Mě přijde, že bez clony expozimetr bere hodně horního světla (obloha, svítidla, bílý strop), což vede k podexpozici. S nasazenou clonou se to výrazně zlepší, ale kus pravého dolního rohu v hledáčku je clonou zakrytý.
ano, bere hodně světla z oblohy a vršku, já tudíž exponuju 400film jako 200 (nebo 125, podle toho, v jaké situaci to je).
clona tzv. větraná, shmade in china, se dá koupit na íbeji nedraho, tou se dá koukat skrz a danému účelu poslouží dobře (vzorem je leica clona)
Nejlepší na tom je, že o všech těchto problémech vím už čtyři roky, ale Hajmatika sem měl tři roky ve skříni a teď ho znovu oprašuji. Tu legrační clonu jsem si ještě v noci objednal, díky za tip. Jinak s proužkem plastu ze složky na dokumenty vylepeným sametkou jsem pár filmů před lety nafotil taky. Vydrží to víc než kartonek. Tenkrát mě vycházela čtyřstovka nejlíp na ASA 250 a clona byla velkým plus ohledně expozice i kontrastu. Několik snímků jsem tehdy dělal čtyřikrát, na ASA 200/250/320/400.
Od teď to budu ládovat P3 a HP5+ a máchat to chci v Microphenu. Jo, a dnes v tom zkouším levnou barvu z DM, Paradies 400 (asi Equicolor), tak jsem moc zvědav na výsledek.
Jak mě kdysi iritovalo, že neznám čas a clonu a nemůžu to ovlivnit, ale ten pocit, že nemusím hlídat nic než červené světýlko, je nakonec docela osvobozující.