Zpracování - Kodak Plus-X - Eastman Kodak 5231
#151
Publikováno 14 červenec 2011 - 12:18:32
#152
Publikováno 4 listopad 2011 - 09:07:21
#153 Jirinol
Publikováno 4 listopad 2011 - 09:31:50
Jakube, zdravím tě, už jsem se obával, že se po tobě slehla zem....... budu zkoušet a nějak dám vědět...
#154
Publikováno 4 listopad 2011 - 10:01:06
Jakube, zdravím tě, už jsem se obával, že se po tobě slehla zem....... budu zkoušet a nějak dám vědět...
měl jsem strašně moc práce a školy, takže ani na focení moc času nezbejvalo.
jo ale výborný výsledky u plus-x mám s tou FX-37 a 200ASA (myslím, že v tabulce se dubraro seknul a napsal tam 125ASA) nádherně ostrý.
#155 Jirinol
Publikováno 4 listopad 2011 - 11:22:09
Jakube, zdravím tě, už jsem se obával, že se po tobě slehla zem....... budu zkoušet a nějak dám vědět...
měl jsem strašně moc práce a školy, takže ani na focení moc času nezbejvalo.
jo ale výborný výsledky u plus-x mám s tou FX-37 a 200ASA (myslím, že v tabulce se dubraro seknul a napsal tam 125ASA) nádherně ostrý.
na tu jsem taky zvědavej, je v pořadí
#156
Publikováno 30 prosinec 2011 - 20:13:30
plus-x, EI 200, FX-37 1+5, 20 stupňů, 6-6,5 minuty
negativy velmi pěkně krytý.
#157
Publikováno 29 únor 2012 - 09:38:34
#158
Publikováno 29 únor 2012 - 17:53:28
to iste, len riedenie 1:20 pri čase 9 min. krytý v pohode, trochu vyšší kontrast
#159
Publikováno 13 březen 2012 - 14:26:59
mám takový dotaz a hodí se do tohohle tématu. Fotím teď Plus-X na 800ASA, a nejsem si jist, jak dlouho to vyvolávat, když používám R09 od fomy. Neměl byste někdo tip, co zkusit ?
#160
Publikováno 13 březen 2012 - 14:59:00
Ahoj všichni,
mám takový dotaz a hodí se do tohohle tématu. Fotím teď Plus-X na 800ASA, a nejsem si jist, jak dlouho to vyvolávat, když používám R09 od fomy. Neměl byste někdo tip, co zkusit ?
R09, plus-x a push o 3EV? to jsem zvědav. odkud jsi?
#161
Publikováno 13 březen 2012 - 16:36:04
Ahoj všichni,
mám takový dotaz a hodí se do tohohle tématu. Fotím teď Plus-X na 800ASA, a nejsem si jist, jak dlouho to vyvolávat, když používám R09 od fomy. Neměl byste někdo tip, co zkusit ?
ahoj, už jsem ho taky zkoušel pushovat, nejde o to, že by to ten film nezvládnul, ale je to strašná škoda, je to nádhernej materiál a tím, že ho takhe pushneš, tak ztratí svojí charakteristiku, aspoň je to můj názor.
jinak pokud jsi ho fotil ve velký tmě na 800ASA, bude to problém (na světle je ještě šance, že trochu přeexponuješ a on je na normální denní světlo i citlivější), s rodinalem bych volil velký ředění (1+100) a dlouhý volání, aby se aspoň trochu srovnal kontrast (pokud nebyl velkej kontrast tvým záměrem)
jinak tady je dubrarova tabulka s časama od temnokomorníků, pokud jsi jí ještě nenašel:)
#162
Publikováno 14 březen 2012 - 07:54:13
#163
Publikováno 14 březen 2012 - 08:40:47
Já jsem taky zvědav.. Jsem z Liberce/Prahy.Btw: fotím na filmy od Tebe. Překvapive..
Ahoj všichni,
mám takový dotaz a hodí se do tohohle tématu. Fotím teď Plus-X na 800ASA, a nejsem si jist, jak dlouho to vyvolávat, když používám R09 od fomy. Neměl byste někdo tip, co zkusit ?
R09, plus-x a push o 3EV? to jsem zvědav. odkud jsi?
Díky, zkusím to. Mě to jen tak napadlo vyzkoušet, chci vědět, co všechno ten film snese a jak to bude vypadat. Co se týče fotografování, jsem stále ve fázi hledám sám sebe
Ahoj všichni,
mám takový dotaz a hodí se do tohohle tématu. Fotím teď Plus-X na 800ASA, a nejsem si jist, jak dlouho to vyvolávat, když používám R09 od fomy. Neměl byste někdo tip, co zkusit ?
ahoj, už jsem ho taky zkoušel pushovat, nejde o to, že by to ten film nezvládnul, ale je to strašná škoda, je to nádhernej materiál a tím, že ho takhe pushneš, tak ztratí svojí charakteristiku, aspoň je to můj názor.
jinak pokud jsi ho fotil ve velký tmě na 800ASA, bude to problém (na světle je ještě šance, že trochu přeexponuješ a on je na normální denní světlo i citlivější), s rodinalem bych volil velký ředění (1+100) a dlouhý volání, aby se aspoň trochu srovnal kontrast (pokud nebyl velkej kontrast tvým záměrem)
jinak tady je dubrarova tabulka s časama od temnokomorníků, pokud jsi jí ještě nenašel:)
A za tu tabulku taky díky.
Push bude vždy len push. P3 to už je dosť silná káva,ale výsledky budú asi lepšie ako T-max P3200 na P3,to je na 6400iso,tam je dosť hrubé zrno-závoj aj na 800ISO čo je vidieť hlavne na čiernej.Vyvolávací čas by som dal maximálne dvojnásobný,aj ked Fuji uvadza na P3 až štvornásobne časi vyvolávania oproti menovitej citlivosti filmu.Raz som vyfotil niekolko zvytkov Acros na 400iso,vyvolal som normálne a výsledky boli uspokojivé,aj ked som to mohol trochu prevolať,lebo pri zvetšovaní som sa rozhodoval medzi nie úplne čiernou a tmavšimi tvárami,bolo to na pol skody.Osobne si myslím že s Plus-X sa dá skôr ísť na P3 ako citlivé alebo vysoko citlivé filmi.Aj keď vždy hovorím,že Push je na P...
Díky všem za názory a rady, ještě se zamyslím co s tím udělám. Každopádně pak dám vědět, jak to dopadlo..
#164
Publikováno 14 březen 2012 - 09:39:08
#165
Publikováno 14 březen 2012 - 09:44:37
už mnohokrát tu i jinde bylo uvedeno (a pravdivě), že nízkocitlivé filmy při převolávání (push) vylezou hodně do kontrastu, pokud vysloveně nejsou pro push-process určeny (jako např. surveillance filmy Ilford, které jsou méně kontrastní samy o sobě a převoláním teprve dosáhnou kontrastu normálního). A Kodak do kontrastu takto leze velmi rád, a Rodinal taky. Proto jsem napsal svůj otazník, neb při této kombinaci filmu a běžně ředěné R09 se pravděpodobnost příliš vysokého kontrastu při pokusu o push o 3EV znásobuje (snad cesta hodně vysokého ředění a polostandu či standu tu může vést - ale tohle jsem nikdy nezkoušel, naopak rodinal v ředění 1+100 až 1+300 je účinný pro vyrovnání extrémně kontrastních scén na extrémně kontrastních filmech, při využití citlivosti jak plném, tak nižším (tj. přeexpozici). Jak může vyjít pokus o převolání podexponovaného filmu tímto způsobem, nemám vůbec tušení, proto jsem zvědav.
jestli chceš vývojku pro vyvolání tohoto filmu na vyšší citlivost než nominální, ozvi se mi na mail, domluvíme se, zastav se, možná ti budu schopen něco poskytnout.
#166
Publikováno 14 březen 2012 - 09:45:40
Push bude vždy len push. P3 to už je dosť silná káva,ale výsledky budú asi lepšie ako T-max P3200 na P3,to je na 6400iso,tam je dosť hrubé zrno-závoj aj na 800ISO čo je vidieť hlavne na čiernej.Vyvolávací čas by som dal maximálne dvojnásobný,aj ked Fuji uvadza na P3 až štvornásobne časi vyvolávania oproti menovitej citlivosti filmu.Raz som vyfotil niekolko zvytkov Acros na 400iso,vyvolal som normálne a výsledky boli uspokojivé,aj ked som to mohol trochu prevolať,lebo pri zvetšovaní som sa rozhodoval medzi nie úplne čiernou a tmavšimi tvárami,bolo to na pol skody.Osobne si myslím že s Plus-X sa dá skôr ísť na P3 ako citlivé alebo vysoko citlivé filmi.Aj keď vždy hovorím,že Push je na P...
tomuto příspěvku moc dobře nerozumím.
#167
Publikováno 29 říjen 2012 - 22:30:58
Voláno ID11 ve stocku. Ustalovač jsem naředil myslím správně.
#168
Publikováno 29 říjen 2012 - 23:47:38
druhá věc je, že ta antihalačka je růžová, vypírá se dobře v ustalvoači a kyselém prostředí obecně. mně se daří ji nejlépe odstranit tak, že po ustálení naleju do tanku vodu, nechám 5 minut za občasného překlopení stát, vyleju, naleju další a tu nechám takhle 10 minut, atd. většinou teprve 3. vypírací voda neobsahuje fialové barvivo z antihalační vrstvy. když jsem pokusně místo toho používal kaskádu, bylo fuk, jak dlouho jsem pral, vždycky mi zbyl trochu fialovej film. jakoby se antihalačka nechtěla v prostředí s neutrálním pH rozpouštět.
ale je to jen doměnka, nemám to nijak chemicky ověřené.
#169
Publikováno 30 říjen 2012 - 08:07:12
#170
Publikováno 30 říjen 2012 - 08:26:42
V neděli jsem vyvolal asi 18 těchto pljonek amerikanskych, něco v 777, něco v A49, po vývojce asi minutu řádného přerušení/praní, pak 8-10 minut v klasickém kyselém ustalovači (240g thiosíranu+pyro), praní (rychlopraní) ilford metodou, nakonec 2min v hodně ředěném smáčedle ORWO F905 - ani známka po antihalačce či zbarvení).Můžete mi prosím poradit? Plus-Xy mi zůstávají lehce nafialovělé, je to v pořádku? ....
pravda je, že ustalovač mám v 5l kanystru a nevyjíždím ho úplně na doraz, takže jeho ustalovací a odbarvovací schopnost se nemění tak markantně jako mezi např. 1. a 10. filmem při 1 litru. Po cca 40 filmech do něj přidám trošku pyrosiřičitanu a používám jej jako 1. ustalovač u papírů a na filmy si namíchám čerstvý.
#171
Publikováno 30 říjen 2012 - 08:42:33
#172
Publikováno 30 říjen 2012 - 09:12:12
#173
Publikováno 30 říjen 2012 - 09:19:29
Krom toho je dobre si uvedomit, ze:
1. Plus-x je jeden z nejlepsich filmu historie a tech, kteri uz za ta leta ozkouseli "co snese", uz tu bylo a temer vsichni prisli na to, ze PX je nejlepsi tak jak je.
2. Plus-x uz se nevyrabi, cimz se kazdym zbytecnym testem jeho dobre znamych schopnosti ubira z mnozstvi pouzitelneho pro rozumnou praci. Tedy z mnozstvi uz definitivniho.
#174
Publikováno 30 říjen 2012 - 10:53:41
#175
Publikováno 30 říjen 2012 - 14:32:26
agitace co minuta až dvě je u ustalovače ne "silnější", ale "nedostatečná". ustalování vyžaduje kontinuální míchání (čili alespoň jednou za 5 sec). druhá věc je, že ta antihalačka je růžová, vypírá se dobře v ustalvoači a kyselém prostředí obecně...
Používam klasický kyslý ustaľovač a nemám problém s antihalačkou.
V neděli jsem vyvolal asi 18 těchto pljonek amerikanskych, něco v 777, něco v A49, po vývojce asi minutu řádného přerušení/praní, pak 8-10 minut v klasickém kyselém ustalovači (240g thiosíranu+pyro)...
Ok, to mne nenapadlo, přejdu na kyselý.
Co teď s těmi nedoustálenými/nedopranými filmy? Můžu je ještě hodit do kyselého ustalovače bez rizika zeslabení? Co zkusit je vyprat v okyselené vodě?
Ještě jedna technická, jak dlouho můžu nechat film ve vodě bez rizika poškození želatiny, potažmo obrazu (i následného při manipulaci vinou změknutí)? Vím, že je to dotaz stupidní, ale nenašel jsem zatím nikde respektovatelný konsenzus, tak se to snažím dělat v mezích možností rychle.
#176
Publikováno 30 říjen 2012 - 16:26:04
Co teď s těmi nedoustálenými/nedopranými filmy? Můžu je ještě hodit do kyselého ustalovače bez rizika zeslabení? Co zkusit je vyprat v okyselené vodě?
Ještě jedna technická, jak dlouho můžu nechat film ve vodě bez rizika poškození želatiny, potažmo obrazu (i následného při manipulaci vinou změknutí)? Vím, že je to dotaz stupidní, ale nenašel jsem zatím nikde respektovatelný konsenzus, tak se to snažím dělat v mezích možností rychle.
ad 1. jestli filmy jsou málo ustálené, poznáš až po letech. Jestli je máš již suché a nenastříhané na kousky, tak je nech aspoň ve tmě do doby, než je znovu proženeš čerstvým kyselým ustalovačem.
slabé a stejnoměrné zabarvení po nedostatečně vyprané antihalačce filmu při zvětšování nevadí - z některých filmů to ani nejde, třeba růžové u svitku trix, nebo namodralé u kina Surveillance P3 nebo P4 (občas jo, občas ne, a nebolí mě to)
ad 2. není kyselá jako kyselá. např kyselina citronová, mnohdy doporučovaná pro okyselení ustalovače místo pyrosiřičitanu sodného či draselného , "aby tolik nesmrděl", tu nepomůže. S kyselostí nepřehánět. Nezapomínat: nakonec je vždy potřeba film dokonale vyprat !
jak dlouho nechat film ve vodě? Když ti odplave želatina z pozitivu - fotky, nebolí to, zvětšíš to znovu. Ale negativ? originál? s poškozenou emulzí mechanicky či retikulací? Tudíž použij vlastní rozum a nedráždi hada holou nohou. Čím teplejší voda, tím větší riziko rychlé smrti.... s tímhle bych si fakt moc nezahrával.
Sice se snad používají v moderních filmech emulze obsahující i utvrzovací přísadu, ale přesto jsem nikde v návodu k použití či zpracování filmu od žádného výrobce neviděl napsáno "v prací vodě můžeme ponechat několik hodin".
Jedinou kdysi používanou metodou proti poškození filmové emulze při drastickém zacházení bylo utvrzení (ať už kamencem, nebo formalínem), ale v každém případě s kamencem se sem tam povedlo, že se emulze jakoby zatáhla mlíkem, dneska bych formaldehyd nerad čuchal, dnes už víme, jak škodlivé zdravotní následky to přináší...
V našich zeměpisných šířkách a obvyklých teplotách kuchyní, koupelen a domácích temných komor snad nehrozí potřeba míchat si tropické ustalovače apod....
#177
Publikováno 30 říjen 2012 - 16:34:28
má pravdu ten chlapec.1. Plus-x je jeden z nejlepsich filmu historie a tech, kteri uz za ta leta ozkouseli "co snese", uz tu bylo a temer vsichni prisli na to, ze PX je nejlepsi tak jak je.
nebylo by k tomu co dodat, jen se slovíčkem vrátím k pushování plus-x: jestli byl film nafocen na EI omylem, tak nepushovat, ale hledat variantu vyvolání vývojkou maximálně využívající citlivost filmu bez enormního nárůstu kontrastu při převolání. Osobně jsem díky Bzenčákovi a jeho krátkému článku na TK a vlastnímu laborování poznal jen jednu vývojku, která v nouzi nejvyšší tohle umí, a to RAF pyro-metol s fenidonem, vyšším obsahem benzotriazolu a díky lázni C s trochou siřičitanu vlastně v ředění 2+1 a prodlouženou vyvolávací dobou. I tak se s touhle "zázračnou" šťávou ovšem tak vynikající tonality, jak to ten film umí při dostatečném nakrmení (Ei 80-max.200) i s těmi nejběžnějšími konfekčními vývojkami, dosáhnout nedá.
#178
Publikováno 16 listopad 2014 - 09:35:46
z prozaického osobního důvodu (potřebuji našetřit na operaci očí) jsem rozmrazil, rozmotal a naplnil do kazet nedotknutelnou zásobu zlatého grálu čb kinofilmového materiálu:
Eastman 5231 = Kodak Plus-X, kinofilm 35mm,
je to inzerováno tady na TK v bazaru,
K dispozici omezené množství, kdo se ozve dřív, má šanci.
zájemci, pište mi do zpráv nebo na e-mail uváděný pod čarou v mých příspěvcích.
#179
Publikováno 18 listopad 2014 - 08:11:19
jde to rychle, zbývá volných 50 ks kazet ...
#180
Publikováno 18 listopad 2014 - 10:11:48
konec.
#181
Publikováno 19 prosinec 2015 - 00:46:54
Dobrý den, nová várka nebude ??
#182
Publikováno 19 prosinec 2015 - 01:18:39
seženeš ji?
#183
Publikováno 9 červenec 2016 - 17:48:34
pár špulek se budu muset zbavit. více viz bazar/SZ.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních