Přejít na obsah


Fotka

Doba osvitu


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
73 odpovědí na toto téma

#51 AlesK

AlesK

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 6 říjen 2018 - 21:40:36

Díky kluci. Tak to možná znamená, že by mi možná víc vyhovovaly multigrade. Nevim, mám z toho hlavu... tu rozptylku tam mám šouplou a dynamický rozsah byl asi jako z mobilu v devadesátých letech. To dostanu asi tak stokrát víc z RAWu v počítači.

Ale kvůli silný žárovce jsem měl celkem krátkou dobu osvitu, pod 5 veřin a to údajně taky není ideální, zvyšuje to prý kontrast. Tu knihu zkusím sehnat, díky ta tip.


  • 0

#52 AlesK

AlesK

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 11 říjen 2018 - 20:19:24

Jen pro zajímavost přidám ukázku, jak mi vychází sken negativu a jak vyvolání pozitivu na normální papír. Na multigrade je to lepší, ale zase bílá není tak úplně bílá a černá tak úplně černá. Pozitiv je upravený sken negativu podle toho, jak mi vyšel pozitiv na normal papír. Jedná se o výřez: https://ibb.co/f7MeUU


  • 0

#53 AlesK

AlesK

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 11 říjen 2018 - 20:27:12

Jenom doplním, že osvit multigrade papíru vyjde tak na 95% jako ten sken negativu, po několika pokusech s časy. Ale chtěl bych umět takhle osvítit i normální papír. To se mi ale nedaří a nějak nemohu přijít na to, kde je problém.


  • 0

#54 belco

belco

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 56 příspěvků(y)
  • LocationPartizánske, SK
Reputace: 1

Publikováno 12 říjen 2018 - 06:52:18

Skus pouzit papier s makkou gradaciou, pokial sa chces vyhnut multigrade papieru. Este odporucam zacat uz pri spracovani negativu, nerobit tak kontrastne negativy. Chce to trochu skusania. Pozivat iba jeden negativ, vyvojku a zapisovat si vysledky, aby si to vedel porovnat, potom najst tu vhodnu kombinaciu.


  • 0

#55 AlesK

AlesK

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 12 říjen 2018 - 06:56:58

Díky Belco! Jasně, myslím, že máš pravdu. Já ty časy při vyvolávání negativu trochu přetahoval a překlápěl jsem častěji, než by se mělo. Tak to bude asi vončo.


  • 0

#56 AlesK

AlesK

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 12 říjen 2018 - 07:44:11

Jo jinak, koupil jsem si do telefonu aplikaci Massive Dev. Myslím, že to je skvělá věc. Jsou tam časy snad všech vývojek, filmů, ustalovačů a odpočítá to celý proces i s upozorněním na překlápění. Umí to i automaticky kompenzovat časy podle zadaných teplot. Myslím, že by to někomu mohlo taky pomoct.


  • 0

#57 jirin_ol

jirin_ol

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 856 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 878

Publikováno 12 říjen 2018 - 08:08:33

čim víc  informací budeš  číst,  aniž  bys  znal  naprostý  základ,  tím  víc  budeš  zmaten a budeš  tápat.   I  do  té  tabulky ,  kterou sis stáhl,  někdo  ty  údaje  zadával.   Někdo rád holky, někdo zase vdolky,  podle toho ta  data  v ní  vypadají.    Ale tím ti  nyní hlavu  motat nebudu.     Nejlepší  bys  měl,  kdybys  vzal  své  vyvolané negativy,   navštívil  někoho  zkušeného a  dobrého  v temné komoře,   aby na to koukl, řekl ti:  film je či není OK, pokud OK není,  tak  ti poradí, jak na to,    a  aby ti  ukázal,  jak  z toho dostat dobrou zvětšeninu, a třeba si to  i sám zkusil.  Tím se naučíš pro praxi víc  než  z teorie  všemožného původu, a budeš kazit míň cenného materiálu.   I když  ta  zásadní  teorie je základem,  jsou dogmata století pořád platná,  přes  které vlak digiinformací nejede.


  • 1

#58 Qulck

Qulck

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 42 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 12 říjen 2018 - 08:18:28

Jo jinak, koupil jsem si do telefonu aplikaci Massive Dev. Myslím, že to je skvělá věc. Jsou tam časy snad všech vývojek, filmů, ustalovačů a odpočítá to celý proces i s upozorněním na překlápění. Umí to i automaticky kompenzovat časy podle zadaných teplot. Myslím, že by to někomu mohlo taky pomoct.

 

Určitě je dobré se odpíchnout od časů určených výrobcem, ale taky záleží, čím hodláš poté zvětšovat. Mám pocit, že výrobci dnes časy volání stanovují pro barevné hlavy, které mají světlo poněkud měkčí. Sám Ilford snad doporučuje pro účely svícení kondenzorem stáhnout časy o 10-20%, aby ti tolik nevyjela světla a nebylo to příliš kontrastní. A na teplotě taky dost záleží. Nemysli si, že když do vývojnice naleješ vývojku o teplotě přesně 20 stupňů a voláš 15 minut, že se vždycky udrží. Pokud máš v bytě třeba 23 tak zákonitě vyleze teplota nahoru. Dělám to tak, že průběžně během volání strčím do vývojnice teploměr a zkracuji dobu dle potřeby (odhadem).


  • 0

#59 AlesK

AlesK

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 12 říjen 2018 - 16:15:42

@jirin: díky!

 

@Qulck: oni ty chemikálie budou mít okolo 23-24° . V bytě máme takovou teplotu a nemám kde jinde to skladovat. Takže už teď je mi jasný, že jsem to v tanku měl příliš dlouho. A ještě jsem s tím furt kvrdlal jak blázen.


  • 0

#60 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 187 příspěvků(y)
Reputace: 243

Publikováno 12 říjen 2018 - 18:16:44

AlesK
Kalkulovat s tím, že když natemperuji vývojku (a ostatní roztoky) na 20stC a v místnosti je 24stC, je dost riskantní - zvláště u delších vyvolávacích dob.
Jednodušší a přesnější je přepočet délky vyvolávací doby na jinou teplotu. Faktory udávají skoro všichni výrobci.
Způsob překlápění udávají výrobci rovněž.
  • 0

#61 AlesK

AlesK

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 13 říjen 2018 - 19:46:49

Jo no díky, ona mi to přepočítá ta aplikace, když tam zadám teplotu, Pro začátek myslím užitečný.

Jen mi není jasný, proč je lepší překlápět, než točit? Mám tank s tou tyčinkou na otáčení a přijde mi to dobrý, protože nic nikde neteče, nekape... Ještě mám teda druhý starý na dva filmy Plastimat. Ten se dá jenom přetáčet, ale trochu to z toho kape.


  • 0

#62 meCZoun

meCZoun

    Nováček

  • Předplatitel
  • 301 příspěvků(y)
  • LocationJihlava
Reputace: 39

Publikováno 14 říjen 2018 - 13:31:40

Tím že otáčíš si na negativu můžeš nadělat pruhy. Překlápěním vyvoláváš tak nějak rovnoměrněji. A že vývojnice kape řeším tak, že vyvolávám nad větší fotomiskou.
  • 0

#63 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 656 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 481

Publikováno 14 říjen 2018 - 17:52:13

Sám jsem se s problémem pruhů myslím nesetkal, táta mi dostatečně naučil to kvedlání dělat intenzivně.

A že by měli tisíce fotografů, kteří dříve jen kvedlali, nějak houfně pruhy na negativech, o tom moc nevím. Měli třeba možnost přečíst si rady např. z knih Einhor (+Červenka) - "1789 rad pro fotoamatéry" či "555 chyb ve fotografii", kde se mimo jiné dočteš, že : 

"...Pruhy vznikají tím, že vývojka se na místech většího krytí obohacuje bromidem, který klesá ke dnu a brzdí vyvolávání přilehlých míst. Lze se tomu bránit právě jen častějším pohybem filmu." 

 

Takže buď vyvolávej ve vývojnici s možností překlápění, což lze jen doporučit, nebo klidně v té staré jen s otáčením, ale s intenzivnějším pohybem. Já otáčel do obou směrů, proto mluvím o kvedlání. Pravděpodobně pak třeba lehce zkrátíš čas vyvolávání, to pokud se budeš řídit pokyny a časy, které mluví o překlápění.  


  • 1

#64 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 170 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 656

Publikováno 14 říjen 2018 - 19:58:18

Da sa vyvolavat zodpovedne aj v nepreklapacej vyvojnici, ale osobne by som ju vymenil za Plastimatku, Jobo, Kinderman, Nikon ci cokolvek peklapacie cim skor.
Bol by o tom cely clanok, staci ale dat na rady vacsiny skusenejsich temnokomornikov. Takze iba statistika miesto dokazu.


  • 0

#65 AlesK

AlesK

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 14 říjen 2018 - 20:55:30

Díky chlapi,

no dneska jsem poprvé překlápěl, dodržel teploty i údaje výrobce filmu a vyšlo mi to ještě kontrastnější, než předtím, když jsem točil :D

Příště zkrátím čas a nebudu to tak rychle otáčet.

 

Na druhou stranu, předchozí materiál byl Ilford 400, dneska jsem vyvolával Fomapan 200, možná bude kontrastnější od výroby.


  • 0

#66 jirin_ol

jirin_ol

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 856 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 878

Publikováno 15 říjen 2018 - 06:59:25

tyto dva filmy  jsou  nesrovnatelné.    

Drž  se  rady,  kterou  ti  v tomhle  vlákně  už  opakovaně  někteří  napsali: 

Pokud  začínáš,   drž se  jednoho filmu,   jedné vývojky,  a  až  budeš  mít  ideální,  nebo  alespoň "normální"  negativy,  ze kterých se  bude  dobře zvětšovat  na  normální  gradaci   zvětšovákem,  který máš  k  dispozici, až poznáš,  jak je potřeba  upravit  způsob focení i  vyvolání (agitace, čas)  filmu nafoceného  nikoli  v  normálních světelných podmínkách,  ale  i  v blbém,  mdlém,  vyblitém nekontrastním světle či naopak  v  extrémně  kontrastních světelných podmínkách,   pak  teprve opatrně  můžeš  laborovat  se  změnou  značky  a charakteru  filmu.   Pak  teprve  budeš  připraven na  praxi,  kterou  na netu nevyčteš.  

Světlu zdar!


  • 0

#67 AlesK

AlesK

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 15 říjen 2018 - 07:31:23

Máš pravdu. Ačkoli nevím přesně proč, chtěl bych zůstat u Foma filmů. Jinak ale v manuálu Foma píše "míchání, resp. překlápění nepřetržitě prvních 30 s, dále prvních 10 s v každé započaté minutě) a lze jimi docílit negativy se středním kontrastem:"

 

Moc se to nepovedlo, ale není to úplná katastrofa, tak snad příště :))

 

Díky!


  • 0

#68 jirin_ol

jirin_ol

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 856 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 878

Publikováno 15 říjen 2018 - 08:19:57

Na Fomapanu 100 se  našinec učí docela  dobře. To je  film s  klasickou emulzí,  dobře reagující  na  změny  agitace.   U Foma 200 si tak jist nejsem.  Vyvolat ho  dobře  pro  zvětšování kondenzorovým zvětšovákem je jako  jezdit  plynule bez  škrčení zubů  s  autem, vybaveným převodovkou bez synchrozinace a  olejem PP90.


  • 0

#69 belco

belco

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 56 příspěvků(y)
  • LocationPartizánske, SK
Reputace: 1

Publikováno 15 říjen 2018 - 08:44:23

Osbone, zacinat s FOMA filmami nie je ziadna tragedia, vhodne na ucenie vzhladom na cenu. Tej FOMA 200ke by som sa na zaciatku vyhol, pre mna taky nemastny neslany. Mne viac sedi Foma 100 a 400 vo zvitku, v kino ich moc nemusim.


  • 0

#70 Nakadah

Nakadah

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 565 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 95

Publikováno 15 říjen 2018 - 10:33:47

Fomapan 200 je moderní emulze s plochými krystaly, prostě to vypadá jinak. Já ji teď jedu v metráži a nepřijde mi to špatný.

 

https://nakadah.rajc...2018/#raw17.jpg


  • 0

#71 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 187 příspěvků(y)
Reputace: 243

Publikováno 15 říjen 2018 - 20:54:49

AlesK
Při překlápění dosáhnete vyššího "turbulentního proudění" vývojky - tedy výměny čerstvé vývojky a reakčních zplodin v kontaktu s povrchem emulze.
U otáčecích vývojnic se vývojka nepromíchává tak intenzívně - jakési "laminární proudění". Kromě toho se film na vnějším okraji návinu cívky pohybuje proti vývojce cca 2-2,5x rychleji, než závity u trnu. Lze to přirovnat k rychlejšímu překlápění. Není to tak úplně, ale třeba u motorových vyvolávaček, které se točily jenom jedním směrem a neměly výstupky na tanku k čeření vývojky, to znát bylo.
P.S. Opravdu špičkového výsledku jsem (pokusně) docílil u překlápění: prvních 30" překlápět trvale a velmi intenzívně, pak co 30" překlopit 5x v průběhu 5" (!!!). Negativ je kontrastnější, ale stíny, které při standardním překlápění mizely, jdou velmi dobře provolané a světla nejsou zdaleka převolaná, jak by se dalo čekat.
  • 0

#72 AlesK

AlesK

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 45 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno Včera, 13:33:36

Díky všem za názory kluci!, pro mě hodně zajímavá a určitě přínosná diskuze.

@Pentaxista: "prvních 30" překlápět trvale a velmi intenzívně, pak co 30" překlopit 5x v průběhu 5" " To znamená potom každých 30sec. překlopit 5x v průběhu 5i minut? Jestli správně chápu. To by teda bylo ještě intenzivnější míchání, než jsem dělal doteď. Ale můžu zkusit.


  • 0

#73 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 187 příspěvků(y)
Reputace: 243

Publikováno Dnes, 06:11:58

Každých 30 sekund překlopit 5x v průběhu pěti sekund.
Ano, je to skoro šejkrování. Je to daleko intenzívnější, než normálně překlápím. Hrabal jsem se v literatuře a - kupodivu - to má jakési teoretické vysvetlení. Netvrdím, že to tak budu dělat furt, ale na těch několika filmech to dalo velmi hezký výsledek.
  • 0

#74 jirin_ol

jirin_ol

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 856 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 878

Publikováno Dnes, 06:49:04

Co píše Vážený Pan Pentaxista,  možná něco má do sebe.  Před delším časem jsem potřeboval  vyvolat  jeden film  trošku kontrastněji,   inu po nalití vývojky do tanku jsem  "šejkroval jak šejk při  poslechu Chubbyho Checkera"  položil jsem tank na  zapnutou rotačku,   občas  ho  zvedl, překlopil,   a  divil se,  že  kontrast  nějak výrazně  nevyskočil,   ale  film vyšel vykreslen  velice pěkně.   A  tak  nyní  už  delší  dobu  všechny  filmy,  z nichž  potřebuji  vytáhnout  maximum kresby i  ve stínech (i při převolání = push procesu),    takto  vyvolávám -  první minutu  překlápím o 106,   první polovinu  celkové  volací doby se to  válí,  a  zbytek  podle  potřeby -   pokud  při snímání byly kontrastní scény,  zbytek  doby nechám stát  s  1-2 překlopením,   pokud  nekontrastní,    překlopím jednou-dvakrát co 30s při  kratším celkovém čase vyvolání,    co  1min  při  delších  vyvolávacích časech.  

Ale  abych nemátl  člověka,  který má  sotva  pár  filmů  vyvoláno,   stačí se řídit  doporučením výrobce filmu  (a/nebo vývojky).  


  • 0




1 uživatel(ů) prochází toto téma

1 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních


    silvestr