Dotazy začátečníka
#1
Publikováno 5 September 2011 - 18:53:30
Rozdělím to na kapitoly
1. Film a Negativní proces
A - U nás v labu mi doporučili Ilford PAN400 tak sem dva nafotil, jakej máte názor na tenhle film, hodí se pro začátek ? Někde jsem četl že blbuvzdornej je HP5, nebo mi doporučíte úplně jinej ?
B - Jak vyvolat Ilford PAN400? Je lepší použít vývojku stejné značky nebo je to jedno ? Vybral jsem ID-11 nebo Microphen - která bude lepší ?.
Co mi pořád není jasné je ředění a to jak ovlivní výsledný negativ jestli požiju např. ID-11 1:1 13min nebo 1:3 20min a vývojku vylát nebo stock 7min a slevat zpět a jak prodloužit časy ?
Jestli sem to dobře pochopil přerušovač a ustalovač už takovou roli nehrajou můžu teda použít nějaký levný od fomy např Fomafix a Fomacitro a smáčedlo Fotonal? Jde mi o to že nechci ze začátku moc investovat.
C - Sehnal sem za odvoz komplet vybavení komory a našel jsem tam i chemii. Kyselý ustalovač foma a universální vývojku foma, zajímá me jestli je to použitelné po 15 letech na půdě.
2. Pozitivní process
Přiznám se že do toho moc nevidim. Radši bych si nechal poradit nejakou osvědčenou kombinaci papiru a chemie. Zkusil bych papíry Fomaspeed a vyvojku Fomatol co vy na to ? Přerušovač a ustalovač mužu použít stejny jako u negativu že ?
Pořídil bych je se střední a měkkou gradací.
3. Technika
A - Zadarmo jsem sehnal zvetšováky Axomat 1a Opemus 5a, oba mají objektiv Belar 50/4.5 ale jinou verzi, jeden ma tuším 9lamelovou clonu (u axomatu) a druhy 4lamelovou, který je lepší ?
B - dostal jsem taky osvitoměr Luxtron, manuál jsem četl ale moc jsem to nepochopil. Tak si nejsem jist jestli se tim zabývat nebo se nejdřív naučit proužkovou zkoušku.
Jestli jste to dočetli až sem tak děkuju a máte můj obdiv
Abych jen neloudil zkusím něco nabídnout. Dostal jsem hodně věcí a všechno nevyužiju tak pokud by se vám něco z následujících věcí hodilo dejte vědět.
Dostal jsem asi 15 vyvolavacích tanků různých velikostí a znacek. Největší je nejaký KROKUS asi na 6 filmu a nejmenší je nějakej bakelitovej. Dál mám černé plastove lahve na chemii podobne harmonice - chci chemii skladovat v petkach tak mi asi budou k ničemu.
Taky sem na smetišti našel spodní část Axomatu standart a s belarem 50/4.5 - bez poškození vypadá to pěkně.
To je tak asi všechno, budu moc rád za případné odpovědi.
Ještě mě napadá jestli není na klatovsku nějaký ochotný temnokomorník, který by byl ochotný mi případně ukázal jak na to
Pěkný večer všem. Jirka
#2
Publikováno 5 September 2011 - 19:18:07
Zkusím ti nejak pomoct.
1. Ilford pan 400 je v pohodě, jesli ID 11 nebo microphen je celkem jedno
2. časy na vyvolání filmu najdeš na:
http://www.digitaltr...om/devchart.php
zadej si film vývojku a vyhrkne ti to teploty a časy
3. Vývojku si můžeš naředit, je to dle mne lepší. 5edění si zvol jaké chceš, ale vývojku už pak znovu nepoužívej, vylej ju. Budeš pak moci lehce výsledky opakovat bez ohledu na vyčepranost.
4. Jako přerušovač ti stačí kyselina citronová rozřeď ju z vodú tak aby byla kyselá jak oharkový nálev, podle chuti.
5. Ustalovač jaskýkoliv, moc nemám dobré zkušenosti s rychloustalovačema na bázi thiosíranu amnného, používám klasický pomalý ustalovač. Nebo si můžeš namíchat svůj, ale to spěšej až budeš poněkud ostřílenější pardál.
6. Co se týká pozitivního procesu, tak si to musíš nazkouše za začátku určitě stačí Fomaspedy, později jak si proces ošháš jsou nepochybně lepší papíry na barytované podložce, exkluzivní jsou Fomatony 311.
Vyvojku používám ilford multigrade, ředí se 1+9 a je velmi ekonomická.
7. Zvětšovák si sežeň nejaký šuplíšková do kterého si pořídíš filtry, myslím si že OP 5a ho má. Objektiv minimálně Anaret, oslov tady temnokomorníky určitě ti nejaký poskytnou za rozumný peníz.
8. Luxtron vyhoď dělej proužkové kroužky. Jakmile se v tom zajedeš, dokážeš už časy přibližně odhadovat a pak si uděláš jenom korekci.
Tož tak.
Nejlepší ale bude ogaro, když se spojíš s nejakým temnokorníkem, který to to ukáže, nebo se alespoň dostavíš na sraz temnokonictva, z huby do huby se to líp řeší. Za měsíc je sraz na šumavě, pokud tam budu, rád se tě ujmu a poradím to víc. Svého času se na srazech zřizovala temnékomora a tak by šlo vysvětlit i prakticky.
Dobré světlo přeje Kraken
#3
Publikováno 5 September 2011 - 19:39:02
Docela si mi pomohl, potřeboval jsem spis nejak nasměrovat.
Jaký by měl být čas přerušení u té namíchané kys. citronové ?
Kdyby se nějaká ten anaret objevil bylo by to supr.
#4
Publikováno 5 September 2011 - 22:05:42
Samozřejmě, že možeš ten přerušovač použít na několik filmů.
#5
Publikováno 5 September 2011 - 23:53:59
PAN 400 je v pohode, práve naň fotografujem a mám s ním dobré skúsenosti.
Vývojka ID-11 je klasika, používam skoro na všetko a maximálna spokojnosť. Vyvolávacie časy na digitaltruth, ako písal Kraken.
Papiere na začiatok určite Fomaspeed, vývojka Fomatol tak isto. Je to taká overená začiatočnícka kombinácia. Po čase určite prejdeš na baryt. Ja osobne používam Fomabrom a Fomatone MG. Vývojka Ilford Multigrade alebo doma miešaná Agfa 123. Ale to až neskôr.
Tak hodne zdaru a ničoho sa nebáť.
#6
Publikováno 6 September 2011 - 10:04:52
Napadla me další věc, mám nikon F90x ale ne vzdycky se mi podaří zaostřit automaticky, nemáte tip na nějakou matnici pro manuální ostření, nic se mi nepovedlo najít
#7
Publikováno 6 September 2011 - 14:23:18
neviem ci ti to pomoze, ale presne na tento problem s matnicou na manualne ostrenie pre NIkon f90x som sa pytal tu na slovensku a odkazali ma na autorizovany servis Nikon v prahe.
#8
Publikováno 6 September 2011 - 18:20:54
http://www.bhphotovideo.com/c/search?ipp=100&ci=290&N=4288586735+4294951492&srtclk=itemsppDíky za odpoved, ve ctvrtrek jedu do prahy tak nakoupim chemii a pustim se do toho.
Napadla me další věc, mám nikon F90x ale ne vzdycky se mi podaří zaostřit automaticky, nemáte tip na nějakou matnici pro manuální ostření, nic se mi nepovedlo najít
blbě hledáš
#9
Publikováno 6 September 2011 - 18:49:17
#10
Publikováno 8 September 2011 - 11:36:35
Vítej v klubu!...Jak vyvolat Ilford PAN400?
...
Jestli sem to dobře pochopil přerušovač a ustalovač už takovou roli nehrajou můžu teda použít nějaký levný od fomy např Fomafix a Fomacitro a smáčedlo Fotonal? Jde mi o to že nechci ze začátku moc investovat.
...
Ilford PAN400 je můj oblíbený film, kupuju ho v metráži a stran vyvolávání jsem ujetej na Rodinal, toto je můj recept:
- ředění 1+100 (5ml Rodinalu na 500ml destilky), teplota 20-21C
- film nejprve smočím ve vodě na cca 2min.
- po nalití vývojky cca 60 pohybovat
- nechat stát 60-70min. (minuta sem tam nehraje roli, doporučuju dát tank do kýble s vodou, aby se udržela teplota, když ti to nedá tak po nejakých 5-10ti minutách můžeš tank překlopit, ale pro rovnoměrné vyvolání je kritická první minuta pohybování, aby se vývojka dostala na celý film)
- pak vyleju a propláchnu vodou, přerušení nemá v tomto případě význam
- ustálení v kyselém ustalovači (FOMFIX je ok)
- smáčení v leštiči do myčky (jakýkoliv, jen to nepřehnat, stačí kapka)
Náklady jsou nula nula nic a výsledky mně baví - jukni třeba sem:
https://picasaweb.go...264364837301314
#11
Publikováno 29 October 2011 - 18:03:50
Tak jsem konečně vyvolal svůj první film a nazvětšoval pár fotek.
Mám na vás pár dotazů
1. Vyvolal sem Ilford PAN400 ID-11 1+3 20min preklapění prvních 30 sek. a pak každou minutu jednou, film se mi zdá málo kontrastní může to být tím že sem málo kvedlal ? Páč sem se teď dočetl, že se má kvedlat 10sek každou minutu což asi bude víc než to jedno moje přetočení.
2. Zvětšování je teda mnohem horší.
Mám Opemus 5 s Anaretem 50mm .Nezdají se mi ty osvitový časy. Na tom filmu který jsem vyvolal jak píšu vycházejí časy kolem 5s zacloněno na 11 a formát 12x17 tuším . Neumim si představit jak bych provaděl nadržování a tyhle kejkle. Jsou takové časy normální ? V článku na paladixu vycházely kolem 15sek.
Další věc je prach a škrábnce, mám plastové kleštičky a i když se papíru dotýkám minimálně vždycky je poškrábanej jak to vyřešit?
3. Neumím posoudit jak má vypadat dobrej negativ, nevíte o nejakým článku nebo návodu jak posoudit negativ ?
4. Mám nafocených pár Svitků 120, dá se na vyvolání použít cívka na kino ? Vejde se tam na délku ?
5. Poslední věc, jak udržet vývojku 20min o teplotě 20°C tank jsem dal do kýble s vodou ale stejne mi to za těch 20min tak nějak o stupeň kolísá. Vymejšlim nějaký udělátko, vařič s termostatem nebo něco takovyho, ale má to cenu ?
To je asi zatím všechno co mě po dnešním dnu stráveném v komoře napadá.
Budu moc rád za odpověd.
Užijte si večer. Jirka
#12
Publikováno 29 October 2011 - 18:24:08
docela důelžité je i hlídat jak máš teplé tekutiny, to taky tvrdí/měkčí.
já překlápím 3x tam a zpět a mám to zas už moc tvrdé, ale to je spíš blbým exponováním...
2.
já jsem tohle vyřešil slabší žárovkou (150W>80W)
docela sviňa jsou i prachové částečky sedlé na papír - ty mají většinou krásně ostré hrany - jak vypadají ty tvoje škrábance? a díval ses jestli nemáš na pinzetě někde zub?
3.
to by mne taky zajímalo
4.
s délkou by problém byt neměl - svitek má délku zhruba 24-28 políček (pokud si to správně vybavuju), každopádně 36sn kina je nesrovnatelně delší, spíš bych problém viděl v šířce cífky - podle teho co máš
5.
já to podchlazuju o půl stupně a ono se to za těch 15min zhruba srovná. ty máě původní teplotu vyšší nebo nižší než 20?
tohle udělátko je užitečné, ale spíš bych si ho nechal až na barvu.
#13
Publikováno 29 October 2011 - 18:36:11
Pokud máš málo krytej negativ tak ti logicky vyjdou i krátké časy. Pokud ti to bude dělat i nadále, tak tam dej slabší žárovku nebo ještě přicloň.
Ideální bude asi takovej negativ, na kterym je všechno co tam chceš mít a dá se to z něj snadno dostat na papír.
Do jedný cívky co mam v Jobo Unitanku se vejdou dva 120 filmy najednou.
Při volání negativu vychladim na cca 19,5-20 a teplota mi během volání obvykle vyleze max na 21°C. Při zvětšování nechávam všechno na pokojový teplotě, což je u nás cca 24°C a víc neřešim.
#14
Publikováno 29 October 2011 - 18:36:12
2. Niekedy mám časy 5 s inokedy 30. Všetko záleží aj na papiery, vývojke. Ale pri kinofilme ja 5 s sai trošku málo. Z toho by mi ale vychádzal skôr veľmi kontrastný negatív.
3. To neviem ani ja posúdiť. Mne sa zdajú byť moje negatívy v poriadku Dá za z nich v pohode zväčšovať a mám detaily vo svetlách aj v tienoch. Samozrejme že tomu niekedy treba pomôcť vykrývaním.
4. Cievky sú stavané na kinofilm aj na zvitok.
5. Tak túto vec absolútne neriešim. Vychladím alebo vyhrejem si vývojku presne na 20 stupňov pred použitím a ďalej už vôbec nemeriam.
#15
Publikováno 29 October 2011 - 18:38:32
#16
Publikováno 29 October 2011 - 18:44:10
#17
Publikováno 29 October 2011 - 18:59:33
sjirka: problem je ten ze mam perfekten exponovanej negativ na Ilfordu XP2 z labu, fotku sem udelal stejnou jako sem dostal a cas vysel na 4.5sek
Vývojka se mi pohybuje 19-21°C maximalne, tak si rikam ze to nemuze hrat takovou roli
U toho svitku mi slo spise o delku, sirku nejak ukutim to neni problem
S tim posouzenim negativu mi de o to ze bych treba poridil nejakej skener jenom na to abych videl nahled a rekl si co zvetsit ale nechce se me davat dalsi treba litr
#18
Publikováno 29 October 2011 - 19:39:39
na to je nejlepšejší udělat kontakty (ty jsou dělat i doma) jinak existuje taková sranda asi za 1300, ale jenom na kino (např) pak takovéto náhledovátko (např) ani jedno bych teda já osoběn nechtěl, ale každému co jeho jest...S tim posouzenim negativu mi de o to ze bych treba poridil nejakej skener jenom na to abych videl nahled a rekl si co zvetsit ale nechce se me davat dalsi treba litr
více zde
#19
Publikováno 29 October 2011 - 19:43:14
S tim posouzenim negativu mi de o to ze bych treba poridil nejakej skener jenom na to abych videl nahled a rekl si co zvetsit ale nechce se me davat dalsi treba litr
Ahoj, držím palce.
Podle mě je nejjednodušší náhled kontaktní kopie, vem fotopapír naskládej na něj negativy, přilož sklo a osviť. Vyvolej, ustal a máš za 10 minut hotovo celej film.
Mrkni se sem - http://www.temnakomo...=article&sid=26
je to moc zajímavej článek, a najdi si odstavec Nalezení času pro tvorbu kontaktů , tady se dozvíš, jak si zjistit osvitový čas pro ty kontakty. Neexponovaný kousek filmu musí být na kontaktu černý, nastav si clonu a čas tak, aby Ti to právě černé vyšlo. Ty hodnoty si zapiš a zapiš si také, jak vysoko si měl zvětšovák a druh papíru a vývojky. Je to na začátku trošku víc práce, ale pak už pojedeš automaticky. Podle tý kontaktní kopie hned uvidíš, jestli máš filmy správně nafocený a vyvolaný.
#20
Publikováno 29 October 2011 - 20:15:30
Pro vyvolávání správně exponovaných filmů vyšší citlivosti (400ASA a více), nasnímaných u "průměrné scény" (ani plochá ani příliš kontrastní) ve "standardních" vývojkách (kterou ID11 bezesporu je) platí: po nalití "stocku" vývojky do vývojnice 30sec. překlápět (ale ne šejkrovat!), pak co 30sec. 2x překlopit.
Ředěné vývojky obecně vyvolávají měkce (málo kontrastně) a film je o něco méně krytý při "normální" vyvolávací době.
Z toho vlastně plyne: málo krytý negativ = krátký expoziční čas. Lze řešit mnoha způsoby (neutrální šedý filtr pod objektivem, slabší žárovka v kondenzorovém zvětšováku, šedý filtr v šuplíku pro filtry, stmívač a pod.)
Negativ (zvl. kontrast) lze posoudit po hodně dlouhé praxi, spíše u SF a VF (u kina dost problém) a nejspíše tehdy, když používáte jeden film a jednu vývojku za standardních podmínek. Je zde příliš mnoho "proměnných", které Vás ošidí: př.: Acros s dobře odmytou antihalační vrstvou má podložku téměř bezbarvou, HP5+ ji má šedou. I zcela stejně kontrastní filmy budou vypadat naprosto odlišně.
Pokud máte cívku, u které se dají spirály přenastavit na šířku svitku 120, tak se tam vejdou dokonce dva svitky za sebou. Kinifilm je mnohem delší.
U "normálně dlouho" pracujících vývojek (mezi 6-10 minutami) se kolísáním teploty o 1°C nezneklidňujte. Natemperujte vvojku na 19,5°C a skončíte u 20,5°C. Nic se neděje.
#21
Publikováno 30 October 2011 - 21:29:21
O kontaktni kopii sem nemel tucha, jenom sem to rychle prolitl ale jestli to chapu staci mit na filmu prazdny policko na papir polozit negativy a osvitit nejkratsim casem kdy na papire zcerna to prazdne policko? Potreboval bych to vysvetlit nejak hodne polopate
Jeste zpatky k osvitu, praskla mi zarovka ve zvetsováku byla tam 150w tak sem dal 75w a casy porad 2s clona 8, i kdyz sem vymenil i objektiv 50 za 80, ale stejne se mi to zda hrozne kratkej cas
Taky mam na fotkach vetsinou na kraji bilej flicek, muze to být tim jak se papiru dotknu rukou ?
Díky za odpovedi
#22
Publikováno 30 October 2011 - 21:41:37
Díky za rady a odkazy, az bude cas tak to nastuduju.
O kontaktni kopii sem nemel tucha, jenom sem to rychle prolitl ale jestli to chapu staci mit na filmu prazdny policko na papir polozit negativy a osvitit nejkratsim casem kdy na papire zcerna to prazdne policko? Potreboval bych to vysvetlit nejak hodne polopate
Jeste zpatky k osvitu, praskla mi zarovka ve zvetsováku byla tam 150w tak sem dal 75w a casy porad 2s clona 8, i kdyz sem vymenil i objektiv 50 za 80, ale stejne se mi to zda hrozne kratkej cas
Taky mam na fotkach vetsinou na kraji bilej flicek, muze to být tim jak se papiru dotknu rukou ?
Díky za odpovedi
Chápeš to správně, potřebuješ najít ten nejkratší čas, který odfiltruje podložku filmu. A dá se to zvládnout i bez prázdného políčka.
To je dost krátké. Hledal bych problém v negativu? Nebo použít šedej filtr.
Jo, může to být tim, že se papíru dotýkáš zadělanejma rukama (třeba od ustalovače). Já si za 2 hoďky v komoře umeju ruce tolíkrát co normálně za celej týden.
#23
Publikováno 30 October 2011 - 22:09:23
Prave ze me se negativ zda dobrej, dela to i s negativem XP2 z labu a fotky mam fakt pekny
Nevim kde muze bejt problem
#24
Publikováno 30 October 2011 - 22:17:05
mam tady ukazku, je to scan fotky, je to ze svitku FP4 flexaretem, osvit 2s clona 8
#25
Publikováno 30 October 2011 - 22:18:48
#26
Publikováno 30 October 2011 - 22:22:54
#27
Publikováno 30 October 2011 - 22:33:26
#28
Publikováno 30 October 2011 - 22:52:39
ted nevim jestli ti rozumim, origo je vetsi, no zatim se mi nechce kupovat velky papiry pac mam mraky odpadu nez mi vyleze neco kloudnyho
Nevěř jirkovi nademnou! Odpadu nebude nikdy míň .
S vzrůstajícími zkušenostmi rostou i tvoje nároky a budeš vyhazovat i to, co by sis před měsícem pověsil na zeď. Sebekritičnost je úděsná věc. Nebo jsem jen lajdák ve fotokomoře a produkuju tak nadměrné množství odpadu? Proužkovka taky není všespasitelná, často musím vidět celou fotku abych si ujasnil co chci jak udělat, pak to všechno nadržím a vykreju abych zjistil, že to je sice OK, ale jako celek zase nefunguje.To je spousty odpadu. Nedovedeš si představit, jaká drbárna jsou některý negativy. Výsledek za to ale pak stojí (doufám).
#29
Publikováno 31 October 2011 - 07:47:50
Ked budem davat dva zvitky za sebou do spiraly je to treba nejako riesit lepenim alebo staci normalne za sebou a ono sa to potlaci?Pokud máte cívku, u které se dají spirály přenastavit na šířku svitku 120, tak se tam vejdou dokonce dva svitky za sebou.
Skusal som to niekedy davno kinofilmom 12 polickovym do plastimatky a krasne sa to potlacilo - ale teraz mam JOBO 2000 a tam ide film o poznanie lepsie tak neviem ci by to neslo az tak lahko ze by som neocitil ze filmy sa prekryvaju
#30
Publikováno 31 October 2011 - 08:58:36
#31
Publikováno 31 October 2011 - 09:26:31
civito: navinu jeden svitek do cívky až na doraz k trnu a pak až začnu soukat druhý. Když celý zajede do drážek, víc nesoukám, po pár otáčkách by se mohy potkat, případně překrýt. Funguje mi to jak u čb, tak barevných diáků.
#32
Publikováno 31 October 2011 - 09:30:51
Ked budem davat dva zvitky za sebou do spiraly je to treba nejako riesit lepenim alebo staci normalne za sebou a ono sa to potlaci?
Skusal som to niekedy davno kinofilmom 12 polickovym do plastimatky a krasne sa to potlacilo - ale teraz mam JOBO 2000 a tam ide film o poznanie lepsie tak neviem ci by to neslo az tak lahko ze by som neocitil ze filmy sa prekryvaju
Já mám na cívkách jobo takovou červenou zarážku, kterou po namotání prvního filmu zamáčknu a tim se filmy bezpečně oddělí.
#33
Publikováno 31 October 2011 - 10:19:44
aha "Jak jednoduche, mily Watsone" dik
to sjirka:
Ja tam zarazky nemam, alebo neviem o nich , Jobo som kupoval na inzerat takze mozno sa ich zbavil byvaly majitel
#34
Publikováno 31 October 2011 - 10:30:26
- jakým aparátem si fotografoval?
- je to svitek nebo kino?
- jaké bylo počasí (scéna), když si exponoval ukázku?
#35
Publikováno 31 October 2011 - 10:48:27
#36
Publikováno 31 October 2011 - 11:34:56
#37
Publikováno 4 November 2011 - 14:08:22
od 8 sem byl v komore a prisel sem na dalsi problem, na negativu mam jakesi map, neni to po celem negativu ilfodr pan400 viz priloha
vyvolal sem svitek HP5 400 a na negativu nejsou primo takove mapy ale jakoby smouhy
vyvolavam v plastimatce a leju tam 500ml
ID-11 20min kazdych prvnich 10s v minute 3 preklopeni
prerusovac
ustalovac fomafix podle navodu
prani nekolik minut ve vode z kohoutku potom destilka a malinko jaru jako smacedlo
muze to delat ten jar ?
prvni ukazka je scan fotky
druha je fotka svitku negativu
byl bych moc rad za pomoc, docela me to stve a tak nejak ubejva chut
#38
Publikováno 4 November 2011 - 14:15:49
#39
Publikováno 4 November 2011 - 14:18:06
#40
Publikováno 4 November 2011 - 14:28:25
#41
Publikováno 4 November 2011 - 14:38:24
#42
Publikováno 4 November 2011 - 14:53:53
#43 Jirinol
Publikováno 4 November 2011 - 14:57:06
nic jinyho tu nemam, budu muset koupit nejaky smacedlo, film uz uschnul tak to vyprani asi uz nepomuze co
to vyprání pomůže. nejlépe ve vlažné vodě (cca do 24-26 st.) a pořádně pak okoupat v destilce. ten mazlavej sajrajt, co ti na tom nechal jar, musíš dostat dolů, jinak se ti newton kroužky ve zvětšováku se skly budou dělat furt. (a vůbec nevím, co to udělá s filmem tak archivovaným za 20-30 let. Dneska se do jaru dávají různá svinstva hladící pokožku a tak podobně, ale pro filmy to žádný balzám nebude asi)
#44
Publikováno 4 November 2011 - 14:59:44
#45
Publikováno 4 November 2011 - 15:49:03
snad to pomohlo
#46
Publikováno 4 November 2011 - 16:11:11
#47
Publikováno 4 November 2011 - 16:14:32
Na první fotce jsou evidentně Newtonovy kroužky (říká se jim kroužky, ale mohou mít kdejaký tvar...). Je to způsobeno natlačením filmu na sklo(a) zvětšováku.
Je několik řešení: antinewton spray Tetenal, horní sklo "antinewtonovské" - dolní obyčejné (nebo žádné), zvětšování v plechových rámcích (bez skla), zmírnění "přítlaku" skel, založení dvou proužků papíru do rámu společně s filmem (tak, aby např. překrývaly perforaci kinofilmu) a pod.
Šmouhy na druhém obrázku jsou (s velkou pravděpodobností) způsobeny ohybem filmu - např. při zakládání. Mechanické "namožení" emulzní vrstvy způsobuje stejný efekt jako její osvětlení.
#48 Jirinol
Publikováno 4 November 2011 - 16:18:35
tak sem to poradne vypral, z kinofilmu sla pekna pena ale nasvitku ty smouhy zustaly
snad to pomohlo
ty "šmouhy" na druhém snímku nemají s jarem nic společného... vypadá to jako "osvit" v emulzi lomem filmu, nešetrným zacházením před vyvoláním.
#49
Publikováno 4 November 2011 - 16:28:27
Mate pravdu hodne sem bojoval abych ten svitek dostal do civky, hodne mi prekazi ten kryci papir, dam na to priste poradnyho majzla
Díky chlapy
#50
Publikováno 4 November 2011 - 17:48:13
Svitek motám od konce a papír se odvíjí pod rukou. Na konci ho utrhnu. Zkus si to na světle s nějakým starým nebo prošlým svitkem.ty brdo moc dikyza pomoc, jeste ze tohle forum existuje, nemel sem o tech Newtonovych krouzcich sem nemel tucha
Mate pravdu hodne sem bojoval abych ten svitek dostal do civky, hodne mi prekazi ten kryci papir, dam na to priste poradnyho majzla
Díky chlapy
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních