Přejít na obsah


Fotka

C 41


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
70 odpovědí na toto téma

#51 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 151

Publikováno 21 únor 2016 - 21:56:57

Mohu tedy s klidem zanést do minilabu a nechat vyvolat na původní citlivost? To byl původně můj záměr. Přeexponovat o jedno clonové číslo a vyvolat normálně. Kvůli intenzivnějším barvám. Nakonec jsem se v tom úplně ztratil, že nevím jak dál postupovat.


  • 0

#52 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 823 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 550

Publikováno 21 únor 2016 - 22:12:16

Ano, mozes to bezneho minilabu zaniest. Skusenost je taka, ze naprosta vacsina policok, co vyvolavame je podexponovanych, alebo preexponovanych. Z vacsiny ide urobit pozeratelny vysledok.

Preexpozicia nevedie k sytejsim farbam, skor k strate nejakych informacii vo svetlach.

Teda prexponovat a PULL nie je cesta. A ani preexponovanie a normalne vyvolanie.

K intenzivnejsej tvorbe farieb vedie skor PUSH. Ale vysledok nie je taky, ze by sa viacej pacil.

Uplne najsytejsie farby dosiahnes presnym exponovanim a presnym vyvolanim. Presne exponovat je otazka nejakej skusenosti a presneho expozimetra. Ide len o to, ci nevziat do ruk aj samotne vyvolavanie. Teplomer a stopky a nejaka ta chemia a mas absolutnu istotu aj touto skutocnostou.


  • 0

#53 DavidCz

DavidCz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 111 příspěvků(y)
Reputace: 135

Publikováno 22 únor 2016 - 01:00:10

S tím přeexponováním kvuli intenzivnějším barvám je to dle mé zkušenosti tak:

Záleží hodně o jaký jde film, to jsi nezmínil - Zatímco třeba Ektar moc přeexponování nesnese a je nejlepší ho fotit na nominální citlivost, Portra snese opravdu hodně a +4 EV nejsou problém, pokud snad nemáš v záběru nějaká hodně jasná světla. Portra 400 je na to jako dělaná, se 160 už na to ale potřebuješ poměrně dost světla :-)

U Portry barve nebudou intenzivnější, ale spíš pastelovější, světlejší, takové trochu snové... Ale také hodně záleží jaký je to formát - u kinofilmu rozhodně nečekej zázraky, chce to střední formát. Moje osobní volba je Portra 400 +2-3 EV.

Takový film pak chceš vyvolat úplně normálně, takže to dej klidně do minilabu jako každý jiný naexponovaný film a dosáhneš toho co jsi měl v záměru. Taky se přimlouvám za domácí vyvolávání, není to těžší než čb a stojí to za to.

Více na:

http://ukfilmlab.com...ortra-and-fuji/

Pokud budeš chtít skenovat, je to věda a umění samo o sobě, které ti připraví pár bezesných nocí :-)
  • 0

#54 samusko

samusko

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 429 příspěvků(y)
Reputace: 131

Publikováno 22 únor 2016 - 09:37:30

Punkomat, hej kludne to odnes tak ak oto je. Take laborovanie som robil aj ja s Portrou.. zbytocne.


  • 0

#55 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 151

Publikováno 22 únor 2016 - 09:48:53

Díky moc všem za informace. Já si jen matně vybavuji, že nám něco takového říkali na škole o té přeexpozici barevného filmu. Filmy mám Kodak 200/100

a fuji extra 400/250. V plánu mám skenování. O vyvolávání barev doma jsem zatím slyšel jen samé hrůzostrašné věci, takže mě překvapuje srovnání s čb.


  • 0

#56 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 151

Publikováno 22 únor 2016 - 11:45:11

Nasadili jste mi však brouka do hlavy. :-)

Mohu se zeptat na kolik vás vyjde vyvolání jednoho kinofilmu v barvě?


  • 0

#57 DavidCz

DavidCz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 111 příspěvků(y)
Reputace: 135

Publikováno 22 únor 2016 - 17:10:26

Hruzostrasne veci jsi slysel mozna o barevnem zvetsovani, to je trochu jine kafe, ale negativ je hracka. Oproti čb potrebujes navic jen dva kyble s teplou vodou (zahrivaci a udrzovaci) a byt dostatecne peclivy. Pokud nejak rozmne delas cb, neni to problem.

Kolik to stoji se muze lisit podle toho jak velky koupis kit, ale neni to drazsi nez lab. Nejmensi kit na 20-24 filmu stoji nejakych 800 - 1000 a filmu se da vyvolat o neco vic nez je udavane mnozstvi, tak zalezi jak daleko to budes chtit tlacit. Ale treba 28-30 filmu by jit meło.

Problem trochu je, ze nacate chemikalie resp. Namichane pracovni roztoky je treba behem nejakych 6-8 tydnu zpracovat nez se zkazi, takze bud musis filmy dlouho sbirat nebo fotit intenzivne. Daji se ale rozdelit na dve poloviny a zpracovat ve dvou varkach.

Cetl jsem, ze dobre uskladnene (tma, zadny vzduch) ale pry i namichane vydrzi dele nez se udava, nicmene overeno nemam...

Tady na foru, jinde na netu vcetne youtube najdes spoustu dalsich informaci co a jak.

Omlouvam se za chybejici diakritiku, pisu z tabletu...
  • 0

#58 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 151

Publikováno 22 únor 2016 - 19:05:39

Děkuji za info. Něco jsem zatím dohledal zde.

 

http://www.paladix.c...omas-hruby.html


  • 0

#59 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 151

Publikováno 22 únor 2016 - 19:09:07

Pokud při ceně 1000 Kč budu počítat se zpracováním 25 filmů dostávám se na nějakých 40 Kč. To je dobré oproti 90 Kč v labu. S těmi teplotami je to u mě horší. U čb mi to lítalo. Hřešil jsem na jistou toleranci. Za týden mám nafocené asi 2-3 negativy.


  • 0

#60 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 823 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 550

Publikováno 22 únor 2016 - 19:13:43

Teplota sa udrziava velmi jednoducho. Staci vacsia nadoba plna vody 38°C. S takym mnozstvom vody, aby si mohol roztoky i vyvojnicu temperovat. Presnu teplotu treba udrziavat iba pri vyvojke. Bielic, ustalovac i pracia voda moze byt v rozsahu od 35°C do 40°C. Podrobnejsie sa dozvies v navode, kazda ta chemia moze byt mierne odlisna.


  • 1

#61 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 151

Publikováno 22 únor 2016 - 21:22:26

Díky.


  • 0

#62 Karfik

Karfik

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 482 příspěvků(y)
  • LocationOstrožská Nová Ves
Reputace: 53

Publikováno 18 červen 2016 - 20:44:22

Přátelé,

 

pokud si nechám vyvolat kinofilm procesem C-41 v labu (Cewe) a nechám si udělat i fotografie, jakým způsobem dělají ty fotky a jak volí délku osvitu? Či je to scan a tisk? Ale co se chci zeptat. Pokud budu mít políčka nedokonale/různě exponované od základního ISO, dělají na každý snímek nějakou korekci času, že ho třeba svítí déle či méně, či celý film se dělá stejně? Jedná se mi o film Ilford XP2 Super, který lze exponovat dle datasheetu mezi 50-800ISO. Samozřejmě políčka budou různě kryta a doma si to upravím délkou osvitu, ale dotaz je právě, zda to i oni nějak řeší. Já ho fotím na ISO250 dle doporučení, ale prostě mě to zajímá.

Děkuji.

 

Dobré světlo, Petr


  • 0

#63 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 823 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 550

Publikováno 18 červen 2016 - 21:19:18

Přátelé,

 

pokud si nechám vyvolat kinofilm procesem C-41 v labu (Cewe) a nechám si udělat i fotografie, jakým způsobem dělají ty fotky a jak volí délku osvitu? Či je to scan a tisk? Ale co se chci zeptat. Pokud budu mít políčka nedokonale/různě exponované od základního ISO, dělají na každý snímek nějakou korekci času, že ho třeba svítí déle či méně, či celý film se dělá stejně? Jedná se mi o film Ilford XP2 Super, který lze exponovat dle datasheetu mezi 50-800ISO. Samozřejmě políčka budou různě kryta a doma si to upravím délkou osvitu, ale dotaz je právě, zda to i oni nějak řeší. Já ho fotím na ISO250 dle doporučení, ale prostě mě to zajímá.

Děkuji.

 

Dobré světlo, Petr

Tak, ako aj inde, analogove laboratoria uz vymreli. Mozno niekde este exponuju negativ cez optiku na papier, ale to bude iba z nostalgickych dovodov. Niekde popri zvacsovakoch ...

Vsade inde - a teda aj v CeWe - sa negativy napred skenuju. Sken sa vyhodnoti pomocou vykonneho software, upravi sa denzita, farba, kontrast, opravia sa chyby z podexponovania, upravi ostrost, odsrtania cervene oci, potlaci zrnitost ... V CeWe dokonca bez ludkseho zasahu. Takyto sken sa potom dostane do expozicnej jednotky, kde sa povacsine exponuje trojicou laserov - kazdy pre jednu farbu. Dlzka expozicie je vzdy rovnaka, meni sa intenzita expozicie.

Neviem, ako sa spravaju k ciernobielym filmom a k filmom ako XP2 v CeWe, u nas sa uz pri skenovani urci typ filmu a vysledny sken je bud farebny, alebo neutralny.

XP2 sa skenuje sice ako farebny negativ, ale pre cely film sa zapne funkcia potlacania farby. Je to tak preto, lebo CB filmy maju malinko odlisnu strmost a nesmie sa pouzit ICE, co pre XP2 neplati, ICE sa hodne s vyhodou pouziva. Samozrejme i farebny film sa da skenovat s potlacenim farieb, to pre pripad, ze chce niekto z farebneho filmu CB fotografie.

U nas sa daju vyrobit CB fotografie, ale ony su v podstate stale farebne, i ked je na nich iba seda skala. Nejedna sa teda o prave CB fotografie. To vedie obcas k nedorozumeniu, pretoze CB fotografie su neutralne pod kazdym zdrojom svetla (zaznam tvori kovove striebro), a farebne fotografie spravne podaju farby iba pri zdroji so spojitym spektrom a spravnou telpotou chromatickosti. Ziarivky, vybojky, halgenidove zdroje svetla, LED su pre pozorovanie farebnych fotografii a teda aj pre tie s CB obrazkom nevhodne. Na tych CB to dokonca vidno velmi silno a dochadza casto k reklamaciam. U nas v laboratoriu je ale pocas reklamcie zase vsetko neutralne ... Apelujem na vystavovatelov, zdroje svetla na vystavach fotografii su podcenovana okolnost. Vyhodu ma samozrejme komunita na temnejkomore, kedze si predsa CB zvacsuje kazdy sam :)


  • 1

#64 PepaRokos

PepaRokos

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 1 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 28 červenec 2016 - 07:46:38

Hruzostrasne veci jsi slysel mozna o barevnem zvetsovani, to je trochu jine kafe, ale negativ je hracka. Oproti čb potrebujes navic jen dva kyble s teplou vodou (zahrivaci a udrzovaci) a byt dostatecne peclivy. Pokud nejak rozmne delas cb, neni to problem.

Kolik to stoji se muze lisit podle toho jak velky koupis kit, ale neni to drazsi nez lab. Nejmensi kit na 20-24 filmu stoji nejakych 800 - 1000 a filmu se da vyvolat o neco vic nez je udavane mnozstvi, tak zalezi jak daleko to budes chtit tlacit. Ale treba 28-30 filmu by jit meło.

Problem trochu je, ze nacate chemikalie resp. Namichane pracovni roztoky je treba behem nejakych 6-8 tydnu zpracovat nez se zkazi, takze bud musis filmy dlouho sbirat nebo fotit intenzivne. Daji se ale rozdelit na dve poloviny a zpracovat ve dvou varkach.

Cetl jsem, ze dobre uskladnene (tma, zadny vzduch) ale pry i namichane vydrzi dele nez se udava, nicmene overeno nemam...

Tady na foru, jinde na netu vcetne youtube najdes spoustu dalsich informaci co a jak.

Omlouvam se za chybejici diakritiku, pisu z tabletu...

 

Já to skladuju namíchané v petkách s vymáčknutým vzduchem ve tmě a po půl roce pořád bez problémů funguje


  • 0

#65 Bob van Sikorski

Bob van Sikorski

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 435 příspěvků(y)
  • LocationPoděbrady
Reputace: 63

Publikováno 28 červenec 2016 - 13:28:00

Já se klidně přiznám, že u přímého porovnání C41 negativů z lowend plastáčku kompaktu a výsledných 9x13 fotek (1. verze z několika labů z několika měst z let 1993 až 1999, 2. verze domácí lowend sken a lowend Cewe, 3. verze domácí lepší sken, úprava v Rawtherapee a následně digi tisk na Fuji Archive v místním labu) se mi po době políčkově-osvitové nijak zásadně nestýská. mnohé z fotek jsem si prostě po 20-25 letech přeskenoval a nechal nově vytisknout a pokud "Archive" v názvu papíru znamená to, co si myslím, budou původní verze jen někde založené. Ano, ještě raději bych si to udělal doma v komoře, ale nemám barevný zvětšovák, nemám papíry, nemám chemii a investovat ty velké peníze do toho už dnes fakt nebudu. to raději vrazím do čb procesu.

 

btw: i Cewe Premium je horší než náš místní chlapík s tiskem na papíry Fuji či i nějaké noname papíry (nemají zezadu vůbec potisk). Proto raději dělám u něj 9x13 za 5Kč, než levnější Cewe obyč/premium.


  • 0

#66 Karfik

Karfik

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 482 příspěvků(y)
  • LocationOstrožská Nová Ves
Reputace: 53

Publikováno 28 červenec 2016 - 15:32:22

Dobrý poznatek s kvalitou CEWE. Chtěl jsem tam dát udělat testovací film, ale asi to taky zkusím u místního nebo se mi líbí nabídka www.analogue.cz.


  • 0

#67 RED

RED

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 156 příspěvků(y)
  • LocationOSTRAVA
Reputace: 16

Publikováno 24 srpen 2016 - 08:30:19

Přece kvůli metodě políčko - osvitové jsme všeci tady co :)

 

Co se týká barvy doma, je to hlavně o vybavení. V miskách hrůza, v NOVA slotech paráda a v procesoru ráj...

 

Za mě je asi největší problem barvy to, že se ten papír dost rychle kazí, takže pokuď toho nezvětšujete dost a nestačíte nějak normálně spotřebovat roli papíru, tak bílá už není tak bílá :)

 

Ale i to se dá někdy využít ku prospěchu, dyť přece warmtones nebo fomatony jsou taky dožluta  :cool:


  • 0

#68 lukee

lukee

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 46 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 11 říjen 2017 - 09:11:46

Ahoj, budu se pouštět do barvy (hlavně kvůli Ektaru 120 z Flexartetu) a pořídil jsem si Tetenal C-41 sadu (2,5l). Postup volání je mi jasný, spíše by mě zajímaly tři jiné věci:

 

1) Na kolik je nutné dodržet trvanlivost chemie? Určitě totiž nezvládnu udělat 30-40 filmů za 2 měsíce po otevření a namíchání vývojky a co jsem pochopil z návodu, i po pouhém otevření jednotlivých složek vývojky (CD1/CD2/CD3) začne běžet ta cca 2 měsíční tvanlivost, takže s částečným mixem bych si taky zřejmě nepomohl.

 

2) Dá se na C-41 film použít přerušovač Fomacitro? (Tetenal doporučuje nějaký jejich, ale tipuju, že to bude to samé)

 

3) Předopláchnutí vodou 38°C - v rámci procesu předehřátí celého systému film-cívka-vývojnice, je to rozumné to udělat?

 

Pracovní postup, který jsem si sepsal by byl:

 

1) Namíchání tří složek vývojky do hnědé sklenice používané v chemickém průmyslu (skleněné víčko se zabroušeným konusem)

2) Lavor 40°C vody na nahřátí tanku, lahve s vývojkou a blixu. Občasné promíchání vývojky ve sklenici a přeměření její teploty.

3) Pre-wash filmu čistou vodou 38°C na 1 minutu

4) Jakmile se teplota vývojky ve sklenici ustálí na 38-39°C, přeliju vývojku do tanku a volám 3min. 15sekund (první minutu překlápím neustále, od 1 minuty jen co 30 sekund)

5) Po uplynutí doby vyleju vývojku zpět do sklenice, naliju roztok Fomacitro a 30 sekund nechám přerušovat.

6) Po uplynutí doby přerušování vyleju roztok Fomacitro do odpadu + cca 1 minutový proplach, ať nekontaminuju Blix s přerušovací lázní.

7) Vezmu nahřátý Blix z lavoru, ověřím že má nějakých 35-38°C a naliju do vývojnice, ustaluju 3 minuty.

8) Vyleju Blix zpátky do původní nádoby, potom proplachuju tank 3 minuty teplou vodou z kohoutku.

9) Následně stabilizátor 1 minutu (pokojová teplota), po minutě vylít do původní nádoby

10) Finální proplach vodou z kohoutku, vytažení filmu, setření stěrkou

 

Je to OK? Díky.


  • 0

#69 jirak

jirak

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 9 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 11 říjen 2017 - 11:28:05

Ahoj, já to dělám tak, že vždy nafotím příslušný počet filmů předem a až pak rozdělám koncentrát a vyvolávám. Používám ale tetenal 1litr, takže to je nějakých 15-16 filmů. V tvém případě by to mohlo fungovat taky. Pokud máš např.vývojnici na 1 litr, nejprve nafoť 15-20 filmů. Pak si připrav 1 litr roztoku z koncentrátu a vyvolávej. Otevřený koncentrát by měl vydržet podle výrobce 3 měsíce, což je doba, která určitě počítá s nějakou bezpečnou rezervou, zvlášť pokud koncentrát zastríkneš plynem. Takže dejme tomu do 4 měsíců vyfotit zbytek a pak vyvolávat a vyvolávat:). Takže, koncentrát lze připravit na menší množství, než je celkový objem balení a otevřený koncentrát má větší trvanlivost než připravený a použitý roztok.

Možná strategie je tedy např. tato pro 1l vývojnici:

-nafotit 24 filmů (po nafocení je dávám vždycky do mrazáku)

-připravit roztok na 1l a vyvolat 16 filmů

-připravit roztok na 500 ml a vyvolat 8 filmů

-nafotit 16 filmů do 3-4 měsíců

-připravit zbývajicí roztok na 1 litr pro 16 filmů

Anebo se na to vykašlat a nafoť těch 40 filmů předem:-)

 

2/ Fomacitro používám bez problémů

3/ Předehřátí je určitě rozumné dělat. Vždy tam naliji vodu 39°, a okamžitě dojde ke snížení teploty o 1°. Dělám to tak s vývojkou i blixem a po nalití mám krásných 38°. A samozřejmě během vyvolávání temperuju vývojnici v lavoru s horkou vodou.

 

Jenom pozor, stabilizátor je poslední lázeň, pokud film následně propláchneš vodou, je použití stabilizátoru k ničemu!


  • 0

#70 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 823 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 550

Publikováno 11 říjen 2017 - 18:37:26

Tetenal C-41 som nikdy nepouzival, takze vsetky finesy nepoznam. Ale manula je TU .

- Celkom jednoznacne je potrebne potrebne pracovne roztoky vytemperovat v lavori. Tam je vhodne temperovat aj vyvojnicu s uz zalozenym filmom.

- Predpierat, nepredpierat? To je otazka. Treba vediet, ze farebne filmy sa normalne nepredpieraju (vynimku tvoria ECN filmy). Ak to samotny navod za povinnost neuklada, je to mozno zbytocna operacia. Treba si uvedomit, ze po prednamacani je potrebne cas vo vyvojke mierne predlzit.

- Vsetky koncentraty v sade su vlastne roztoky. A to dava vlemi slusnu sancu spravne ich delit na pomery. To znamena, ze pol litra vyvojky si zarobim z 100ml A, 100ml B, 100 ml C a vody do 500ml (treba dodrzat poradie podla navodu).

- Zivotnost pracuje proti nam, ale vyvolavat sa da, aj ked nie dobre, aj v starej chemii. Bielic a ustalovac temer vzdy vydrzia dlhsie. Navyse, ak neprebehlo bielenie, ci ustaleni korektne, da sa prebielelnim a preustalenim zjednat naprava.

- Zaradit vodu ako oplach po vyvojke ma za nasledok, ze vyvojka v miestach, ktre su malo osvetlene prtacuje chvilu dalej. Teda ma to vyrovnavaci ucinok. Ovsem u C-41 som to nikdy neskusal. Ale ist to musi, pretoze napr v procese E-6 sa s tym pocita.


  • 0

#71 Richard7

Richard7

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 77 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 14

Publikováno 11 říjen 2017 - 18:39:33

V tých plastových otvorených flašiach sa mi po mesiaci urobila taká zrazenina ako na mlieku. Keď som to vyvolal, tak som mal na spodnej časti filmu ( vo vývojnici ) také veľmi malé čierne bodky. Ja som si to vždy rozdeloval na polovicu, ale asi je lepšie to minúť čo najrýchlejšie.


  • 0




1 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních