FOMA 100 PROF/nePROF
#201
Publikováno 3 říjen 2013 - 14:08:46
#202
Publikováno 3 říjen 2013 - 14:45:25
Ja taky nerikam zavrit Fomu: papiry delaji dobre/nektere/, v tom je jejich sila.
Některé - dokonce někdy i dva, tři kusy v jednom balení
#203
Publikováno 3 říjen 2013 - 15:41:05
Ja taky nerikam zavrit Fomu: papiry delaji dobre/nektere/, v tom je jejich sila.
Některé - dokonce někdy i dva, tři kusy v jednom balení
No a? Sazka, tam máš ještě menší šance na úspěch, a jak je populární!
#204
Publikováno 3 říjen 2013 - 20:39:55
#205
Publikováno 3 říjen 2013 - 23:31:33
#206
Publikováno 4 říjen 2013 - 05:30:35
No voni jsou ten president mají jinou karmu či co.je zajímaví že já problémy nemám....
Nebo voči na hovno
#207
Publikováno 4 říjen 2013 - 08:05:08
#208
Publikováno 4 říjen 2013 - 20:23:49
Ale cením si vašich odvah. Já Fomu používal leda na testování přístrojů po jejich nákupu v bazaru. Prohlédl jsem jestli to správně ostří a dělá stejný mezery mezi snímkama a pak to vyhodil. Jiná věc jsou papíry, i když někdy na ně taky dělám jen náhledy a to co fakt stojí za to jde na Ilfordy.
#209
Publikováno 4 říjen 2013 - 22:37:32
Takže asi v tom každý vidí něco jiného, pak se naskýtá takzvané filozofování o hovn€... -> proč to vůbec kupovat, proč se s tím trápit, proč si zbytečně kazit nejlepší snímky... také se jinak naskýtá i opačná myšlenka chudších, tedy proč právě přicházet o ty nejlepší snímky? do galerky proto přidám raději další snímek, bych ty dřisty kecnul...
PS: nojo, omluvám su, opět tak nějak "Of Topik", ale je to těžké, když jsme každý nějaký, cvakáme každý nějak a ke své práci potřebujeme každý něco
#210
Publikováno 4 říjen 2013 - 22:46:46
Jisté ale je, že nyní nemám s fomou větších problémů. Občas se vyskytne nejaké to zrnko vypadlé, ale vesměs to opraví pozitní retuš. Druhou věcí je ale to, že sem se s ní musel naučit dělat najít si vhodnou kombinaci všeho. Zkusil sem to a na poprvé mi to vyšlo a proto se toho držím jak najatý, nechci měnit nic, hodně se bojím, že si poseru celý proces.
Pokud by někoho zajímaly konkrétní věci tam mou kombinací je:
- přeexponovaní filmu min 1 - 4 clony dle kontrastu scény
- předmočení v destilce (cca 3 minuty) cca 18-22 st. teplé
- vyvolání v Instant krakolu 1+1 časem 4 a půl až 8 minut dle kontrastu scény
- přerušení pouze lehce kyselým rozokem kys. citronové - dle chuti - asi tak o neco mín jak sú kyselé nakládané oharky
- ustálení cca 6 - 10 minut dle vyčerpanosti - v klasickém umíchané kyselém ustalovači
- první praní v destilce (nekolikrát měněné) kde se snažím postupně snížit teplotu na kohoutkovou a poté vyperů minimálně 20 minut pod kohoutkem
- po tomto následuje opět destilka se smáčedlem a jde to na špagát. Vodu stírám kleštěma, ale vždy pod vodou promnu gumy kleští (bjím se vápených usazenin
- suším
Tento postup se mi osvědčil a funguje navzdory změnám různých šarží. Pověstné trojbalení kterým ve velkém disponuju jsem ještě nezkoušel a doufám, že to nevyvrátí mé předtstavy o tomto materiálu.
Dovolte mi prosím takovou malou úvahu. Když sem si pročátal toto vlákno, tak jsem nabyl takového nepříjemného dojmu, že foma 100 nesnáší některá s procesů, který jsou na ní páchany, snad některý druhy vývojek, teploty ... nevím.
Víte ale na co mám tak krapítek podezření? Na ustalovač!!! Třeba se v tom zhodnem, třeba mi tu mou teorii vyvrátíte, ale já si myslím a praxe mi to potvrdila, že foma 100 nemá ráda ty rychloustalovače na bázi thiosíranu amonného. Co vy nato?
#211
Publikováno 4 říjen 2013 - 23:36:42
Při jiných kombinacích jsem míval problém s kontrastem.
Nicméně, Fomu mám z nějakého důvodu rád a jiný film bych si nekoupil.
Na ORWO NP55 teď fotím jen proto, že jsem ho dostal 60 metrů zcela zdarma.
#212
Publikováno 5 říjen 2013 - 11:11:07
sulfanidsulfátu amonného, působí na fotografickou emulzi velmi rychle. Oproti normálnímu ustalovači, obsahujícím m.j. thiosíran sodný pracuje 3 - 4 x rychleji. Ideální koncentrace thiosíranu sodného v ustalovači se má pohybovat kolem 20 -30 %. Pokud jeho koncentrace přesáhne 50% nepracuje, protože nasycený roztok nepojme soli z fotografické vrstvy, které nebyly v emulzní vrstvě osvětleny. Thiosíran amonný je stabilní jen v neutrálních, nebo zásaditých roztocích, ne však v kyselých, kde se rozkládá na siřičitan a síru. Siřičitan se dále dehydratuje na oxid siřičitý. Thiosíran amonný rovněž
způsobuje rychlou korozi kovů. Ocel a nerezavějící ocel jsou zvláště citlivé na důlkovou korozi vyvolávanou thiosíranem amonným. ( Pro zvýšení odolnosti nerezavějící oceli proti důlkové korozi se do ní přidává molybden / ASI 316L h M o / ).
Při použití t e c h n i c k ý c h chemikálií, které jsou cenově dostupné, se může ve fotografické emulzi vyskytovat zejména díky používané prací vodě v přípravě želatiny stopové množství železných iontů, které následně rychle reagují s rychloustalovačem, korodují a vznikající oxid siřičitý odtrhne v těchto místech citlivou vrstvu od filmové podložky. U výrobců, kteří si mohou dovolit používat velmi čisté /a zároveň také drahé/ chemikálie, zmíněný efekt nenastává. Vaše
přirovnání s potravinami průmyslové kvality, vykazujícími jisté výživové standarty, umožňující jisté přežití organismu a tradičními metodami připravované stravy, s nižší toxickou zátěží a optimističtější perspektivou zachování základních životních funkcí v delším časovém horizontu do věku moudrých kmetů, těšícím se pevnému zdraví, je velmi trefné. Nezbývá,
než výrazně redukovat denní příjem technické stravy a nahradit ji fyziologicky nezbytnou dávkou stravy ekologicky čisté a tímto způsobem nezatěžovat planetu množstvím toxických plynů a odpadu a zároveň si užívat radosti z technologicky a vývojově vrcholných produktů fotografických provozů 21. století. "Co více potřebuje fotograf ke štěstí, než film Adox Silvermax a k tomu popíjet výběrový ručně sbíraný zelený čaj z vysokohorské lokality, neobsahující postřik D D T."
Krásné a slunečné dny tzv. "Babského léta" s nádhernými modelkami /na matnici hlavou vzhůru!- v zapadajícím slunci/ Vám
ze srdce přeje " Starý Jezevec" Slanej Vrch.
#213
Publikováno 5 říjen 2013 - 12:56:32
#214
Publikováno 5 říjen 2013 - 13:29:33
Také jsem před chvilou u tanku přemýtal, proč Foma někomu jde bez problémů a někdo s tím má takové problémy, přeci kdyby to byl opravdu problém fomapanu, tak to postihne i z malé části všechny, takže to Fomou nejspíše úplně nebude ... zrovna před chvilkou jsem doustálil 2 filmy a dva další jsem po vyprání pověsil, po rychlém shlédnutí jsem nedoznal žádného technického problému ještě tam mám na koupání F200 s Acrosem, tak jsem na něj zvědav, enem estli bude kropenatý, tak jak někteří tvrdí a jak vyjde v porovnání s Fuji... no, tak jdu na ně...
#215
Publikováno 5 říjen 2013 - 13:31:24
"Při použití t e c h n i c k ý c h chemikálií, které jsou cenově dostupné, se může ve fotografické emulzi vyskytovat zejména díky používané prací vodě v přípravě želatiny stopové množství železných iontů, které následně rychle reagují s rychloustalovačem, korodují a vznikající oxid siřičitý odtrhne v těchto místech citlivou vrstvu od filmové podložky. U výrobců, kteří si mohou dovolit používat velmi čisté /a zároveň také drahé/ chemikálie, zmíněný efekt nenastává."
Ze své zkušenosti vím, že rychloustalovač od fomy mi dělal na filmu (foma 100) problémy- vypadané emulze, divné fleky. Jak jsem jej přestal používat, problémy zmizely. Nevím jak jsou na to rychlé ustalovače od ilfordu, ale co mě pamět naklame neslyšel jsem na ně nadávání, ale nevím jak se majú rádi s Fomou 100. Když sem četl příspěvky jednotlivých ogarů, o mnohých vím, že jsou precizní a dobří chemici a přesto mají z fomou problémy (což se u mě neděje) napadlo mě právě, že to bude v procesu. Jiné filmy, jiných výrobců jsou prostě asi odolnější.
Uvidíme, snad se někdo připojí a řekne své zkušenosti foma 100 vs. rychlé ustalovače.
#216
Publikováno 5 říjen 2013 - 15:13:22
#217
Publikováno 5 říjen 2013 - 15:16:23
Jednalo se o trojbalení kinofilmů na 25 snímků (profi line).
#218
Publikováno 5 říjen 2013 - 15:16:42
Co je to rychlé vzhlédnutí? Kontroluješ jednotlivá políčka lupou? Ono se to potom zvětšuje! Pokud ano pak tvůj příspěvek k něčemu je. Pokud ne je k ....Erik:
Také jsem před chvilou u tanku přemýtal, proč Foma někomu jde bez problémů a někdo s tím má takové problémy, přeci kdyby to byl opravdu problém fomapanu, tak to postihne i z malé části všechny, takže to Fomou nejspíše úplně nebude ... zrovna před chvilkou jsem doustálil 2 filmy a dva další jsem po vyprání pověsil, po rychlém shlédnutí jsem nedoznal žádného technického problému ještě tam mám na koupání F200 s Acrosem, tak jsem na něj zvědav, enem estli bude kropenatý, tak jak někteří tvrdí a jak vyjde v porovnání s Fuji... no, tak jdu na ně...
#219
Publikováno 5 říjen 2013 - 15:28:54
Jsem z teho jélen
#220
Publikováno 5 říjen 2013 - 15:48:12
#221
Publikováno 5 říjen 2013 - 15:49:15
No jo ale v kyselém prostředí.copak neexistuje přerušení? (a nemyslím zrovna coitus interruptus)
#222
Publikováno 5 říjen 2013 - 15:50:16
#223
Publikováno 5 říjen 2013 - 15:53:59
#224
Publikováno 5 říjen 2013 - 15:58:54
No jo ale pokud mám dodržet proces jak doporučuje výrobce filmu (Foma) a tudíž nemohl být nařčen z toho že vina je mé straně musím přerušit v kyselém prostředí.Asi jsem divný, ale mě tedy nikdy ani nenapadlo, přerušovat něčím jiným, než vodou.
#225
Publikováno 5 říjen 2013 - 16:01:05
No jo ale pokud mám dodržet proces jak doporučuje výrobce filmu (Foma) a tudíž nemohl být nařčen z toho že vina je mé straně musím přerušit v kyselém prostředí.
Asi jsem divný, ale mě tedy nikdy ani nenapadlo, přerušovat něčím jiným, než vodou.
To sice ano, ale otázkou zůstává, jestli to má ve výsledku vůbec na něco vliv.
#226
Publikováno 5 říjen 2013 - 16:03:47
Tak asi zase tak blbý v té fabrice nejsou aby nevěděli co dělají (doporučují). Tyhle ojebávky v recepturách či dopručených postupech nemám rád a to ani i v kuchyni.
No jo ale pokud mám dodržet proces jak doporučuje výrobce filmu (Foma) a tudíž nemohl být nařčen z toho že vina je mé straně musím přerušit v kyselém prostředí.
Asi jsem divný, ale mě tedy nikdy ani nenapadlo, přerušovat něčím jiným, než vodou.
To sice ano, ale otázkou zůstává, jestli to má ve výsledku vůbec na něco vliv.
#227
Publikováno 5 říjen 2013 - 16:07:31
Tak asi zase tak blbý v té fabrice nejsou aby nevěděli co dělají (doporučují). Tyhle ojebávky v recepturách či dopručených postupech nemám rád a to ani i v kuchyni.
No jo ale pokud mám dodržet proces jak doporučuje výrobce filmu (Foma) a tudíž nemohl být nařčen z toho že vina je mé straně musím přerušit v kyselém prostředí.
Asi jsem divný, ale mě tedy nikdy ani nenapadlo, přerušovat něčím jiným, než vodou.
To sice ano, ale otázkou zůstává, jestli to má ve výsledku vůbec na něco vliv.
Podle mě se to doporučuje spíše preventivně, pro případ že by nastal problém v kombinaci s nějakou konkrétní chemií...
#228
Publikováno 5 říjen 2013 - 16:11:37
#229
Publikováno 5 říjen 2013 - 16:31:45
#230
Publikováno 5 říjen 2013 - 17:19:29
No já používám TF2 a měl jsem poslední vyvolanej plan jak prostřelenej z brokovnice. (otevřené nové balení filmů). Dnes jsem z tohoto balení cvaknul další, ještě není vyvolán tak su zvědavé
Tak z toho su jelen. Dej vědět.
#231
Publikováno 5 říjen 2013 - 17:22:48
#232
Publikováno 5 říjen 2013 - 20:56:41
Zítra to prubnu , dám do toho všechno.
No já používám TF2 a měl jsem poslední vyvolanej plan jak prostřelenej z brokovnice. (otevřené nové balení filmů). Dnes jsem z tohoto balení cvaknul další, ještě není vyvolán tak su zvědavé
Tak z toho su jelen. Dej vědět.
Doufám že ten plan s těma 25 dírama tam Foma dala místo 25ks s jednou dírou. To by byla super inovace bez legrace.
#233
Publikováno 7 říjen 2013 - 16:48:26
#234
Publikováno 8 říjen 2013 - 07:39:23
- přednamočení cca 1-2min
- původně ID11, od letoška Excelka
- vyprání jednou dávkou kohoutkovky
- přerušení FomaCitro
- vyprání jednou dávkou kohoutkovky
- Ilford Rapid Fixer, cca 5 minut
- vypírání "iflordní metodou" v kohoutkovce cca 15-20 minut
- 1 min ve Fotonalu
nikdy jsem neměl u F100 žádné problémy s vypadanou emulzí, škrábanci, ničím. nepoužívám stahovací kleště. po fotonalu to prostě pověsím na obyčejný prádelní kolíček a za hoďku+ mám pěkný rovný svitek či kino.
obecný dodatek: ale já bych klidně fotil na ty takzvané lepší a dražší matroše, ale ruku na srdce, nejsem v negativním procesu takovej borec, abych z toho vůbec nějak benefitoval. teplotu kohoutkovky měřím na předloktí, 30sec pro mě není žádná míra a hlavně si nehraju na supermistra ve zpracování filmů, takže mě prostě F100 plně vyhovuje.
#235
Publikováno 8 říjen 2013 - 07:44:34
Kleště taky nepoužívám a lázně temperuju na stejnou teplotu
#236
Publikováno 8 říjen 2013 - 08:06:46
#237
Publikováno 8 říjen 2013 - 08:48:28
Fomu pouzivam primarne v planu (8x10, 13x18) + ted svitek
plany volam v tanku 2840 se stredovym trnem, rotacne, vyvojku naleju a nez ji dam do CPE2 s liftem, tak ji tam protocim rucne nahodne, nedavam zarazky, plan pouze zasunu do drazek
svitky volam v tanku 2xxxx taktez rotacne na CPE2 s liftem
proces pro obe je vicemene stejny
1) predpirka - kohoutkova voda - cca 20 stupnu, 3-5 min podle toho jak na to zapomenu
2) vyvojka - Rodinal 1+ 50 (destilka), 20 stupnu
3) preruseni - 30 sec, kohoutkova voda, 20stupnu
4) ustaleni - TF2, podle vycerpanosti ustalovace (z kohoutkove vody)
5) prani (podle filmu, plan a svitek peru ruzne)
Chyby :
----------
plany :
1) vypadana emulze - absulutne nahodne, mam starsi baleni cca z roku 2008, a jedno 2009 (skoro na kazdem planu alespon jedna dirka)
2) obcasne mapy ve svetlech - nikdo nevi proc, stava se to i ostatnim (JKCZ, Dany...), cast se podarilo eliminovat, neco zustava, podezreni na prani
svitky :
1) vypadana emulze
2) prosviceny kryci pas
3) obasny jiny bordel na filmu (vetsinou na prvnim snimku)
4) u dvou filmu vypalene kolecko na poslednim snimku
Pri zandavani filmu do tanku si na vlasy nasazuji takovou igelitovou cepicku, ktera se pouziva u holice nebo kde...
Neprijde mi ze bych delal neco nestandardne, proces mam zabehnut, ze bych si u svitku osvitil film, tomu take neverim. Pouzival jsem Fomu pouze do Kodaku Panoram, ten sice okenko ma, ale mam ho zalepene a odpocitavam (ala Kubikula), kraje filmu osvicene nejsou, takze kamera je v tom nevinne. Film vzdycky pretacim az do navinuti na civku + nekolik protoceni navic pro jistotu. Az pote kameru otviram.
#238
Publikováno 8 říjen 2013 - 08:56:51
krom zbytku antihalacky na Acrosu u kraju (flicky) vse naprosto bez problemu.
#239
Publikováno 8 říjen 2013 - 09:07:21
#240
Publikováno 8 říjen 2013 - 09:33:38
Spis je to otazka na Fomu, co mam info, uz nekolikrat se jim menil dodavatel zelatiny, takze je mozne ze chyba je u vyrobce. Uz jsem jim psal - ale zatim bez odpovedi.
#241
Publikováno 8 říjen 2013 - 09:37:22
Podle toho ho i exponuji. Má i brutálního šváru. Na to co dělám já mi to stačí a jsem s ním velmi spokojený.
Volám v tanku JOBO. Nepředepírám, klasicky překlápím: půl minutky na začátku a pak každou celou dvakrát pomalu překlopím.
Používám tyto vývojky: FX 10, 510 Pyro a někdy Diafine. Nepřerušuji vůbec ničím, rovnou naliji ustalovač TF2/4min. Vypírám vlažnou kohoutkovou vodou (měřím prstem teplotu a když se trochu oteplá tak naleju a šestkrát zopáknu. Do poslední vody přidám pár kapek Mirasolu 2000. Opatrně abych nenapěnil pumpuju nahoru a dolů asi minutku. Pak vytáhnu a opřu o skleničky které stojí na ubrousku. Nikde žádný problém.
#242
Publikováno 8 říjen 2013 - 09:48:28
#243
Publikováno 8 říjen 2013 - 10:04:24
#244
Publikováno 8 říjen 2013 - 10:32:02
#245
Publikováno 8 říjen 2013 - 11:41:47
#246
Publikováno 8 říjen 2013 - 11:55:30
#247
Publikováno 8 říjen 2013 - 12:01:41
#248
Publikováno 8 říjen 2013 - 12:34:48
ono kdyz si prected celou diskusi, zjistis ze jsou i na svitku, takze je to spis obecny problem. Popravde me to vadi i na te 8x10, proste by to tam byt nemelo.
Aha, a z čeho se soudí, že jsem ji nečetl? Takže ještě větší? Třeba 30x40cm? Ne nechci si dělat legraci, jen mi připadne, že určité věci, které opravdu vadí u kina, jsou u větších formátů komické.
#249
Publikováno 8 říjen 2013 - 13:24:48
Jen pro porovnani: kdyz jsem nedavno vyvolal HP5 4x5" a pral jsem ji, malej synek mi tam prepnul misto studeny horkou vodu. Pral jsem to nejmin deset minut v horky vode, ze v ni skoro prst clovek neudrzel. A co byste rekli? Ani n. Film to prezil bez uhony. Neuveritelny. Kdysi jsem z nouze /byla to nejaka zakazka, reportaz/ musel silene pushovat Tri-X. Exposimetr ukazoval nejakou pulvterinu, ale zasekla se mi zaverka a jela jen stopetadvacetina. Vohral jsem vyvojku na 36 stupnu a varil to v tom pul hodiny. A fotky jsem taky udelal a nikde ani kousek vypadly emulse.
a já zase u svitku HP5 mám jasně ověřeno, že po celém procesu se z toho dá stáhnout emulze lehkým přejetím nehtu. u F100 svitku ne. nedělal bych z toho nějaké závěry, evidentně se různé filmy chovají u každého z nás zcela různě. ono to může být i tím, jak tvrdou máme v Plzni vodu a jak u vás, cojávím.
#250
Publikováno 8 říjen 2013 - 17:58:20
Tak dávám vědět. Právě jsem ho pověsil a předběžně zkómnul. Našel jsem jen jednu dírku. Možná tam někde něco ještě bude ,ale určitě už nic drastickýho. Jedna dírka mne tak nesere a ještě je tam kde to nebude žádný problém, né jak minule bylo cca 20 dír v obloze To musela být nějaká sabotáž
No já používám TF2 a měl jsem poslední vyvolanej plan jak prostřelenej z brokovnice. (otevřené nové balení filmů). Dnes jsem z tohoto balení cvaknul další, ještě není vyvolán tak su zvědavé
Tak z toho su jelen. Dej vědět.
Tak doufám že ostatní již budou taky ve Foma kvalitě, tj tak jedna dírka na plan
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních