Přejít na obsah


Fotka

Atomal


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
249 odpovědí na toto téma

#201 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 446 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 286

Publikováno 28 listopad 2015 - 20:15:30

Já ne :sad:

Ale T-32  ano - nelze zaměnit???

Jednoduše nelze, přinejmenším navážka by se musela změnit.

Ale Atomal-like vývojku s tím postavit lze, T-32 byl použit ve Fomal/Fotomal.

Navíc jirinol to staví jako vývojku dvoulázňovou, čehož si, zdá se, mnozí slovutní kolegové nepovšimli.

Nebude to ani Diafine (ta má hrubé zrno) ani Emofin (ten k dosažení jemnozrnnosti používá fyzikální vyvolávání, obsahuje dusičnan stříbrný) ale něco zcela extrovního :-P

Vlastně je to úžasné, že se v dnešní době někdo zabývá vývojem černobílé vývojky...


  • 0

#202 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 29 listopad 2015 - 09:30:34

 

Já ne :sad:

Ale T-32  ano - nelze zaměnit???

 

 

Navíc jirinol to staví jako vývojku dvoulázňovou, čehož si, zdá se, mnozí slovutní kolegové nepovšimli.

Nebude to ani Diafine (ta má hrubé zrno) ani Emofin (ten k dosažení jemnozrnnosti používá fyzikální vyvolávání, obsahuje dusičnan stříbrný) ale něco zcela extrovního :-P

 

 

Nikoli, omyl,  nestavím to   jako vývojku  dvoulázňovou.    Lázeň  pouze  jedna. 

Ovšem,    zásobní  koncentrát  je  ve  dvou  roztocích,   lahvička  A   a  lahvička  B.  Pracovní  jedna lázeň = díl koncentrátu A + díl koncentrátu  B + díl  vody. 


  • 0

#203 Drpetko1

Drpetko1

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 309 příspěvků(y)
  • LocationSlovensko
Reputace: 16

Publikováno 29 listopad 2015 - 09:46:07

Pozdravujem,

 

kde zoženiem T32, alebo sa to dá pripraviť?


  • 0

#204 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 446 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 286

Publikováno 29 listopad 2015 - 10:36:51

Připravit se to amatérsky nedá.

Seženeš to v Číně, ale musíš vzít aspoň metrák :-)

Reálně - trpělivým, každodenním sledováním inzerce, Aukra, Allegra, občas se něco objeví po zrušeném fotolabu nebo zemřelém fotoamatérovi. Též pod názvem CD-3.


  • 0

#205 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 29 listopad 2015 - 15:26:23

T32 ... též pod názvem CD-3

?


  • 0

#206 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 446 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 286

Publikováno 30 listopad 2015 - 07:10:01

Doteď jsem si myslel, že ano.

Ale prý ne.

Prý T32 = CD-2 a T22 = TSS = CD-1


  • 0

#207 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 480

Publikováno 30 listopad 2015 - 10:31:14

T-32
Název: N,N-BIS(2-HYDROXYETHYL)-p-PHENYLENE DIAMINE SULFATE
Jiné názvy: CD-32, Etyloxyetyl-parafenylendiamin, CPV-2, S-41, Droxychrome, Oxietilán
CAS: 63886-75-9 nebo 4327-84-8


  • 0

#208 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 480

Publikováno 30 listopad 2015 - 10:34:23

CD-2


  • 0

#209 kelfik

kelfik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 073 příspěvků(y)
  • LocationOstrov u Macochy
Reputace: 83

Publikováno 6 prosinec 2015 - 10:04:46

Tak se mi dostaly do rukou fotografie Jirinola z jeho vývojky JAKK. Například fotografie z PEI 640 zvětšeno 15x mě svou tonalitou , ostrostí, kontrastem a neskutečně jemným ostrým zrnem naprosto dostala .To jsem u tohoto filmu nečekal . Já u kinofilmu používám právě jen  citlivosti 400 jako P3,P4, Hp5+,Tri-x a tak jemné ostré zrno jsem u nich ještě neviděl. Fotografie z Pan 100 voláno v Atomal vs JAKK zvětšeno 15x jednoznačně na první pohled vede JAKK a to rozlišením ,ostrostí, kontrastem a sotva viditelným jemnějším zrnem. ORWO N47 EI 400 v JAKK zvětšeno 15x má naprosto úžasný kontrast, ostrost , tonalitu a zrno skoro nevidím. Je těžké uvěřit že je to čtyřstovka ! Nemůžu se dočkat až tuto vývojku sám vyzkouším. 


  • 0

#210 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 6 prosinec 2015 - 10:52:13

Vývoj dále pokračuje, byl jsem zvědav,  jak  se to  bude chovat  při pushování  svým charakterem naprosto rozdílných filmů,    a  to  Kodak  a  Ilford.  Za tu dobu hraní a focení, přišlo poznání,  že  Kodaky  při převolání v běžných vývojkách rády lezou hodně do kontrastu, kdežto  Ilford 400 Surveillance je naopak  blbuvzdorný film,  který  potřebuje  převolávat  či  vyvolávat ve  velmi silném kafi,  tedy  hodně aktivní vývojce, je pushování  obou  filmů  stejnou vývojkou a  stejným způsobem  vyvolávání  docela  těžký oříšek, proto jsem to,  podpořen  předchozím  testováním  "JAKK" ,  které ukázalo,  že  zvýšenou teplotou  to  lépe  využívá  citlivost,  lépe kryje,  aniž  by  rostl kontrast a  jakýmkoli způsobem degradovala tonalita, zrno  a ostrost jak hranová,  tak v nejjemnějších detailech. 

S poněkud  mírně  změněnou recepturou jsem tedy předevčírem namíchal JAKK  verze  třetí,  po příchodu z práce,  než se  setmí,  vyběhl na ulici,  s  Contax  Arií s nasazeným Planarem 1,4/50,  založeným  Kodak Double-x  a nastavenou základní  citlivostí filmu  400  narychlo nacvakal   různě  kontrastní  scény a zákoutí  ulice  v  bracketingu  -+ 1/2EV,   tzn.   EI  300-400-600.     Pak (až se začalo rychle šeřit)  do aparátu založil  Ilford P3 Surveillance,  základní citlivost 800,   bracketing  EI 600-800-1200 jak  na ulici,  tak  pár snímků  v  obchodě s  pouze umělým zářivkovým světlem,   a  včera  to  vyvolal.    Vývojku jsem  ohřál  na  26 stupňů,  abych se  vyhnul  dlouhým  vyvolávacím časům,    nalil  300ml  stock bez dalšího ředění  a  časem  u Kodaku 8 minut , u  Ilfordu  11,5 minut,   u obou filmů  po  vylití vývojky,  pro dojití  stínů,  nechány   ještě  stát  2 minuty  ve  velmi slabě alkalické lázni (1g  kodalku  na  300ml  vody),   propláchnuto vodou,  ustáleno v zásaditém ustalovači.  

A  večer,  až  přišel  na  návštěvu  Luzji,   jsme se na to  společně  podívali,  včetně  prohlídky  pod zvětšovákem   a na papír jeden rychlý  zkušební osvit měřený na nejřidší místo v obraze,  bez jakékoli filtrace.   

Oba negativy  plně  a  bohatě  kryté  s  minimálními  rozdíly  v  hustotě  krytí u  jednotlivých políček  z různých scén i  EI,  bohatá  stupnice  odstínů,   při měření na nejlubší stín s rozeznatelnou kresbou ve  stejném bodě obrazu (z časových důvodů  jen u Ilfordu na snímku z interiéru obchodu) při  zvětšení 15x  (na 36x54cm)  to  ukázalo  u  EI600 osvitový čas  11,4 s,   u EI800 12,3 s a u EI1200 14,2 s.   Ve stínech i silných světlech  plná  kresba,  rovnoměrné  velmi jemné  a ostré zrno,  vysoká hranová ostrost. 

V další fázi  zkusím  oba  filmy v tomto moku  pushovat,  až  kam  to  půjde,  tj.  do  ztráty  kresby v hlubokých stínech,  jsem  zvědav. 

Pro porovnání  jsem  v  Adoxu  A49   stejným  způsobem  vyvolal kousek  tohoto  zkušebního filmu Double-x.    Výsledek  mě nenadchl,   vylezl více než  vysoký kontrast,   světla,  která jsou  v JAKK  s  krásně detailní  a  čitelnou kresbou  jsou  tady  už  moc upečená,  bude  problém  uspokojivě  či vůbec nějak to dát  na papír. 

Nezbývá mi  než  se pochválit  sám,   jde to  dobrým směrem,  vypadá to,  že  JAKK verze  třetí je lepší než  verze  druhá i první. 


  • 0

#211 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 6 prosinec 2015 - 11:23:58


to  ukázalo  u  EI600 osvitový čas  11,4 s,   u EI800 12,3 s a u EI1200 14,2 s.  

 

 

Vývoj dále pokračuje, ...     to  ukázalo  u  EI600 osvitový čas  11,4 s,   u EI800 12,3 s a u EI1200 14,2 s.  

 

Omlouvám se  za  nepozornost při rychlém psaní,   osvitové časy  samozřejmě  obráceně.  EI1200 osvitový čas  11,4 s,   u EI800 12,3 s a u EI600 14,2 s.   

(Pro ty,  kterým se  tyto  časy  budou zdát  podezřele krátké,  jedná se  o  zvětšovák s dost výkonným světelným zdrojem v barevné hlavě,  bez zařazení barevné,  resp.  MG  filtrace,   a  výborný objektiv 2,8/50mm  přicloněný pouze o půl kroku mezi 2,8 a 4)
 


  • 0

#212 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 6 prosinec 2015 - 22:07:14

Zvětšováno z  pushovaných filmů... tonalita OK,  ostrost taky,  zrno je  jemné a pravidelné,  ale  na  36x54cm je víc vidět,  než  z  verze  1. a 2. na nominální citlivost filmů  v 1+1 ředění s pracovní teplotou  20-22 stupňů.   Takže  to budu dál ladit,  je to  fajn zábava. 


  • 0

#213 Jaro

Jaro

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 603 příspěvků(y)
Reputace: 36

Publikováno 7 prosinec 2015 - 08:38:39

Vydržať! do  zdárného konce! :-P


  • 0

#214 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 14 prosinec 2015 - 14:12:33

Konec bude,  až mi dojdou filmy a vyvolávače, nebo až mi přestanou fungovat čudlíky (na úmrtí a rozklad mé organické hmoty nemyslím).  Jestli ten konec  bude zdárný,  je  ve hvězdách. :-D


  • 0

#215 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 816 příspěvků(y)
  • LocationSlanej vrch - 326 m n.m.
Reputace: 601

Publikováno 14 prosinec 2015 - 14:46:04

Vážený kolego, Jiří, lépe míchat Atomál, než mít doma Atonál. S pozdravem:"Starý Jezevec" Erik


  • 1

#216 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 18 prosinec 2015 - 01:18:04

3x Ilford 400 P3 Surveillance   vyvolány  předevčírem v  JAKK v.2 (1+1), z koncentrátu namíchaného  12.11., vlastně zbytek z druhé půllitrovky,   ač jsem se  trošku bál,  jak to  bude s životností  v téměř  prázné lahvi,  dopadlo to  dobře.

Dva večery  zvětšování,  výletové cvaky z  kopečků, údolí,  lesa i hřebenů,   chvíli  sluníčko,  chvíli  mráčky, ... něco s polarizačním filtrem,  něco  světlým oranžovým filtrem, něco  bez filtru,  něco s  2,8/28mm, něco  s  1,4/50mm, leze to  docela  slušně  na  normální  gradaci  (prastarý  N papír i  relativně čerstvý lesklý Fomabrom MG FB),  jest vyleštěno,  a jsem spokojen.  Jelikož  mi  už  metol-HQ  standartní vývojka na  prošlé papíry  moc nefungovala,  namíchal jsem si  Feinovu kyselou amidolku a  není to,  myslím, zlé.

Přiložený soubor  Snezka-vychod-1 web.jpg   292,42K   18 Počet stažení

 


  • 2

#217 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 155 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 210

Publikováno 18 prosinec 2015 - 11:51:17

Také trochu přispěji k velebení této vývojky, bo jsem měl možnost vidět na vlastní bulvy, co umí.

Zvětšeniny 15x vypadají jednoduše řečeno jako z formátu o řád většího. Nutnou podmínkou je samozřejmě výborná optika snímací i zvětšovací, tady se bohužel s ne-APO objektivy nepochodí.

Fotka z Krkonoš zde prezentovaná bohužel značně trpí nekvalitním skenem, tento konkrétní negativ jsem však měl možnost vidět a posoudit při zvětšení 375x - je tam prakticky vše. Jak vidno, rozsah jasů ve scéně je velký a přitom kresba je všude, nemluvě o jemném ale ostrém zrnu.

Brzy vyzkouším, co to udělá s mými oblíbenými Kodak Plus-X a Tri-X na formátu 6x7 cm.


  • 0

#218 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 128

Publikováno 18 prosinec 2015 - 12:00:53

vždy jsem měl za to, že APO je korekce na barvu, v ČB věc nepotřebná.


  • 0

#219 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 155 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 210

Publikováno 18 prosinec 2015 - 12:17:47

to by byla pravda, kdyby se svítilo úzkou částí spektra

kromě toho - apochromatické zvětšovací objektivy prostě jsou lepší, navíc bývají korigované na vyšší zvětšení.

pravda je však ta, že v tomto případě už na zvětšenině 8x je vidět markantní rozdíl mezi ne-APO a APO objektivem


  • 0

#220 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 18 prosinec 2015 - 12:32:10

Děkuji  Kelfikovi i  Berraneckovi za velebení.  :-)   a  až  budou v mém láku  zkoušet  vymáchat  svůj film,  přeji jim, aby to dopadlo nejméně tak dobře, jako mně. 


  • 0

#221 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 816 příspěvků(y)
  • LocationSlanej vrch - 326 m n.m.
Reputace: 601

Publikováno 18 prosinec 2015 - 12:42:48

Vážený kolego, zdařilá zvětšenina formátu 135 x 90 cm, to je i pro zdatného temného muže zkouška odvahy. V mládí mi vycházely negativy z ORWO A49 lépe v ředění 1+1 až 1+3, ale jen za velmi nízkého kontrastu vnějšího osvětlení. Zvětšováno tehdejší novinkou Meopty - Meogon 5,6/60mm na maximální formát 30x40cm s tehdejší novinkou Meopty Opemus 5. Papír FORTE.

S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik


  • 0

#222 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 18 prosinec 2015 - 12:46:15

Otiku,  totéž  jsem si myslel do  doby,  než  jsem na  zvětšovák nasadil  APO objektivy  a  totéž,  co  dříve  "normálními" objektivy (Rodagon, Componon-S)  zvětšoval znovu.   Jak praví Berraneck,  svítí se  širokým spektrem  v bílém světle  obsaženém  (a  dokonce i  UV spektrem,  pokud  ho nemá někdo odfiltrované),  na hranách zrn stříbra v emulzi dochází k lomu světla, každá část spektra  o fous jinak,  a při průchodu sklem objektivu  znovu,  v dobré lupě při velkém zvětšení a v průběhu zaostřování je vidět,  jak  kolem  zrnek emulze  svítí duhové barvy,  které  na  ČB fotce působí jako změkčení (rozmytí) zrna a  těch nejjemnějších kontrastních linek.  U APO objektivů  je tento nežádoucí jev dost  výrazně  potlačen.

(nevadilo mi  to  v době, kdy jsem o tom tušení vůbec neměl,  jen jsem zíral a záviděl několika  "profi" fotografům,  jak mají  dokonalé fotky ve formátech 30x40 a větších,  kdežto má snaha o napodobení byla marná.)

Klidně se zastav  na kus  řeči a kuk,  telefonní číslo máš. 


  • 0

#223 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 128

Publikováno 18 prosinec 2015 - 13:16:02

áha, děkuju za pozvání


  • 0

#224 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 908 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 566

Publikováno 18 prosinec 2015 - 14:14:38

Otiku,  totéž  jsem si myslel do  doby,  než  jsem na  zvětšovák nasadil  APO objektivy  a  totéž,  co  dříve  "normálními" objektivy (Rodagon, Componon-S)  zvětšoval znovu.   Jak praví Berraneck,  svítí se  širokým spektrem  v bílém světle  obsaženém  (a  dokonce i  UV spektrem,  pokud  ho nemá někdo odfiltrované),  na hranách zrn stříbra v emulzi dochází k lomu světla, každá část spektra  o fous jinak,  a při průchodu sklem objektivu  znovu,  v dobré lupě při velkém zvětšení a v průběhu zaostřování je vidět,  jak  kolem  zrnek emulze  svítí duhové barvy,  které  na  ČB fotce působí jako změkčení (rozmytí) zrna a  těch nejjemnějších kontrastních linek.  U APO objektivů  je tento nežádoucí jev dost  výrazně  potlačen.

(nevadilo mi  to  v době, kdy jsem o tom tušení vůbec neměl,  jen jsem zíral a záviděl několika  "profi" fotografům,  jak mají  dokonalé fotky ve formátech 30x40 a větších,  kdežto má snaha o napodobení byla marná.)

Klidně se zastav  na kus  řeči a kuk,  telefonní číslo máš. 

No prosím.  Tohle jsem si do souvislosti nedal, když jsem dělal kuk. Ani když jsi už dříve zmiňoval o rozdílech s těmi objektivy. A máš pravdu, že když jsem zíral v tom zvětšení na ta zrna, tak barevné spektrum tam je vidět docela zřetelně.  


  • 0

#225 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 572 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 350

Publikováno 18 prosinec 2015 - 15:06:16

zdá se, že lenin ano, ale atomal není věčný

rozmíchal jsem čerstvě litr, asi tak sedmiletého balení a ejhle - růžový nádech a po dvou týdnech ve vývojce jakási šedá mlhovina

chemici jistě dovedou vysvětlit a sdělit, jestli ji mám přefiltrovat a vyzkoušet, nebo rovnou likvidovat?


  • 0

#226 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 18 prosinec 2015 - 15:08:30

Růžový nádech při míchání dílu A  je v pořádku,  měl by zmizet po  rozpuštění dílu B.  Mlhovina po 2 týdnech v pořádku není.   Na kousku filmu zkus  a uvidíš. 


  • 0

#227 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 572 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 350

Publikováno 18 prosinec 2015 - 15:15:03

právě že růžový nádech nezmizel, což mě po deseti letech míchání různých variant této vývojky překvapilo

mám čerstvý x-tol, asi zůstanu uň


  • 0

#228 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 18 prosinec 2015 - 15:27:44

tak držím palce,  ať  i jej nezachvátí  rychlá smrt.  u toho se to poznává hůř. 


  • 0

#229 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 572 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 350

Publikováno 18 prosinec 2015 - 15:31:38

zastříkávám plynem a zaříkávám při každé příležitosti! a po třech měsících už budu v plné pohotovosti


  • 0

#230 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 18 prosinec 2015 - 15:33:50

to máš  z toho,  že  fotíš na plany  a  vyvoláváš  po jednom.    Kdybys měl  za týden  10-12 kinofilmů,  tak tohle řešit nemusíš :-)


  • 1

#231 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 572 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 350

Publikováno 18 prosinec 2015 - 16:05:00

no jo ale kde to namačkám? to už ani není pravda sto filmů ročně

letí to


  • 0

#232 JirkaM

JirkaM

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 289 příspěvků(y)
  • LocationMoravská Chrastová
Reputace: 1 077

Publikováno 18 prosinec 2015 - 16:27:13

Kup si Nikon F4s, zmáčkni spoušť na 4 vteřiny v příslušném režimu a máš 1 kinofilm hotový :) Témata a umění dnes nikdo neřeší.

Ty to dáš :)


  • 1

#233 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 742 příspěvků(y)
Reputace: 220

Publikováno 18 prosinec 2015 - 18:32:43

Kup si Nikon F4, zmačkni spoušť na 4 vteřiny v příslušném režimu a máš 1 kinofilm hotový :) Témata a umění dnes nikdo neřeší.

Ty to dáš :)

Digitálismus nejhrubšího zrna...


  • 0

#234 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 446 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 286

Publikováno 19 prosinec 2015 - 22:56:50

Jenom jestli není digitálismus už ta vývojka bez zrna... :-)
  • 2

#235 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 742 příspěvků(y)
Reputace: 220

Publikováno 20 prosinec 2015 - 11:35:23

Jenom jestli není digitálismus už ta vývojka bez zrna... :smile:

Touché. :-D

Ale naštěstí není bez zrna, naopak má zrníčko moc příjemné. :-)


  • 0

#236 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 572 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 350

Publikováno 20 prosinec 2015 - 12:33:26

třeba já atomal, pokud o něm hovoříme, používal nejčastěj 1+1 pro kino trix na 1600 a s alespoň průměrným světlem jsem shluky zrníček měl dobré, ovšem na obrázky do 20x30 u větších už to chce brousit negativ více


  • 0

#237 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 816 příspěvků(y)
  • LocationSlanej vrch - 326 m n.m.
Reputace: 601

Publikováno 21 prosinec 2015 - 12:40:35

Vážený kolego Jiří, často si vzpomenu na školního fotografa z ateliéru v Hellichovce, který měl to "štěstí" a dokumentoval pro soudní žalobu obrazovou přílohu následky "pracovního úrazu" pro svoji známou, která byla zaměstnána v tehdejším v.d. Fotografia Praha - oddělení barevné fotografie. Prohlásil, že od té doby nechce vidět ženu před objektivem svého fotoaparátu, což také v obrovském šoku ze spatřené reality dodržel. Slánský kolega Jiří, čilý organizátor fotoklubu a výborný hráč na banjo si díky polistopadovým podnikatelstvím umořil vlastní zdraví ve své rodinné koupelně, po mnoho let sloužící výhradně jako laboratoř pro barevnou fotografii. Výstupy obdivuhodné, ale za cenu těžké alergie i z pouhého pohledu na barevnou fotografii, končící rakovinou mízních uzlin. Je určitá hranice, kterou nepřestoupí i zkušený chemik. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik


  • 1

#238 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 21 prosinec 2015 - 13:00:52

ještě že barvu ani nemíchám,  ani nedělám :-)


  • 0

#239 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 11 únor 2016 - 15:05:02

od doby  předvánoční jsem  v  JAKK  koncentrátu namíchaném  začátkem listopadu  vyvolal dalších několik filmů  (P3, double-x, maco PTC400),   naposledy  včera večer  několik  let prošlý trix  v kinu  a  k tomu čerstvý  double-x  a  pár  P3 Surveillance.  

Přitom jsem si opět ověřil, že   velmi malou změnou poměrů  v JAKK - dávka dílu A a dávka dílu B -  se dá kočírovat  docela  slušně  výsledný kontrast negativu. 

více dílu A než B = nižší zásaditost,  potřeba o fous prodloužit čas   a výsledkem je  menší  krytí  světel,  nižší kontrast.  Naopak,  větší podíl B  než  A  =  vyšší zásaditost,  pracuje rychleji s vyšším kontrastem (tak jsem před časem volal P3 a double-x focený ve mdlém světle  a vyšel velmi dobře, se "šťavnatým" kontrastem, i v silněji krytých světlech je plná kresba detailu, která vyleze na pozitivu pěkně na MG papír při split osvitu  i na pevnou, normální, gradaci měkčí (více ředěnou) pozitivní vývojkou (a nejlépe  ředěnou fein´s amidol vývojkou s následnou 60-90s koupelí bez pohybu v čisté vodě,  kdy dojíždí kresba ve světlech  bez  rizika  závojování a šednutí čistě bílé)

Dával jsem včera  na  tri-x,  double-x  i  P3   na 300ml  31  ml dílu A  a  30ml dílu B (odpovídá zhruba "atomalu", resp. A49 1+1) a  vyšlo to  dobře (plně, přitom jemně) kryté,  plně  vykreslené a  s  nepřepáleným kontrastem,  mám dojem,  že budu některé snímky muset  na pozitiv trochu přitvrzovat.   Volal jsem s rotací 1/2 času a zbytek času s překlopením co minuta.  minimální  rozdíl  v hustotě na políčkách různého EI ( např. prošlý tri-x  v kinu  EI 320-500, volán společně s double-x EI 320-500  při 21st.C  12 minut.  Zrno pohledem do lupy zvětšující 25x  při projekci na 15x zvětšení velice jemné a ostré,   trix  (asi vlivem  stáří a ne zrovna ideálního skladování) měl vyšší celkový závoj než  ostatní filmy  skladované u mě v mrazáku.

Dnes budu zvětšovat,  uvidím,  jaká jest pravda.


  • 0

#240 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 5 duben 2016 - 11:18:47

Vyvolal jsem  pár  svitků HP5+  (6x9 texas leicou nafocených) ve zbytku  JAKK v.2  namíchaném v listopadu,   a  jeden svitek HP5+ v  čerstvě namíchané  vývojce JAKK v. 4  s  malinko  pozměněnou recepturou (a to kvůli  snaze  o  vyrovnanější výsledek (už vylézá sluníčko) při mírném převolání filmů nacvakaných v temném lese apod, kde mi jde i o kresbu ve stínech).   

Ostření na  24x30  pozitiv je  trošku  pro mě nezvyklé,   zrnko, na které by se dalo ostřit, se při takto malém zvětšení  v lupě 25x  moc  těžko hledá,  tudíž  nutno zaostřovat na jemnou kontrastní kresbu  (větvičky  apod.).   Jinak  se mi to líbí,   tonalita  bohatá, ostrost bezchybná. 


  • 0

#241 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 908 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 566

Publikováno 5 duben 2016 - 11:47:31

Rýsuje se do budoucna nové téma k bádání.  Jak v amatérských podmínkách zaostřovat při absenci zrna ....  ;-)


  • 0

#242 Jaro

Jaro

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 603 příspěvků(y)
Reputace: 36

Publikováno 5 duben 2016 - 12:01:57

Což ovšem vyžaduje předtím tu správnou  kombinaci 


  • 0

#243 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 5 duben 2016 - 12:13:54

Žeby byla chyba v tom,  že  nepo(u)žívám 52-56% zaostřovák?


  • 0

#244 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 5 duben 2016 - 12:15:48

Rýsuje se do budoucna nové téma k bádání.  Jak v amatérských podmínkách zaostřovat při absenci zrna ....  ;-)

zrno neabsentuje,  jen je vidět až  při 10x a vyšším zvětšení


  • 0

#245 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 3 březen 2017 - 09:36:53

Nesmím to zakřiknout,  ale  jeví se velmi brzy docela slušná dodávka  nejdůležitější  ingredience  pro  JAKK, kterou jsem  dlouho  sháněl  a  současně na ni postupně  šetřil (bohužel  levné zdroje  již  dávno vyschly),  tudíž  konečně  se  budu moci opět  dát  do  míchání.  

Že  již  dva  pánové  netrpělivě  čekají  až  jim  zavolám,  že mají  namícháno a nachystáno,   již  vím  docela  dlouho.   

Dočkají se brzy,   již  v řádech  dnů. 

Pokud  bude další zájem mezi  ctěným  temnokomornictvem,   budu  připraven  vyhovět.  


  • 2

#246 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 446 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 286

Publikováno 3 březen 2017 - 14:42:49

Byl by možný nějaký vzorek, na pár filmů? 


  • 0

#247 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 3 březen 2017 - 17:39:14

pro tebe určitě,   milý  Dubraro.    Zavolejme  si,   stejně tě hodlám  pozvat  na  návštěvu,   tak si  flaštičky na to přibalíš. 


  • 0

#248 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 28 květen 2019 - 13:07:41

Po dvou  letech se  tu vrátím k  tomu, jak u mě pokračoval koncentrát  náhražky  Agfa Atomalu (resp. Orwo A49)  s barevným vyvolávačem: 

poté,  co jsem  spotřeboval  k plné spokojenosti  koncentrát,   jsem  zauvažoval o tom,  že  když měla  fabrika ORWO  pro svůj A49 i regenerátor,  proč by to nešlo i  tady?  A to proto,  že  tuhle vývojku,   která  má sice  ve formě koncentrátu ve  dvou roztocích (1. vyvolávače v kyselém konzervačním prostředí,  2. siřičitan, zásada a pár  přísad ve  stopovém množství) neskutečně  dlouhou životnost, ale přeci jen  one-shot  není zrovna moc ekonomické. 

A  tak jsem někdy od podzimku 2017,  kdy jsem  navážil a namíchal  první litr stocku a  litr regenerátoru  na zkoušku,  vyvolal v tom 40 filmů  (vesměs  Ilford 400 P3 surveillance,  něco  Agfy APX100,  Kodaků Tri-x,  Superpanů 200 a  něco málo  jiných filmů),   pokračoval  druhým litrem stocku a  dalšími dvěma litrem  regenerátoru o  jen  trošičku změněné  receptuře,  1 litr regenerátoru už padl  na  40 filmů  v  09/2018,   od té doby pauza,  stálo to  ve  fotokomoře  v koutku  a  já  používal  jinou  vývojku,  páč  jsem  fotil  víc na svitky  trix,    a  teprve  v neděli ráno jsem  zkusil  nafotit  kousek  filmu na test, jestli ten klon "atomalu" z jara 2018 ještě funguje,,  a  pak v něm naostro vyvolal jeden kinofilm  F100 protažený  Horizonem 202  a jeden z  Oly XA,   a  včera si to  porovnal pod zvětšovákem   se stejným filmem  vyvolaným  v  jemnozrnné ostré vývojce (i ta regenerovaná, něco mezi  ID68 a FV33, fenidon+HQ+PEG).  Oba výsledky  dobré,    přesto  náhražka "atomal" vede. 

Jsem docela překvapen,  že  regenerovaný stock i po 40 vyvolaných filmech  pořád  bez  ztráty kytičky pracuje. 


  • 3

#249 pignon

pignon

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 384 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 23 leden 2020 - 20:20:54

Tak, teď jsem prave zjistil, že zásoby Orwo A49 z roku 1989 jsou definitivně v háji. Místo bezbarvé až růžové tekutiny jsem dostal něco, v čem plavalo mraky černých kousků. Musím koupit novou.
  • 0

#250 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 687 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 203

Publikováno 2 březen 2020 - 08:09:21

Ha,  při úklidu fotokomory jsem  v  jedné poličce našel  zbytek  dvousložkového koncentrátu  JAKK namíchaném   v dubnu 2016,   honem,  než začne zase pršet,  jsem  vyběhl  s contaxem 167 a planarem na dvorek a  v  expozičním bracketingu  -1EV, N a +1EV nacvakal  jeden  prošlý  Ilford Pan 100 a   prošlý Ilford Pan 400,   při ředění 1+1+3  (na půllitr pracovního roztoku)  v tom oba filmy  vyvolal při 20 st.C   12 minut  při  standartní agitaci  to vylezlo   výborné,  krytí i kontrast akorát,  čistá podložka,  závoj žádný,  při zvětšování na  MG papír  bez filtrace  vykresleno vše pěkně,  rozdíly  v  krytí  pod- a přeexponovaných políček jsou  okem patrné,  v kresbě stínů i světel  na papíře  nerozeznatelné. 


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních