Mamiya RB67 Pro S - zkušenosti, rady
#51
Publikováno 12 září 2007 - 09:14:49
Všichni jsou mojí miláčci
Potom mám ještě na makro AUTO BELLOWS NOFLEXAR 105/4, toho jsem ještě nodzkoušel, protože mi chybí měch.
Mamiak: To sem zvedav co mi na to řekneš milého
Gorgi: O tom Kironu 28/2 sem to zaslech, jsem rád že si to potvrdil. Mé Zuiko 28/2 nějaký germán ošoupal tak nehorazným způsobem že se ho stydím vytáhnout proti slunci, MC vrstvy jsou poškrábané a to díky tomu že neměl krytku. Urazit mu pazoury.... to by si zasloužil.
Dany: Jo sekor stadečko bych bral. Hod ho sem.. aspoň pro studijní učely. Mně by třeba zajímalo jak se dá odlišit starý sekor, sekor C a sekor KL
#52
Publikováno 12 září 2007 - 09:36:44
Gorgi: O tom Kironu 28/2 sem to zaslech, jsem rád že si to potvrdil. Mé Zuiko 28/2 nějaký germán ošoupal tak nehorazným způsobem že se ho stydím vytáhnout proti slunci, MC vrstvy jsou poškrábané a to díky tomu že neměl krytku. Urazit mu pazoury.... to by si zasloužil.
s Kironem ale pozor - pevna skla teto znacky jsou vytecna...jen se jim az prilis casto pokazi clona. Mne se vysypal clonovy krouzek...takze ho mam plynule nastavitelny...
#53
Publikováno 19 září 2007 - 21:14:04
Sem si dneska vyzved z pošty motorizované záda 6x8 na Mamču RB 67. Oh bože, odpusť mi, dyk to je to větší než tělo OM-1n. Nicméně i na prázdno se dokaží rozvrtět a převíjí a převijí a převijí.
Není na Ostravsku nějaký pošuk, ehm tedy pan fotograf mající v držení tento.. VELKÝ stroj, u které ho bych si mohl odzkoušet zda záda funguji i na foťáku?
Jo a 6ks dvojkazet 4x5' to je též pěkně těžký balíček. Takže je jasné, tento formát už nepřekročím, jinak bych musel uplatňovat za svou zásadu, že 500m od auta už nejsou žádné forografické oblasti.
#54
Publikováno 4 únor 2008 - 16:19:55
#55
Publikováno 4 únor 2008 - 19:57:35
Akorát teď sháním nějaký Magnifax, abych nebyl odkázán pouze na skener...
A jak to dopadlo s ToFFem? Kupil jsi nakonec foťák k té kazetě 6x8?
#56
Publikováno 4 únor 2008 - 21:33:36
Pořád kupuju něco na barák.. např. dneska to bylo samonivelačka a dlažba do jedné místnosti.. a ejhle 21tisíc v materiálu... s takovým přístupem budu muset ještě počkat tak nejmíň půl roku něž bude možno přemýšlet o koupi těla a nějakého objektivu.A jak to dopadlo s ToFFem? Kupil jsi nakonec foťák k té kazetě 6x8?
#57
Publikováno 5 únor 2008 - 12:14:43
Hmm, tak to je jasný. Dvě takhle náročný investiční akce z jednoho normálního příjmu jednou dost dobře táhnout. Tak přeji, ať se zadaří se stavbou co nejdříve a nejlépe a dojde i na ten foťák. Záda čekají...
#58
Publikováno 5 únor 2008 - 12:46:54
já mám maminku (RB67) už čtvrtej rok! Je tak super, že mi k ní stačil jeden objektiv a byla jsem nadšená... těch pár kilo s Manfrotto stativem mi nikdy nevadilo:) a kdybych nepotřebovala v létě penízky, tak jí nikdy neprodám. Je to super foťák:)) snad se mnou všichni majitelé budou souhlasit:)
Tak jdi na nějakou brigádu, nebo si přivydělej jinak, za tu mamču nedostaneš stejně žádnej kotel peněz. Lepší si ji nechat a peníze najít jinde. Jestli jsi s ní spokojená, tak se k ní jistě budeš chtít časem vrátit, takže na tom celém proděláš....
#59
Publikováno 8 duben 2008 - 11:45:55
no a jestli chcete jó za každou cenu dělat krajinu s mamčama, což se dá s vohledem na tuhle značku nakonec i pochopit tak si kupte vážně spíš nějakou tu superpresku na 6x9 s matnicí i dálkoměrem a máte to s dlouhym formátem, lacinejma sklama i nějakejma těma pohybama
#60
Publikováno 8 duben 2008 - 13:39:21
#61
Publikováno 8 duben 2008 - 13:53:55
Arca Swiss nebo nějake Cambo - 4x5" - na ty krajinky....
Mamiya RB 67 - na portréty apod
Olympus OM - reportáž, zaznamník a tak
Člověk by se neměl vymezovat jedním formátem, že.
Jen ty fondy se mi nějak nedostávají - nevíte o nějakém, který volá o vytunelování?
#62
Publikováno 8 duben 2008 - 15:44:31
Výsledek se zdál jasnej, ale pak se mi stala jedna taková pro mě dost zajímavá událost:
vyvolával jsem fotečky zase z přírody z RZtky a zjišťuju, jak ta kresba ve světlech jde do háje. Právě ta mě u těch Danyho fotek přesvědčila o totální převaze VF. Takové ty mikrodetaily. Zalovil jsem, zašmátral, našel měkkou pozitivní vývojku a najednou tam byla. Ta jemňoulinká kresba v detailech, ještě musím zkusit dozvětšovat tu fotku se kterou jsme dělali to srovnání.
Prostě ta zvětšenina kterou jsme porovnávali asi nebyla vhodně nazvětšovaná.
#63
Publikováno 8 květen 2008 - 06:49:34
Mám ale dotaz - zatím jsem počítal s tím, že při transportu by bylo tělo s objektivem na dně batohu v horizontální poloze ležící na své spodní straně. Možná by se mi ale lépe věci sbalily, kdybych ji uložil vertikálně, takže při transportu by se opírala celou vahou o záda (do stran se opře o přepážky). Dotaz je jasný - nemůže dojít k nějakému poškození zad nebo revolving backu, když si na to sedne těch několik kilo váhy těla o objektivu a ještě se to bude vlnit s batohem na mých křivých zádech? Díky za názory a postřehy.
#64
Publikováno 12 červen 2008 - 15:25:12
#65
Publikováno 14 prosinec 2011 - 07:12:51
už nějaký čas přemýšlím o pořízení nějaké středoformátové kamerky pro focení krajiny.Jde mi hlavně o černobílé foto.
Po přečtení zdejších fór,mi přišla jako jedna z nejlepších variant právě Mamiya rb67.
Chtěl bych tímto poprosit některého z majitelů tohoto přístroje ,jestli by byl ochoten se třeba sejít a přístroj mi ukázat,případně i nějakou tu zvětšeninu pro posouzení kvality objektivů.Ideálně někdo z Prahy,nebo okolí.Já jsem z Čelákovic.Zatím mám zkušenosti jen s tímto http://www.temnakomo...iewtopic&t=2037
Na F22 to sice kreslí nádherně a dají se udělat parádní zvětšeniny,ale chybí výměnné objektivy,navíc díky subtilní konstrukci a měchu je lepší fotit jen za sucha a bezvětří.Navíc ostřit na bližší vzdálenosti než nekonečno obnáší práci se svinovacím metrem. Kvalita kresby na nižší clony je také bohužel bídná.
Díky Vašek
#66
Publikováno 18 prosinec 2011 - 10:47:10
#67
Publikováno 18 prosinec 2011 - 13:39:03
Ahoj,
už nějaký čas přemýšlím o pořízení nějaké středoformátové kamerky pro focení krajiny.Jde mi hlavně o černobílé foto.
Po přečtení zdejších fór,mi přišla jako jedna z nejlepších variant právě Mamiya rb67.
Chtěl bych tímto poprosit některého z majitelů tohoto přístroje ,jestli by byl ochoten se třeba sejít a přístroj mi ukázat,případně i nějakou tu zvětšeninu pro posouzení kvality objektivů.Ideálně někdo z Prahy,nebo okolí.Já jsem z Čelákovic.Zatím mám zkušenosti jen s tímto http://www.temnakomo...iewtopic&t=2037
Na F22 to sice kreslí nádherně a dají se udělat parádní zvětšeniny,ale chybí výměnné objektivy,navíc díky subtilní konstrukci a měchu je lepší fotit jen za sucha a bezvětří.Navíc ostřit na bližší vzdálenosti než nekonečno obnáší práci se svinovacím metrem. Kvalita kresby na nižší clony je také bohužel bídná.
Díky Vašek
Ahoj, Mamiya RB je super - i kdyz trosku tezsi, ale ve spravnem batohu se da krasne nosit...
Jsem z Podebrad a mam RBcko (a jedno i prodavam - viz sekce inzeratu ) s paletou skel - neni proble si je osahat a ozkouset - ted jsem trosku na stiru s casem (narodila se nam holcicka) ale myslim ze by se to nejak skloubit dalo - idealne kdybys prijel nekdy do Podebrad, nebo ja mohu do Celakovic dorazit take..
#68
Publikováno 19 prosinec 2011 - 22:18:59
Tímto mu děkuji před nastoupenou jednotkou
pepafotograf-taky díky za info
#69
Publikováno 20 prosinec 2011 - 06:52:34
#70
Publikováno 20 prosinec 2011 - 07:33:33
#71
Publikováno 20 prosinec 2011 - 09:53:45
#72
Publikováno 20 prosinec 2011 - 10:05:37
#73
Publikováno 20 prosinec 2011 - 10:31:11
#74
Publikováno 20 prosinec 2011 - 10:46:37
#75
Publikováno 2 leden 2012 - 14:07:15
Jen bych ještě potřeboval sehnat obj. 65mm.
Máte někdo představu,jestli je viditelný rozdíl v kresbě mezi 65/4,5C a 65/4KL ? Abych věděl jestli má smysl se pídit po novějším a dražším KL.
Díky Vašek
#76
Publikováno 2 leden 2012 - 15:56:17
#77
Publikováno 3 leden 2012 - 15:19:45
#78
Publikováno 3 leden 2012 - 19:43:05
#79
Publikováno 4 leden 2012 - 07:02:48
No a?Ale vypadá to na nejstarší verzi
#80
Publikováno 4 leden 2012 - 10:58:44
No nedá mi to a vložím se do debaty. Osobně se přikláním k poslednímu příspěvku....
Měl jsem obě verze 65tky (jak C, tak KL) a musím říct, že jsem si nechal verzi C. Je dle mého skromného názoru opticky natolik KL verzi podobná, že jsem na mých fotografiích nezaznamenal rozdíl, který by stálo za to tu komentovat.... Naopak rozdíl v ceně a hlavně dostupnosti je zato dost velký.... V neprospěch KL verze, takže putovala dál.
Už kdysi dávno jsem si někde na netu přečetl dost důležitou informaci o sklech k RB67.... Všechny jsou kvalitativně plně dostačující. A to dle mě platí.
Mám krom 37mm a 500mm všechny skla buď ve verzích C nebo KL. Více teda KL, ale to je jen otázkou náhody. K těm KL jsem měl vždy v ruce i C verze a pratkicky nevidím podstatný rozdíl. A nebo nejsem schopen ani po těch letech co s tím fotím z těch skel vymáčknout tolik, aby se rozdíl projevil.
Moje rada, pokud někoho zajímá, je vykašlat se na laboratorní testy, liniový páry apod. Každýmu se stejně líbí něco jinýho. Koupil bych vzhledem k ceně, dostupnosti a výkonu jednoznačně C verzi. Je jich na Ebay dost. Ušetřený peníz proti KL verzi doporučuji investovat nějak smyslupněji....
Kjuba
P.S. Jo a nejstarším verzím bych se vyhnul. Absence vrstev je už opravdu znát. Třeba na 50tce.
#81
Publikováno 4 leden 2012 - 11:07:51
Pokud mezi KL a C není velký rozdíl,není co řešit.
Vašek
#82
Publikováno 4 leden 2012 - 17:18:57
#83
Publikováno 4 leden 2012 - 21:30:11
#84
Publikováno 5 leden 2012 - 07:01:15
#85
Publikováno 4 únor 2012 - 17:46:47
Nevíte někdo,jak inteligentně ovládat čas T?
Pomocí drátěnky závěrku otevřu,ale zavřít jde už jen a)natažením závěrky
b)pohnutím časového kroužku směrem 1s
Přijde mi to dost krkolomné.
Na KL objektivech jsou dvě dírky na drátěnku a jimi se T ovládá.Tady je otvor na drátěnku jen jeden.
Na staré Zeiss Ikontě se spoušť mačká dvakrát-jednou-otevřít závěrku
-podruhé-zavřít závěrku
To mi zde taky nešlo.Nechtěl jsem tlačit silou.
Vašek
#86
Publikováno 4 únor 2012 - 20:12:38
Ahoj,díky Vlčákovi mám již Sekor C 65mm/4,5.
Nevíte někdo,jak inteligentně ovládat čas T?
Pomocí drátěnky závěrku otevřu,ale zavřít jde už jen a)natažením závěrky
b)pohnutím časového kroužku směrem 1s
Přijde mi to dost krkolomné.
Na KL objektivech jsou dvě dírky na drátěnku a jimi se T ovládá.Tady je otvor na drátěnku jen jeden.
Na staré Zeiss Ikontě se spoušť mačká dvakrát-jednou-otevřít závěrku
-podruhé-zavřít závěrku
To mi zde taky nešlo.Nechtěl jsem tlačit silou.
Vašek
Tak bacha na to ať tam něco neurveš, zavřít by měla jít natahovací páčkou kousek dopředu, tak 10 stupňů...nenatahnout celý jako na další záběr.. a nebo voličem času posunutím na hodnotu 1 s.. cvakne to...pokud ne, je tam něco v nepořádku.
CCa 7:22
#87
Publikováno 26 únor 2012 - 15:25:44
další věc, které nerozumím, jsou kl objektivy na starší těla jak pro-sd. mělo by to jít, jistě přes nějaký adaptér, ale nějak si neumím představit, že by s tím šlo zaostřit na nekonečno, protože předpokládám, že primárně se řešilo, aby šly starší objektivy na pro-sd, a tudíž se domnívám, že se prodlouží vzdálenost objektivu od filmu.. je to tak? doufám, že kecám a nejspíš to tak i bude, ale některý kl objektivy jsou poměrně za hubičku a rád bych si je dopřál (koukal bych na pro-s)
#88
Publikováno 26 únor 2012 - 17:10:05
jak ovládáte ten čas "t" u rizikových časů? moc se mi mamča líbí a tohle je v podstatě jediná věc, která mi vadí.. fotím často přes tu vteřinu. četl jsem, že tak od 8 vteřin je to už v cajku, jinak to mnozí řeší kloboučkováním, kartama polepenýma černým sametem a podobně. fakt to nejde nějak inteligentně na ne kl sklech?
další věc, které nerozumím, jsou kl objektivy na starší těla jak pro-sd. mělo by to jít, jistě přes nějaký adaptér, ale nějak si neumím představit, že by s tím šlo zaostřit na nekonečno, protože předpokládám, že primárně se řešilo, aby šly starší objektivy na pro-sd, a tudíž se domnívám, že se prodlouží vzdálenost objektivu od filmu.. je to tak? doufám, že kecám a nejspíš to tak i bude, ale některý kl objektivy jsou poměrně za hubičku a rád bych si je dopřál (koukal bych na pro-s)
cas T resim u sve ceckove 50ky krytkou, jinak pouzivam ND filtr abych se dostal na co nejdelsi cas, nicmene i 2 sekundy jdou.
Rozdil mezi Pro S a Pro SD skly je ze ProSD telo ma vetsi diru (pro shift 75mm a 500mm, ktere na ProS nejdou vubec! pouzit). Cili KL skla jdou na ProS pouzit uplne bez problemu, krom vyse dvou zminovanych. Vsechny maji stejny bajonet. Jinak Mamiya doporucuje pro ProSD tela nasazovat skla pouze s adapterem, coz je pouze takovy nasazovaci tubus na zadni cast objektivu.
Jinak flange vzdalenost je u vsech Mamiya RB tel/skel stejna
#89
Publikováno 26 únor 2012 - 19:33:05
jinak jen takový detail s tou krytkou.. prý je mrška celkem lesklá a může se stát, že hodí nešikovně odlesk, někdo to psal na flickru, ale asi ti netřeba jakkoli radit, jen jsem si na to vzpomněl
díky moc
#90
Publikováno 26 únor 2012 - 22:17:49
takže povídáš, že to... jak to říct slušně.. netradičně řešený "t" zas tolik nevadí? a že pokud bych cpal kl objektivy na pro-s tělo, tak nepotřebuju ani adaptér? no to je skvělý, udělals mi radost
jinak jen takový detail s tou krytkou.. prý je mrška celkem lesklá a může se stát, že hodí nešikovně odlesk, někdo to psal na flickru, ale asi ti netřeba jakkoli radit, jen jsem si na to vzpomněl
díky moc
ty origos krytky jsou na tohle blby, nebot maj ty packy. Ja mam obyc prevlecnou...vevnitr mam velurovou samolepici tapetu.
#91
Publikováno 27 únor 2012 - 03:55:15
#92
Publikováno 13 květen 2012 - 07:18:26
Před nedávnem jsem se stal majitelem tohoto stroje a potřeboval bych poradit. Na pravé boční straně těla je uveden graf pro korekci expozice jestli jsem správně pochopil manuál, na kterou má vliv vysunutí měchu . Pokud by tu byl někdo kdo by mi ozřejmil problematiku práce s grafem byl bych velmi rád.
Z návodu jsem pochopil že na základě vysunutí mi křivka pro každý objektiv ukáže vzdálenost v metrech a zároveň je patrné kolik stupňů EV respektive 0.5 EV je nutno připočítat a tady by mě zajímalo jak se pracuje s polovinou stupně jestli je možno clonit na mezi polohy, které nejsou na clonovém kroužku značeny nebo jaký volíte vlastně postup. Pokud je to jinak tak mě prosím opravte jde spíše o můj odhad.
Strojek mám zatím velmi krátce a spíš se seznamuji s funkcemi. Předem děkuji za veškeré rady a odpovědi.
#93
Publikováno 13 květen 2012 - 13:30:02
#94
Publikováno 13 květen 2012 - 13:57:22
Zdravím pánové,
Před nedávnem jsem se stal majitelem tohoto stroje a potřeboval bych poradit. Na pravé boční straně těla je uveden graf pro korekci expozice jestli jsem správně pochopil manuál, na kterou má vliv vysunutí měchu . Pokud by tu byl někdo kdo by mi ozřejmil problematiku práce s grafem byl bych velmi rád.
Z návodu jsem pochopil že na základě vysunutí mi křivka pro každý objektiv ukáže vzdálenost v metrech a zároveň je patrné kolik stupňů EV respektive 0.5 EV je nutno připočítat a tady by mě zajímalo jak se pracuje s polovinou stupně jestli je možno clonit na mezi polohy, které nejsou na clonovém kroužku značeny nebo jaký volíte vlastně postup. Pokud je to jinak tak mě prosím opravte jde spíše o můj odhad.
Strojek mám zatím velmi krátce a spíš se seznamuji s funkcemi. Předem děkuji za veškeré rady a odpovědi.
Za jakým účelem by měl ale člověk více clonit? Křivka podle mne ukazuje rovinu, kam ostřím. Clonu bych volil podle potřeby. Co tedy tato korekce zajišťuje? Díky.
#95
Publikováno 13 květen 2012 - 14:07:29
#96
Publikováno 13 květen 2012 - 14:39:59
#97
Publikováno 13 květen 2012 - 21:00:15
Mám to teda chápat, že to je dané vinětací a nejedná se o korekci ostření ale expozice?to by měla být korekce expozice podobně jako u VF - když ostříš na "nekonečno" tak korekce není - když blíž tak objektiv posuneš dále od filmu - tím pádem se sníží množství dopadajícího světla a musíš trochu přidat v expozici...
#98
Publikováno 13 květen 2012 - 21:25:33
Ne. Vinětace do toho nevztupuje. Je to pouze o měřítku zvětšení resp. vzdálenosti objektivu od filmu v poměru k vzdálenosti při nekonečnu. Pokud fotím se základním objektivem na nekonečno nebo třeba na vzdálenost 2 metry, žádnou korekci počítat nemusím. pokud ale půjdu fotit detail třeba ze 30cm, nějakou plusovou korekci už započítat musím, protože objektiv "osvětluje" podstatně větší plochu než při normálních snímacích vzdálenostech, tudíž na jednotku plochy dává méně světla (velikost filmu je konstantní).Mám to teda chápat, že to je dané vinětací a nejedná se o korekci ostření ale expozice?
pokusím se vysvětlit názorně na příkladu velkoformátu, neb tam to funguje tak, jak má a je snadno představitelné. Mám základní objektiv s ohniskem 150mm. Při focení na nekonečno je vzdálenost středu opt. soustavy 150mm od filmu, korekce žádná.
pro snímání v měřítku 1:1 potřebuju dostat objektiv od filmu 300mm daleko. V tento okamžik mi ale osvětluje 4x větší plochu, musím tedy expozici prodloužit 4x (resp. připočítat 2EV).
pro jistotu jsem si to ověřil na následujícím odkazu, nebyl jsem si jistý velikostí korekce, jen výjimečně fotím velké detaily a přidávám spíš empiricky.
http://www.salzgeber...disc/index.html
podobný princip funguje i u menších formátů, je to tam ale krapátko zamotané složitostí konstrukcí objektivů a tenhle jednoduchý vzoreček už neplatí. U RZty máš ale chytrý graf, který potřebnou korekci zobrazuje. samozřejmě při TTL měření se nic nepřipočítává, jenom při externím měření!!
#99
Publikováno 13 květen 2012 - 21:44:29
Ne. Vinětace do toho nevztupuje. Je to pouze o měřítku zvětšení resp. vzdálenosti objektivu od filmu v poměru k vzdálenosti při nekonečnu.
Aha, už je mi to jasné - stejný princip jako délka osvitu v závislosti na výtahu zvětšováku (akorát tady vytahuju kvůli ostření). Děkuju za vysvětlení! Máš výborné podání, chápe se to samo, to je dar
#100
Publikováno 24 květen 2012 - 18:50:05
Nevíte někdo víc?
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních