Přejít na obsah


Fotka

Doba osvitu


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
73 odpovědí na toto téma

#1 Walter

Walter

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 4 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 16 listopad 2015 - 13:00:48

Dobrý den, zajímá mě doba nasvícení podle čeho se vypočítává správná doba osvitu díky


  • 0

#2 tomas.kontakt

tomas.kontakt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 599 příspěvků(y)
  • Location49°17'32.960"N, 14°47'59.314"E
Reputace: 198

Publikováno 16 listopad 2015 - 13:10:42

nejlépe proužkovou zkouškou :smile:


  • 1

#3 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 656 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 481

Publikováno 16 listopad 2015 - 13:13:32

Není nad to si něco nejprve nastudovat, různých návodů je i zde  poměrně dostatek, i když někdy je to trochu náročné a nepřehledné. 

Vypočítávání netřeba, jak píše Tomáš - dospěješ stejně k proužkové zkoušce.

 

Prolítni si toto http://www.temnakomo...ky/#entry473328

 

nebo

http://www.temnakomo...dy/#entry380865

 

http://www.photopost...lanek.php?id=33


  • 0

#4 pancho

pancho

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 10 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 0

Publikováno 21 únor 2016 - 09:11:48

Dobrý dne všem

Můžete prosím poradit? Mám níže uvedenou sestavu a řekl bych normálně kontrastní negativ 6x6. Při standardní době vyvolávání, tři minuty, mi vychází doba osvitu minimálně čtyři minuty. To mi přijde moc.

Papír Fomatone MG 532-II
Vývojka Fomatol PW
Zvětšovák Opemus II

Děkuji
  • 0

#5 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 723 příspěvků(y)
Reputace: 215

Publikováno 21 únor 2016 - 09:14:11

Dobrý dne všem

Můžete prosím poradit? Mám níže uvedenou sestavu a řekl bych normálně kontrastní negativ 6x6. Při standardní době vyvolávání, tři minuty, mi vychází doba osvitu minimálně čtyři minuty. To mi přijde moc.

Papír Fomatone MG 532-II
Vývojka Fomatol PW
Zvětšovák Opemus II

Děkuji

Jaký formát zvětšeniny, jaká clona na objektivu, jaká žárovka ve zvětšováku?


  • 0

#6 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 104 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 180

Publikováno 21 únor 2016 - 10:52:11

co je to standardní doba vyvolávání v pozitivním procesu? vyvolávám dokud se něco děje (+ něco navíc pro sichr). neznám fomatol, ale baryty (a kartóny) nechávám většinou 5 minut, některé vývojky ale vyžadují i delší dobu


  • 0

#7 pancho

pancho

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 10 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 0

Publikováno 21 únor 2016 - 12:29:57

Zvětšenina 18x24, žárovka 75W, objektiv Belar 4.5/75 - osvit zcela otevřená. Standardní dobu beru dobu dle popisu vývojky. Mohu se zeptat, jakou vývojku používáte na baryt?
  • 0

#8 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 723 příspěvků(y)
Reputace: 215

Publikováno 21 únor 2016 - 12:46:17

Zvětšenina 18x24, žárovka 75W, objektiv Belar 4.5/75 - osvit zcela otevřená. Standardní dobu beru dobu dle popisu vývojky. Mohu se zeptat, jakou vývojku používáte na baryt?

No, je to docela dlouho na otevřenou clonu a 18x24. Ovšem Fomatony obecně jsou o dost míň citlivé než běžné papíry. Čas v minutách jsem u zvětšenin 24x30 až 30x40 měl běžně. S PW vývojkou nemám žádnou zkušenost, tak neporadím. Sám používám buď ID-78 1+1 nebo Foma GD-L 1+5. 5 minut u barytů.


  • 0

#9 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 723 příspěvků(y)
Reputace: 215

Publikováno 21 únor 2016 - 12:47:48

 

Zvětšenina 18x24, žárovka 75W, objektiv Belar 4.5/75 - osvit zcela otevřená. Standardní dobu beru dobu dle popisu vývojky. Mohu se zeptat, jakou vývojku používáte na baryt?

No, je to docela dlouho na otevřenou clonu a 18x24. Ovšem Fomatony obecně jsou o dost míň citlivé než běžné papíry. Čas v minutách jsem u zvětšenin 24x30 až 30x40 měl běžně. S PW vývojkou nemám žádnou zkušenost, tak neporadím. Sám používám buď ID-78 1+1 nebo Foma GD-L 1+5. 5 minut u barytů.

 

p.s. ty časy byly jak u barevné hlavy (100W halogenka) tak u kondenzorové (150W žárovka). Clona většinou 8.


  • 0

#10 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 104 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 180

Publikováno 21 únor 2016 - 13:00:55

z 99% používám míchanou ds-14. a jak píše notorius, klasický fomatone mg chce přibližně 2x delší čas než fomabrom variant, a fomatone mg 532 druhé generace dokonce 2 1/2x delší čas. ale i tak to nejspíš je nepatřičně dlouho, ale opemus nevlastním (má mít ale opemus standardně 75w žárovku?)


  • 0

#11 ladinek

ladinek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 438 příspěvků(y)
Reputace: 79

Publikováno 21 únor 2016 - 13:41:01

Opemus 2 je max 75W, další typy max 150w, s kondenzorem.Ve dvojce mám 100w.


  • 0

#12 pancho

pancho

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 10 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 0

Publikováno 21 únor 2016 - 13:54:16

Na štítku má napsáno max. 75W. Žárovku jsem kontroloval. To by mělo sedět. Ten 2x delší čas u fomatonu, myslíte osvit nebo vyvolání? Obraz se v lázni začíná objevovat po třetí minutě. S LQN to bylo v pohodě. U PW je napsáno, že jsou právě pro tyto papíry a líbilo se mi i tonování.
  • 0

#13 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 104 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 180

Publikováno 21 únor 2016 - 14:05:34

osvit


  • 0

#14 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 723 příspěvků(y)
Reputace: 215

Publikováno 21 únor 2016 - 16:58:47

A kontrast je celkově dobrý? Dojde k úplnému zčernání ve stínech? Vývojka je čerstvě namíchaná? Co si tak z nějaké diskuse pamatuju, tak namíchaná PW nevydrží moc dlouho.


  • 0

#15 pancho

pancho

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 10 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 0

Publikováno 21 únor 2016 - 18:55:17

Ano také jsem četl, že moc dlouho nevydrží. Vývojka byla namíchána zcela čestvá a ke zčernání ve stínech nedochází.
  • 0

#16 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 736 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 430

Publikováno 21 únor 2016 - 22:37:22

Stříhání si kousek papiru a nech ho chvilku na světle. Přední ho do vývojky a uvidíš hned jestli je chcipla vyvíjela- papir nezcerna, nebo je problém jinde.
  • 0

#17 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 348 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 289

Publikováno 22 únor 2016 - 12:05:20

Můžete prosím poradit? Mám níže uvedenou sestavu a řekl bych normálně kontrastní negativ 6x6. Při standardní době vyvolávání, tři minuty, mi vychází doba osvitu minimálně čtyři minuty. To mi přijde moc.

 

jako by ten zvětšovák svítil málo, mě to přijde na tak malý obrázek dlouhý osvit

-

jestli máš přesný expozimetr na měření dopadajícího světla, tak by se to dalo na dálku orientačně porovnat, jak zvětšovák při určitém zvětšení, žárovce, objektivu a nastavené cloně, svítí bez negativu (kolik světla se naměří nad papírem)

nikdy jsem tak zvětšováky neporovnával, ale na hrubé srovnání si myslím, že by to mohlo stačit

 

nebo, když se na to někdo podívá na místě, ale to by se musel někdo takový nalézat v místě bydliště


  • 0

#18 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 299 příspěvků(y)
Reputace: 119

Publikováno 22 únor 2016 - 12:30:36

fomatol PW jsem jednou namíchal s tím, že jí nechám do druhého dne uležet a byla nepoužitelná, nulový kontrast, dlouhá doba ve vývojce, stejné příznaky, jako zde popisujete. Vzal jsem Multigráde Ilford a bylo po problému.


  • 0

#19 pancho

pancho

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 10 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 0

Publikováno 22 únor 2016 - 17:20:41

Včera jsem našel trochu staré LQN. Osvit 1 minuta a 2 minuty vývojka. Pak jsem zkusil znovu tu den starou namíchanou PW; Osvit 4 minuty a vývojka dokud se něco dělo, cca 8 minut. Výsledek-naplnění stínů pak byl podobný.
Před léty, když jsem dělal kinofilm na rc, tak si pamatuji, že byl osvit v sekundách. Se středoformátem nemám zkušenost, tak zkouším papíry i vývojky. Zkusím tu Ilford. Nechci si doma míchat. Mám strach, kvůli dětem, mít doma skladiště chemie.
Nemám s čím srovnávat, ale také mi přijde, že by mohl Opemus víc svítit a v popisu vývojky píšou standardní dobu 3 minuty. Tak jsem rád za vaše připomínky, díky :-)
  • 0

#20 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 348 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 289

Publikováno 22 únor 2016 - 18:01:35

ještě můžeš porovnat tím, že během práce vyndáš negativ 6x6 a dáš místo něj kino negativ, který "před lety znamenal osvit v řádu vteřin"

při stejném zvětšení

vyjde menší obrázek a nyní se ptám, jak bylo třeba dlouho svítit zvětšovákem

kdo si hraje nezlobí

:- )

 


  • 0

#21 pancho

pancho

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 10 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 0

Publikováno 22 únor 2016 - 21:27:22

Ok. To je dobrý nápad, vrátit se na začátek. Vytáhnu i zvětšovák na kinofilm a zkusím to tak i onak :)
  • 0

#22 ladinek

ladinek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 438 příspěvků(y)
Reputace: 79

Publikováno 22 únor 2016 - 21:53:56

Opemus II jsem měl, teď mám 6 s kondenzorem i Color 3. Do Opemusu II 75W žárovka stačí. Dělal jsem na něm film i svitek. Oba na prošlé Fomabromy ve Fomě LQN pos. i Uni práškové. Nikdy jsem neměl osvit minutu ani déle na formátu 13x18 a 18x24. Ty menší formáty byly 7- 20 sekund. Až jsem dal 15 let prošlé Tetenaly gradace 4 byl opačný problém i se 16 clonou časy vycházely 4s někdy i dvě. Papíry byly prostě rychlé i na dobře exp. negativech. Obecně mě přijdou fotky na Fomaspeed N hodně kontrastní, možná by to chtělo zkusit Fomabrom a pak ty obrázky vypadají uplně jinak i tonálně. Fomatone s barytovou podložkou dělám nyní a i s červeným filtrem na gradace a f11 na objektivu mě svitek dělá cca 15-25s na 13x18. Možná bych zkusil vyměnit žárovku pokud ta možnost je za novou. Ono kolikrát ta nejblbější možnost může být ta správná.


  • 0

#23 Mirda

Mirda

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 35 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň-jih
Reputace: 2

Publikováno 17 prosinec 2017 - 15:58:48

Ahoj... Včera jsem se poprvé pustil do pokusů se zvětšováním na papíry. Snažil jsem se vše dodržet dle doporučení na chemii a papírech, ale mám to víceméně vše moc kontrastní. Chtěl bych se tu s vámi poradit, jak docílit vyrovnanější kresby. Použil jsem vývojku Fomatol LQN (1+7), v té jsem se snažil dodržet čas dle výrobce, to znamená 60-90 sekund, pak na 15 sekund do přerušovače a na 90 sekund do ustalovače Fomafix. Všechny lázně měly shodnou teplotu cca 20-22 °C. Zvětšovák mám Meopta Axomat 5 standard, objektiv Ell-Nikkor 50mm f4, žárovka opálová 75W. Zvětšoval jsem na papíry Fomaspeed 311N, formát 9x13cm. Zkusil jsem si udělat proužkovku na cloně f8 a použitelně mi vyšel akorát ten poslední prožek co byl osvícený pouze ty 3 vteřiny, všechny ostatní proužky byly jako bubák. Ale i tak to bylo hodně kontrastní. Když bych měl říct, kdy už to vypadalo trochu lépe, tak jsem clonil na f11 a svítil na 5-7 vteřin podle krytí negativu, ale i tak mi tam chybí ta vyrovnanost. Přikládám na ukázku obrázek negativu a následně fotky. Ta byla konkrétně dělaná na f11 a čas 7 vteřin. Střecha nad perónem je na fotce černá bez kresby a vlak je zase naopak světlý bez výrazné kresby. Kdyby někdo dokázal poradit, budu moc vděčný. Děkuji a hezký večer...

Přiložený soubor (y)


  • 0

#24 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 608 příspěvků(y)
Reputace: 124

Publikováno 17 prosinec 2017 - 17:53:07

Pro začátek měkký papír, přidat osvit a střechu vykrýt, tam toho ale stejně moc nebude. Napříště měkčeji vyvolat, vyrovnávající vývojkou nebo postupem.


  • 0

#25 dodoxbb

dodoxbb

    Nováček

  • Předplatitel
  • 339 příspěvků(y)
  • LocationBanská Bystrica
Reputace: 167

Publikováno 17 prosinec 2017 - 17:59:28

Ideálne je vyvolať negatív tak, aby mal normálnu gradáciu, ten na obrázku je hodne kontrastný. Keď už je to takto, tak kontrast zväčšeniny sa dá ovládať buď použitím papieru s pevnou gradáciou - na zväčšovanie v takomto prípade použiť papier s mäkkou gradáciou, druhá možnosť je použiť multigradačný papier a žltým filtrom vo zväčšováku znížiť kontrast, tretia možnosť je použiť mäkko pracujúcu vývojku. Samozrejme je možné použiť aj mäkký papier aj mäkko pracujúcu vývojku súčasne. Clona a expozičný čas nemá vplyv na gradáciu výsledného obrazu. Celá problematika je obšírna, najlepšie to naštudovať v odbornej literatúre...


  • 0

#26 Mirda

Mirda

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 35 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň-jih
Reputace: 2

Publikováno 17 prosinec 2017 - 18:40:24

To jsem si taky chvilku myslel, jestli nemám příliš kontrastní už ten negativ, ale nepřijde mi to zase až tak hrozné. Negativy vyvolávám také přesně podle výrobce, dbám na přesnou teplotu, používám Kodak D-76 1+1 a překlápění dělám pouze 10 vteřin v každé minutě, zdá se být vykresleno vše tak akorát a ve světlech je znatelná kresba. Teoreticky jsem se toho za poslední týdny a měsíce snažil nastudovat mnoho, prakticky jsem začal se zvětšováním včera a snažím se přijít na správný postup. Mě osobně se spíše líbí fotografie, které nejsou kontrastní, pro lepší představu něco jako přiložený obrázek. Pro někoho nevýrazná "šedivka", já bych naopak tohodle chtěl docílit  :cry:  :idea: Nejlépe by bylo mít možnost se postavit vedle nějakého zkušeného temnokomorníka a nechat si vše vysvětlit s konkrétní ukázkou, tak jestli jste tu někdo z Plzeňska, tak uvítám možnost nějakého praktického "zaškolení"  :-P

Přiložený soubor (y)

  • Přiložený soubor  foto.jpg   42,98K   10 Počet stažení

  • 0

#27 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 608 příspěvků(y)
Reputace: 124

Publikováno 17 prosinec 2017 - 18:53:32

Nejde o to jak ti to přijde, ale jestli jsi z toho schopen udělat normální fotku. Sám vidíš že ne. Konkrétně uvedený motiv má značný světelný rozsah a chceš-li mít nějakou kresbu i ve stínech budeš si muset pomoci nějakou z uvedených možností změkčení pozitivu nebo jejich kombinací. Začal bych těmi papíry (ty se ještě budou hodit) - jestli to nepomůže, měkkou vývojku -  kombinace obojího - žluté filtry. Pořadí praktické.

Jak jsem psal, napříště (pokud budeš fotit podobné motivy) použij vyrovnávací vyvolávání. 


  • 0

#28 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 608 příspěvků(y)
Reputace: 124

Publikováno 17 prosinec 2017 - 19:04:02

... respektive praktické by bylo přejít rovnou na multigradační proces. Ovšem je to skokové navýšení nákladů a mnoho zkaženého materiálu než se to naučíš...


  • 0

#29 Mirda

Mirda

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 35 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň-jih
Reputace: 2

Publikováno 17 prosinec 2017 - 19:07:55

Nezbývá než se nevzdávat a zkoumat a pokračovat dál. Byla to moje první zkušenost, příští víkend mám v plánu provést další zkoušení, tak uvidíme, jestli se to někam posune  :-P


  • 0

#30 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 348 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 289

Publikováno 18 prosinec 2017 - 20:33:06

Nezbývá než se nevzdávat a zkoumat a pokračovat dál. Byla to moje první zkušenost, příští víkend mám v plánu provést další zkoušení, tak uvidíme, jestli se to někam posune  :-P

jak z toho ven, nedraze a rychle
zabývat se zatím jen negativem - určitě neměnit film a vývojku
jedno slunečné odpoledne se odpoutat od obsahu a fotografie a soustředit jen na techniku
aparát na stativ namířit na scénu, kde je velký rozsah světel a stínů - typicky pod stromy stín a kousek vedle na silnici světla hodně a hlavně kus světlé fasády apod. prostě místa, kde se může ztrácet kresba/být vysoké krytí-zčernání negativu
mělo by se to dobře naměřit s ohledem na ty stíny, tmavší partie obrazu
jestli v měření nejsi zatím jistý, změř to ttl aparátem, nebo expozimetrem odražené světlo a přidej korekci +1 ev
nastav a stejnými hodnotami nacvakej celý film, ano můžeš se i mihnout v záběru pomocí samospouště apod. a tím dát vznikout i nějakému tomu umění...
připrav lázně a do tanku dej 1/3 filmu, prostě se odhadne rukama potmě 50 cm, zbytek zůstane v kazetě
(pozn. pro kondenzor a požadavku na měkčí volání bych překlopil 1-2x po minutě, ne 10 sec na začátku každé minuty)
jeli normální tabulkové volání 10 minut první kousek dej 5,5 minuty
druhý 7 minut
třetí 10 minut
-
to je postup, kde za jedno odpoledne na papíře normální gradace poznáš, co dělá vyvolávací čas se světly a že když svítilo slunko, můžeš pokrátit vyvolávací čas při současně dobrém naměření-naexponování tmavších míst
-
měkčí negativ - no překlápět 30 sec na začátku a potom 1x za 2 minuty, poslední třetinu času bez pohybu - žádný problém, kontrast se taky sníží, ale prvě bych udělal to cvičení nahoře
hodně zdaru a slunečných dní

  • 2

#31 Mirda

Mirda

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 35 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň-jih
Reputace: 2

Publikováno 28 prosinec 2017 - 20:24:52

Děkuji moc za cenné rady. Určitě se příště zaměřím na práci s negativem, abych se dostal k výsledku, který se pak bude snáze zvětšovat. Pravděpodobně mám ty negativy zbytečně moc kontrastní, zkusím si příště negativní proces lépe ohlídat a přizpůsobit. Je pravda, že si sice hlídám vše docela přesně ( teplota lázní, poměry namíchání), ale tuším asi chybu ve zbytečně aktivním překlápění. Většinou překlápím prvních 20 vteřin a pak každou další minutu 10 vteřin, což je tak 5-6 překlopení vývojnice každou minutu. Asi to zmírním na pouhé 2 překlopení a poslední 2 minuty už zkusím nepřeklápět. Ještě na vás znalce mám prosbu :-) . Když by jste sem někdo mohl nahodit jednoduchou ukázku podvolaného, normálního a převolaného políčka negativu, abych si dovedl představit reálně, jaké rozdíly v kontrastu mohou vzniknout a jak provolaný negativ je standardně ideální, takový ten ideální základ. A taky prosím o radu, jakou případně měkce pracující pozitivní vývojku použít. Momentálně jsem si do začátku pořídil Fomatol LQN a ředím dle návodu 1+7. Děkuji a přeju hezký večer :-)
  • 0

#32 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 348 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 289

Publikováno 30 prosinec 2017 - 09:41:30

ideální-normální negativ je těžká rada, někdy se ti negativ nezdá a zvětšuje se z něj výborně a naopak

vždycky je dobré pro posouzení udělat si malou zvětšeninu

když uděláš první cvičení a budeš mít správný vyvolávací čas, můžeš si udělat i druhé naexponovat půl kinofilmu a střihnout na tři části, jednu volat mínus 40% času, druhou normálně, třetí n+40% a uvidíš to

v některých knihách takové ukázky jsou 

 

pozn.

pozor na sečtení vlivů, někdy se stane kupříkladu podxepozice zároveň s podvoláním, nebo je všechno normální, ale negativní vývojka je už vyšeptalá a dá ti to řídký měkký negativ a pak hloubáš proč to tak je...

 

-

pozitivní vývojku si vyzkoušej víc naředit, já tuhle fomu používám taky na papíry foma 131 a vyhovuje mi, ale měkčí negativ s měkkým papírem by ti měl dát požadovaný výsledek i s vývojkou normálně pracující

 

tady ještě něco

http://www.temnakomo...itivni-vyvojku/


  • 0

#33 Anthony

Anthony

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 1 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 29 květen 2018 - 09:06:41

Při velkých formátech vzorkuji..


  • 0

#34 AlesK

AlesK

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 3 říjen 2018 - 21:39:10

Dnes jsem se poprvé pokusil o vyvolání fotografie, no asi jsem něco dělal špatně. Nejprve jsem nastavil f8 a dobu osvitu jsem měl na hodinách 10s. Po vložení fotky do vývojky během asi pěti-deseti sekund proběhl veškerý proces vyvolání, až téměř do černa.
Nakonec jsem skončil na asi třech, nebo čtyrech vteřinách a f11. To mi přijde nějak krátká doba pod zvětšovákem. Nicméně, mám své fotky! :) I když ne ideální, nemám rámeček a pokládám pod červeným filtrem od oka na dřevo, takže je budu muset obstřihnout, aby tam nebyly různý bílý okraje a někde dokonce naopak kousek chybí.


  • 0

#35 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 348 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 289

Publikováno 3 říjen 2018 - 22:29:54

doba osvitu záleží na různých okolnostech, papír, síla žárovky, velikost zvětšení atd.

čas kolem 3 sec je u menšího obrázku normálně možný i při zacloněném objektivu

-

z dětství - táta neměl hodiny a když zvětšoval, tak svítil odhadem a pak podsekával snímky ve vývojce, jak černaly, utíkal ven

je to čtyřicet let, snímky nemají moc černé a bílé, ale jsme tam poznat

 

touhle cestou nejdu, používám osvitová čísla


  • 0

#36 AlesK

AlesK

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 4 říjen 2018 - 07:28:14

Dělal jsem 10x15, papíry fomaspeed variant 311 multigrade. Postup byl že jsem pod červený filtr umístil papír, vypnul zvětšovák, odstranil filtr, zapnul hodiny s časem. Já tu právě pročítám různé diskuze, články... a osvitová čísla, gradace... vůbec to nechápu, asi mám mizerné IQ :)


  • 0

#37 AlesK

AlesK

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 4 říjen 2018 - 07:51:00

Aha..tak už trochu chápu.. Ale vůbec nechápu, proč jsem si koupil multigradační papíry :)


  • 0

#38 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 172 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 656

Publikováno 4 říjen 2018 - 07:55:53

:-P


  • 0

#39 Clouds

Clouds

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 127 příspěvků(y)
Reputace: 29

Publikováno 4 říjen 2018 - 07:58:14

Aha..tak už trochu chápu.. Ale vůbec nechápu, proč jsem si koupil multigradační papíry :)

Neboj, není to tak těžký. Začátek jo, ale stačí když chytneš první nitku, pak už ti vše samo napoví kudy jít. Na začátek prostě všechno zprůměruj a dál se vydáš už nahoru nebo dolu s časem, clonou.. Prostě ten koš nepovedených fotek nemine nikoho:)


  • 0

#40 jirin_ol

jirin_ol

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 859 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 879

Publikováno 4 říjen 2018 - 08:08:01

Dělal jsem 10x15, papíry fomaspeed variant 311 multigrade. Postup byl že jsem pod červený filtr umístil papír, vypnul zvětšovák, odstranil filtr, zapnul hodiny s časem. Já tu právě pročítám různé diskuze, články... a osvitová čísla, gradace... vůbec to nechápu, asi mám mizerné IQ :)

IQ je  třeba k pochopení základních zákonitostí,   stejně  jako  při  osvitu  filmů  zmáčknutím spouště na fotoaparátu. 

zkusím to jednoduše:

nízká densita (hustota) negativu + silná žárovka  ve  zvětšováku + malé zaclonění zv. objektivu + malý poměr zvětšení (malý formát pozitivu) + velmi citlivý moderní papír = velmi, ale opravdu velmi,  krátké  osvitové časy.

... a naopak. 

udělej si  proužkovou zkoušku,   návod  najdeš. 


  • 0

#41 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Předplatitel
  • 106 příspěvků(y)
Reputace: 35

Publikováno 4 říjen 2018 - 10:34:07

Mám Opemus 6 s kondenzorem, 150W žárovkou a pohybuju se mezi 20-60s s následující konštelací:

 

  • 35mm film (Tri-X v D-76 1:1 nebo Fomapan 100 v R09 1+50), časy +- podle Massive Dev Chart
  • objektiv Rodenstock Rodagon 50/2.8 cloněný na 5.6
  • Fomaspeed Variant 311 18x24cm (nebo 8x10 palců, což je cca 20x25cm)
  • multigrade filtrace 2xM1 nebo 1xM2 (Foma)

občas bych byl raději za kratší časy, ale mín clonit se mi nechce a nevím jak jinak to udělat, 150W žárovka je max do Opemusu 6. Zase to ale dává dost prostoru při vykrývání/nadržování. U Fomabromů mi ty časy vychází o něco kratší než u Fomaspeedů.


  • 0

#42 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 187 příspěvků(y)
Reputace: 243

Publikováno 5 říjen 2018 - 18:15:54

Doktor
Když jsem používal stejný zvětšovák, "vylepšil jsem systém" tím, že jsem si sestrojil komparační expozimetr (velejednoduché a také dostupné hotové od Ilfordu) a stmívač. Ve zvětšováku jsem měl "přežhavenou" žárovku 250W. Krátké svícení nikdy neuškodilo.
  • 0

#43 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 871 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 132

Publikováno 5 říjen 2018 - 19:40:55

Mám Opemus 6 s kondenzorem, 150W žárovkou a pohybuju se mezi 20-60s s následující konštelací:
 

  • 35mm film (Tri-X v D-76 1:1 nebo Fomapan 100 v R09 1+50), časy +- podle Massive Dev Chart
  • objektiv Rodenstock Rodagon 50/2.8 cloněný na 5.6
  • Fomaspeed Variant 311 18x24cm (nebo 8x10 palců, což je cca 20x25cm)
  • multigrade filtrace 2xM1 nebo 1xM2 (Foma)
občas bych byl raději za kratší časy, ale mín clonit se mi nechce a nevím jak jinak to udělat, 150W žárovka je max do Opemusu 6. Zase to ale dává dost prostoru při vykrývání/nadržování. U Fomabromů mi ty časy vychází o něco kratší než u Fomaspeedů.

  • 0

#44 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 871 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 132

Publikováno 5 říjen 2018 - 19:41:44

Pardon, odepisovat jsem neměl v úmyslu, tidleti telefoni...
  • 0

#45 AlesK

AlesK

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 5 říjen 2018 - 21:48:49

Tak už jsem přišel na to, kde je problém. Byla ve zvětšováku 150W žárovka a to je na ty moje malý fotky dost řekl bych. Dal jsem tam 100W, co jsem taky dostal ke zvětšováku a uvidím, jak to poleze.

Dobrý je, že mohu mít referenci, když si negativ naskenuju, "blbý" je, že to nechci skenovat dřív, než fotky vyvolám :D ..asi chápete


  • 0

#46 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 348 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 289

Publikováno 6 říjen 2018 - 14:18:25

nejlepší je skenovat hotové papírové usušené fotografie to je ouplně lege artis
  • 1

#47 AlesK

AlesK

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 6 říjen 2018 - 18:24:29

Souhlas :) Mimochodem, dáváte do zvětšováku tu rozptylku, nebo difuzér...či jak se tomu říká? Někde jsem četl, že někdo ji nedává, ale už tu diskuzi nemohu najít, tak nevím proč a zač :)


  • 0

#48 AlesK

AlesK

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 6 říjen 2018 - 19:47:33

A ještě jedna věc, líp mi vyšly fotky poprvé, kdy jsem svítil na multigradační papír. Nechápu to... Koupil jsem normální papíry a fotky jsou nějak moc kontrastní, bez detailu ve světle a ve stínu. Nevim, je možný, že se mi prostě jenom nedařilo


  • 0

#49 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Předplatitel
  • 106 příspěvků(y)
Reputace: 35

Publikováno 6 říjen 2018 - 20:30:29

A ještě jedna věc, líp mi vyšly fotky poprvé, kdy jsem svítil na multigradační papír. Nechápu to... Koupil jsem normální papíry a fotky jsou nějak moc kontrastní, bez detailu ve světle a ve stínu. Nevim, je možný, že se mi prostě jenom nedařilo

 

Jestli jsi svítil na multigrade (Fomaspeed/brom Variant) papír bez jakéhokoliv multigrade filtru, použil jsi vlastně citlivost "speciální", což je o něco měkčí než normální gradace (N papír nebo 2xM1 Fomácký filtr s Variant papíry) - koukni sem, na druhé stránce je tabulka gradací pro Variant papíry http://www.foma.cz/c...eed-variant-III


  • 0

#50 Motorbiker

Motorbiker

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 995 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 190

Publikováno 6 říjen 2018 - 20:32:27

Ano, ja tam matne sklo davam a fotky nejsou moc kontrastni bez problemu ve svetlech i stinech (v ramci moznosti). 

 

Sezen si knihu "cernobila fotografie" od Kulhanka, to ti pomuze vic.


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních