Reportážní snímek, dokument a rodinná fotka je pro mě úpně něco jiného. Nezlobte se na mě, ale např. parchantíci hrající si v rozbořeném městě po válce mimo jiné na zraněné - Bresson je něco jiného než rodiná dovolená na pláži. Salgadovi děti z utečeneckých táborů nemohu srovnávat s rodiným obědem...atd. Snímky mají úplně jiné význami. To je doufám pochopitelné.
Clovece, to mas samozrejme pravdu, jenze je tu zadrhel: argumentujes extremem. Jisteze valecna fotografie, ci zkratka fotografie extremnich situaci je obsahove jina, nez fotografie deti na piskovisti. Jenze vetsina one humanisticke fotografie zobrazuje prave bezny zivot, obycejne lidi, ne valky a postapokalyptycke vyjevy. To, co fotili ti nejvetsi, treba zrovna zminovany Bresson nebo Lartigue, byl prave vsedni zivot a v tom byla jejich velikost - oni ten vsedni den povysili na umeni, stejne jako si Sudek ve svych vrcholnych chvilich vystacil s curbesem na vlastnim okne. Rodinna fotografie, dame-li si za ukol pojednat ji umelecky i remeslne co nejlepe, nejen ze pred cloveka klade pozadavky stejne, jako dobra reportaz, dobry dokument, dobry portret, ale klade je vsechny najednou.
Ja uz jsem videl machrovskejch fotek: toho moderniho chladnyho komposicniho umu, toho pretvareni sveta, aby se vesel do predstavy a designoveho zameru (nic proti tomu obecne nemam, kazdej at si foti jak chce a co chce), ale procitena fotografie blizkych mne spolehlive zasahne vic. Obecne si vsimam toho - a jiste mi to mnozi potvrdite - ze nejlepsi obrazky vznikaji tehdy, kdyz clovek motiv dokonale zna. Ansel Adams fotil celej zivot jednu horu a jedno udoli, Sudek par narozi, oken a stromu. Naproti tomu mnozi vozi povrchove krasne, ale melke a jaksi kluzke snimky z Brahmaputry nebo Mongolska. (nevylucuji moznost, ze i nahlym intuitivnim vhledem danym nejvetsim mistrum muze vzniknout uzasny obrazek, ovsem spolehat se na to neda.)