsíci čtení ruznych odkazu a vaších rad se chystám na první vyvolávaní.I když už mám toho přečteno dost tak si nejsem jistý a to v případě namíchání chemie. Takže chystám se vyvolávat ILFORD PAN 100 nafoceny na iso 100 .Mam zakoupenou tuto chemii-Vyvojka ID-11,Přerušovač-fomacitro,Ustalovač-fomafix a naposled smáčedlo Fotonal.Takže aby jste mi rozuměli nevím třeba jak se ředí přerušovač je tam napsáno 1plus 19 tak tomu nerozumim jsou to ty samé počty jako u vyvojky?Tam to chápu nijak to nikde nemužu najít.Včera jsem začal tím že jsem navinul film na cívku a to celkem v klidu za deset minut bylo hotovo a to z otvírakem na pivo a nezastřiženymi rohy to proto že jsem se netrefil to jsem zvládl na jedničku.Aspon sy myslím jako že to bylo poprvé.Děkuji za vaše odpovědi jinak mé hodnocení na toto forum -víc jak skvěle. Zítra to rozjedu pokud budu vědět jak ředit
  • 0

#2 JanP

JanP

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 92 příspěvků(y)
  • LocationSlaný
Reputace: 27

Publikováno 22 červen 2011 - 15:15:11

Zdravím všechny na tomto foru.Po měsíci čtení ruznych odkazu a vaších rad se chystám na první vyvolávaní........


Zdravím Tě,

s tím přerušovačem je to tak, že ředění 1+19 znamená 1 díl přerušovače na 19 dílu vody. V praxi tedy pokud třeba budeš míchat 500ml roztoku, tak 500/20=25ml přerušovače a do 500ml dolít vodou.
  • 0

#3 ricmund

ricmund

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 46 příspěvků(y)
  • LocationČeský Těšín
Reputace: 30

Publikováno 22 červen 2011 - 15:19:49

Díky takže ty samé počty jak u vývojky dělit obsah vývojnice pokud tomu rozumím
  • 0

#4 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 22 červen 2011 - 16:10:45

Ahoj u te ID11 co sis koupil nemusis nic redit, jen ji rozmichas v predepsanem obsahu (asi sis koupil tu litrovou verzi) podle navodu (tusim napred 800ml vody, do toho sacek A, uplne rozmichat, pak sacek B, uplne rozmichat a nakonec dolit do litru. Pro zacatek bych asi doporucil vyvolat to v tomto neredenem roztoku a po vyvolani zase vyvojku slit.

K tomu michani, vzdy si napred zjistis, kolik toho celkoveho roztoku budes potrebovat (napriklad 600ml do vyvojnice), pak se podivas jak se ma redit (napriklad fomafix 1+5), sectes ty dve cisla, aby jsi zjistil, kolik celkove dilu bude tech 500ml a vydelis to, tedy 600/6=100ml je jeden dil, smichas to tedy 1 díl (100ml) fomafixu + 5 dílů (5x100=500ml) vody.
  • 0

#5 ricmund

ricmund

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 46 příspěvků(y)
  • LocationČeský Těšín
Reputace: 30

Publikováno 22 červen 2011 - 16:33:12

ano mám tu litrovou verzi už to chapu jen jsem nevěděl jestli se tak přepočítáva i ustalovač atd. takže pro kontrolu pokud budu ředit 1plus 3 vyvojku vyvojnice píše 260 ml tak to znamená 65ml vyvojky zbytek destilka do těch 260 ml
  • 0

#6 Tilberien

Tilberien

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 327 příspěvků(y)
  • LocationLouny
Reputace: 107

Publikováno 22 červen 2011 - 17:01:13

ano mám tu litrovou verzi už to chapu jen jsem nevěděl jestli se tak přepočítáva i ustalovač atd. takže pro kontrolu pokud budu ředit 1plus 3 vyvojku vyvojnice píše 260 ml tak to znamená 65ml vyvojky zbytek destilka do těch 260 ml

Pokud naředíš vývojku, tak ji po jednom vyvolání vylej, ustalovač si naředěný schovej, ustálíš v něm cca 10 filmů.
Držím palec
  • 0

#7 ricmund

ricmund

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 46 příspěvků(y)
  • LocationČeský Těšín
Reputace: 30

Publikováno 22 červen 2011 - 17:08:08

Aha s tím ustalovačem to jsem byl na váškách vylít- nevylít takže zatím vám moc děkuji jste super
  • 0

#8 Tilberien

Tilberien

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 327 příspěvků(y)
  • LocationLouny
Reputace: 107

Publikováno 22 červen 2011 - 17:12:48

Aha s tím ustalovačem to jsem byl na váškách vylít- nevylít takže zatím vám moc děkuji jste super

Všechno to tu je popsáno v mnoha vláknech. Každopádně přeji mnoho úspěchů. Řekl bych, že na 1. filmů nejvíc záleží, jestli bude člověka klasický proces bavit. :-)
  • 0

#9 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 22 červen 2011 - 20:47:28

ricmund
Postupujete "systematicky" - to se Vám vyplatí! (Málokdy je úspěšné "čarování" hned při prvním filmu...)
Zkušeným to bude připadat jako samozřejmost, ale:
Poštudujte ještě kinetiku (způsob překlápění) - dost na tom záleží.
Pořiďte si slušný teploměr (měřící s přesností alespoň na 0,5stC).
Před uplynutím času potřebného k vyvolání filmu vývojku vylijte - "s úderem gongu ohlašujícím uplynutí času" by měla být vývojnice prázdná.
Bez váhání nalijte přerušovač. (Máte dobrý, ještě lepší a lacinější je obyčejná kyselina citronová se supermarketu. Po přerušení ji vyklopte do kanálu.)
Při přerušování i ustalování překlápějte! Je to otravné, ale dosáhnete "bezpečného výsledku".
Roztoky (vývoka, přerušovač, ustalovač, prací voda i vzduch k sušení filmu (!!!)) by měly mít stejnou teplotu. Tekutiny plusminus 0,3stC, vzduch plusminus 5stC. Uvědomuji si, že staří matadoři budou kroutit hlavou, že Vás děsím, ale sám uvidíte, že se Vám to vyplatí.

Nakonec "pravidla", která do mě vtloukal strýc-učitel již před padesáti lety:
Ostrý prokreslený negativ získáte
- použitím málo citlivého filmu (do 100ASA) - nezasaženého škodlivinami (teplo, prudké světlo, chemie, záření...) a dobře skladovaného
- přepečlivým zaostřením na pevném stativu
- expozicí, která zaručí dostatečný - ale v žádném případě nadměrný -osvit !!! ("Exponuj na stíny - vyvolávej na světla!")
- odcloněním "parazitního světla" (určitě sluneční clonou, ale teba klidně i deštníkem, rukou, čepicí, kartónem...)
- vyvoláním nejlépe v jednorázové vývojce (vždy čerstvá lázeň "zaručuje" rovnoměrné a očekávatelné výsledky. Reakční produkty v opakovaně používané vývojce a její stáří ovlivňují - a někdy dost - její funkci) Málo citlivé filmy i ve více ředěné, vysoce citlivé filmy raději ve stocku nebo málo ředěné (neplatí to vždy, ale většinou ano)
- při vyvolávání zvolte dobu a způsob překlápění podle druhu světla Vašeho zvětšováku (kondenzor, difusní světlo, studené). Obecně: pro kondenzor "stačí" méně kontrastní negativ, pro difusní světlo lépe kontrastnější
- pro zvětšování nejlépe "normální" nebo "měkčí" (méně kontrastní) negativ (Kontrast se "stahuje" hůře a prokreslení tmavých partií je problematičtější, než "natažení" kontrastu z měkčího negativu)


A neodpustím si ještě průpovídky, kterými mě strejda při fotografování častoval 15x denně:
- když už si myslíš, že jsi dost blízko - běž ještě blíž
- nervi do záběru "všechno" - velmi často (téměř vždy) platí: "čím méně - tím lépe"


Přeji úspěch a držím Vám palce!
  • 0

#10 ricmund

ricmund

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 46 příspěvků(y)
  • LocationČeský Těšín
Reputace: 30

Publikováno 22 červen 2011 - 21:11:33

tak teda uf dostal jsem ted hodně na frak ted to musím všechno narvat do hlavy už měsíc to tady všecno čtu ty vaše články různé odkazy než jsem se osměli něco napsat protože tu celou dobu jsem zháněl vybavení komory ruznych pomůcek atd nakonec jsem nakoupil chemiji amyslel jsi že jsem částečné teoreticky připraven , no nejsem bude to dlouhá cesta ale mě to neodradí hned při prvním neuspěchu hrozně se na to těším takže dám vědět určitě jak to dopadlo jedine z čeho mám obavy že neudržím teploty lázní což je hodně zásadní podle toho co se píše že nestačím zareagovat na to jak mám přepočítat čas pro vývojku když mi třeba půjde teplota nahoru no uvidíme mam ted nafocené 4 ilfordy třeba ZOO ve Zlíně archeopark v č těšíně atd no mam se na čem učit doufám že z to dostanu aspon nějaký obrázek jinak děkuji za odpovědi takovou komunitu jsem ještš nezažil jste super
  • 0

#11 Fomaman

Fomaman

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 12 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 22 červen 2011 - 21:20:24

Pentaxisto, veľmi Ďakujem za tvoj príspevok! Všetko som si zapísal do notesa a budem dodržiavať! Snáď sa mi to vyplatí.

Ešte len jednu poznámočku, už dlhšie som počul poznámku exponuj na stíny vyvolávaj na svetlá. Mohli by ste mi to prosím bližšie objasniť? Exponuj na tieňe predpokladám že merať expozíciu pri fotení v tieňoch, volať na svetlá však nechápem. Ďakujem
  • 0

#12 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 22 červen 2011 - 21:24:01

Te teploty se nemusis nejak bat, pokud skladujes vsechno v pokojove teplote (vyvojnice, film, civky..) a pak tam nalejes vyvojku o dane teplote, tak je to v pohode...urcite nezmatkovat a uz nemerit teplotu behem procesu a prepocitavat casy :-)
  • 0

#13 spooky

spooky

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 074 příspěvků(y)
  • LocationTrenčín, Slovakia
Reputace: 18

Publikováno 23 červen 2011 - 00:51:35

tak teda uf dostal jsem ted hodně na frak ted to musím všechno narvat do hlavy už měsíc to tady všecno čtu ty vaše články různé odkazy než jsem se osměli něco napsat protože tu celou dobu jsem zháněl vybavení komory ruznych pomůcek atd nakonec jsem nakoupil chemiji amyslel jsi že jsem částečné teoreticky připraven , no nejsem bude to dlouhá cesta ale mě to neodradí hned při prvním neuspěchu hrozně se na to těším takže dám vědět určitě jak to dopadlo jedine z čeho mám obavy že neudržím teploty lázní což je hodně zásadní podle toho co se píše že nestačím zareagovat na to jak mám přepočítat čas pro vývojku když mi třeba půjde teplota nahoru no uvidíme mam ted nafocené 4 ilfordy třeba ZOO ve Zlíně archeopark v č těšíně atd no mam se na čem učit doufám že z to dostanu aspon nějaký obrázek jinak děkuji za odpovědi takovou komunitu jsem ještš nezažil jste super


Hlavne kľud a všetko dobre dopadne. Myslím, že na žačiatok si si zvolil dobrú kombináciu film, vývojka. Nemalo by to robiť väčšie problémy. Postupne ako sa budeš do toho dostávať, film od filmu to pôjde lepšie a lepšie a sám budeš prichádzať na nové vecičky(vývojky, kinetika preklápania, ...)
Tak držím palce aby to vyšlo. :-)
  • 0

#14 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 23 červen 2011 - 05:59:51

tak teda uf dostal jsem ted hodně na frak ted to musím všechno narvat do hlavy už měsíc to tady všecno čtu ty vaše články různé odkazy než jsem se osměli něco napsat protože tu celou dobu jsem zháněl vybavení komory ruznych pomůcek atd nakonec jsem nakoupil chemiji amyslel jsi že jsem částečné teoreticky připraven , no nejsem bude to dlouhá cesta ale mě to neodradí hned při prvním neuspěchu hrozně se na to těším takže dám vědět určitě jak to dopadlo jedine z čeho mám obavy že neudržím teploty lázní což je hodně zásadní podle toho co se píše že nestačím zareagovat na to jak mám přepočítat čas pro vývojku když mi třeba půjde teplota nahoru no uvidíme mam ted nafocené 4 ilfordy třeba ZOO ve Zlíně archeopark v č těšíně atd no mam se na čem učit doufám že z to dostanu aspon nějaký obrázek jinak děkuji za odpovědi takovou komunitu jsem ještš nezažil jste super


k teplotám lázní:
pokud máš doma a v mísnosti, kde budeš vyvolávat, teplotu pod 18 st. nebo naopak nad 22-23 stupňů, doporučuji dřez či větší lavor, do kterého napustíš vodu o 20st.C a všechny lázně v lahvích hodinu před zahájením práce do toho postavíš, aby se teploty srovnaly, kdyby to uhýbalo, tak přilitím teplé/studené vody do lavoru teplotu srovnáš. s ID-11 bych nedoporučoval odchylovat z rozmezí teplot 18-22 st. v datasheetu ilford filmů i vývojek bývá šikovný graf pro korekci vyvolávacího času v závislosti na teplotě bez pracného počítání. Ale jelikož studená i teplá vývojka se chová poněkud odlišně, doporučuju opravdu držet těch 20st. a zvyknout si na to zejména v začátcích vždy, bude se ti hodit pro další práci, zvyknout si na stabilní proces i teploty znamená vyloučit násobení či souběhu různých vlivů na výsledek.
  • 0

#15 ricmund

ricmund

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 46 příspěvků(y)
  • LocationČeský Těšín
Reputace: 30

Publikováno 23 červen 2011 - 08:13:29

Budu se snažit toho držet co mi píšete doma mam ted celkem teplo 24 stupnu ještě budu muset koupit nějaky slušny teploměr sice jsem koupil akvarijní ale je to po jednom stupni
  • 0

#16 spooky

spooky

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 074 příspěvků(y)
  • LocationTrenčín, Slovakia
Reputace: 18

Publikováno 23 červen 2011 - 09:15:14

Budu se snažit toho držet co mi píšete doma mam ted celkem teplo 24 stupnu ještě budu muset koupit nějaky slušny teploměr sice jsem koupil akvarijní ale je to po jednom stupni


Ten akvarijný ti na začiatok stačí. Ja som s ním na začiatku tiež pracoval a všetko bolo OK.
Inak ako píše Jirinol. Drž sa procesu pri 20 stupňoch Celzia.
  • 0

#17 majla

majla

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 520 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 23 červen 2011 - 15:30:00

Ešte len jednu poznámočku, už dlhšie som počul poznámku exponuj na stíny vyvolávaj na svetlá. Mohli by ste mi to prosím bližšie objasniť? Exponuj na tieňe predpokladám že merať expozíciu pri fotení v tieňoch, volať na svetlá však nechápem. Ďakujem


Možná to řeknu úplně blbě, ale pro mě to znamená exponuj na stíny (měř na stíny-exponuj trochu víc) a volej na světla nebo-li vyvolávej o trochu méně. V konečný fázi je to podle mě trochu opak pushování (pull...). Negativu to obvykle prospívá dává lepší tonalitu a trochu i menší zrno.

Jestli úplně plácám smažte to a někdo mě opravte.
  • 0

#18 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 23 červen 2011 - 16:07:45

Ešte len jednu poznámočku, už dlhšie som počul poznámku exponuj na stíny vyvolávaj na svetlá. Mohli by ste mi to prosím bližšie objasniť? Exponuj na tieňe predpokladám že merať expozíciu pri fotení v tieňoch, volať na svetlá však nechápem. Ďakujem


napiš čím a jak měříš expozici
  • 0

#19 Fomaman

Fomaman

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 12 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 23 červen 2011 - 16:37:13

Majla ak som to dobre pochopil , po lopate povedané, pri fotografovaní trošku preexponuješ, a pri vyvolavání trošku zmenšíš čas. Nevieš mi povedať o koľko cca?

Expozíciu meriam klasickým expozimetrom vstavaným v objeketíve (pentax) ale v poslednej dobe som sa vrátil k zenite, a on ma externý expozimeter nad objektívom.
  • 0

#20 Shopingjs

Shopingjs

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 118 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 23 červen 2011 - 16:46:51

Taky by mě zajímalo, kolik je to "trochu" 1/2 EV ? 1/3 EV ? 1 EV ? A trochu u vyvolávání ? 10% ?
  • 0

#21 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 23 červen 2011 - 17:20:00

Expozíciu meriam klasickým expozimetrom vstavaným v objeketíve (pentax) ale v poslednej dobe som sa vrátil k zenite, a on ma externý expozimeter nad objektívom.

čili v tvým případě bych to aplikoval tak, že namířím aparát (měření) někde do jakoby středně šedýho místa scény přede mnou a odečetl hodnotu (na mikinu místo do tváře, na tmavší kout ulice místo na lesklou fasádu atp. - tím jsem při měření "zohlednil" tmavé a střední partie a tyto budou správně exponovány)

no volání na světla v tomhle případě by znamenalo
normální světlo - volej normálně
kontrastní světlo - volej trochu míň - tím se naměřená partie nezmění, ale sníží se kontrast - třeba ta světlá fasáda na sluníčku
mdlé světlo - volej trochu silněji
-
co znamená míň, co víc si každej musí vyzkoušet sám - to se nedá vyčíst -dobrý je mít na začátku dobrý měření - tedy pentax a ne zenit

ohledně úpravy vyvolání:
nejjednodušší je krátit, nebo dloužit volací čas
nebo při stejným volání změnit teplotu kde chladnější vývojka při stejném vyvolávacím času kontrast sníží a teplejší zvýší
nebo místo překlopení dvakrát za minutu překlopit častěji, nebo řídčeji

ale při zkoužkách vždy změnit jen jeden parametr - to řekl psanou podobou pentaxista už před léty :wink:
  • 0

#22 spooky

spooky

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 074 příspěvků(y)
  • LocationTrenčín, Slovakia
Reputace: 18

Publikováno 23 červen 2011 - 20:23:06

Ja to robím tak, že film 100 exponujem ako 80, 125 ako 100, 400 ako 320. Vyvolávam normálne podľa doporučeného času. A mám tam vždy aj prekreslené tiene aj svetlá.
Exponujem nasledovne: Používam externý expozimeter a meriam hodnoty expozície na ruke, t.j. namierim ruku k motívu a odčítam hodnoty z dlane. :wink:
  • 0

#23 Fomaman

Fomaman

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 12 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 23 červen 2011 - 21:31:22

rhx aj spooky ďakujem za odpoveďe, rhx metódu budem používať keď nebudem mať čas vyberať expozimeter a spookyho naopak. A to s tým vyvolávaním mi príde jednoduchšie asi spookyho, ja totiž vačšinou nemám celí film vyfotený na jednej scenérií a v jednom prostredí ale rôzne (interiér, večer, ráno,hmla....)
  • 0

#24 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 24 červen 2011 - 09:12:56

mám ještě jeden typ - dá se označit tenkou lepkou kinofilm v půlce
prostě se vyfotí jeden záběr na prázdno a v rukávu se otevřou dvířka a lípne se na místo toho prázdného záběru tenká lepka
pak se film dofotí a při navíjení do tanku se lepka nahmatá a film se střihne v tom místě
pak do jednoho tanku dám trix na 400 a do druhýho ten zbytek na 1600 -třeba
všiměte si že nepopisuju detailně poněvadž to není tak jednoduchý vzhledem k počítadlu, který se při tom u některých těl vynuluje - ovšem moje praktika fx3 tímto nešvarem netrpí a taky při nesprávné manipulaci můžete u těla poškodit závěrku, ale osobně jsem to víckrát použil bez závad
bé možnost je exponovat film do půlky - otevřít dvířka a lípnout značku
pak film navinout celý do kazety a vyndat z těla
navinout do volacího tanku a v místě lepky střihnout - pak tedy mám půl filmu v tanku k vyvolání a druhou normálně v kazetě k novému založení do těla aparátu - délka tak 16 záběrů
pokud se budete pouštět do takových akcí dobře trénujte na světle!
  • 0

#25 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 741 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 435

Publikováno 24 červen 2011 - 11:34:24

Možná by šlo lepku lípnout krz foťák dírou po sundaném objektivu na stranu emulze při stisknutém Bčku. Nutností je tedy obětovat políčko. Ale zase netřeba rukávu a počítadlo taky nemá problém.
  • 0

#26 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 24 červen 2011 - 12:11:47

!
si genius
:idea:
hlavně to béčko nesmí povolit nebo ruka smeknout
  • 0

#27 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 24 červen 2011 - 12:26:46

Aneb jak si pokazit fotak za tisice kvuli par korunam na filmu... :idea:
  • 0

#28 Corvus

Corvus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 438 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 24 červen 2011 - 12:27:58

tak s niecim takymto by sa mi teda srat vazne nechcelo.. pri kine som sa zmieril s tym, ze tam budu rozne sceny a potom s tym treba bojovat pri zvacsovani...

elegantnejsie riesenie je nabit si kazety miesto 35 zabermi len 12timi :idea:

a s udrzovanim teploty vyvojky teraz vo vyssich teplotach stale bojujem. sa mi teraz stalo ze som si vyvojku natemperoval z 24C na 20C a po 10 minutach vyvolavania mala 21,5.. to nechcem vidiet keby to vyvolavam polhodinu jak zvyknem P4... to uz treba temperovat aj tank... alebo si kupit vyvojku diafine tak ako planujem ja a teplotu neriesit :D

co sa tyka exponovania tak ked pouzivam externy expozimeter tak odmeram najhlbsie tiene a nameranu expoziciu potom zosvetlim o 2-3 clony (co je vlastne primitivny zone system, je to tu niekde na fore popisane) a ked meriam ttl tak meriam tak ze vyhodim zo zaberu velke svetle casti ako je napr. obloha a potom pomocou zamku expozicie alebo pouzitim korekcie/manualu nastavim zmeranu expoziciu a exponujem zaber aj s oblohou...
  • 0

#29 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 24 červen 2011 - 16:12:16

ricmund
S tou teplotou až tak nevyšilujte. Voláte-li při 20stC, pak v rozmezí 19,5stC - 20,5stC na filmu nic nepoznáte (platí pro vývojky vyvolávající daný film za 8-10 minut a více). Na pozitivu už asi ano - nebude to ovšem kritické. Ale opravdu neměřte prstem... :idea:
Je možné vyvolávací časy přepočítat podle teploty:
18stC - korekční faktor je 1,23 // 19stC - 1,11 // 20stC - 1 // 21stC - 0,9 // 22stC - 0,82 // 23stC - 0,76 // 24stC - 0,7 // 25stC - 0,62 // 26stC - 0,56 // 27stC - 0,5 // Ve všech případech dosáhnete stejného kontrastu i krytí negativu.
Troufám si tvrdit, že u "klasických emulzí" ("silnovrstvé" emulze + kubické krystaly) lze "bezpečně operovat" od 18stC po 24stC. Připomínám, že je nanejvýš vhodné, aby teploty všech lázní byly stejné!
Stejně tak překlápění:
"Husté" + práškové vývojky (typ Ultrafin Plus, Atomal, ID11, TMax, Perceptol, MicrodolX): nejprve 30" překlápět a pak: má-li 3" (třísekundové) překlápění faktor 1, pak má 30" (třicetisekundové) překlápění faktor 1,25, 1' (jednominutové) překlápění faktor 1,4, stand má faktor 2. Ve všech případech dosáhnete (téměř úplně) stejného kontrastu, krytí a citlivosti.
Ředěné a "řídké" vývojky (typ Rodinal): nejprve 30" překlápět a pak:
3sec = 1, 30sec = 1,4, 1'= 1,65, Stand = 2,35
Opět dosáhnete stejného kontrastu, krytí a citlivosti.
Nejvyšší ostrost: 30"//1x/1' (Acrosu 30"//1x/2')
Nejmenší zrno: rotace
Tak je to napsáno ve SWMagazínu "a je to pravda" - vyzkoušel jsem.


marecek
No, je to o exponometrii a jsou na to knihy převelice tlusté...
Zkusím alespoň půl promile:
Expozimetr měří buď dopadající nebo odražené světlo. Pro tuto chvíli se bavme o odraženém (od fotografovaného objektu).
Namíříte expozimetr (nebo kameru s integrálním měřením) mna fotografovanou scénu. Pokud nemáte spotmetr, "vidí" expozimetr jak světlé tak tmavé partie - a změří světlo od nich odražené. Jaksi ho "zprůměruje". Pokud nastavíte expozici podle "návrhu" expozimetru, budou dobře exponována průměrně šedá místa (18% šedá) správně, největlejší místa na scéně budou přeexponována, nejtmavší podexponována. Jak z toho ven?
Musíme zvětšit expozici tak, aby se zobrazila i tmavá místa. Jenže v tom případě budou světlá místa ještě více přeexponována. A to nechceme. Aby tmavá místa byla dostatečně zobrazena a znázornila se i nejsvětlejší místa, zkrátíme vyvolávání. Kupodivu, černání na negativu ve tmavých místech se příliš nezmění, ale černání v nejsvětlejších partiích se zmírní. A je to!!!
O kolik prodloužit expozici při "exponování na stíny" (správněji snad "podle stínů") lze poměrně snadno odvodit ze zónového systému (v podstatě tak, aby nejhlubší stíny, kde chceme mít ještě kresbu, přišly do zóny II). Pokud nejvyšší světla, kde chceme mít ještě kresbu, nepadla nad zónu VIII, musíme zkrátit vyvolávání. To je už obtížnější - závisí to na typu filmu, vývojce, jejím ředění a teplotě, způsobu překlápění. Lze to dohledat na Internetu (když ne vždy).
Máte-li chuť experimentovat a nemáte bodový expozimetr, lze to alespoň zhruba "otestovat" tak, že vezmete kinofilm, založíte jej do aparátu a fixem si poznamenáte na filmu místo těsně u kazety. Zavřete fotoaparát a převinete na 1. políčko. (Zapamatujte si, kolikrát jste musel převinout, abyste se dostal na první snímek! U manuálního převíjení to není problém, u "strojového" musíte odměřit na již zpracovaném filmu vzdálenost mezi koncem jazyka filmového pásu a prvním políčkem.) Pak nafotíte 4 stejné "série" záběrů jedné a téže scény (na které jsou velmi jasná i velmi tmavá místa) a mezi sériemi necháte 2 neexponovaná políčka. První políčko v sérii bude exponováno podle expozimetru, pak +1EV, +2EV, +3EV. Příklad:
Expozimetrem naměříte čas 1/125sec při cloně 8. První políčko tedy bude 1/125 a clona 8, pak clona 11, dále clona 16 a nakonec clona 22. Pak zakryjete objektiv krytkou a 2x "exponujete".
Celou proceduru 4x opakujete. Dostanete 4 proužky filmu (oddělené 2 neexponovanými políčky) po čtyřech políčcích. V temné komoře vytáhnete z kazety takový kus filmu, aby na něm byla ona první 4 políčka. Založíte do vývojnice a vyvoláte "normálním" způsobem - např. tak, jak doporučuje výrobce filmu a vývojky. Pravděpodobně budete mít na políčku "normálně" exponovaném (první na začátku kousku filmu) průhledná místa ve stínech (minimální nebo žádná kresba) a "černá" místa ve světlech. Druhý kus filmu vyvoláte normálním časem minus 20%. Další kousek minus 35%, pak minus 50%. Kousky filmů si označte!!!
Zhotovte 16 fotografií (4x4) (a označte!!!) ze všech políček tak, aby místa, která nejsou ani tmavá ani světlá - jakýsi "střed", na všech fotografiích byla stejně šedá.
Pak vyhodnotíte:
Uvidíte, že čím větší (dříve se říkalo "bohatší") expozice a kratší vyvolávání, tím více kresby se objeví v nejsvětlejších místech a v nejtmavších místech obrazu. Kontrast se sníží.
Máte zábavu na jedno odpoledne a večer a umíte "natlačit" nadměrný světelný rozsah scény na film a papír. (Další dobu můžete věnovat zvyšování kontrastu u málo kontrastních scén - méně exponovat/více vyvolávat).
Přeji úspěch!
  • 2

#30 ricmund

ricmund

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 46 příspěvků(y)
  • LocationČeský Těšín
Reputace: 30

Publikováno 24 červen 2011 - 20:58:05

Uf zrovna jsem skončil jsem štasny jsou tam obrázky zvolil jsem tento postup http://www.photopost...lanek.php?id=15 a vyšlo to no aspon si myslím po dvouhodinovem temperování ,přihazování ledu jsem to zkrotil na 20 stupnu děkuji všem co se mně ujali ted usušit a hrdě jít spát ahoj
  • 0

#31 spooky

spooky

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 074 příspěvků(y)
  • LocationTrenčín, Slovakia
Reputace: 18

Publikováno 24 červen 2011 - 21:00:32

Uf zrovna jsem skončil jsem štasny jsou tam obrázky zvolil jsem tento postup http://www.photopost...lanek.php?id=15 a vyšlo to no aspon si myslím po dvouhodinovem temperování ,přihazování ledu jsem to zkrotil na 20 stupnu děkuji všem co se mně ujali ted usušit a hrdě jít spát ahoj


Tak gratulujem. Krstom si si prešiel. A aké to v tebe zanechalo pocity ? :idea:
  • 0

#32 ricmund

ricmund

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 46 příspěvků(y)
  • LocationČeský Těšín
Reputace: 30

Publikováno 24 červen 2011 - 21:11:37

super jsem nadšeny bál jsem se to otevřít manželka mi dělala sekundanta takže ještě k tomu legrace
  • 0

#33 cake.x

cake.x

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 35 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 24 červen 2011 - 21:24:18

Jsem na tom stejne jako ty, vcera jsem vyvolal prvni negativ a nasledne zvetsil zatim tri fotky a super. Fakt bezva pocit, kdyz to pracne pripravis, namichas, machas to tam a potom z toho mas fotku, kterou jsi od zacatku az do konce vytvoril ty.
Taky gratuluji, mimochodem.
  • 0

#34 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 25 červen 2011 - 08:25:39

nu a počkej až ten snímek pak ťupkáním štětce vyretušuješ, dáš do obálky a někomu přineseš jako dar a on se bude drbat za uchem a cosi mumlat jako že to je jiný a pěnkny a že ten jeden obrázek má radši než ten číslicovej škatulka co jim běží vedle televize s pěti sty obrázků z dovolené na šíravě
  • 0

#35 MaM32

MaM32

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 5 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 25 červen 2011 - 11:38:11

NO...co víc říct,vezmu to zhruba.Otec před rokem našel někde vyhozenou Exaktu,byla krásná...teť už jich mám na polici 9 a další chci doplnit.
Když už jsem měl foťáky....co kdybych si vzpomenul na své mládí a začal fotit?Už půl roku pročítám toto forum a díky vám za něj.
Nakoupil filmy....temnou komoru udělal u sebe v práci.....mám to štěstí,že můžu během pracovní doby odběhnout a pohrát si do komory.
Co jsem tím vším chtěl říct?....no,že jsem rád,že jste a radíte nám,pomáháte a držíte palce.....hodně nám to pomáhá.

Ps.předevčírem jsem fotil Flexaretou....to je krása fota z ní :idea:
  • 0

#36 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 741 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 435

Publikováno 25 červen 2011 - 17:11:32

!
si genius
:idea:
hlavně to béčko nesmí povolit nebo ruka smeknout


ne genius, genitál

Šroubek na drátěnce to jistí.
  • 0

#37 Fomaman

Fomaman

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 12 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 25 červen 2011 - 21:54:41

Pentaxisto, stokrát ďakujem, určite to skúsim, predpokladám že tento proces si treba otestovať pri každom filme osobitne nie?
  • 0

#38 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 26 červen 2011 - 10:53:57

Ak sa bojím strihať film vo fotoaparáte, aby som nepošlodil závierku, urobím si filmy na mieru, 5, 6 _ 10 záberov v kazete, podľa potreby, či už z metráže, alebo aj z konfekčného filmu jeho rozdelením na niekoľko častí
  • 0

#39 krilo

krilo

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 536 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 26 červen 2011 - 13:19:26

tak ja sa zas citim ako blb, ale vobec nerozumiem tej casti o preklapani, dovysvetli mi to niekto? myslim co pisal pentaxista ...
velka vdaka
  • 0

#40 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 26 červen 2011 - 19:41:49

krilo
Možná jsem to napsal nesrozumitelně...
Je-li "základní čas" (pro daný film, vývojku a její ředění, teplotu) uveden pro překlápění co 3 sec., pak při překlápění co 30 sec. - abyste docílil stejného krytí-citlivosti a kontrastu - musíte prodloužit čas vyvolávání 1,25x, atd.
Na způsobu překlápění záleží opravdu hodně! A není to u všech vývojek stejné!
Pozn.: Před hodinou jsem slezl z kopce a vyvolal 1x Acros 135-36 exponovaný za krásného difusního světla Konicou Hexar AF se žlutozeleným filtrem B+W (tedy měření přestavěno na 50ASA). Chtěl jsem trochu srovnat kontrasty (ty jsou i v tomto světle dosti velké) a tak jsem volal v DS-12 2+1 při 20stC po dobu 13:15min při překlápění 30"//1x/2'.
"Normálně" se volá (pro kondenzor) 11' při 20stC při překlápění 30"//2x/30". Protože zvětšuji difusním světlem a překlápění bylo omezené (s cílem redukce kontrastu a dosažení vysoké hranové ostrosti jakož i "bohaté" stupnice šedí), bylo třeba vyvolávací dobu prodloužit - cca 15% "na kondenzor", zbytek "na překlápění".
Vyšlo to pěkně.
  • 0

#41 krilo

krilo

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 536 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 26 červen 2011 - 20:24:10

vdaka, ale aj tak skusim inak polozit otazku ...
povedzme, ze mam stale rovnaky negativ a vyvojku, vyvolavam 10 minut pri preklapani prvu minutu a potom 3x za 10 sekund kazdu dalsiu minutu ...
ako riadit kontrast a krytie? zatial to robim tak, ze preklapam vzdy rovnako a predlzujem/skracujem dobu volania od oka podla kontrastnych svetelnych podmienok sceny ...
celkom mam v tomto nejasno, co sa cim da ovplyvnit a hlavne, ako a na co vplyva preklapanie ...
ospravedlnujem sa za moju nechapavost :-)
  • 0

#42 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 26 červen 2011 - 20:30:29

Ak sa bojím strihať film vo fotoaparáte, aby som nepošlodil závierku, urobím si filmy na mieru, 5, 6 _ 10 záberov v kazete, podľa potreby, či už z metráže, alebo aj z konfekčného filmu jeho rozdelením na niekoľko častí

jj to jsem dělal mockrát - z metráže i celý kazetky, ale ten "lepivej" způsob znamená že mám film založenej někde na hřišti a chci druhou půlku exponovat jinač
NIKOMU neříkám aby to dělal, jen jsem popsal co se mi osvědčilo, když je už kinofilm dlouhej jak tejden! - teda v originální dýlce od výrobce
  • 0

#43 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 26 červen 2011 - 21:14:56

Ja tiež strihám film z foťáku, keď treba, robím to tým spôsobom, že vyberiem kazetu z tela, nadvihnem ju pridržajúc film, aby sa mi nevyvliekol viac a opatrne ho odstrihnem, dávajúc pozor, na telo a samozrejme závierku. Potom film vytiahnem z aparátu a vložím buď priamo do tanku, alebo do kazety. Pri troche opatrnosti sa to dá bez nebezpečenstva.
  • 0

#44 LukasJ

LukasJ

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 319 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 28 červen 2011 - 15:47:26

Různou citlivost je lepší řešit výměnou filmu. Většinou stím nemá foťák problém. U mechanických foťáků to člověk pozná, u vyšší řady Canonu to je nativní vlastnost. Dělával jsem to i na Canon 300, jen člověk musí zvládnout 2 věci. Poslouchat kdy film vyskočí z navíjecí špulky a po vyndání filmu zavřít dvířka, jinak se dopřevine nově založený film......
Do lepení čehokoliv na film bych nešel, zaseknutý negativ jsem už párkrát zažil....
Přiznávám, pbčas dělám "prasárnu", klidně začnu exponovat film ISO100 na 200 v průběhu focení a vyvolávám na "prostředek". Následně dorovnám v pozitivním procesu.Většinou měním film kvůli hodně rozdílným podmínkám, než kvůli malé změny citlivosti. Pokud to tedy není třeba změna z 100 na 800, tam je to bez diskuze.
  • 0

#45 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 28 červen 2011 - 16:41:45

... jj to jsem dělal mockrát - z metráže i celý kazetky, ale ten "lepivej" způsob znamená že mám film založenej někde na hřišti a chci druhou půlku exponovat jinač

mít hříště 150m od baráku, tak za dobu, než to dolepím, si raději skočím domů pro druhé tělo a cestou nabiju druhý film :wink:
a k věci:
při tomto popsaném způsobu bych byl na lepení čehokoli na film opatrný, a to z toho prostého důvodu, že bych měl možná obavy o kvalitu lepky, možnost zadrhnutí při posuvu filmu a sice diskutabilní, ale nikoli nemožné popatlání zadní přítlačné desky i kouska lícové strany filmu, který s lepkou přijde do styku v návinu jak na navíjecí hřídelce kamery, tak poté v kazetě. Se vzrůstající teplotou prostředí a tím i kamery nebezpečí bordelu, co to může udělat, roste též.
Lepení na lícovou stranu komorou při otevřené závěrce už považuji za nápad hodný vytaženého obočí a vytřeštěných zraků. Nemluvě o tom, že u RF s pevným objektivem je to zhola nemožné.
Uvědomím-li si, že existují jedinci, kteří nevědí, který film v kabeli je čerstvý a který exponovaný, neb popsati si kazety exponované je někdy docela problém z lenosti, těžko potom si vzpomenout, jak byl který kus filmu v té které kazetě exponován. :!:
  • 0

#46 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 28 červen 2011 - 17:06:38

mám v kapce fixu a uďám si poznámky na kazetu né?
:wink:
  • 0

#47 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 28 červen 2011 - 17:56:33

marecek
Omlouvám se za mystifikaci...
Abyste exponoval (při stejném čase) +1EV, +2EV, +3EV, atd. musíte clonu otevřít. Řada bude tedy vypadat: 1/125 + clona 8, 1/125 + clona 5,6, 1/125 + clona 4, 1/125 + clona 2,8, atd.

Měl jsem pro Vás nejdříve napsánu řadu se sedmi políčky (-3EV až +3EV), ale pak jsem si uvědomil, že chcete především zvládat velký kontrast, tak jsem to upravil - jenže znaménka zůstala špatná.
  • 0

#48 ricmund

ricmund

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 46 příspěvků(y)
  • LocationČeský Těšín
Reputace: 30

Publikováno 5 červenec 2011 - 16:06:34

Kluci poradte ktery objektiv si mám koupit mam možnost se rozhodnout mezi Rogonar 50mm, 1:2,8
vs
M E O G O N-S _ MEOPTA_2,8/50
hm a ted babo rad nebo spíš vy mi poradte předem díky
  • 0

#49 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 5 červenec 2011 - 16:24:38

Zalezi na cene, ale ja bych sel asi radeji do toho meogona...
  • 0

#50 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 5 červenec 2011 - 16:50:27

Oba objektivy jsou - co do "optického výkonu" - prakticky stejné. U Rodenstocku je Rogonar považován za low end, u Meopty je Meogon high end - ale zase ta nestandardní kvalita výroby...
Jestli schrastíte nějakou korunku navíc, kupte světelnějšího Rodagon-a (některý z posledních typů) či Componon-a. O EL-Nikorech nevím nic.
Po bazarech (zahraničních) a na e-bay se poměrně často nabízejí většovací objektivy (Durst) Neonon. Jejich výrobcem (snad) dříve byl Rodenstock - Sneider Kreuznach, později Pentax. Protože to zdaleka ne všichni vědí, dají se koupit opravdu za pakatel.
Na co dbát při koupi "jetého" zvětšovacího objektivu? Samozřejmě by neměl být mechanicky poškozený, podrápaný, měl by mít hadký chod, clonové lamely by neměly být ošoupané nebo dokonce rezavé, neměl by být zaolejovaný. Já sám jsem se jednou vypekl u Rodagonu, který byl "zahulený" - předchozí majítel pravděpodobně v komoře kouřil nebo tam měl "nečisté povětří" a na čočkách byl nános čehosi, co téměř nešlo odstranit. Navíc byl zaprášený (podotýkám, že zrnko nebo několik zrnek mikroprachu vůbec nevadí!). Jeho rozmontování, vyčistění a zpětná montáž (aby nebyly porušeny jeho optické vlastnosti) byl nadlidský úkol - cena by mnohonásobně přesáhla pořizovací cenu. Demontáž bez poškození se ani nemusí podařit, protože u dlouho a brutálně používaných zaprášených objektivech ve zvětšovácích bez tepelného filtru se všechno "speče" a to je lépe pátrat po nějakém zachovalejším kousku.
(Posledního Rodagona WA mi perfektně a za pár kaček vypucovali u Škodů (!). Pravda, je to přece jenom "jiná kategorie".
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních