Fotograf učitel v okolí Brna?
#251
Publikováno 4 únor 2012 - 13:21:12
#252
Publikováno 4 únor 2012 - 13:56:14
#253
Publikováno 4 únor 2012 - 14:59:32
Ony se ty nekalosti projeví až po pár letech skladování, pak je to boj proti svíjející se anakondě. Nemluvě o větším riziku poškrábání při manipulaci, než když se pracuje s pěkně "vyžehlenými" proužky nastříhaného negativu. Nicméně nic proti gustu, to záleží na každém jedinci.
Přesně tak riziko poškrábání při manipulaci se svíjejícím se pásem je doost velké. Někdo si zakladače vyrábí z eurodesek s pomocí el. pájky a pak tě to vyjde na pakatel. Zkus pohledat, už se o tom tady psalo. Dej si do vyyhledávání heslo zakladače nebo archivace a určitě ti něco vyleze.
#254
Publikováno 9 únor 2012 - 17:13:55
Dneska jsem konečně začal nosit kontaktní čočky a jen tak mě napadá jestli by výpary např. z vývojky nemohly zreagovat s kontaktní čočkou. Je tu nějaký uživatel této dioptrické pomůcky?
#255
Publikováno 13 únor 2012 - 19:30:07
Výpary všech chemikálií by neměly strukturu čočky nikterak narušit, chemikálie však můžou dráždit oko a tím pádem budou čočky pro oko ještě více dráždivé.
Nemáte někdo radu jak leštit/sušit barytové fotky aby se opravdu leskly? Zkoušel jsem to prozatím tak, že jsem vypranou fotku vymáchal ve smáčedle (prozatím Jar, lepší smáčedlo budu mít snad už brzo doma) a přilepil ji na skleněnou tabuli. Fotka Je asi v 80% míst krásně lesklá, na zbytku však je zamatnělá vlivem toho, že se zde vyskytovaly bubliny, které zabraňovaly kontaktu se sklem, máte nějaký nápad jak dosáhnout vysokého lesku ještě jinak než leštičkou?
#256
Publikováno 13 únor 2012 - 21:00:32
#257
Publikováno 13 únor 2012 - 21:54:21
#258
Publikováno 18 únor 2012 - 22:24:11
Při zvětšování svých snímků mně připadá, že tváře (portréty) jsou jakoby zašedlé, rád bych dosáhl světlejší pleti. Jaký filtr tedy použít? Červený asi ne, došlo by ke ztrátě (zesvětlení) rtů. Oranžový, žlutý nebo něco mezi?
#259
Publikováno 18 únor 2012 - 22:27:18
#260
Publikováno 23 březen 2012 - 15:26:10
1) Mám doma dvě pozitivní vývojky: Reprografia fotol M (exp.96) a Reprografia univerzální vývojka (exp. 07), kterou vývojku byste mi doporučili pro zvětšování starších papírů? Na tom fotolu M je napsáno, že snižuje sklon ke žloutnutí a šedému závoji, proto se ptám.
2) Má mě dojít zásilka filmů, které budu fotit na Pentax P30t, u kterého není možné nastavit citlivost manuálně. Otázka zní: Je možné upravit citlivost DX kodu tak, že vemu smirkový papír a černé políčko vyškrábu a stříbrné, které má být černé zalepím izolačkou?
3) Jaký je rozdíl ve fomáckých papírech fomaspeed? Chci si koupit asi 311 N, ale nevím jestli si mám vzít s pevnou gradací nebo s proměnlivou, vychází výsledek gradace pro MG papír FOMASPEED stejně jako na tu 311? Ptám se pro jistotu, kdybych si někdy koupil variant filtry.
4) Dají se v Brně koupit přímo udělané zakladače na kinofilm? Vím, že se to dá vyrobit doma, ale zrovna archivaci bych chtěl mít udělanou pořádně.
Díky za každou dobrou radu
#261
Publikováno 23 březen 2012 - 16:30:37
#262
Publikováno 23 březen 2012 - 21:36:10
Jsem blb, teď jsem tam byl, povídal si s paní asi půl hodiny, zeptal se jí na vše možné a na tohle jsem zapomněl....add4: dají, já je kupuji v DVF dole na Pekařské. Mají jak pergamenové, tak dražší acetátové. Jak kino, tak svitek. Paní prodavačka je velmi příjemná a poradí
#263
Publikováno 24 březen 2012 - 12:21:27
já po docela nicmoc zkušenostech kupuju fomácké RC jenom Tvrdé a Normál - když multigrejt tak radši ilford o tolik dražší nejsou a mám na nic o dost lepší výsledky...3) Jaký je rozdíl ve fomáckých papírech fomaspeed? Chci si koupit asi 311 N, ale nevím jestli si mám vzít s pevnou gradací nebo s proměnlivou, vychází výsledek gradace pro MG papír FOMASPEED stejně jako na tu 311? Ptám se pro jistotu, kdybych si někdy koupil variant filtry.
#265
Publikováno 24 březen 2012 - 13:34:57
#267
Publikováno 25 březen 2012 - 09:17:08
#268
Publikováno 25 březen 2012 - 09:24:41
#269
Publikováno 25 březen 2012 - 10:45:28
Kdyžtak tady je to pro další, kteří by se s problémem výpočtu času dlouhého osvitu mohli trápit:při takhle dlouhých časech se ti klidně může stát, že by ten rozdíl mohl být nepoznatelný... To jsi totiž přidal od 40 po 60 sec necelou jednu clonu světla... Hledej F-stop printing. Prostě bohužel nárůst zčernání není lineární, což se projevuje zejména při časech nad 30 s.
http://www.fch.vutbr...NES/09_2004.PDF
Přesměrováno z jednoho vlákna na TK
Jdu do komůrky
#270
Publikováno 25 březen 2012 - 12:52:49
Kdyžtak tady je to pro další, kteří by se s problémem výpočtu času dlouhého osvitu mohli trápit:
http://www.fch.vutbr...NES/09_2004.PDF
Přesměrováno z jednoho vlákna na TK
Jdu do komůrky
Děkuji, včera jsem také poprvé zvětšoval a s výsledkem nejsem vůbec spokojen. Jednak mi vycházel čas pod 5 s při cloně 11 (jak jej prodloužím bez přidání na cloně?) a také mi z toho vyšly děsné šedivky.
Parazitní světlo bych tam mít neměl, anžto když jsem dělal proužkovou, tak jsem nechal proužek osvícený jen červeným světlem a ten byl bílý...
Volal jsem ve fomatolu P, 75 s, ustaloval v rozmezí 5 - 10 minut...
A taky jak jsem se na to teoreticky připravoval, tak jsem udělal většinu chyb, které jsem si říkal, že neudělám.
#271
Publikováno 25 březen 2012 - 12:55:49
#272
Publikováno 25 březen 2012 - 15:56:30
#273
Publikováno 25 březen 2012 - 18:22:33
Negativ je Ilford PAN 400 volaný v ID-11 1+3 19 minut. Zvětšovací objektiv Belar 4,5/75.
Měřil jsem Leningradem 4 za dobrých světelných podmínek (scéna osvícena zapadajícím slunkem, jehož paprsky jemnilo zaprášené okno).
Blbé světlo ve fotokomoře to zřejmě nebude - při proužkovce jsem nechal jeden proužek neosvícen bílým světlem, abych toto zjistil a zůstal bílý. (Rožnuto mám tedy po celou dobu i v době osvitu - červená žárovka).
Děkuji, že jsi napsal
Přikládám scan zvětšeniny, měl jsem problém se popasovat s pinzetami co mám, maj vychozené pérování, tak mi ta fotka trochu lítala a je umazaná scanováno epson stylus sx400.
Přiložený soubor (y)
#274
Publikováno 25 březen 2012 - 19:55:00
Dobré světelné podmínky nebylo náhodou žluté slunce a výsledný čas změřený expozimetrem 1 a více sekund?
#275
Publikováno 25 březen 2012 - 20:01:36
#276
Publikováno 25 březen 2012 - 20:54:12
Právě jsem porovnával se zrcadlovým d*** Olympus, který zapůjčil spolubydla a měřil dobře až do 1/60 při ISO 200. Měřil jsem celé housle z cca 30 cm.
Čas tady na tom snímku vycházel tuším 1/60 nebo 1/125 (ISO 400).
A to světlo je děsná potvora, při svitu stolní lampy jsem spokojen. To však nemohu říct při prohlížení na denním světle.
Áchjo, asi si moc vymýšlím.
#277
Publikováno 26 březen 2012 - 17:17:34
#278
Publikováno 26 březen 2012 - 17:31:26
#279
Publikováno 26 březen 2012 - 17:37:34
Matnici tam mám nad kondenzorem, ale oddělávat ji moc nechci, protože by mi vycházely už tuplem kraťoučký časy, nebo ne?
Papír je formátu 10,5x14,8 cm.
#280
Publikováno 26 březen 2012 - 18:58:37
Ilford PAN 400 byl nový, i chemie. Ještě si s tím zkusím pohrát o víkendu a poreferuji .
Matnici tam mám nad kondenzorem, ale oddělávat ji moc nechci, protože by mi vycházely už tuplem kraťoučký časy, nebo ne?
Papír je formátu 10,5x14,8 cm.
rozhodně za sebe nedoporučuji Ilford Pan 400 (potažmo HP5+) vyvolávat v ID11 nebo D-76 v ředění 1+3, neb a) film je málo kontrastní sám o sobě, je to hladový film, který potřebuje plnou potenci vývojky (a tu takhle ředěná ID11 nemá!), pokud vyloženě nechceš plně nakrmený film vyvolávat pro vyrovnání extrémních světelných kontrastů.
Zkus tu scénu nafotit znovu a vyvolávej podle předpisu výrobce ve stocku, zvětši to a uvidíš.
Toť jen můj skromný názor.
#281
Publikováno 26 březen 2012 - 19:11:40
#282
Publikováno 26 březen 2012 - 19:32:08
1) D-76 a ID-11 jsou totožné negativní vývojky.
2) Už to tu jednou bylo: Fotografie není filatelie.
3) Pokud z toho negativu chceš přeci jen něco vytáhnout, kup tvrdé nebo ultratvrdé papíry nebo oddělej matnici a dej tam ND (Neutral Density) filtr
Kolikatku tam máš žárovku prosim tě? Já při cloně 9 mám na formát 18x24 čas skoro minutovej při 100W opálovce
Pokud chceš fotit na kinofilm na větší formáty tak nezapomeň vyměnit objektiv - 75 mm je na středoformát pokud se nemýlím. Anaret bude nejlepší volba, kdybys někde sehnal dva, tak řekni, taky se po jednom za rozumnou cenu sháním
Když jsi mluvil o tom, že ti nefungovala pinzeta tak bych se rád zeptal, jestli nevadí, když máchám ve veškeré chemii ruce. Zatím se to na nich neblaze nijak neprojevilo, tak nevím.
#283
Publikováno 26 březen 2012 - 19:54:16
Zvětšovák mám po pradědovi, je to celkem stařičký přístoj, měl by umět zvětšovat max ten formát co jsem tam dal, ale na maximální výtah mi to vychází na víc.
Žárovka je stařičká, nevím kolikátka to je, podívám se až budu doma, ale co jsem pročítal archív fóra, tak jsem se celkem zděsil, neboť jsem našel, že se dnes kupují za nehorázný peníz a také, že mnou uvedený problém způsobovalo již unavené vlákno žárovky a zrovna teď mám spíš erotickou peněženku...
Oddělávat matnici se trochu bojím, už kvůli těm časům, ale také kvůli tomu, že se u tohoto zvětšováku ZŘEJMĚ nedá vycentrovat žárovka - je tam obyč bakelitová objímka (celé na principu lampičky) a neodvážil jsem se dávat jinou, už z toho důvodu, že elektrika není můj kamarád (ano, zvládl jsem si napájet kontakty od nové kabeláže, ale to je tak vše...).
Objektiv zvětšováku si nejsem jist, zda-li je měnitelný, anžto je šroubovací.
Volal jsem na takto malý formát právě proto, že se znám a vím, že ačkoliv studuji pečlivě a mám spoustu informací, stejně se mi v praxi přihodí dost brutální seky, ale aspoň si je zapamatuji..
Mám nakoupíno 175 ks FOMASPEED 311 S 12,7x17,8, nakupoval jsem v létě, v úplných začátcích, když na to měla FOMA značnou slevu a tenkrát jsem zjevně zle pochopil, pojem gradace...
Takže pokud budu chtít zvětšovat na tyto papíry mám dělat tvrdé negativy? Tzn. vyvolávat stockem a exponovat spíše více?
Já vím, mám trapné dotazy a asi i trochu zmatené, když já jak to chci dělat všechno pečlivě do detailu, tak mi mnohdy unikne to důležité a pochopím celý princip zle...
#284
Publikováno 26 březen 2012 - 20:32:19
Poté co jsem zjistil, že to s pinzetami nepůjde, vzal jsem dva nové kbelíky s vodou, jeden byl na umývání rukou po vývojce a druhý po ustalovači. Do toho kbelíku, kde jsem si myl ruce po ustalovači jsem zároveň házel fotky na prerušení (nebyl jsem si jist, zda je vhodné použít kyselinu citronovou na přerušovač, v knize jsem se dočetl o užití vody, tak jsem ji užil). Také nevlastním maskovací rámeček, tak jsem si pomohl kacelářskou A4, kterou jsem rozpůlil, namokřil základnu zvětšováku, tam jsem to nasměroval tak, abych měl požadovaný výřez a poté připlácl fotku (někde jsem se to dočetl zde na temné). Problém byl však s odlepením fotky, vzhledem k tomu, že jsem počítal se ztrátou okraje mi to však zas tolik nevadilo. Když jsem však chytl grif, tak už to bylo v pořádku. S pinzetami se mi dobře nepracovalo, fotky jsem měl doškrábané, s bílými místy (což s rukami též, ale po chycení grifu už ne), nerovnoměrně vyvolané, celkově jsem z toho neměl dobrý pocit, jejich užití mi přišlo, jako další prvek, který přidá náhodu do výsledné fotografie...
A vzhledem k tomu, že je možné, že to čte někdo, kdo bude vyvolávat poprvé, vytahuje ty papíry z obalu opravdu pomalu, vznik statického výboje je velmi nepříjemný, obzvlášť pokud je to fotka, se kterou jste již spokojeni!
#285
Publikováno 26 březen 2012 - 21:29:05
Zkusím to vzít po řadě:
1) Pokud je ten zvětšovák fakt stařičký, tak se poohlédni po novém, koupil jsem Opemus 5 za 400 (vč. poštovného) s objektivem, dvěma žárovkami, rámečkem, 4 miskami, 2 kinofilmy, atd. Ten Belar by se měl dát vyšroubovat pokud vím, pokud jsem koukal na google obrázky správně Pokud je šroubovací - pak je vyměnitelný, pro kinofilm se obvykle používá 50mm - 55mm.
2) Tahle žárovka by měla být taky OK, pokud si ji budeš kupovat, vem si jich radši víc do zásoby nebo někomu na výměnu, je to docela cenný artikl
3) Měkké papíry budou asi docela zlo, pokud budeš chtít všechny papíry upotřebit, nezbyde ti nic jiného než mít kontrastní negativy, výhledově do budoucna to ale bude peklo, protože pokud budeš mít 10 kontrastních negativů a zase jiný typy papírů, budeš tím ztrácet čas. Zkus to možná hodit na aukro, koupit normální gradaci a novým zvětšováku by to už mohlo bejt s N či C gradací zase jinak
4) Taky jsem si z koupelny udělal TK, prozatím mi to i vyhovuje, ikdyž mám málo odkladové plochy... Ty nemáš na WC umyvadlo? Pokud ti můžu poradit, nikdy nelij vyčerpanou chemii do umyvadla, nechtěně jsem tam cosi vylil a nerezové sítko porezlo.
5) Jako přerušovač používám 2% kys. octovou, vyvinul jsem si takovou teorii, že když je to kyselina, tak sníží pH toho filmu, který tvoří zbytky vývojky a tím pádem to neunavuje tolik kyselý přerušovač, nevím jestli je to pravda, ale dělám to tak
Více info o přerušovači: http://cs.wikipedia....erušovací_lázeň
6) Naprosto každý temnokomorník ti řekne: Nakup věci co nejlépe nové nebo v dobrém stavu, odstraníš tím další neznámou ze svého bádání po problému. Já jsem pořád zvětšoval na staré papíry, vypadalo to někdy dost divně, koupil jsem si FOMASPEEDY a když jsem uviděl fotku, kde okraje byly fakt bílé a obraz bez závoje, připadal jsem si jako pán
#286
Publikováno 26 březen 2012 - 21:38:08
#287
Publikováno 26 březen 2012 - 22:05:26
Nový zvětšovák bude muset počkat, prostě teď nejsou peníze. Vím, že s novějšími zvětšováky bych se dostal uplně jinam, ale zase si říkám, že když na to mohli dělat fotky naši předci, proč by to nešlo?
Papíry budou možná zlo, ale myslím, že při správném zpracování a skladování je nebudu mít problém, třeba na portréty, upotřebit.
Na WC umyvadlo nemám, bydlím v bytovce a tam se takové vymoženosti nevedly.. Takže zvětšovák na prkýnko, misky na zem, prodlužka přes větrání, papíry do krabice, uklidnění a zkoušel jsem... Aspoň jsem si nacvičil baletní pozice při dostávání se ven, abych vypral fotku... Inu jsem pro to zapálen možná až příliš.
Supr, takže zkusím užít přerušovadlo, co si míchám z kys. citronové.
S tím nakupováním je to pěkné, jenže teď na mě přišlo období, kdy jsem natrefil na nabídky, které by už nemusely nastat (vzhledem k tomu, že jsem propadl Praktině IIA - ojedinělý bajonet)...
PS: Koukám, že jsi z Oslavan, tam bych se moc rád jel podívat, když tudy projíždím v pátek vlakem do Třebu, tak se mi zdá, že ta krajina kolem je přímo pro mé oči
#288
Publikováno 26 březen 2012 - 23:16:16
zdejší bazárek (nahoď, třeba se někomu něco válí ve sklepě)
aukro.cz
paladix.cz (bazar/temná komora)
ale hlavně annonce.cz - je to takový zvláštní server, kam většinou píšou inzeráty lidé, co se moc nekamarádí s aukčními servery a dost často ani netuší jaká je reálná cena toho co prodávají. Tzn. často jsou věci předražené a často za pusu. Já jsem zde koupil komplet fotokomoru s Opemusem 6 se špičkovým objektivem a veškerým příslušenstvím včetně misek 30x40 za 1000,-
Klíčová slova pro vyhledávání jsou "zvětšovák" "axomat" "opemus" "magnifax"
aktuálně je tam třeba komplet fotkomora s Magnifaxem 3 za odvoz, ovšem Praha :-/
chce to sledovat...
#289
Publikováno 27 březen 2012 - 07:16:44
#290
Publikováno 27 březen 2012 - 09:11:26
PS: Koukám, že jsi z Oslavan, tam bych se moc rád jel podívat, když tudy projíždím v pátek vlakem do Třebu, tak se mi zdá, že ta krajina kolem je přímo pro mé oči
Trošku OT, do Třebíče se jede vlakem přes Oslavany? V Oslavanech je cílová stanice, tak jedině asi kdybys přesedal na bus, pokud bys měl zájem, můžeme spolu jít zafotit, napiš mi do SZ kdy budeš mít čas a dohodli bychom se
#291
Publikováno 27 březen 2012 - 12:18:06
#292
Publikováno 1 duben 2012 - 01:00:27
Napoprvé se mi podařilo vyzvětšovat problémový motiv přesně tak, jak jsem si představoval (tedy dle porovnání suché fotky pod světlem).
Přičítám to možné nevhodné době osvitu, která se kombinovala se studenou vývojkou, jinak mě nic nenapadá.
Co jsem však zaznamenal za dosti velký pokrok je čistota práce. Prakticky jsem měl drobnou skvrnku jen na první fotografii.
A proto bych se vás chtěl zeptat čím se fotky retušují? Četl jsem o retušovacích tužkách, ale ať hledám jak hledám, nacházím tužky na autolaky apod...
Děkuji ještě jednou všem, co odpověděli, moc jste mi pomohli
#293
Publikováno 1 duben 2012 - 10:03:14
Jednotlivé odstíny šedé namícháš ředěním vodou (nebo tím lakem) na bílém porcelánu a pokud děláš něco opravdu echt, tak je lepší si udělat 2 fotky. Jednu budeš retušovat a na druhé zkoušet odstíny přesně v tom místě.
Pokud na to spěcháš, tak se můžem domluvit a trošku té barvy bych ti odlil.
#294
Publikováno 1 duben 2012 - 11:34:34
#295
Publikováno 1 duben 2012 - 13:13:04
Děkuji za doporučení, nespěchám, takže si na flaštičku našetřím, myslím, že to bude vhodná investice
přesně tuhle (Keilitz 31740) mám a nepoužívám, zdá se mi, že má nafialovělej nádech .
#296
Publikováno 1 duben 2012 - 14:43:30
Děkuji za doporučení, nespěchám, takže si na flaštičku našetřím, myslím, že to bude vhodná investice
přesně tuhle (Keilitz 31740) mám a nepoužívám, zdá se mi, že má nafialovělej nádech .
No používám ji na retuš klasických fomabromů les i mat a ještě jsem neměl pocit, že by retušované místo bylo do fialova. Navíc je na výběr z několika druhů černé, takže klidně se dá zkusit jiná...
Každopádně vše jde ověřit experimentálně. Hodil jsem kapku barvy na filtrační papír a dám vědět jak dopadla chromatografie...
...tak chromatografie doběhla. Neudělala oddělené skvrny, ale roztáhla se po celé délce od startu až k čelu fáze. Takže pigment v barvě je směska všeho možného a částice jsou různě velké. Směrem k čelu to táhne trochu do modra (minimálně) a směrem ke startu je to trochu růžové. Takže ano, není to čistá černá, ale stejně to bych ji doporučil, já to na svých fotkách nepoznám...
#297
Publikováno 6 duben 2012 - 13:28:30
Díky za odpovědi
#298
Publikováno 7 duben 2012 - 13:28:35
Visí v prostoru je dost nekonkrétní termín. Šlo by to popsat nějak lépe (foto)? Objektiv Flexaretu necloní při stisknutí spouště, ale clona je na snímacím objektivu zatažená permanentně. Když flexu otevřeš, dáš závěrku na B a podržíš spoušť, tak bys ji měl krásně vidět. Mělo by se s ní dát pohybovat...Trošku OT, ale sehnal jsem Flexaret Automat VI, jenže: asi je rozbitá clona, protože ty lamely si tam jaksi sami visí v prostoru. Otázka zní: Dá se to opravit doma, popř. kde se to dá v Brně opravit a na kolik by to asi vyšlo?
Díky za odpovědi
#299
Publikováno 7 duben 2012 - 13:47:44
Visí v prostoru je dost nekonkrétní termín. Šlo by to popsat nějak lépe (foto)? Objektiv Flexaretu necloní při stisknutí spouště, ale clona je na snímacím objektivu zatažená permanentně. Když flexu otevřeš, dáš závěrku na B a podržíš spoušť, tak bys ji měl krásně vidět. Mělo by se s ní dát pohybovat...
Trošku OT, ale sehnal jsem Flexaret Automat VI, jenže: asi je rozbitá clona, protože ty lamely si tam jaksi sami visí v prostoru. Otázka zní: Dá se to opravit doma, popř. kde se to dá v Brně opravit a na kolik by to asi vyšlo?
Díky za odpovědi
V tomto threadu už jsem rozdělal objektiv až na clonu, kterou už mám i složenou a dávám to tam po šroubku do kupy. Ta clona byla mastná a úplně všude možně . Odmašťuju techničákem. Teď mám problém přinutit závěrku aby se naplno uzavřela...
http://www.temnakomo...at-flexaret-vi/
#300
Publikováno 19 duben 2012 - 21:29:16
Negativ, který byl zvětšován : Pan 400 + D76d - 8 minut, prvních 30s překlápěno, pak dalších 10s každou minutu, teplota 20 st.C.
Pozitivní zvětšenina byla zamokra přefocena fotoaparátem, vím, že za mokra vypadají trochu jinak, ale i po uschnutí to nebylo o moc lepší...
Přiložený soubor (y)
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních