Zpracování - Kodak Plus-X - Eastman Kodak 5231
#1
Publikováno 24 červen 2010 - 08:49:54
Není to přesně ten film, který se prodává v kazetách jako Kodak Plus-X Pan nebo Kodak Plus-X Pan Professional. Je to kinematografický film Eastman Kodak 5231. Jeho jmenovitá citlivost je 64ASA pro umělé světlo a 80ASA pro denní světlo.
Ve skutečnosti tam je ovšem rozdíl velmi malý, pokud vůbec jaký. Všechny postupy zpracování platí jako pro "fotografický" Plus-X. Volbou způsobu zpracování se dá při akceptovatelném výsledku dosáhnout citlivosti asi v rozmezí 50 - 500ASA. Podložka je téměř bezbarvá a, samozřejmě, bez číslování snímků na okraji. Má ale na okraji vyznačený druh filmu a počitadlo ve stopách.
Charakterem je to klasický film, nezáludný při zpracování, dají se s dobrým výsledkem používat jak staré, tak i moderní vývojky. Film dává ostré, jemnozrnné, bohatě kryté a tonálně bohaté negativy. Nejbližší přirovnání je asi k Ilfordu FP4. Proti Foma 100 je kontrastnější.
O "vnitřních rezervách" svědčí, že se ve vývojce Diafine standardně vyvolává na citlivost 400ASA (Foma 100 na 200ASA). V jemnozrnných, citlivost snižujících vývojkách jako SPUR HRX nebo Moersch Finol dává citlivost 100ASA (Foma 100 50ASA).
Celkově vzato, je to film, který používám na "lepší" práci, tam kde PanF+ nestačí citlivostí a nemám k dispozici Neopan 100.
Tento film neexistuje jako svitek. Zato existuje jako 16m film (Mikroma?) pod označením Eastman Kodak 7231.
***Vytvořil jsem toto vlákno odtržením příspěvků ze sekce hromadných nákupů. ToFF***
#2 Jirinol
Publikováno 24 červen 2010 - 09:50:13
Mám dojem, že stejně jako jeho předchůdce si zachoval tento film oproti still-photokonfekci Kodaku poněkud lepší, kontrastnější podání pleťovky a rtů (tmavší díky trochu nižší citlivosti k žluté a červené), nemýlím-li se a paměť mě neklame (pár metrů zbytků jsem kdysi dávno dostal a nafotil)
#5 Jirinol
Publikováno 25 červen 2010 - 20:42:54
v obvyklých vývojkách, se kterými se dá kouzlit a ovlivňovat densitu a kontrast, je to o něčem jiném.
Pokud bys takto v Diafinu vyvolal Plus-X, tak bys možná zjistil, že optimální by jej bylo exponovat na cca ISO250, podobně jako třeba FP4+ či APX100.
Pokud tu plácám nesmysly, Dubraro mě určitě velmi rychle a razantně usměrní.
#6
Publikováno 26 červen 2010 - 10:15:36
Pokud bys takto v Diafinu vyvolal Plus-X, tak bys možná zjistil, že optimální by jej bylo exponovat na cca ISO250, podobně jako třeba FP4+ či APX100.
Pokud tu plácám nesmysly, Dubraro mě určitě velmi rychle a razantně usměrní.
Plus-X v Diafine dává 400ASA.
Double-X (Eastmann 5222) je mezi fotografy ještě legendárnější materiál než Plus-X (5231). Je stejně kresebně bohatý, jen o stupeň citlivější. Dá se vyvolávat jako cca 100-800ASA, experimentátoři až do 6400ASA. V Diafine dává 600-800ASA. Při volání na nižší citlivost si zachovává kontrast, nevychází tak šedivě jako třeba HP5 / Pan400 / P3.
Pokud bude k mání, já se rád zásobím. Pasu po něm už více jak deset let.
#7
Publikováno 21 červenec 2010 - 08:35:41
Velmi dobrý výsledek dal v Pyrocat HD 1+1+100, 21°C, 13minut, exponován jako 100ASA.
Příště jej vyzkouším v Diafine, tam by měl dávat citlivost 400ASA a jak jsem již zjistil, nadměrné zrnitosti se u Diafinu netřeba bát.
Mluvím samozřejmě o filmu Eastman 5231, který dodává Jirinol (sláva mu). Skutečný Plus-X jsem ještě ani v ruce nedržel.
#8 Jirinol
Publikováno 21 červenec 2010 - 11:39:22
Pro vyvolání v D-96 na D=0,55 je doporučena pro denní světlo expozice na ISO80, ovšem je známo, že tato vývojka ubírá 1/3, takže optimum pro D-76 je dle ohlasů ISO 100-125 při standartním volání ve stocku, do 250 při volání v T-Max, 200-250 v xtolu a kolem 320-400 v Diafine, jak jsi už uvedl.
Na Flickru i jinde je možno sledovat obrovské množství zkušeností i fotek s použitím mnoha různých vývojek, které mi taky vůbec nic neříkají
#9
Publikováno 15 srpen 2010 - 19:43:35
#10
Publikováno 15 srpen 2010 - 20:17:42
já jsem na úvod dal 50 (přál jsem mu...) a bylo to moooc krytý
jestli to není nějaká zakuklená třistadvacítka
až nazvětšuju další kousky při žárovce apod, tak ukážu na skenu - tady je vodní hospodářství na deštovou mojí máti
jsem zvědavej, co bude dělat při puši
#11
Publikováno 15 srpen 2010 - 20:48:07
#12
Publikováno 16 srpen 2010 - 07:11:18
Plus-X má velké rezervy, bez velkého pushování jde na 300-400ASA, ale může jít i dál. Exponovat na 50ASA se taky dá, ale je pak potřeba odpovídajícím způsobem vyvolat. Nejběžnější použití je okolo 100-200ASA.já jsem na úvod dal 50 (přál jsem mu...) a bylo to moooc krytý jestli to není nějaká zakuklená třistadvacítka
#13
Publikováno 5 říjen 2010 - 14:12:09
jen tak zkusmo jsem si ho včera naexponoval na 1600 a odokově to vyvolal v ředěný vývojce a co byste řekli?
zdá se to použitelný
to jsou všechny stovky takhle natahovací, nebo je to kinematografickej záááázrak?
#14
Publikováno 5 říjen 2010 - 19:13:05
#15
Publikováno 5 říjen 2010 - 19:18:56
#16
Publikováno 6 říjen 2010 - 09:04:04
pofotil jsem synka včera abych to vyzkoušel na 1600
první ukázka jedna úsporka rozptýlená stínidlem na stropě = hodně měkké a slabé osvětlení
druhá je silné světlo do stropu a dole hlava v "nesvětle" mimochodem ta poloha je spajdrmen při odpočinku
je to oboje exp. spot na tvář +1 ev, vol. v id11 1+1, v malém tanku (skoro žádný pohyb vývojky kolem filmu) překlápnění 15 sec na začátku, pak v 3, 8, 15 minutě jednou mírně čas celkem 25 minut při 21°C
zvětšováno normální filtrací s kondenzorem bez matnice
= cíleně bych to na 1600 nedělal, nicméně v nouzi se to tak exponovat dá a informace na negativu budou zachyceny
v pozitivním procesu by to chtělo pochopitelně doladit, ukázky jsou dělány jedním osvitem
hodně dávám kinofilmy do atomalu a tenhle film potáhnout v atomalu mám taky v plánu - hádám to vyjde líp
no a takhle to vypadá jako že "n" tedy normálně, exponované na 200 i když je tam asi deset "opravných koeficientů"
negativ hustý - neměřil jsem, jen odhad, dále hoodně převoláno - první volání v id11 na zkoužku
filtr číslo 3 a světla "sražená" flešingem zapalovačem nad papírem - možná až moc, ale na papíře je to akorát no a papír na všech ukázkách je fomatone Y kterej nyní mám, takže vám to třeba vyjde úplně jinak
#17
Publikováno 6 říjen 2010 - 14:11:04
RHx: Diky za vycerpavajici info. Podle me vypada vysledek velice dobre. Za chvilu bude celej den tma, takze muzu s klidem ladovat kodak a pushovt ho na 400 a 800. Fomu 100 necham zas na jaro a leto
#18 Jirinol
Publikováno 6 říjen 2010 - 16:15:28
#19
Publikováno 19 říjen 2010 - 13:03:39
Upraveno smazáním nákupních údajů/ToFF
#20
Publikováno 20 říjen 2010 - 13:27:34
Jak se od sebe liší ten doppel x a plus x?
Myslím, že už je to někde výš ve vlákně, ale co bych neudělal pro bratra klasika :
Na stránky Kodaku tě neodkážu, je tam už jen list Double-X, ale primárně Plus-X film má nominální citlivost cca 100ASA, pro Double-X (aka Kodak 5222) uvádí tech. list Kodaku citlivost 250ASA při denním světle a 200ASA při umělém(žárovka) (vývojka D-96).
Čili pro tebe jakožto milovníka pomalých emulzí je ten Plus-X
(Pozor, Plus-X foto- a kinematografickej nejsou úplně totéž - tech. list kinematografickýho Plus-X mám někde taky staženej, jen ho musím najít).
#21
Publikováno 25 říjen 2010 - 11:02:06
#22
Publikováno 25 říjen 2010 - 13:17:14
Navíc kruhově deformované rozostřené pozadí - tohle mi dělá belar na Flexaretu, čím že je to focené?
Já přidám taky něco.
Kodak Plus-X.
Slunce pod mrakem (tlumené světlo). exponováno na ISO 100
Voláno v D-76 1+1 20stCelsia 6:30
#23
Publikováno 25 říjen 2010 - 14:05:52
Pěkně přikrmený kontrast kolego - tohle můžu
Navíc kruhově deformované rozostřené pozadí - tohle mi dělá belar na Flexaretu, čím že je to focené?
Súsede a kolego, vyfotil jsem svoju drahú polovičku, 24. 10. v parku Dr. E. Beneše, pomocí Yashica Electro 35 GT s objektivem Yashinon DX 45 mm/1.7.
#24 Anonymous
Publikováno 2 listopad 2010 - 21:19:47
#25 Jirinol
Publikováno 30 prosinec 2010 - 16:08:05
bylo mi řečeno, že citlivost je kolem 200 což můžu potvrdit, když jsem měřil odražené světlo přesně, tak bych se nebál říct 400 - obecně ho exponuju jako 200
pofotil jsem synka včera abych to vyzkoušel na 1600
první ukázka jedna úsporka rozptýlená stínidlem na stropě = hodně měkké a slabé osvětlení
druhá je silné světlo do stropu a dole hlava v "nesvětle" mimochodem ta poloha je spajdrmen při odpočinku
je to oboje exp. spot na tvář +1 ev, vol. v id11 1+1, v malém tanku (skoro žádný pohyb vývojky kolem filmu) překlápnění 15 sec na začátku, pak v 3, 8, 15 minutě jednou mírně čas celkem 25 minut při 21°C
zvětšováno normální filtrací s kondenzorem bez matnice
= cíleně bych to na 1600 nedělal, nicméně v nouzi se to tak exponovat dá a informace na negativu budou zachyceny
v pozitivním procesu by to chtělo pochopitelně doladit, ukázky jsou dělány jedním osvitem
hodně dávám kinofilmy do atomalu a tenhle film potáhnout v atomalu mám taky v plánu - hádám to vyjde líp
no a takhle to vypadá jako že "n" tedy normálně, exponované na 200 i když je tam asi deset "opravných koeficientů"
negativ hustý - neměřil jsem, jen odhad, dále hoodně převoláno - první volání v id11 na zkoužku
filtr číslo 3 a světla "sražená" flešingem zapalovačem nad papírem - možná až moc, ale na papíře je to akorát no a papír na všech ukázkách je fomatone Y kterej nyní mám, takže vám to třeba vyjde úplně jinak
Docela zajímavá (vlastně potvrzující tvoje záměrné, či náhodné?, zjištění) je i tato zmínka s s názornou ukázkou
#26
Publikováno 30 prosinec 2010 - 19:02:19
scan negativu
Minolta xd-7 / rokkor 50mm f1.7 / id 11 1+1 8 minut . exponovane na ISO 125
asi doobjednam ak ked som si uz povedal ze mam filmov dost...
#27
Publikováno 30 prosinec 2010 - 23:13:07
#28
Publikováno 5 leden 2011 - 22:01:21
EI 400, D-76 1+1, 13 minut, 20 stupňů celsiových.
no a vypadá to krásně, měřilo to mju:II, zdá se, že dobře
už se nemůžu dočkat pořádnýho letního slunce
#29
Publikováno 9 únor 2011 - 22:54:39
zatím jen negativ, ale vypadá krásně, hezky krytej.
#30
Publikováno 10 únor 2011 - 18:04:17
#31
Publikováno 10 únor 2011 - 18:05:58
Ja jsem to vyvolaval presne jako klasickej - tedy ne tenhle kinematografickej, nybrz eastman 5062 - Plus-X. Tedy exponoval na 125asa a vyvolal ve stocku D-76 5,5 minuty. Vysledek je nadhernej, jak jsem byl vzdy drive u plusX zvyklej, kdyz jsem si ho jeste kupoval po kusech u skody.Krom jineho tvaru direk perforace oproti klasicke konfekci jsem zadny rozdil nezaznamenal. Jen mi srdicko poskocilo nad tou kodačí nádherou, kam se na to vsechno ostatni hrabe, je to genialni film.
ano, přesně tak, ono to vypadá krásně i ve skeneru
jinak ta škála je neuvěřitelná, a ten negativ je toho prostě plnej.
#32
Publikováno 14 únor 2011 - 23:05:55
#33
Publikováno 17 únor 2011 - 20:34:40
jen tak jsem si zkoušel ostření - plus-x na 200 na tu tabulku právě korektně, v atomalu 1a1 20°C a nějak 7,5 min málo překlápění
a bylo fakt vošklivý světlo, papír 131 a filtrace 2,5
kondenzor bez matnice
na tělo a sklo za 259,- i s donesením ke mě do krámu
to celkem de
-
jinak někde uprostřed obrázku leží základ exponometrije
#34 Jirinol
Publikováno 19 únor 2011 - 13:36:44
jen tak jsem si zkoušel ostření - plus-x na 200 na tu tabulku právě korektně, v atomalu 1a1 20°C a nějak 7,5 min málo překlápění
a bylo fakt vošklivý světlo, papír 131 a filtrace 2,5
kondenzor bez matnice
to celkem de
-
jinak někde uprostřed obrázku leží základ exponometrije
Radime, tohle je jak vystřiženo z Vysoké školy fotografie od Feiningera
Seš si jist, že sis nespletl fotku a nedal sem ukázku ze 6x9 negativu?
#35
Publikováno 19 únor 2011 - 17:47:24
Dekuji Jiří, urcite pockam, vzdyt mi jich prislo v lednu 40.
Jen mala ukazka, film byl dost prevolany, cerny jako bota, ale pobral vse, stejne to tam je. Na caru nehledte, moje chyba.
prosím, přesunout do "zpracování. "
Pignone? to ti tam při dlouhé expozici proletěla světluška nebo co to je?
že kombinace Kodak a Atomal je mňam, vím už skoro 40 let, ale že z tak převalenýho negativu se tohle dá dostat, jsem netušil
Na to, že je to relativně docela silné světlo přímo do anfasu, je ta kresba pleti, rtů i očí, i tmavších (hnědých?) vlasů ve stínu, docela jemná, fajnová, si myslím.
prosím, přesunout do "zpracování. "
Pignone? to ti tam při dlouhé expozici proletěla světluška nebo co to je?
že kombinace Kodak a Atomal je mňam, vím už skoro 40 let, ale že z tak převalenýho negativu se tohle dá dostat, jsem netušil
Na to, že je to relativně docela silné světlo přímo do anfasu, je ta kresba pleti, rtů i očí, i tmavších (hnědých?) vlasů ve stínu, docela jemná, fajnová, si myslím.
Mam 4 spiraly jobo v pohode a jeden na prd, jelikoz ty 4 byly mokry, jsem pouzil ten posledni, no a to bys neveril, jaky slova u toho padaly a co ten film vsechno zazil....tomuhle to prikladam za vinu ...
Mam 4 spiraly jobo v pohode a jeden na prd, jelikoz ty 4 byly mokry, jsem pouzil ten posledni, no a to bys neveril, jaky slova u toho padaly a co ten film vsechno zazil....tomuhle to prikladam za vinu ...
pignone, máš v tom jobu magnet nebo lift?
pokud magnet, tak ten se dá "nalepit i na patersoňáckej 5cívkovej tank...
a do paterson cívek se, jak obecně známo (zasvěcení ví), dá ládovat film bez problémů i za mokra.
Na Jobu mam magnet. Tam pouzivam 2521. Ale vetsinou rotacne nevolam a na to mam radu 1000.
***Přesunuto/líp to udělat nejde/trefujte se do vláken sami/ToFF***
#36
Publikováno 19 únor 2011 - 17:54:05
#37
Publikováno 19 únor 2011 - 22:10:49
ano to vypadá pro tuhle kombinaci - přeexponaváno+převoláno což bývá nedobré - ne ovšem pro tenhle filmToFFe dekuji velmi, jsem lama, jeste bych podotknul, Plus-x@100, A49 1+1, 10min. 20st. /30 s nepretrzite a pak 1x/min. Vysledek, Negativ kryty jako prase.
první kousek jsem exponoval na 50 už loni, krz negativ skoro nebylo vidět a taky se z toho dalo celkem normálně zvětšovat
jinak se dívám do poznámek a ten můj záběr výše je
a49 a sice 130+150 ml; 20,5°C; překlápět 10 sec a potom 1x po 90 sec a 2-3 min na konci bez překlápění, celk čas 7:30
ale zas tak to nelámejte vyleze to vždycky
ano jiří je to ten film co tady o něm hovoříme
#38
Publikováno 7 březen 2011 - 00:55:55
Uzivam si fotenie na plus-x a jedina prkotinka co mi nesedi je ze film je po prani a naslednom machani v destilke zo zmacadlom ilford a ususeni pokryty flakmi troska povlakom... proste deje sa mi s nim to co sa mi dialo so vsetkymi filmami kym som nezacal pouzivat ako poslednu lazen destilku a zmacadlo.
Roby to aj vam? Mam dlhsie prat? Dlhsie machat v zmacadle? Co vy na to?
(jak mi uschnu fotky tak sem hodim tiez dajaku ukazku)
Dakujem.
S.
#39
Publikováno 7 březen 2011 - 01:54:44
ja mam dve lazne:
vzdy nova destilka a trosku viac zmacadla
a
vzdy nova destilka a vyrazne menej zmacadla
pred ponorenim vzdy striem prstami tekutinu z predchadzajuceho kupela
postup zavedeny po problemoch s rollei atp 1.1
mam strasne tvrdu vodu z vodovodu
nech zije paranoia
#40 Jirinol
Publikováno 7 březen 2011 - 06:17:39
nakonec minuta v lázni smáčedlo ilford v destilované vodě (méně než předepsáno), otřepnutí a pověšení - zaschlé kapky a šmouhy žádné, voda sjede domrtě a film je čistý.
#41
Publikováno 7 březen 2011 - 10:58:10
#42 Jirinol
Publikováno 7 březen 2011 - 11:22:49
podrobný popis k ilford rychlopraní se dají najít v jakémsi jiném zdejším vlákně. já měním vodu 8-10x.
#43
Publikováno 7 březen 2011 - 11:24:17
este chcem skusit prefiltrovat vodu v Brite, potom prevarit a pouzit v prvej lazni namiesto destilky.
po 5-15 minutovom preplachovani je film pravdepodobne dost napusteny tym kalom a v prvej lazni si dost ulavi
samozrejme zalezi na podlozke. (pokial si pametam tak tie flaky sa netvoria na strane emulzie)
ten rollei atp je vyslovene haklivy na akekolvek necistoty.
acros v pohode. trix tak tak
ocistne lazne menim tak po 5-7 filmoch (to ja skoro vzdy aj mnozstvo, ktore obvykle vyvolavam)
#44
Publikováno 7 březen 2011 - 11:29:45
od tý doby, co to dělám takhle jsem fleky skoro nikdy neměl, jen občas a jsou třeba dva na filmu. podle mě tam je důležitý tu vodu sklepnout, prostě s tim filmem ve vzduchu švihnu.
#45 Jirinol
Publikováno 7 březen 2011 - 11:54:23
pro rychlopraní kdysi platívalo pravidlo minimálně 5x vyměnit vodu v tanku za čistou (!), přičemž v druhé a každé další lázni nechat dvojnásobek doby předchozí, s dvojnásobným překlápěním (mám netekoucí tank, tudíž protřepávám intenzivně na začátku a na konci a mezitím nechávám chvíli stát), celkem peru cca 10 minut.
můj dlouholetý zvyk:
1 - 5 převrácení (protřepání), 10s
2 - 10x 15-20s
3 - 20x 30-40s
4 - 40x 1min
5 - ?x 2min, protřepávám jen na začátku a na konci
6 - ??x 4min, dtto
dle nálady a podle toho, jestli chci archivovat, ještě 1 či 2 kola, v destilce, poslední mezi počátečním a závěrečným protřepáním nechávám stát tak 1-2 min.
po poslední prací vodě otevření tanku, otřepnutí cívky s filmem - na trnu) nad vanou, pomalé ponoření do nádoby s roztokem smáčedla, zamíchání otočením a mírným zapumpováním pod hladinou, aby se netvořila pěna, ven, otřepnout nad vanou, otevření cívky, vyjmutí filmu, pověšení na šňůru, kolíky, cvrnknutí šnůrou a otřepání filmu, v případě, že tam něco přeci jen v kapkách zůstane, velmi lehké otření filmu velmi dobře vypranou (!), do roztoku smáčedla namočenou a vyždímanou jelenicí. Takhle jsem to dělal kdysi, dělám to i dnes a žádné fleky na žádném filmu jsem nepozoroval.
Určitě bych na praní nepoužil vodu již k praní použitou - praní by vlastně nemělo efekt.
V tekoucí vodě neperu, nemám na kohoutku mechanický filtr ani perlátor, ani vhodnou hadičku a umístění kohoutku pro pohodlnou práci, a nakonec ani tolik peněz na protečenou vodu.
#46
Publikováno 7 březen 2011 - 12:41:59
Teplota praní nesmí být odlišná od teploty zpracování o více než 5°C. Perte film 10 minut v tekoucí vodě. Při zpracování ve spirálových vývojnicích je možné použít následující způsob:
1. Vypláchněte vývojnici vodou o stejné teplotě jako teplota zpracování.
2. Naplňte vývojnici znovu vodou stejné teploty a 5x ji obraťte.
3. Vylijte vodu, naplňte vývojnici znovu a obraťte 10x.
4. Vylijte vodu, naplňte vývojnici znovu a obraťte 20x, přidejte několik kapek smáčedla.
pouzivam odstatu ale neprevarenu vodu (ide mi hlavne o izbovu teplotu, menej o bordel vo vode) ja robim este pre istotu jednu varku 20x otoceni a na destilovanu vodu so zmacadlom mam samostatnu mysku. ale samozrejme ci je to archivna kvalita netusim
a uz som inde pisal ze som sa flakov zbavil zavesenim nasikmo... teraz bojujem uz len s prachom
#48
Publikováno 8 březen 2011 - 10:38:38
film periem po vytiahnutí z ustaľovača 10min. v tečúcej vode 22-24 C cez JOBO Cascade a potom 2min v zmáčadle Foma Fotonal podľa návodu.
Každý špás niečo stojí, ale toto stojí zato.
V živote som nemal problém so škvrnami na negatíve.
Šimon, myslím si, asi to bude nedostatočným praním.
V Bratislave je veľmi kvalitná voda vo verejných vodovodoch, mám to od mestskej hygieničky.
Oliver
#49
Publikováno 8 březen 2011 - 10:40:40
Po vytiahnutí z tanku stiahnem prebytočnú vodu opatrne medzi prstami a zavesím.
Po 60min je to suché a čisté.
Oliver
#50
Publikováno 8 březen 2011 - 11:10:41
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních