Publikováno 17 November 2009 - 11:40:41
"Fotografie je přeci to, oč tu běží, nebo se pletu?"
Ja se teda chytnu tady toho. Kdyz je fotografie to, o co tu bezi, proc takovy distanc od digitalu? Nechci tim rict, ze by se tu meli zacit probirat digitalisticke veci, ale kua to je jakoby se handrkoval (dosti detinsky) sofer benzinoveho auta s dieselovym. Tomu to jede tak, tomu zase onak, ale dulezite je, ze to plni ucel - doveze je to oba tam, kam potrebuji. A jiste uzname, ze obe varianty maji sve pro a proti. Stejne je to analog vs. digital. Obe cesty maji za vysledek fotky. Ja delam na film hrozne rad, mam rad vsechny faze zpracovani, ta nervozita, jestli jsem neco nepodelal a budou tam nejake obrazky, apod. Ale pak je tu druha strana mince - fotky, ktere musi rychle nekde byt, tzn. zanry jako je napr. sportovni reportaz, kterou delam. Jezdim na masine s dvouma fotakam na krku a dovezu ze 6hodinoveho zavodu nekolik set fotek, ktere uz vecer visi na netu v reportazi a za dva dny jsou na papire v casaku. Tohle delat na film, tak me to zaprve financne zrujnuje, zadruhe bych mel nekolikanasobne vic odpadu (na masine prubezne prochazim a nepovedene, nebo duplikaty smazu rovnou) a hlavne je nerealna ta rychlost zpracovani. V obou pripadech jde primarne o co? No prece o fotku. Tak se proboha zamysleme nad tim ortodoxnim odmitanim digitalu, kteri tu nekteri predvadi. Je to jina cesta, ktera ma sva pro a proti stejne jako ta analogova cesta. Plus jeste jedna vec...to odmitani digitalu je i trochu alibitsticke. Kazdy sedime u pocitacu a povidame si pomoci jednicek a nul na siti, proc si tedy nepiseme dopisy, kdyz jsme tak ortodoxni odpurci digitalu? Dovolim si rict, ze minimalne polovina (v realu to bude asi mnohem vice) z nas, co vlastnime automobily, vlastnime vuz s ridici jednotkou...proc tedy nejezdime ve vozech s nerizenym motorem, kdyz jsme tak ortodoxni odpurci digitalu? Myslim, ze se tu v teto veci meri dvojim metrem a trochu tak, aby nam to vychazelo...
V navaznosti na to napisu neco k tem vystavam. Brzo v Olomouci probehne ma autorska vystava a ja bych ji sem velmi rad avizoval, jenze...je focena digitalem. Posunuje to tu vystavu automaticky do nezadouci skupiny jen proto, ze neni delana klasicky? A to, ze neni delana klasicky muze mit vliv na obashovou kvalitu fotek? To asi ne, ze... Tudiz se ptam? Mam avizovat digitalem nafocenou vystavu/y?
Tento aspekt mi vyvstava i pri psani sbrizou nadhozenem recenzovani vystav. Tohle povazuju za uzasny napad, protoze bych hrozne rad chodil na vystavy, ale opravdu nebudu jezdit po prahach a plznich jen kvuli vystavam. To mi neumoznuje ani cas, ani financni stranka, takto bych si o nich mohl aspon precist nazory a pod. Dale je urcite prinosne zkonfrontovat me nazory na vystavy s nazory jinych, zkusenejsich, ci mene zkusenych, na mnou navstivenou vystavu, ci na autora. Tyhle veci IMHO velmi rozsiruji obecny prehled v soucasne fotce a mne neco takoveho velmi chybi. Ale! Narazime na stejny problem, jako v predchozi casti. Co budeme delat, kdyz ta vystava bude sestavena, nebo bude obsahovat digitalne vznikle fotky? Nepujdeme tam? Odsoudime ji jako nedostatecne fotografickou? Zavrhneme veskere kvality autora, jen proto, ze foti na digital (nebo jezdi benzinakem...)? Vzdyt je to absurdita nejvyssiho kalibru a ukazuje na znacnou omezenost zastancu tohoto pristupu. A z toho meho kratkeho pusobeni zde nemam pocit, ze jsou tu omezeni lide. A jen tak btw, pan profesor Streit nedavno vystavoval v Olomoucke fakultni nemocnici soubor fotek o rakovine prostaty a byl to mix digitalni a analogove fotky. Odsoudime pana profesora a posleme ho do digitalistickych bazin jen proto, ze zhresil a vzal do ruky digital? Jiste, trochu to prehanim, ale delam to zamerne, aby byla lepe videt absurdita tohoto handrkovani.
Dale si myslim, ze pokud chceme nejakym zpusobem ukazovat krasy analogove cesty ve fotce, musime ji ukazovat na obrazcich. Nejlepe na fyzickych vystavach, ale to neni tak snadne a tak levne jako na internetu. A k tomu zdejsi galerie bohuzel nemuze dostat. Ja osobne vubec nechapu jeji funkci. Samoucelna zalezitost jen proto, aby byla? Jeji prehlednost je pro me dost minimalni a velmi brzy me prestane bavit ji prochazet, protoze misto abych koukal na fotky badam nad tim, jak to udelat aby se zobrazovalo to, co jsem si vybral. Fotky, jsem tam nahral, ale jak vim, jestli se na ne nekdo dival? Jak vim, jestli se nekomu libi, nebo ne? Proste je to jakoby se to nestalo. Myslim, ze by nemuselo byt vubec spatne udelat nejakou trochu verejnejsi galerii (subdomena galerie.temnakomora.cz?) a pojmout ji trochu formou internetove vystavy. Proste a jednoduse vystavovat na internetu dila zde pusobicich autoru s nejakou stabni kulturou. Formou jednotlivych fotek a ucelenych, nebo otevrenych souboru, ktere budou davat smysl, nebudou to nejake rozmarne cvaky, kterymi chci pobavit zname. Neumim to asi moc dobre formulovat aby to davalo smysl, muselo by se to doresit za vyznamne pomoci o mnoho zkusenejsich, nez jsem ja. Proste internetova vystavka analogove fotografie. Tahle galerie by pak mohla byt po internetu (i mimo nej) propagovana. Spousta z nas tu ma weby, dame to do odkazu. Spousta z nas tu ma zname, co maji ruzne weby, dame jim to do odkazu. Kdyz to bude videt, budou tam chodit lidi. A je zde IMHO mnohem vetsi sance, ze to pritahne nove lidi do sfery analogu, nez kdyz nekomu budu vykladat, jak je digital nahovno, kdo tim foti je cvakal prvni ligy a pres to jede vlak. Proc? Protoze uvidi jeho kouzlo. Kdyz o tom uslysi, je to jakoby slysel o filmu. Dokud ho neuvidi, nebude znat jeho kouzlo. Co vy na to?