nějak mi to nejde
nepřipojí se to
napiš SZ
Publikováno 17 září 2025 - 16:20:11
nějak mi to nejde
nepřipojí se to
napiš SZ
Publikováno 18 září 2025 - 04:20:27
Já myslel aby to bylo tak nějak pro všechny. Přikládání fotek by mělo fungovat, zkus to ještě...
Publikováno 18 září 2025 - 06:56:46
Já myslel aby to bylo tak nějak pro všechny. Přikládání fotek by mělo fungovat, zkus to ještě...
Nejde to a nejde! Soubor to vybere ale nepřipojí. Šipečky se vrtí furt kolem dokola a nic.....
Dej na sebe kontakt, neprásknu tě!
Nebo napiš/zavolej na 728 433 299
Publikováno 18 září 2025 - 08:10:48
Už to jde, jdu si dát kalíšek!
Publikováno 19 září 2025 - 01:32:22
Díky za fotky ! Pro podobné účely používám RGB LED pásek. Prodává se po metrech. Když se jeden metr nastříhá na 8 kousků a nalepí vedle sebe na chladič, vznikne to, co je na fotce.
Plocha přibližně 10 x 12 cm. Vzhledem k velkému množství LED pravidelně rozmístěných se snáze dosáhne rovnoměrného osvětlení. Pro zvětšovák by se zvolil jiný počet a délka pásků.
Stříhat se dá přibližně po 31 mm.
RGB_pásky.jpg 99,7K
5 Počet stažení
Publikováno 19 září 2025 - 10:20:59
S těmi velkoformátovými zvětšováky to bylo a i nadále je problematické a zajímavé. Vezměme např. takový Magnitaurus. Již v době jeho uvedení na trh vzbuzovaly jeho impozantní rozměry a tvar závist a obdiv nejen u temnokomorníků, ale hlavně u temnokomornic. Obzvláště jeho lampová skříň. Již od těch dob je u nás na Ostravsku rozšířeno rčení "cyp jak lampa".
A což taková žárovka do takového habána............
Pokračování příště.
Publikováno 19 září 2025 - 20:57:28
Díky za fotky ! Pro podobné účely používám RGB LED pásek. Prodává se po metrech. Když se jeden metr nastříhá na 8 kousků a nalepí vedle sebe na chladič, vznikne to, co je na fotce.
Plocha přibližně 10 x 12 cm. Vzhledem k velkému množství LED pravidelně rozmístěných se snáze dosáhne rovnoměrného osvětlení. Pro zvětšovák by se zvolil jiný počet a délka pásků.
Stříhat se dá přibližně po 31 mm.
Ano, jedno z mnoha často používaných, ne však optimálních řešení. Z obrázku sice nelze rozpoznat jaké je celkové pojetí této osvitové jednotky, přesto si dovolím učinit poznámku. Problematiku již nějakou dobu nesleduji, co si však pamatuji a co mne poněkud zarazilo při shlédnutí nejen zahraničních webů jest to, že autoři často vylepují alobalem skříň nebo ji vybarví na bílo. Toto jest zcela chybné, naprosto nepřípustné!!! Takto vznikají nežádoucí odrazy světla s následnou největší intenzitou jasu tam někde uprostřed vzniklé míchací komory. Lze to samozřejmě snadno eliminovat, pro amatéra s jen základním vybavením dílny však obtížně realizovatelné.
Publikováno 22 září 2025 - 16:34:03
Low cost LED "hlava"
Pokud se smíříme s tím, že nám na zvětšováku přibyde další hejblo, je možno na úplné minimum snížit náklady na úpravu lampové skříně prakticky každého zvětšováku typu jako je Opemus, Magnifax a další.
Co uděláme:
- odstraníme objímku žárovky a kabel - navždy
- na "šoupátko" připevníme LED diodu(královsky modrou) 3W
- -"- -"- zelenou 3W
- z něčeho slepíme něco, v čem se bude šoupátko šoupat
- proud omezíme odporem, jehož velikost snadno vypočteme
- napájení nejlépe z aku(tvrdý zdroj) 12V
- chladiče LED diod stačí malinkaté, stejně nevyužijeme jejich plného výkonu(tříwattové ledky po 1ks plně vystačují)
Co je důležité:
- šoupat tak aby LEDky byly v optické ose...... dorazy!!!!!!!
- aby to "chodilo" lehce - zvětšovák jsme neroztřásli
Je jasné, že pro práci s MG papíry se bez dvou osvitů neobejdeme. To nám snad nebude vadit. Naši předkové(temnokomorníci-proletáři) to neměli taky jednoduché.
Publikováno 22 září 2025 - 21:01:01
Na co jsem ještě zapomněl.
Poukázat na prostý fakt, že skutečně nejjednodušší je vrazit tam výkonovou RGB LEDku. Nic moc hrozného se nestane. Nutno však dodat, že je opravdu poznat (nemusí nám to však vadit), markantní rozdíl mezi obyčejnou modrou a "královsky modrou" LED diodou.
Publikováno 23 září 2025 - 08:20:46
Důležité je, jestli rozdíl mezi "obyčejnou modrou" a Royal Blue rozpozná fotopapír. Řekl bych, že možná ani né.
Jinak bodový zdroj světla je pro osvětlovací systém s kondenzorem teoreticky nejsprávnější řešení.
Potvrzuji důležitost umístění přesně na optické ose, aby se obraz zdroje promítl přesně do roviny a středu objektivu. Pak je využití světla maximální.
Na druhou stranu, kvůli nedokonalostem kondenzoru a celkového mechanického sestavení by mohl být problém s rovnoměrností osvětlení.
K tomu by ale ještě muselo být výškové nastavení polohy v závislosti na zvoleném zvětšení, což by byla docela komplikace.
Proto se používají difuzní zdroje světla jako opálová žárovka nebo míchací komora, aby se při změně zvětšení nemuselo s ničím hýbat.
Samozřejmě tu výkonovou RGB LED-ku lze doplnit o nějakou formu rozptýlení světla a vytvořit plošný zdroj. Pak se s ničím hýbat nemusí.
Proto se přikláním k těm LED páskům, protože z velké části už představují plošný zdroj světla a dodatečné rozptýlení už stačí menší, tedy s menšími ztrátami.
Druhý důvod je lepší chlazení, protože ztrátový výkon je už od začátku rozložen po celé ploše chladiče.
Publikováno 23 září 2025 - 09:31:42
Je skvělé, že jsi se svými LED pásky spokojen. No a teď si představ třeba nějakého studentíka nebo začínajícího temnokomorníka či zájemce o fototechniky. Takový jedinec, nesporně minimálně průměrné inteligence, okamžitě pozná zdroj tvých znalostí - wikipedie. Také pozná, že máš v tom trochu hokej. Takového jelimana pošle, bez pardonu, do brusele.
Jen tak pro informaci:
zvětšovák získaný levně nebo za děkuju, třeba bez šuplíku na filtry(starý Opemus a podobně)
filtry pod objektiv - cca 2500.- Kč
filtry do šuplíku - cca 300,- Kč
žárovka "opál" - cca 400,- Kč
žárovka LED - cca 100,- Kč
Stačí??????????????
Publikováno 23 září 2025 - 13:34:33
Já jsem s obdobným řešením v půlce cesty (už nějakou dobu). Ve svém Durstu 3S (který dost se podobá 138 S) jsem nahradil opálovou žárovku COB LED panelem 135×120 mm. Před něj jsem dal ještě rozptylku, za něj ventilátor. S ničím, kromě volby kondenzorů, se nemusí manipulovat nezávisle od velikostí negativu (od kinofilmu po 13×18) a zvětšení (aspoň do 30×40). Samozřejmě velká část světla se ztratí, ale expoziční časy jsou v pohodě. Filtrace zatím foliovými filtry.
Cílové, už (roky) rozpracované řešení, je šuplík, který se zasune míso dolního kondenzoru, a který bude obsahovat matici výkonových LEDek a míchací komoru. Jen na to najít čas a náladu…
Publikováno 23 září 2025 - 16:18:37
Já jsem s obdobným řešením v půlce cesty (už nějakou dobu). Ve svém Durstu 3S (který dost se podobá 138 S) jsem nahradil opálovou žárovku COB LED panelem 135×120 mm. Před něj jsem dal ještě rozptylku, za něj ventilátor. S ničím, kromě volby kondenzorů, se nemusí manipulovat nezávisle od velikostí negativu (od kinofilmu po 13×18) a zvětšení (aspoň do 30×40). Samozřejmě velká část světla se ztratí, ale expoziční časy jsou v pohodě. Filtrace zatím foliovými filtry.
Cílové, už (roky) rozpracované řešení, je šuplík, který se zasune míso dolního kondenzoru, a který bude obsahovat matici výkonových LEDek a míchací komoru. Jen na to najít čas a náladu…
Mohu se zeptat, co jsi před tu LEDku dal? Zkouším v Durstu 138S klasickou E27 LED žárovku v rozměru G125 ( https://www.emos.cz/...-neutralni-bila ) a funguje to, jen mám v nejlepším případě úbytek světla do rohů kolem půl stopy. Žít se s tím dá, ale rovnoměrnější osvit by se mi líbil.
Nad COB jsem uvažoval, koupil jsem pak z lenosti na zkoušku celý reflektor se skleněným difuzním sklem ( https://www.emos.cz/...-neutralni-bila ) a ten dává přes kondenzory tolik světla, že musím používat ND filtr.
Vypustit právě kondenzory a udělat čistě difuzní zdroj světla je taky možnost, která mě zajímá, ale zrovna řešení přímo nad negativ místo spodního kondenzoru si myslím, že bude mít problém s pokrytím (používám tenhle zvětšovák převážně pro 5x7 / 6x17), stejně jako tomu bylo u originálního studeného zdroje Durst Lacoli.
Publikováno 23 září 2025 - 16:33:44
Já jsem s obdobným řešením v půlce cesty (už nějakou dobu). Ve svém Durstu 3S (který dost se podobá 138 S) jsem nahradil opálovou žárovku COB LED panelem 135×120 mm. Před něj jsem dal ještě rozptylku, za něj ventilátor. S ničím, kromě volby kondenzorů, se nemusí manipulovat nezávisle od velikostí negativu (od kinofilmu po 13×18) a zvětšení (aspoň do 30×40). Samozřejmě velká část světla se ztratí, ale expoziční časy jsou v pohodě. Filtrace zatím foliovými filtry.
To nevypadá špatně. Jaké časy ti s tím vychází? Dejme tomu na 24x30 - 30x40, Fomabrom/Fomatone?
Publikováno 24 září 2025 - 08:41:00
Tuning zvětšováku, prošlapávání slepých cest, poučení z předchozích nezdarů ...............
Konstruktéři našich krásných strojů uměli.
Před jakýmkoliv "update" je třeba postupovat uvážlivě a nebojácně.
- výroba směšovací komory pro naše miláčky jest "technický nesmysl"
- používání opálové žárovky(do jisté míry i LEDžárovky) je v dnešní době anachronismus
- používání MG filtrů je jedině na obtíž
.
.
.
Pokračování příště
Publikováno 24 září 2025 - 11:20:25
No, obecně bych byl celkem opatrný s takovými "definitivními" tvrzeními...
Publikováno 24 září 2025 - 12:01:16
No, obecně bych byl celkem opatrný s takovými "definitivními" tvrzeními...
samozřejmě - "Nic netrvá věčně, ani láska k jedné slečně"
Publikováno 24 září 2025 - 14:22:26
Když nemáš opálovku, vraž tam LEDku aneb za málo peněz hodně muziky.
Jak postupovat(návod pro technicky málo zdatné, začatečníky a mírně pokročilé):
- budeme potřebovat LEDku 3W, samozřejmě modrou
- dále regulovatelný zdroj malého napětí, měřák a chuť do práce
Postup:
- zapojíme, ledka umístěna na pozici žárovky
- clona někde uprostřed, čas námi oblíbený, proud zase někam-bacha na mezní hodnotu!!!!
- exponujeme
- uděláme fotečku a vyhodnotíme
- podle potřeby opakujeme s různými proudy
-
Publikováno 24 září 2025 - 15:05:56
Já jsem s obdobným řešením v půlce cesty (už nějakou dobu). Ve svém Durstu 3S (který dost se podobá 138 S) jsem nahradil opálovou žárovku COB LED panelem 135×120 mm. Před něj jsem dal ještě rozptylku, za něj ventilátor. S ničím, kromě volby kondenzorů, se nemusí manipulovat nezávisle od velikostí negativu (od kinofilmu po 13×18) a zvětšení (aspoň do 30×40). Samozřejmě velká část světla se ztratí, ale expoziční časy jsou v pohodě. Filtrace zatím foliovými filtry.
Cílové, už (roky) rozpracované řešení, je šuplík, který se zasune míso dolního kondenzoru, a který bude obsahovat matici výkonových LEDek a míchací komoru. Jen na to najít čas a náladu…
Mohu se zeptat, co jsi před tu LEDku dal?
Nějaký bílý plast, cca 0,5 mm silný, možná by stačil i průhledný matný.
Vypustit právě kondenzory a udělat čistě difuzní zdroj světla je taky možnost, která mě zajímá, ale zrovna řešení přímo nad negativ místo spodního kondenzoru si myslím, že bude mít problém s pokrytím (používám tenhle zvětšovák převážně pro 5x7 / 6x17), stejně jako tomu bylo u originálního studeného zdroje Durst Lacoli.
O tom problému jsem neslyšel, až se dokopu to dodělat, uvidím.
Publikováno 24 září 2025 - 15:26:44
Když nemáš opálovku, vraž tam LEDku aneb za málo peněz hodně muziky.
Jak postupovat(návod pro technicky málo zdatné, začatečníky a mírně pokročilé):
- budeme potřebovat LEDku 3W, samozřejmě modrou
- dále regulovatelný zdroj malého napětí, měřák a chuť do práce
Postup:
- zapojíme, ledka umístěna na pozici žárovky
- clona někde uprostřed, čas námi oblíbený, proud zase někam-bacha na mezní hodnotu!!!!
- exponujeme
- uděláme fotečku a vyhodnotíme
- podle potřeby opakujeme s různými proudy
-
Tak tohle řešení s jednou modrou ledkou vůbec nechápu, asi jsem opravdu technicky málo zdatný...
Publikováno 24 září 2025 - 15:27:51
pokračování
Pravděpodobně zjistíme, že nám 3W ledka vyhovuje, pro zvětšovák do 6x6 ověřeno.
Pokud nasadíme baňku z vypálené LEDžárovky, získáme tím malou míchací komoru a zároveň difuzor ---------------POZOR významná ztráta světla !!!!!
Jsme-li spokojeni, ledku natrvalo upevníme a můžeme začít pracovat s papíry pevné gradace.
Finanční rozvaha: LEDka 3W - cca 50,Kč, trocha práce a času
Jak na MG papíry:
- další LEDka(zelená)
- hodíme čučku na charakteristiky námi oblíbených MG papíru a posoudíme, zda nám tříwattová bude vyhovovat................bude!
- umístění dvou ledek do jedné optické osy nelze, zde je to o krapet složitější, avšak při trošce námahy lze najít vyhovující řešení, nic složitého
Uvedený postup vhodný pro všechny zvětšováky, u větších formátů budou nároky na wattáž větší.
Finanční rozvaha: další ledka(Kč podle wattáže), trochu práce a hlavně ŽÁDNÉ FILTRY !!!!!!!!!!
Jak je to s opálovkami a LEDžárovkami někdy příště. Nemusíme je nutně zatracovat, posloužily nám dobře.
S ledkami na věčné časy a nikdy jinak!!!
Publikováno 24 září 2025 - 15:47:49
Úplně nechápu ten odpor k filtrům, ale dobře.
Ty LEDky, které používáš...dosáhneš nejtvrdší gradace? Jaký je tam rozsah denzit?
Publikováno 24 září 2025 - 17:28:07
Úplně nechápu ten odpor k filtrům, ale dobře.
Ty LEDky, které používáš...dosáhneš nejtvrdší gradace? Jaký je tam rozsah denzit?
LEDky Royal Modrá s vlnovou délkou 440-450 naprosto v pohodě, vyhověly by i některé UV
k těm filtrům - stále je vlastním i když už je nepoužívám, nevidím důvod, jsou už mě na hovno; až budu mít cestu do města, stavím se do Kamrlíku, pokecám s panem Vavříkem a ponechám je tam
Publikováno 25 září 2025 - 14:12:46
Dosáhnout nejtvrdší gradace asi nebude žádná sranda. Ilford porovnával Heiland LED Splitgrade (stojí cca 50.000,-) zdroj s jejich Multigrade hlavou a Heiland odpovídá zhruba gradaci 4.5.
Publikováno 25 září 2025 - 14:37:53
Dosáhnout nejtvrdší gradace asi nebude žádná sranda. Ilford porovnával Heiland LED Splitgrade (stojí cca 50.000,-) zdroj s jejich Multigrade hlavou a Heiland odpovídá zhruba gradaci 4.5.
Asi Heiland šetřil a nepoužil tu správnou královskou modrou
. U DIY často slyším, že není s gradací žádný problém, ale on si to taky né každý ověřuje. Natož aby si sestavil nějaké křivky citlivosti papíru atd.
Publikováno 25 září 2025 - 15:21:31
Dosáhnout nejtvrdší gradace asi nebude žádná sranda. Ilford porovnával Heiland LED Splitgrade (stojí cca 50.000,-) zdroj s jejich Multigrade hlavou a Heiland odpovídá zhruba gradaci 4.5.
Asi Heiland šetřil a nepoužil tu správnou královskou modrou
. U DIY často slyším, že není s gradací žádný problém, ale on si to taky né každý ověřuje. Natož aby si sestavil nějaké křivky citlivosti papíru atd.
Slyš, synu můj, mé výroky přijmi, léta života se ti prodlouží.
Publikováno 25 září 2025 - 16:45:56
Úplně nechápu ten odpor k filtrům, ale dobře.
Ty LEDky, které používáš...dosáhneš nejtvrdší gradace? Jaký je tam rozsah denzit?
Ty poslyš, Glerin, jaká je spojitost mezi ledkami a denzitou? Jaký to má vliv na funkci temnokomorníka?
Publikováno 25 září 2025 - 18:34:33
Slyš, synu můj, mé výroky přijmi, léta života se ti prodlouží.
Ty poslyš, Glerin....
Tomu říkám arogance nejhrubšího zrna
, zasmál jsem se jako už dlouho ne ![]()
Publikováno 25 září 2025 - 19:48:16
Úplně nechápu ten odpor k filtrům, ale dobře.
Ty LEDky, které používáš...dosáhneš nejtvrdší gradace? Jaký je tam rozsah denzit?
Ty poslyš, Glerin, jaká je spojitost mezi ledkami a denzitou? Jaký to má vliv na funkci temnokomorníka?
Jaká je spojitost mezi zdrojem světla a šedým tónem, který osvitem na papíře vznikne? Stejně jako při focení a následném vyvolávání, kdy se snažím mít co nejvíce pod kontrolou, jaké tóny mi na filmu vzniknou.....tak i v temné komoře dělám to samé.
Myslel jsem, že při svém technickém přístupu ke tvorbě světelných zdrojů s regulací gradace budeš mít i přehled, co se na papíře děje a nedostanu jako odpověď kázání ![]()
Publikováno 25 září 2025 - 20:21:21
Úplně nechápu ten odpor k filtrům, ale dobře.
Ty LEDky, které používáš...dosáhneš nejtvrdší gradace? Jaký je tam rozsah denzit?
Ty poslyš, Glerin, jaká je spojitost mezi ledkami a denzitou? Jaký to má vliv na funkci temnokomorníka?
Jaká je spojitost mezi zdrojem světla a šedým tónem, který osvitem na papíře vznikne? Stejně jako při focení a následném vyvolávání, kdy se snažím mít co nejvíce pod kontrolou, jaké tóny mi na filmu vzniknou.....tak i v temné komoře dělám to samé.
Myslel jsem, že při svém technickém přístupu ke tvorbě světelných zdrojů s regulací gradace budeš mít i přehled, co se na papíře děje a nedostanu jako odpověď kázání
Úplně nechápu ten odpor k filtrům, ale dobře.
Ty LEDky, které používáš...dosáhneš nejtvrdší gradace? Jaký je tam rozsah denzit?
Ty poslyš, Glerin, jaká je spojitost mezi ledkami a denzitou? Jaký to má vliv na funkci temnokomorníka?
Jaká je spojitost mezi zdrojem světla a šedým tónem, který osvitem na papíře vznikne? Stejně jako při focení a následném vyvolávání, kdy se snažím mít co nejvíce pod kontrolou, jaké tóny mi na filmu vzniknou.....tak i v temné komoře dělám to samé.
Myslel jsem, že při svém technickém přístupu ke tvorbě světelných zdrojů s regulací gradace budeš mít i přehled, co se na papíře děje a nedostanu jako odpověď kázání
Úplně nechápu ten odpor k filtrům, ale dobře.
Ty LEDky, které používáš...dosáhneš nejtvrdší gradace? Jaký je tam rozsah denzit?
Ty poslyš, Glerin, jaká je spojitost mezi ledkami a denzitou? Jaký to má vliv na funkci temnokomorníka?
Jaká je spojitost mezi zdrojem světla a šedým tónem, který osvitem na papíře vznikne? Stejně jako při focení a následném vyvolávání, kdy se snažím mít co nejvíce pod kontrolou, jaké tóny mi na filmu vzniknou.....tak i v temné komoře dělám to samé.
Myslel jsem, že při svém technickém přístupu ke tvorbě světelných zdrojů s regulací gradace budeš mít i přehled, co se na papíře děje a nedostanu jako odpověď kázání
Glerin + Black2684 - temnokomornická "hustá dvojka"
a teď vážně,
filtry jsem ještě nevyhodil(kompletní sada ILFORD), jenže, do Kamrlíku daleko, kontejner blízko. Mám s tím ještě počkat? Co na to temnokomorník..... a co Jan Tleskač?
Publikováno 25 září 2025 - 20:27:58
A já si říkal, proč ta červená reputace...
Co s filtrama si už nechám pro sebe a končím s nějakými pokusy o rozumnou konverzaci.
Publikováno 26 září 2025 - 08:39:24
Dovolím si upozornit, že výše uvedené návody a tvrzení jsou v příkrém rozporu s realitou. Tou realitou myslím fyzikální (optické) zákony, vlastnosti světla a materiálů a vlastní zkušenosti. Mnoho zde již bylo napsáno. Takto, jak je to popisováno, nelze dosáhnout rovnoměrného osvětlení, tvrdých gradací atd.. Například bude docházet ke změně gradace v jednotlivých částech obrazu v závislosti na změně zvětšení, clony objektivu ...
V současnosti mám ve stádiu zkoušek nový zdroj s LED pro kondenzorovou hlavu a zvětšovák do 5x7. Taky mám postavenu náhradu halogenové žárovky s LED v barevné hlavě. Je to složité, musí se použít optické členy (čočky). Při prvních pokusech to však funguje. Největší problém je dosažení rovnoměrného osvětlení pro různé formáty (různé kondenzory a objektivy). Bez míchání světla, optimalizace rovnoměrnosti a s modrými (vč. royal) LED to nejde. Tedy pokud chceme rovnoměrné osvětlení v gradaci 0 -5. Použití RGB čipů či pásků je slepá cesta (mnou složitě a draze vyzkoušená).
Až dokončím ověřování těchto zdrojů s LED pro kondenzor a barevnou hlavu, napíšu sem poznatky. Difůzní zdroje zde již byly popsány a fungují bezvadně.
Publikováno 26 září 2025 - 09:59:02
Heliar: to zní velmi zajímavě! Řešíš to na stávající zvětšovák, nebo děláš i samotný zvětšovák, příp. úpravu stávajícího?
Publikováno 26 září 2025 - 12:12:35
Jedná se pouze o úpravu komerčních zvětšovacích přístrojů LINHOF RC 13x18 (obdoba DURST 138) a Teufel Fujimoto Color G70 Dichro (malé formáty). Mám ty Linhofy dva i s kompletní sadou kondenzorů, z toho jeden je předělaný na difuzní LED zdroj.. Přišlo mi škoda nevyužít této možnosti, i když vím, že kondenzory využiji málo. Problém je, že je potřeba zachovat možnost seřizování vzdálenosti zdroje od kondenzoru a že zdroj musí emitovat zcela rovnoměrně (v malé ploše) světlo konkrétní vlnové délky. Z té rovnoměrnosti (kondenzor promítá zdroj do roviny objektivu) vyplývá potřeba dokonalého promíchání. Nakonec je to malá difuzní komora, do které svítí soustava LED po obvodu, a mezi těmi LED je čtvercový otvor s matnicí směrem k negativu. Led svítí od negativu a světlo se v komoře mnohokrát odráží a míchá. Problémem je i potřeba intenzity a v důsledku toho velkého chladiče. Je to velký chladič s čtvercovým otvorem uprostřed, po obvodu otvoru svítí dozadu ledky a světlo odražené od stěn a zadní strany komory (komůrky) prochází dírou v chladiči (6x6 cm) ke kondenzoru. Komplikuje to potřebný výkon. Výše uvedené 3 W nemusí být špatně (pro malý formát papíru). Jenže ztráty v difuzní komoře a potřeba funkčnosti do 50x60 (min - světla ubývá s druhou mocninou) to posouvají mnohem výše (40W pro modrou 425nm, 40W pro zelenou 520 nm a 40W pro červenou). Ve skutečnosti by ta modrá stačila asi 25W a ta červená taky (není nutná - pouze pro nadržování), takto to však vyplynulo konstrukčně - po obvodu čtverce jsou na každé straně 3 ks 10W ledek. Ovšem - berte to s rezervou, ještě to musím pořádně vyzkoušet, komplet vyrobené to už mám.
Je potřeba si uvědomit, že se stále jedná o kondenzor s difuzním zdrojem. Pravý kondenzorový systém je mnohem složitější výzva.
U toho FUJIMOTA je to uděláno podobně, jako automobilový LED reflektor, ohnisko soustavy zdroje světla je pár cm před zdrojem (tam, kde je vstup do původní míchací komory). Výhodou malý zásah do zvětšováku a zachování části původní sestavy, která obsahuje difuzor (centerfiltr) pro eliminaci úbytku světla v objektivu ke krajům.
Publikováno 26 září 2025 - 14:30:30
Zajímavé, budu sledovat. Mám Durst 138S...
Publikováno 26 září 2025 - 14:35:04
Děkuji panu Heliarovi za velmi kvalitní a podnětné příspěvky.
Co mě trápí:
jsem celý znejistělý, trápím se, prostě nevím. O co jde. Mám sestavu zvětšováku, filtr pod objektivem nebo v šuplíku, opálová LED žárovka. Bez problému.
Druhá možnost: zvětšovák, zdroj světla - LED "žárovka" osazená "úzkospektrálními" diodami
Mám problém?
Publikováno 26 září 2025 - 15:45:38
Publikováno 26 září 2025 - 15:56:11
Heliar:
Takže to vypadá, jsi Ulbrichtovu kouli modifikoval na Ulbrichtovu krychli. O.k.
Rozumím tomu dobře, že výstupní matnice z té míchací komory má velikost takovou, aby její obraz promítnutý kondenzorem do roviny objektivu s rezervou pokryl zcela otevřený objektiv (nejmenší clona)?
Pokud ano, jak to zajistit pro celý rozsah zvětšení? Posunem ve směru osy, nebo při neměnné poloze dostatečnou rezervou velikosti výstupního otvoru míchací komory?
a - ano, je to tak, správné a důležité je to slovo obraz
b - posunem celého světelného zdroje, tak, jak je to u těchto přístrojů obvyklé, ta matnice je totéž, co baňka žárovky. Výpočetní alchymie je právě v tom, aby to při různých formátech s odpovídajícími kondenzory pokrylo všechna zvětšení, počítá se to podle zobrazovací rovnice, musel jsem si na to udělat makro do excelu. Tyhle zvětšováky mají přímo na sobě tabulku, jaký objektiv a jaký kondenzor pro jaký negativ a jaký to pokryje rozsah zvětšení. Těch kondenzorů je k tomu 8, podobně jako u Durstu.
Publikováno 26 září 2025 - 16:09:36
Děkuji panu Heliarovi za velmi kvalitní a podnětné příspěvky.
Co mě trápí:
jsem celý znejistělý, trápím se, prostě nevím. O co jde. Mám sestavu zvětšováku, filtr pod objektivem nebo v šuplíku, opálová LED žárovka. Bez problému.
Druhá možnost: zvětšovák, zdroj světla - LED "žárovka" osazená "úzkospektrálními" diodami
Mám problém?
To nevím, nepochopil jsem, jestli tam máte kondenzor, nebo jen matnici. Problém je ale v obou variantách. U malých zvětšováků s kondenzory (Opemus, Magnifax...) se předpokládá, že kondenzor promítá do objektivu plochu (baňku žárovky). Ta plocha musí být tak velká, aby vždy rovnoměrným světlem pokryla celou vstupní pupilu objektivu (pro všechna zvětšení). U Vás to (pokud to dobře chápu) promítá body, které budou v určité situaci ořezávány clonou. Nechci to však sporovat, neznám konkrétní celek, třeba to nějak funguje a já to nechápu.
Pokud tam je pouze matnice, nebude to podle mého názoru rovnoměrné, nejsou dodrženy úhly (světlo se v každém bodě matnice integrálně sčítá), proto ty komory s polystyrenem - na každý bod dopadá světlo ze všech úhlů. Matnice není dokonale rozptylující, mezi místy, kam dopadá světlo přímo (střed) a místy, kam dopadá šikmo z jednoho směru (rohy) bude rozdíl.
Publikováno 26 září 2025 - 16:25:23
Publikováno 26 září 2025 - 17:32:45
Určitě se tu najde chytřejší odpověď, ale dle mého má royal blue špičku někde kolem 430-450nm, tedy tam, kde papír reaguje nejlépe. Obyčejné modré LEDky maji klidně i 470nm.
Normální žárovka se spojitým spektrem má modré méně, ale zato té "správné" modré. Jen trvá expozice déle.
Publikováno 26 září 2025 - 17:49:18
Děkuji panu Heliarovi za velmi kvalitní a podnětné příspěvky.
Co mě trápí:
jsem celý znejistělý, trápím se, prostě nevím. O co jde. Mám sestavu zvětšováku, filtr pod objektivem nebo v šuplíku, opálová LED žárovka. Bez problému.
Druhá možnost: zvětšovák, zdroj světla - LED "žárovka" osazená "úzkospektrálními" diodami
Mám problém?
To nevím, nepochopil jsem, jestli tam máte kondenzor, nebo jen matnici. Problém je ale v obou variantách. U malých zvětšováků s kondenzory (Opemus, Magnifax...) se předpokládá, že kondenzor promítá do objektivu plochu (baňku žárovky). Ta plocha musí být tak velká, aby vždy rovnoměrným světlem pokryla celou vstupní pupilu objektivu (pro všechna zvětšení). U Vás to (pokud to dobře chápu) promítá body, které budou v určité situaci ořezávány clonou. Nechci to však sporovat, neznám konkrétní celek, třeba to nějak funguje a já to nechápu.
Pokud tam je pouze matnice, nebude to podle mého názoru rovnoměrné, nejsou dodrženy úhly (světlo se v každém bodě matnice integrálně sčítá), proto ty komory s polystyrenem - na každý bod dopadá světlo ze všech úhlů. Matnice není dokonale rozptylující, mezi místy, kam dopadá světlo přímo (střed) a místy, kam dopadá šikmo z jednoho směru (rohy) bude rozdíl.
Díky!
Samozřejmě matnici/difuzor, kondenzor. Bez difuzoru, což může být také opálová baňka přiměřené velikosti(také jako směš.k.), kde jsou schovány ledky, jsou výsledky žalostné. S holou diodou umístěnou v optické ose se lze obejít i bez difuzoru(tvrdé světlo), to jen pro pevnou gradaci. Pro multigradaci je nejvhodnější použít větší počet diod seskupených kolem námi preferované(modré).
To kvůli pokrytí. Difuzor(matnice) jest nezbytnost. Vzdálenost zdroje je samozřejmě limitována velikosti originál skříně. Snahou je vyhnutí se jakémukoliv zasahování do konstrukce přístroje z důvodu pracnosti/lenosti a finančních nákladů.
Publikováno 26 září 2025 - 20:05:28
Určitě se tu najde chytřejší odpověď, ale dle mého má royal blue špičku někde kolem 430-450nm, tedy tam, kde papír reaguje nejlépe. Obyčejné modré LEDky maji klidně i 470nm.
Normální žárovka se spojitým spektrem má modré méně, ale zato té "správné" modré. Jen trvá expozice déle.
Oheň v kamnech podpoříš, přidáš-li hrst kuchyňské soli. To se kdysi(za krále Klacka) opravdu doporučovalo.
Správné modré snáze dosáhneš, když žárovce zvedneš napětí. To opravdu funguje, bylo používáno v barevném procesu z důvodu kolísání napětí v síti a tím zapříčiněná změna barev.
Dnes už jen jako zajímavost.
Publikováno 26 září 2025 - 21:06:40
Určitě se tu najde chytřejší odpověď, ale dle mého má royal blue špičku někde kolem 430-450nm, tedy tam, kde papír reaguje nejlépe. Obyčejné modré LEDky maji klidně i 470nm.
Normální žárovka se spojitým spektrem má modré méně, ale zato té "správné" modré. Jen trvá expozice déle.
Oheň v kamnech podpoříš, přidáš-li hrst kuchyňské soli. To se kdysi(za krále Klacka) opravdu doporučovalo.
Správné modré snáze dosáhneš, když žárovce zvedneš napětí. To opravdu funguje, bylo používáno v barevném procesu z důvodu kolísání napětí v síti a tím zapříčiněná změna barev.
Dnes už jen jako zajímavost.
Tak mě napadá, což takhle ověřit, do jaké míry, stupně gradačního, lze dosáhnout podžhavením až přižhavením klasické žárovky. Chtěl jsem do kdysi vyzkoušet, dokonce sháněl bustr, nakonec z toho, už nevím proč, sešlo. Co však vím je to, že opálovky jsou už od výroby dělané záměrně jako přižhavené(pro tu naši modrou). Krátká životnost, nepřehnat to se přižhavením!
Publikováno 26 září 2025 - 21:10:30
Určitě se tu najde chytřejší odpověď, ale dle mého má royal blue špičku někde kolem 430-450nm, tedy tam, kde papír reaguje nejlépe. Obyčejné modré LEDky maji klidně i 470nm.
Normální žárovka se spojitým spektrem má modré méně, ale zato té "správné" modré. Jen trvá expozice déle.
Nejde o to, kde má LED vrchol, ale jak moc zasahuje do zelené. S běžnými modrými, ale i těmi royal, nelze dosáhnout gradace 5 (vyzařují malé množství zeleného světla). Optimální je najít si to v katalogu výrobce, ti slušní uvádějí vyzařované spektrum. Je potřeba použít těch cca 425 nm (klidně i méně, pozor na oči). Nejde o dominantní vlnovou délku, ale o to ,kam zasahují okraje. Při práci to příliš nevadí (kdo používá ultratvrdou gradaci...). Ovšem hodí se to při lokálních úpravách (nadržování, vykrývání). U filtrů je to opravdu dáno kvalitou (jakostí) filtru. M je vlastně -G filtr, on tu zelenou zadrží dokonale (skoro). Spektrum žárovky, to je něco jiného, naprostou většinu energie vyzáří ve vlnových délkách, které nepotřebujeme (žlutá, červená...), ale ta trocha modré stačí, na tu je papír nejcitlivější. S tím napětím je to pravda, ale rapidně se zkrátí životnost. Kdysi jsme pro velké zvětšeniny používali přežhavené žárovky, ale odcházely jedna za druhou.
Publikováno 26 září 2025 - 22:43:11
Tak někdo třeba používá tu nejtvrdší gradaci pro splitgrade.
Já takhle ledky nikdy neřešil, testováním jsem si vybral LED žárovku, která mi s iIford filtrama tu nejtvrdší gradaci udělá a víc jsem zatím nepotřeboval. U Magnifaxu 4 mám barevnou hlavu a ta tu nejtvrdší gradaci, alespoň v mém případě, neudělá.
Publikováno 27 září 2025 - 16:16:44
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních