Přejít na obsah


jak na baryt (pro začátečníka)


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
346 odpovědí na toto téma

#301 tricky

tricky

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 224 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 355

Publikováno 18 leden 2014 - 20:27:34

No, já teď dělal asi 40ks fotek na formát 13x18. Dostal jsem na to matné Fomatone za moc hezkou cenu. Zkusil jsem první dvě vyleštit pomocí leštičky - výsledek byl velmi neuspokojivý: lesklý povrch s nepravidelnými fleky a ďubky. Tak jsem fotky otočil emulzí k plátnu, Byl jsem velmi překvapen výsledkem, sametový hladký povrch s jemnou strukturou.
Taky cesta
  • 0

#302 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 88

Publikováno 18 leden 2014 - 20:48:45


Dobrý večer,

tak jsem se sám také přesvědčil, že leštěný baryt výstavního formátu je sice fajn, ale prohlížet se to nedá kvůli odleskům. Mám asi blbý dotaz, pokud dám matný papír emulzí na plech a dám do leštičky, jako to dělám s lesklým, tak bude mít matný povrch? Trošku mě to nejde na rozum, že by to tak opravdu bylo, lesklý plech a výsledkem matný papír... proto se ptám :smile: K vypínání na skle, jsem zatím nedozrál, kvůli časové a prostorové náročnosti...


na matný papír musíš mít asi matný plech.

si zapomněl smailika, ještě to bude brát vážně....
  • 0

#303 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 381 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 059

Publikováno 19 leden 2014 - 20:19:50



Dobrý večer,

tak jsem se sám také přesvědčil, že leštěný baryt výstavního formátu je sice fajn, ale prohlížet se to nedá kvůli odleskům. Mám asi blbý dotaz, pokud dám matný papír emulzí na plech a dám do leštičky, jako to dělám s lesklým, tak bude mít matný povrch? Trošku mě to nejde na rozum, že by to tak opravdu bylo, lesklý plech a výsledkem matný papír... proto se ptám :smile: K vypínání na skle, jsem zatím nedozrál, kvůli časové a prostorové náročnosti...


na matný papír musíš mít asi matný plech.

si zapomněl smailika, ještě to bude brát vážně....


to by mě ani ve snu nenapadlo. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: víc smajlíků mi to nedovolí
  • 0

#304 Stepan2

Stepan2

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 123 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 13

Publikováno 19 leden 2014 - 20:46:21

Leštit emulzí směrem k plátnu jsem zkoušel, u lesku, vytrhal jsem si emulzi a fotka byla chlupatá, i přesto že plátno leštičky bylo před tím vyprané. Jinak to s tím matným plechem není až taková blbost, určitě by se tak dalo dosáhnout různých povrchů fotky, podle způsobu matování plechu...
  • 0

#305 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 381 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 059

Publikováno 19 leden 2014 - 20:55:26

Leštit emulzí směrem k plátnu jsem zkoušel, u lesku, vytrhal jsem si emulzi a fotka byla chlupatá, i přesto že plátno leštičky bylo před tím vyprané.

... právě proto, že bylo vyprané...
  • 1

#306 Stepan2

Stepan2

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 123 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 13

Publikováno 19 leden 2014 - 21:00:41

bylo vyprané (spíš vysprchované a chvíli naložené v tekutém mýdle) v ruce ve vaně, úplně černá voda po něm zbyla
  • 0

#307 vanourek

vanourek

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 830 příspěvků(y)
  • LocationZlín
Reputace: 132

Publikováno 19 leden 2014 - 21:11:12

Emulzí směrem k plátnu neleštíš, jen sušíš a bude to takové matné a nikdy ne úplně rovné jako z napínání.
K tomu napínání "dozraj", časově to je o dost menší drbačka, než leštění a výsledek je takový stálejší.
  • 0

#308 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 026 příspěvků(y)
Reputace: 16

Publikováno 19 leden 2014 - 22:08:09

Jestli nedelas moc velky plachty, prilipni to slintackou na okno.
Nech to tam do rana, klidne i dele, a uvidis :)
  • 0

#309 Vlcak

Vlcak

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 275 příspěvků(y)
Reputace: 85

Publikováno 19 leden 2014 - 22:27:16

ty vole, Eda na temny...:))
  • 2

#310 Stepan2

Stepan2

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 123 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 13

Publikováno 20 leden 2014 - 00:02:36

Zkusím to okno, formát dělám maximálně 30x40, tak snad to nerupne okenní tabuli. Při pomyšlení že mám doma ještě skladovat skla na sušení mě mrazí... až budu mít větší koupelnu a vlastní byt, tak no problem, však to všichni znáte :-)
  • 0

#311 Motorbiker

Motorbiker

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 085 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 219

Publikováno 20 leden 2014 - 00:20:01

Tak sklo zase není takový problém skladovat... A co se týče fotovýbavy, tak ta šla do domu na úkor jiných věcí, člověk si prostě prosadí svoje... Pak možná spí na balkóně, ale prosadí.

Mě neskutečně zarazila už velikost zvětšováku a sušučky, doufám, že nic horšího mě nečeká.

Takže lesklé emulzí na látku a nenechat úplně přesušit, nebo jak? Mám šanci? Mám ta platna před tím taky vyprat?
  • 0

#312 Stepan2

Stepan2

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 123 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 13

Publikováno 20 leden 2014 - 00:38:50

Takže lesklé emulzí na látku a nenechat úplně přesušit, nebo jak? Mám šanci? Mám ta platna před tím taky vyprat?


K této části se také přidávám, protože všude se řešil postup leštění-lesklý povrch, ale sušení- matný povrch, jsem nikde nenašel.
  • 0

#313 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 22

Publikováno 20 leden 2014 - 01:37:36

A neni nejlepsi si pro matny povrch koupit matne papiry? A susit uplne stejne na skle se slintackou?
  • 0

#314 Motorbiker

Motorbiker

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 085 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 219

Publikováno 20 leden 2014 - 02:04:11

Tak jistě do budoucna ano, ale třeba mě tu sedí na hromadě staré papíry různých formátů, všechno lesk a kdybych to chtěl v matu...
  • 0

#315 jh

jh

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 97 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 20 leden 2014 - 09:21:53

Zkusím to okno, formát dělám maximálně 30x40, tak snad to nerupne okenní tabuli. Při pomyšlení že mám doma ještě skladovat skla na sušení mě mrazí... až budu mít větší koupelnu a vlastní byt, tak no problem, však to všichni znáte :smile:


Tak teda i já bych měl něco k napínání. Pro někoho to bude možná až převratná informace :) Skoro 20 let jsem oblepoval baryty (téměř výhradně lesk) slintačkou na skle tady mnohokrát popsaným způsobem. Neměl jsem s tím žádnej problém – perfektně rovná fotka, krásnej povrch. Nikdy mě nenapadlo zkoušet něco jinýho. Jenom ta manipulace se sklem, odmočení pásky a tak, to byla pakárna. Jednoho dne, v nouzových podmínkách, skla nemaje, nalepil jsem obvyklým způsobem fotku na sololit! Na hladkou stranu obyčejnýho 3mm sololitu normální slintačkou. Nebudete tomu věřit, ale funguje to. Starý pásky samozřejmě neodmáčim, otrhám co jde a na zbytky normálně lepim další. 1 deska vydrží klidně 50 fotek. Sklo už jsem 5 let nepoužil.
  • 0

#316 JohnyL

JohnyL

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 62 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 101

Publikováno 20 leden 2014 - 10:14:47

Asi není důvod nevěřit, že to jde na sololit. Ale jaká je výhoda oproti sklu? Jestli je další fotka ve stejném formátu, tak se páska ze skla taky nemusí sundávat, i když já ji sundávám vždycky. Odmočení pásky ze skla vůbec není takový problém. Já nenamáčím celé sklo, ale vezmu houbičku nacucanou vodou a pásku na skle navlhčím tak, že na ní stojí po celé délce voda. Po zhruba třech, čyřech minutách jde páska lehce sundat. Sklo pak umyju a jede se dál.
  • 0

#317 pepafotograf

pepafotograf

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 755 příspěvků(y)
  • LocationJablůnka 397
Reputace: 311

Publikováno 20 leden 2014 - 11:01:03

Barytový papír zásadně a jen vypínám na skle,zpracovávám ale formáty 40x50cm a 50x60cm,takže docela plachty...teď chystám věci na autorskou výstavu,takže pěkně pozvolna,žádných sto,ani padesát zvětšenin denně! Odpoledne po příchodu ze zaměstnání udělám tak dvě fotky 40x50cm-pomalu propírám v misce,pověsím na šňůru sušit...Protože ráno vstávám se slepicemi,fotku znovu rozmočím,pověsím na šňůru odkapat-mezitím vyříznu hotové dvě fotky z předešlého dne,skla ponořím do té samé misky s vodou,lepicí páska sleze-sklo vysušit a může se znovu lepit a napínat...Fotografie nechávám na skle sušit opravdu pozvolna,žádný fén,ústřední nebo nedej bože kamna! Suším je pozvolna 24hodin,po vyříznutí jsou krásně rovné i tyhle ty velké formáty...Jo a před tím vyříznutím udělám rovnou retuš! A tak se to opakuje den co den...Kecám-v létě se mi nic nechce,raději jsem u vody! Tož tak...
  • 2

#318 pepafotograf

pepafotograf

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 755 příspěvků(y)
  • LocationJablůnka 397
Reputace: 311

Publikováno 20 leden 2014 - 11:07:30

...jen tak pro zajímavost-dělám to na Espéčka Fomabrom+Ilford PQ Univerzál-nááááádherný teplý ton obrazu! Takový "poloviční warmtone"! Krásná kresba ve světlech a stínech! Ovšem ta samá vývojka v kombinaci s papíry Foma speed byla už o něčem zcela jiném...
  • 0

#319 jh

jh

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 97 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 20 leden 2014 - 12:27:44

Asi není důvod nevěřit, že to jde na sololit. Ale jaká je výhoda oproti sklu? Jestli je další fotka ve stejném formátu, tak se páska ze skla taky nemusí sundávat, i když já ji sundávám vždycky. Odmočení pásky ze skla vůbec není takový problém. Já nenamáčím celé sklo, ale vezmu houbičku nacucanou vodou a pásku na skle navlhčím tak, že na ní stojí po celé délce voda. Po zhruba třech, čyřech minutách jde páska lehce sundat. Sklo pak umyju a jede se dál.

Jo, taky jsem to odmáčel takhle a i tak mě to dost obtěžovalo. Zřejmě jsem prostě línej. Se sololitem je to naprosto suchá cesta, žádný loužičky a rozšmrdlaná voda s lepidlem z pásky. Ale hlavně, rozdíl v manipulaci s deskou třeba 40x50 ze sololitu a ze skla je dost podstatnej.
  • 0

#320 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 381 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 059

Publikováno 20 leden 2014 - 15:05:54

je tu řeč o sololitu nebo o sololaku?
  • 0

#321 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 88

Publikováno 20 leden 2014 - 18:23:37

...jen tak pro zajímavost-dělám to na Espéčka Fomabrom+Ilford PQ Univerzál-nááááádherný teplý ton obrazu! Takový "poloviční warmtone"! Krásná kresba ve světlech a stínech! Ovšem ta samá vývojka v kombinaci s papíry Foma speed byla už o něčem zcela jiném...

To musíš mít ale sakra dobře vychytaný negativní proces s konstantními výsledky... obdiv.
  • 0

#322 Stepan2

Stepan2

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 123 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 13

Publikováno 20 leden 2014 - 19:45:08

Pánové, děkuji za cenné rady ohledně studeného sušení. Přeci mě to nedalo a vyštrachal jsem pár zkažených fotek na lesklé emulzi, rozmočil je a zkusil je vysušit v leštičce. Fotky jsou sice chlupaté, ale méně než poprvé... třeba přestane plátno línat. Povrch se mi líbí, dá se na to koukat bez prasátek. Ale hlavně, při leštění se dost zatáhly stíny, při sušení mě naopak připadá, že oproti mokré fotce kresba ve stínech vylezla.. Zítra budu ještě pokusničit, pak dám vědět.
  • 0

#323 jh

jh

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 97 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 21 leden 2014 - 07:34:12

je tu řeč o sololitu nebo o sololaku?

o sololitu
  • 0

#324 pepafotograf

pepafotograf

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 755 příspěvků(y)
  • LocationJablůnka 397
Reputace: 311

Publikováno 21 leden 2014 - 15:18:31


...jen tak pro zajímavost-dělám to na Espéčka Fomabrom+Ilford PQ Univerzál-nááááádherný teplý ton obrazu! Takový "poloviční warmtone"! Krásná kresba ve světlech a stínech! Ovšem ta samá vývojka v kombinaci s papíry Foma speed byla už o něčem zcela jiném...

To musíš mít ale sakra dobře vychytaný negativní proces s konstantními výsledky... obdiv.

Já už 25 let negativní proces neměním...
  • 3

#325 Stevek

Stevek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 84 příspěvků(y)
  • LocationHostomice pod Brdy
Reputace: 88

Publikováno 22 leden 2014 - 15:50:34



...jen tak pro zajímavost-dělám to na Espéčka Fomabrom+Ilford PQ Univerzál-nááááádherný teplý ton obrazu! Takový "poloviční warmtone"! Krásná kresba ve světlech a stínech! Ovšem ta samá vývojka v kombinaci s papíry Foma speed byla už o něčem zcela jiném...

To musíš mít ale sakra dobře vychytaný negativní proces s konstantními výsledky... obdiv.

Já už 25 let negativní proces neměním...

To je krása! Já jsem ve stádiu, že mi včera přišly chemikálie a chystám se pokusničit s mteol-pyrokatechinovou vývojkou dle Kulhánka. Plus ješte namíchat E-76 a nějaké vývojky na papíry, teplé, studené, měkké... Ale nedávno jsem zkusil osvědčenou kombinaci Tri-X 400 + D76 1:1 a je to krásný standard, se kterým se pokusnické výsledky dají porovnávat. Aspoň, že ten Tri-X už je jakžtakž stálej, většinou:-). Mě by to bez toho pokusničení asi ani nebavilo...
  • 0

#326 pepafotograf

pepafotograf

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 755 příspěvků(y)
  • LocationJablůnka 397
Reputace: 311

Publikováno 22 leden 2014 - 16:59:06

Tak jasně,každý to má trošku jinak nastavené,mě to pokusničení nikdy nebavilo,mě spíš zajímala a stále zajímá výtvarná,tvůrčí stránka fotografie...
  • 1

#327 DaniilKotofeev

DaniilKotofeev

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 4 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 7

Publikováno 28 červenec 2014 - 21:03:39

Poněkud oživím spící téma....

 

Před půl hodinou jsem se chystal na leštění FOMA barytů za studena na plexiskle. Dle rad a doporučení jsem do vody přidal trochu EEG gelu, jehož používání se mi již předtím osvědčilo. Přidal jsem ho poněkud více než obvykle, odhadem tak 3 čajové lžičky na 1,5 vody. Papíry jsem hodil do roztoku a na pár hodin na ně zapomněl. Jaké bylo mé překvapení, když jsem pak šáhl do misky a vytáhl papíry s částečně nebo plně smytou emulzí! Nevím, jestli to ovlivnila koncentrace gelu nebo doba setrvání papírů v roztoku (pro upřesnění nutno dodat, že samotný roztok jsem namíchal tak před pěti dny a udělal v něm cca 20 papírů 13x18, které dopadly výrazně lépe.) Každopádně fotky nenávratně zničeny.

 

Toť moje tragická zkušenost, doufám že se u jiných nebude opakovat.... Netušíte někdo, co se mohlo s papíry stát?
  • 0

#328 Vlcak

Vlcak

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 275 příspěvků(y)
Reputace: 85

Publikováno 28 červenec 2014 - 21:38:52

spis nez gel ze to muze sama Foma. casto se to stava. hlavne u fomatonu je po namoceni emulze jak blato :(
  • 0

#329 Stevek

Stevek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 84 příspěvků(y)
  • LocationHostomice pod Brdy
Reputace: 88

Publikováno 29 červenec 2014 - 07:07:12

Já myslím, že za to může gel. Já běžně peru fotky i 20 hodin a emulze drží. Na smytí emulze v čisté vodě je potřeba aspoň pár dnů, jak tu někde v jiných vláknech proběhlo.


  • 0

#330 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 840 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 536

Publikováno 29 červenec 2014 - 08:27:42

Pár dnů bych rozhodně neriskoval, ale když večer skončím a nechám do rána ve vodě, s barytem jsem problém neměl (ťuk ťuk), na rozdíl od RC.  

 

Takže buď ten gel, může být třeba pro baryt nevhodně vodivý  (a taky když jsem byl malý a říkali mi udělej EE, tak co z toho vzniklo ? :-P ).

A nebo Danova představa o tom jak dlouhých je pár hodin je poněkud rozvláčná ...

Ale možností může být víc.


  • 0

#331 kapros1

kapros1

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 561 příspěvků(y)
  • LocationJenčice
Reputace: 357

Publikováno 29 červenec 2014 - 09:14:33

Tak znovu začnu laborovat s leštěním. Přestože nechávám přes noc vyprané fotky bobtnat, tak je to zase jak od neštovic.

Fomabrom Variant 111 13x18. 

Pro podněty z této diskuse jsem nechal proužkovky ve vodě 48 hod. Uplavaly zcela spolehlivě :smile:

Vypínané fotky mají krásný povrch, ale na rozdíl od kolegy Stepana2 , se mě líbí jakou hloubku dostávají stíny u leštěných fotografií.  Musí to ovšem být správně exponovaný. 


  • 0

#332 Flaizer

Flaizer

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 371 příspěvků(y)
  • LocationOrlické podhůří
Reputace: 256

Publikováno 13 únor 2015 - 17:13:41

pepafotograf:   dotaz, když děláš s těmi velikými formáty, psal si o zpracování na skle, to je mi vcelku jasné, není mi však jansný začáte, tedy po vytažení suchého papíru z balení není papír ideálně rovný a předpokládám, že se takto nerovný na zvětšování takové plochy nehodí, jak to tedy děláš, aby při osvitu byla plocha rovná? pak jestli ještě před vývojkou namáčíš aby se to dalo dát na sklo... uvažuji o pár snímcích na větším formátu ale zatím na to nemám technické podmínky :huh: :(


  • 0

#333 lola

lola

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 222 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 31 březen 2015 - 09:58:40

Jeste k lepeni barytu slintackou. Kdyz jsem zacinal, byl to pro mne adrenalinovy sport, kdy po pracnem vyvolavani, vypirani a lepeni papir nakonec suseni neprezil jak mel. Dopracoval jsem se k metode, ktera mi dava 100 procentni vysledky a tak se o ni podelim, snad vnese neco noveho. Lze hlavne o to, jak mokrim slintacku.

 

Jde o to, aby se zabranilo nasledujicim problemum

A) fotka nebyla prilis mokra na povrchu - slintacka nechytne, papir smrstovanim vyklouzne

B) fotka nebyla prilis mokra zespod - lepidlo ze slintacky vleze pod fotku, klidne i 1cm a vice a pri sundavani fotku znicime

 

Jak toho dosahnu:

1) Fotku vyndam z vody, kde jsem vypiral a polozim na veliky kuchynsky okapavak, ktery opru o stenu aby byl na stojaka. Fotka je prilepena tak, aby jeden roh byl nize - takto voda rychleji stece. Cas ~10 minut.

 

2) Fotku polozim na rucnik at dale vysycha i zespod (zamezeni problemu B). Ke konci obcas setru papirovym obrouskem i "kaluze" z obrazove strany, pokud specham a cas suseni je kratsi. Cas ~10-20 minut. Radeji vic, nez min. Mokra fotka je prusvih.

 

3) Fotka je v teto fazi jen vlhka (rovnomerne). Polozim na sklo, prejedu valeckem kvuli vzduchu (mozna, ze to neni nutne).

 

4) Slintacku mokrim rozprasovacem! Umoznuje to nejlepsi davkovani mnozstvi vody. Houbicka ne! I kdyz jsem ji na baliky bezne pouzival (jenze tam lepite suchy papir, ten prebytek vody hrave vypije). U rozprasovace navic mate jistotu, ze veskere lepidlo zustava na pasce. Do rozprasovace naleju teplou vodu, prijde mi, ze lepidlo se rychleji rozpusti, i kdyz rozprasovanim voda ztrati teplotu. 

 

5) Nastriham dva kusy pasky, polozim u sebe lepidlem nahoru. Z vysky 30-40 cm prejedu rozprasovacem, jednou, dvakrat. Nektere rozprasovace obcas ukapnou velikou kapku ze zobaku, pozor na to - rozprasovac proto radeji nedrzet primo nad paskou. Na pasce nesmi byt velike kaluze vody, jen male kapicky a maximalne lokalnejsi shluky do cca pul centrimetru.

 

6) Pockam pul minuty, minutu at lepidlo nasaje vodu, paska se prohne a pak zmekne.

 

7) Dalsi finta, jak jeste vic rozdelat lepidlo, odstranit nerovnomernosti postriku vodou a zaroven ujistit se, ze vody je odpovidajici mnozstvi. Pasky nalepim na 20 sekund na sebe (lepidlem k sobe), at prilehnou celou plochou, pak odtrhnu. A to tak, ze konce, ktere byly u sebe jdou na opacnou stranu (pokud nanesu vic vody na jeden konec, dostane se i na druhy). Paska nesmi jit od sebe lehce, lepidlo musi byt huste, ale zase nic na hranici roztrzeni pasky. Pro tento krok pisu tento prispevek.

 

8) Lepim. Pasku polozim, a tremi prsty v rade primackavam na casti s fotkou, pak casti dlane na vetsi casti pod fotkou (pouzivam lepici pasku). Lepidlo by nemelo vylezat na fotku, znamena to prilis moc vody na pasce nebo na fotce. Obcas nejaky milimetr vyleze, pokud nemame rezervu k fotce, lze setrit papirovym ubrouskem (podelne k pasce a lehce dovnitr pasky, at nezanasim vic na fotku). Paska drzi cca 1cm papiru, lze i kapku min.

 

9) Sklo lezi po dobu suseni (minimalne den) nalezato! Kdysi jsem ho stavel oprene pod stenu, ale stekajici voda z fotky udrzovala spodni okraj mokrejsi a prave to bylo misto, kde slintacka casto povolila. Kdyz papir lezi, vysycha rovnomerneji.

 

Predpokladem je ciste sklo umyte jarem v teple vode, okapane, ususene.

 

Tolik prace.. pritom takova blbost.. :-)


  • 4

#334 lola

lola

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 222 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 31 březen 2015 - 10:16:34

..prvni dva smajliky mel byt bod B, ale beee a zavorka je ocividne zde smajlikovou sekvenci.. 


  • 0

#335 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 723 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 156

Publikováno 31 březen 2015 - 11:31:23

Obavam se, ze tento postup vsechny pripadne novacky jednoznacne odradi :)

 

3minuty namocit, okapat, otrit, prilepit. Kdyz nahodou 1ze100 praskne, vypnout ji znovu.


  • 1

#336 lola

lola

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 222 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 31 březen 2015 - 11:44:57

Mne rozhodne odrazoval ranni pohled na zvlnene baryty. Zacal jsem dokonce hledat jine postupy - suseni zatizenim atd. Ze vypinani chce praxi a bylo nejen pro mne frustrujici dokazuje spousta prispevku. Kdyz napises 3 minuty namocit, ma to mizivou informacni hodnotu (vzhledem k nachylnosti teto metody na nepresnost provedeni). Nekdo to prejede houbickou, nekdo to hodi do vany.. jeste jiny to.. pomoci.. Muj text je dlouhy, protoze obsahuje vysvetleni jak to presne delam a proc to tak delam. Pokud to vstrebas, jsou to 4 kroky - susit, orosit, prilehnout, vylepit. Timto dekuji vsem, kteri si daji zalezet a popisuji veci detailne a zretelne.


  • 0

#337 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 723 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 156

Publikováno 31 březen 2015 - 12:21:42

No jo, ale tvuj problem je v tom, ze lepis hned po vyprani. To je pak pnuti s prominutim jako prase. Proto se s tim musis tak slozite patlat. Proto pisu o 3 minutach. Sucha fotka 3 minuty a je vymalovano.

Ale na druhou stranu je parada, ze ti to tak vyhovuje a zdlouhavy postup ti nevadi. Ja takto pripravovat vystavu...


  • 0

#338 lola

lola

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 222 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 31 březen 2015 - 12:58:18

Uved prosim vice informaci o tom, jak to delas ty. Vubec totiz nemam predstavu, co delas. Proc bych vypinal suchou fotku? Baryt se zkrabati vysychanim a to je jediny duvod, proc ho vypinam. Takze jaksik pred ususenim. Anebo pod pojmem "sucha fotka" si predstavujeme neco jineho. Pak je jeste jina moznost, ze mluvis treba o Ilfordich papirech, ja mluvim o Fomackych. Ty druhe se krabati fest, tot vse co mohu rici.


  • 0

#339 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 840 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 536

Publikováno 31 březen 2015 - 13:00:23

Lépe číst :  ;-)

....  3 minuty namocit, okapat, otrit, prilepit....


  • 0

#340 lola

lola

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 222 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 31 březen 2015 - 13:07:26

Namocit.. ale z jakeho stavu??? Ususeneho? Jo? Pak zpet k mym dotazum/pochybnostem. Mam za to, ze jednou zkrabateny baryt je jiz k nicemu.

 

Takze.. vice empatie.. ;-)

 

A jinak, okapany baryt pro mne neni nikterak suchy. Ja okapuji 10 minut, 10-20 minut susim na rucniku, a suchym bych ten papir nikdy nenazval.

Takovym minimalistickym psanim si nakonec toho psani vuuubec neusetrime.. :-) Otazka je, zda to delame pro predavami informaci, nebo pro samotny pocit zucastneni se dialogu.. :-)


  • 0

#341 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 723 příspěvků(y)
Reputace: 216

Publikováno 31 březen 2015 - 13:08:25

Uved prosim vice informaci o tom, jak to delas ty. Vubec totiz nemam predstavu, co delas. Proc bych vypinal suchou fotku? Baryt se zkrabati vysychanim a to je jediny duvod, proc ho vypinam. Takze jaksik pred ususenim. Anebo pod pojmem "sucha fotka" si predstavujeme neco jineho. Pak je jeste jina moznost, ze mluvis treba o Ilfordich papirech, ja mluvim o Fomackych. Ty druhe se krabati fest, tot vse co mohu rici.

Osobně to lepím stejně jako jkcz

Fotku nechám okapat(klidně plesknutím na obklad v koupelně), otřu zbytek vody, po pár minutách lepím na sklo. Slintačku přiložím lícem(strana bez lepidla) na stěnu vany a přejedu po ní vlhkou houbou. Houba nesmí být moc nacucaná, aby pak lepidlo nezateklo pod fotku. Ale ani málo, to by se zas odlepilo. Nechat uschnout zvolna, ne u topení.To je vše. Papíry Foma, rozměr fotek 18x24 - 30x40cm.


  • 0

#342 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 723 příspěvků(y)
Reputace: 216

Publikováno 31 březen 2015 - 13:11:14

Namocit.. ale z jakeho stavu??? Ususeneho? Jo? Pak zpet k mym dotazum/pochybnostem. Mam za to, ze jednou zkrabateny baryt je jiz k nicemu.

 

Takze.. vice empatie.. ;-)

 

A jinak, okapany baryt pro mne neni nikterak suchy. Ja okapuji 10 minut, 10-20 minut susim na rucniku, a suchym bych ten papir nikdy nenazval.

Takovym minimalistickym psanim si nakonec toho psani vuuubec neusetrime.. :smile: Otazka je, zda to delame pro predavami informaci, nebo pro samotny pocit zucastneni se dialogu.. :smile:

No, ono nic se nemá přehánět. Z toho dlouhého příspěvku bych jako začátečník, pro kterého je vlákno určeno, došel k přesvědčení, že je lepší zůstat u RC. Tolik k empatii. :-)


  • 0

#343 lola

lola

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 222 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 31 březen 2015 - 13:21:54

Tak jo - novacek sice nebude odrazen, ale natrefi na frustrujici problem hned v druhem kroku. Anebo nenatrefi, zalezi na sikovnosti a stesti. Pokud ale natrefi, ja jsem se podelil o zpusob, ktery mi velmi dobre funguje. Povazuji se za osobu celkem manualne zrucnou, presto baryt pro mne byl loterie. Zdaleka ne 1 papir na 100, ale tak 50%.

 

Jsem technicky typ a jsem zvykly na presnejsi vyjadrovani.. :-) Ve vasich popisech se prolinaji pojmy "suchy papir 3 minuty" pak "3 minuty namocit".. Zacalo to tim, jakoze vypinam mokry papir a proto jsem mel problemy, ale ja papir take dam okapat a kapku vysusit, rozhodne vice nez 3 minuty - bliz k pulhodine.

 

Verim, ze pokud nekdo se u vypinani zasekne, treba muj postup mu pomuze. Jinak se k barytu nenechte odradit, na nic jineho nase nejlepsi fotky nema smysl delat.

 

Panove, hezky den, timto pro dnesek koncim.


  • 2

#344 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 723 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 156

Publikováno 31 březen 2015 - 13:22:43

Ano, jednoznacne doporuceni je vypinat suchy baryt. Zkus si doma zmerit rozmery mokreho vypraneho papiru. To ti pak napovi, jake pnuti pri suseni je a proc paska nestiha. Obdobne si pak muzes zkusit zmerit rozmery papiru namoceneho pouze na 3 minuty.

Jinak chci rici, ze nemam v umyslu nijak proti tobe utocit a shazovat tve usili. To podtrhuji.


  • 0

#345 peThe

peThe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 40 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 1

Publikováno 28 leden 2020 - 11:32:13

Ahoj, tak jsem se po asi dvou letech rozhodl konečně zkusit BARYT. Hlavně proto, že konečně mám pár fotek, co by si ho fakt zasloužily.

Po asi dvou hodinách čtení různých příspěvků tady mi je jasných několik věcí, ale pořád mám pár otázek:

1) Na RCčkách jsem měl rád LESK. Pokud bych podobný lesk chtěl mít na barytu, tak musím leštit na leštičce, což je už celkem vyšší dívčí, jinak pěknýho lesku nedosáhnu. tím pádem to asi nechávám na jindy/příště (leštičku sice mám, ale z těch desítek postupů, co jsem tu četl nejsem vůbec moudrej). Chápu správně? 

 

2) Na RCčkách jsem taky měl rád povrch VELVET (papíry 313) - v takovým povrchu se Fomabrom nevyrábí. Tak jsem se chtěl zeptat, jak moc k němu má blízko lesklý baryt, který nebudu leštit (sušit na skle emulzí nahoru)? Je to aspoň trochu podobné? Případně se fomabrom vyrábí ještě jako 115, což je podle katalogu "rastr" , ale vůbec netuším, co je to zač, nikde jsem k tomu nic nenašel. Nemáte s tím někdo zkušenosti?

Díky moc! :)


  • 0

#346 danz

danz

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 4 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 28 leden 2020 - 22:32:42

Ahoj, tak jsem se po asi dvou letech rozhodl konečně zkusit BARYT. Hlavně proto, že konečně mám pár fotek, co by si ho fakt zasloužily.

Po asi dvou hodinách čtení různých příspěvků tady mi je jasných několik věcí, ale pořád mám pár otázek:

1) Na RCčkách jsem měl rád LESK. Pokud bych podobný lesk chtěl mít na barytu, tak musím leštit na leštičce, což je už celkem vyšší dívčí, jinak pěknýho lesku nedosáhnu. tím pádem to asi nechávám na jindy/příště (leštičku sice mám, ale z těch desítek postupů, co jsem tu četl nejsem vůbec moudrej). Chápu správně? 

 

2) Na RCčkách jsem taky měl rád povrch VELVET (papíry 313) - v takovým povrchu se Fomabrom nevyrábí. Tak jsem se chtěl zeptat, jak moc k němu má blízko lesklý baryt, který nebudu leštit (sušit na skle emulzí nahoru)? Je to aspoň trochu podobné? Případně se fomabrom vyrábí ještě jako 115, což je podle katalogu "rastr" , ale vůbec netuším, co je to zač, nikde jsem k tomu nic nenašel. Nemáte s tím někdo zkušenosti?

Díky moc! :)

 

Moje rychlé postřehy:

Fomaspeed - nejvíc mi sedí 313 (velvet), mat mi vadí, lesk mi nesedí.

Fomabrom - nejraději mám 111 vypnutý na skle, ten povrch mi max. vyhovuje. Jsou motivy, kde se i mat (ale pouze u bromu) hodí.

Fomatone se také dělá s povrchem velvet (ale teplý nádech)


  • 1

#347 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 450 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 319

Publikováno 29 leden 2020 - 17:20:38

Ahoj, tak jsem se po asi dvou letech rozhodl konečně zkusit BARYT..........

můžeš zkusit fén na ten lesk

batyty nechám po vyprání volně uschnout, třeba na ručníku, pokroutí se, ale vnitřní pnutí už bude slabší

druhý den je namočím do mísky - destilky se smáčedlem - na chvilku, aby byly vláčné

vytáhnu, oklepnu a položím na textil, nebo papírové utěrky apod. prstem na ležato šetrně setřu vodu z emulze 

chvilku proschnout ze spodu, savý podklad vodu odebere

položím na sklo a otřu okraj dokola -  dosedací plošku pro lepící pásku

nalepím správně namočenou pásku dokola

pásku dotlačím na papír i fotografii papírovou utěrkou (páska nesmí být namočena víc, než je zdrávo - v tuhle chvíli by nateklo lepidlo pod obrázek) to dotlačení nedělám v místě, kde fotografie končí, ale "kus od okraje"

nechám to chvíli zavadnout a ve chvíli, kdy je emulze ještě mokrá-lepkavá vezmu zblízka - zostra fénem a suším, jako bych tu emulzi leštil

nesuším kraje, kde je přilepeno páskou, jen obrázek od středu směrem k okrajům, ale ne až na kraj

když už se mi to zdá dost suché - emulze suchá na dotek, tak to dám do chladna doschnout do druhého dne

jestli se ti to bude zdát lesklejší? no koukni a uvidíš, třeba jo :)


  • 2




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních