FOMA 100 PROF/nePROF
#51
Publikováno 25 září 2013 - 16:33:34
Posuzovat kvalitu a spolehlivost toho kterého filmu (potažmo papíru a jakéhokoli fotografického materiálu) může věrohodně pouze člověk - fotograf, který má (nehledě na to, že dělá fotografie i na úrovni výtvarné) dokonale technicky zvládnuté řemeslo, což je na fotografiích toho kterého recenzenta docela zřetelně vždy vidět. Stejně jako srovnání různých materiálů může věrohodně popsat jen ten, kdo s ním pracoval.
Takže: klidně do laciného podceňovaného foťáčku narvu kvalitní film, pokud nemá vyloženě špatný objektiv, pokud má v pořádku dráhu filmu, posuv a přítlačnou desku, mám 99,9% jistotu, že budu mít fotku. Naopak je to sázka do loterie, a jak všichni víme, na náhodu spoléhat moc nelze. I když by měla být pravděpodobnost vady na filmu třeba jen 5%, tak podle pravidla, že chléb spadne vždy namazanou stranou dolů, se
vada objeví vždy na cenném, neopakovatelném snímku. Jestli toto riziko chci podstoupit, je má svobodná volba, a jestli to mám doporučit i někomu jinému, tak pouze s upozorněním na toto riziko, jinak se stávám nespolehlivým a nevěrohodným.
Taktéž jak kdo umí vyvolat film a nazvětšovat z něj fotku, není vždy stejná písnička. Vše souvisí se vším.
Myslím, že tu nikdo nehanobí Fomu jako takovou. Promlouvají jen zkušenosti s materiály od Fomy, od různých jedinců, kteří jsou různě nároční sami k sobě, ke své tvorbě, k tomu, s čím vylezou na oči druhým.
Poslouchejme prosím pozorně názory těch, kteří umějí, kteří jsou k sobě a výsledkům své práce nároční velice, i když nemáme ambice na to, abychom jejich úrovně výtvarné i řemeslné dosáhli, nepolemizujme. My se od nich lecčemu učit můžeme - nebo nemusíme, je to naše volba, těžko však můžeme požadovat, aby se oni učili od nás, diletantů.
Promiňte mi všichni, jichž se tímto výrokem dotknu - není to mířeno proti jakékoli konkrétní osobě.
#52
Publikováno 25 září 2013 - 16:48:02
#53
Publikováno 25 září 2013 - 17:30:50
#54
Publikováno 25 září 2013 - 19:15:43
A konecne jeden primer z meho oboru, tedy hudby: hranim na mizerny nastroj se clovek nauci mnohem mene /popr.mu totez trva mnohem dele/ nez na nastroj aspon slusny. Udelate-li si skutecne relevantni test, tedy tytez snimky tymiz objektivy v tomtez svetle jen na dva ruzne filmy /napr kodak a foma/ a pak je vyvolate ve stejne vyvojce a nazvetsujete stejnym zvetsovakem na stejny papir, muze rozdil nevidet jen slepej a nebo proste laskou zaslepenej.
I ja s nejvetsi radosti podporuju nase vyrobce: nakupuju u nich vsude tam, kde se dockam prvotridnich sluzeb a vyrobku. Jidlo, obleceni, nabytek, bez ohledu na relativni drahotu. Jenze nema smysl kupovat tam, kde se pres relativni laci nabizeji vyrobky nedostatecne. Fotim ve svem volnem case za vlastni vydelane a usporene penize a ocekavam tedy, ze ten cas s fotakem, tankem a komorou bude odmenen maximalne uspokojivymi vysledky. I ten fichtl pojede lip se slusne serizenym zapalovanim a dobrym benzinem. Hondu nepredjede, ale ve sve tride to kdekomu natre. A v hranicnich pripadech muze dobry film vylepsit vykon aparatu i o tridu vys. Bohuzel rovnez i vice versa.
#55
Publikováno 25 září 2013 - 19:37:39
Tak a svitky objednám ve Fomě...
#56
Publikováno 25 září 2013 - 19:38:21
Právě že z československé padesátky na koncepčně stejně starou japonskou 125 jsem přešel a vím, co je to za rozdíl. A o benzínu to není, protože ten splňuje normy. A oboje v perfekt stavu.
Ano, pokud foma udělá renonc a místo stovky je tam osmistovka, tak je to děs, ale sem tam škrkanec... Já to prostě beru tak, že to je důvod nižší ceny. Taky to neberu tam, kde o něco jde.
Jestli je firma česká, moravská, uzbecká nebo americká, to je mi vcelku jedno.
#57
Publikováno 25 září 2013 - 19:47:01
Buďme rádi, že máme "svého" výrobce. Až se všichni položí, budeme chtít, aby ji někdo (možná i tady z nás) koupil a budeme za ní rádi. Né že bych to tak chtěl.
Tak a svitky objednám ve Fomě...
Pak je škoda, že to není akciovka. Právě aby se nepoložila, měla by prodávat všude a na to bude potřeba držet výrobní tolerance.
#58
Publikováno 25 září 2013 - 19:50:56
#59
Publikováno 25 září 2013 - 21:00:36
Ten je starej 20let určitě!Vzpoměl jsem si,dostal jsem starej foták,na jedný straně to zadrhávalo,tahle to dopadlo.
#60
Publikováno 25 září 2013 - 21:08:07
Flexareta se mi taky moc líbila, než jsem o ní přišel.
#61
Publikováno 25 září 2013 - 21:09:12
Luboszzi, jen mimo téma - co jsi to prováděl s tím papírem úplně vlevo?
Ten je starej 20let určitě!Vzpoměl jsem si,dostal jsem starej foták,na jedný straně to zadrhávalo,tahle to dopadlo.
Základní pravidlo mechaniky sice praví, že když to nejde silou, pak to jde určitě větší silou, ale tohle je i na mě příliš...
#62
Publikováno 25 září 2013 - 22:04:08
Já ten foták zkoušel na prázdnej pás,to už mě tolik nevadilo že se to zničí.
#63
Publikováno 26 září 2013 - 01:15:31
#64
Publikováno 26 září 2013 - 06:54:03
#65
Publikováno 26 září 2013 - 08:54:21
#66
Publikováno 26 září 2013 - 09:10:54
a upřímně, vyjímečných fotek jsem viděl povícero (i technicky vyjímečně dobře zpracovaných), i když moc rád kdykoli uvidím další (za uplynulých cca 160 let jich vzniklo opravdu hodně).
#67
Publikováno 26 září 2013 - 09:12:10
#68
Publikováno 26 září 2013 - 09:35:51
#69
Publikováno 26 září 2013 - 10:07:50
Pokud srovnáváš fomu 400 s HP5ku tak asi vůbec nevíš co srovnáváš. Máš v tom chaos. Ještě mi řekni že raději Fomu 400 než T-rix.Já tedy nevím, mě Fomapan příjde jako dobrý matroš a je ještě lepší, když se nechá nějaký rok uležet a vyzrát, asik že se stále vyrábí podle původní receptury (myslím tím jen F100 a F400) a možná i s chybama na původní výr. lince a Flexareta je jednoduchý přístroj, nevím co na tom máte, z jedné strany čas, z druhé clona a zespoda ostření, skoro jako hodně velká leica... popravdě v jeden čas jsem mohl vyzkoušet T-max100 a F100, stejná scéna, expozice, voláno také stejně a ten fomapan vyšel daleko lépe, stejně tak v horším světle jsem tehdá cvakal na starý F-T200, nový F400 a HP5+, ten Fomapan T200 vyšel nejlépe, hned v zápětí F400 a pak tolik vychvalovaná HP5+ nebyla sice špatná ale, ale... tedy já preferuji spíše fomu, tu klasickou emulzi, né ty moderní krystalické směsi, jistě T-max je ostrý a nezrní, jiné filmy jsou sice také fajn jako Acros ale u mne se hodí jen na něco a jak jsem také zjistil, trochu jinak se hlavně ty ploché krystaly chovají k barevným filtrům... jo a co se týče nočního focení, tak u mne zatím vítězí F400, ikdyž takový Ilford P3 má také něco do sebe, on ten fomapan prostě umí, beru to tak, že je to prostě stará emulze, původní receptůra, vyráběná původní technologií, s tím jsou spojená výrobní rizika, možné vady... Sice je pravda, že by se fomáci měli vzpamatovat co se týče kvality a nedělat takový kopance jako prlsvitná víčka na škopku fotoemulze... naštěstí se mi takové problémy od Fomy jakštakš vyhýbají...
Nebo je to o ceně?!
#70
Publikováno 26 září 2013 - 10:11:01
#71
Publikováno 26 září 2013 - 10:24:17
Pokud srovnáváš fomu 400 s HP5ku tak asi vůbec nevíš co srovnáváš. Máš v tom chaos. Ještě mi řekni že raději Fomu 400 než T-rix.
Já tedy nevím, mě Fomapan příjde jako dobrý matroš a je ještě lepší, když se nechá nějaký rok uležet a vyzrát, asik že se stále vyrábí podle původní receptury (myslím tím jen F100 a F400) a možná i s chybama na původní výr. lince a Flexareta je jednoduchý přístroj, nevím co na tom máte, z jedné strany čas, z druhé clona a zespoda ostření, skoro jako hodně velká leica... popravdě v jeden čas jsem mohl vyzkoušet T-max100 a F100, stejná scéna, expozice, voláno také stejně a ten fomapan vyšel daleko lépe, stejně tak v horším světle jsem tehdá cvakal na starý F-T200, nový F400 a HP5+, ten Fomapan T200 vyšel nejlépe, hned v zápětí F400 a pak tolik vychvalovaná HP5+ nebyla sice špatná ale, ale... tedy já preferuji spíše fomu, tu klasickou emulzi, né ty moderní krystalické směsi, jistě T-max je ostrý a nezrní, jiné filmy jsou sice také fajn jako Acros ale u mne se hodí jen na něco a jak jsem také zjistil, trochu jinak se hlavně ty ploché krystaly chovají k barevným filtrům... jo a co se týče nočního focení, tak u mne zatím vítězí F400, ikdyž takový Ilford P3 má také něco do sebe, on ten fomapan prostě umí, beru to tak, že je to prostě stará emulze, původní receptůra, vyráběná původní technologií, s tím jsou spojená výrobní rizika, možné vady... Sice je pravda, že by se fomáci měli vzpamatovat co se týče kvality a nedělat takový kopance jako prlsvitná víčka na škopku fotoemulze... naštěstí se mi takové problémy od Fomy jakštakš vyhýbají...
Nebo je to o ceně?!
Tak srovnávat se dá i gigabitfilm s deltou 3200 . A třeba já bych si vybral tu fomu, mám jí ještě několik desítek metrů
#72
Publikováno 26 září 2013 - 10:44:35
Páč jste skrblík pane Ploci !
Pokud srovnáváš fomu 400 s HP5ku tak asi vůbec nevíš co srovnáváš. Máš v tom chaos. Ještě mi řekni že raději Fomu 400 než T-rix.
Já tedy nevím, mě Fomapan příjde jako dobrý matroš a je ještě lepší, když se nechá nějaký rok uležet a vyzrát, asik že se stále vyrábí podle původní receptury (myslím tím jen F100 a F400) a možná i s chybama na původní výr. lince a Flexareta je jednoduchý přístroj, nevím co na tom máte, z jedné strany čas, z druhé clona a zespoda ostření, skoro jako hodně velká leica... popravdě v jeden čas jsem mohl vyzkoušet T-max100 a F100, stejná scéna, expozice, voláno také stejně a ten fomapan vyšel daleko lépe, stejně tak v horším světle jsem tehdá cvakal na starý F-T200, nový F400 a HP5+, ten Fomapan T200 vyšel nejlépe, hned v zápětí F400 a pak tolik vychvalovaná HP5+ nebyla sice špatná ale, ale... tedy já preferuji spíše fomu, tu klasickou emulzi, né ty moderní krystalické směsi, jistě T-max je ostrý a nezrní, jiné filmy jsou sice také fajn jako Acros ale u mne se hodí jen na něco a jak jsem také zjistil, trochu jinak se hlavně ty ploché krystaly chovají k barevným filtrům... jo a co se týče nočního focení, tak u mne zatím vítězí F400, ikdyž takový Ilford P3 má také něco do sebe, on ten fomapan prostě umí, beru to tak, že je to prostě stará emulze, původní receptůra, vyráběná původní technologií, s tím jsou spojená výrobní rizika, možné vady... Sice je pravda, že by se fomáci měli vzpamatovat co se týče kvality a nedělat takový kopance jako prlsvitná víčka na škopku fotoemulze... naštěstí se mi takové problémy od Fomy jakštakš vyhýbají...
Nebo je to o ceně?!
Tak srovnávat se dá i gigabitfilm s deltou 3200 . A třeba já bych si vybral tu fomu, mám jí ještě několik desítek metrů
#73
Publikováno 26 září 2013 - 11:15:10
Mimojiné mi tu trochu začíná vadit, jak se všade i potažmo zde na webu rozmáhá to, že jakmile začne někdo něco "dobrého" jakkoliv hanit, tak je to prostě špatné a s každým rokem se přestává tlachat, přestává se sdílet názory a více narážet, urážet, atd... trochu víc tolerance prosím, buďme sdílnější...
chjo, jsem nikde nepsal, že ten nebo tamten je špatný film, jsem jen napsal, že mi vyšel při stejném srovnání hůře jak Fomácký "čekšmejd", a proto ten čekšmejd mám rád a raději ho preferuji, co je těžkého k pochopení, mohl jsem srovnat, srovnal jsem, rozpoznal co chci a proto prostě budu pro svoji práci preferovat tento matroš ikdyž podle ostatních existuje "lepší" pro mne to nemá ani z cenového a ani z politického důvodu žádný smysl, protože zrovna ten a ten materiál mi pro moji práci vyhovuje nejlépe a proto jsem si ten materiál vybral a budu jej používat... ju... no a kdyby si měl ten matroš z té várky co mám, hned by si neváhal koupě, obzvláště jako výhodou, když toho můžeš mít hned dvakrát tolik při stejné kvalitě... no aby to tu nebylo jen prázné tlachání, přihodím jednu čekšmejdkovskou k potěšení sítnice bulvy, je to trochu mázlé bo to byla momentka ale...
Přiložený soubor (y)
#74
Publikováno 26 září 2013 - 11:35:05
A hlavně buď ke mě tolerantnější a zdílnější , jo?
#75
Publikováno 26 září 2013 - 11:46:13
Zkrátka kdybych neměl to srovnání, možná bych hovořil jinak, pokud jedu jen na jeden materiál, není rovnocené srovnání, pokud za stejných světelných a exponometrických podmínek nabouchám dva odlišné materiály, je to pak plnohodnotné ke srovnání a utvoření si vlastního názoru...
#76
Publikováno 26 září 2013 - 11:50:20
#77
Publikováno 26 září 2013 - 12:31:59
#78
Publikováno 26 září 2013 - 12:34:06
Když ten samej film vyvoláš v jiný vývojce,taky to nebude úplně stejný.Nafotíš to v jiným fotáku s jinou optikou,taky to nebude stejný.Já mám fomu rád,na určitý věci používán ilford,at si to každý udělá jak je mu libo.
#79
Publikováno 26 září 2013 - 12:49:35
Tak trochu jsem čekal s čím na nás vyrukuješ.Jablka s hruškama srovnávat nejde,to je fakt.Budeš mít určitou odrůdu jablek,vypěstuješ jí pokaždý někde jinde(pokud to podnebí dovolí)to jablko bude pokaždý chutově jíný.
Když ten samej film vyvoláš v jiný vývojce,taky to nebude úplně stejný.Nafotíš to v jiným fotáku s jinou optikou,taky to nebude stejný.Já mám fomu rád,na určitý věci používán ilford,at si to každý udělá jak je mu libo.
#80
Publikováno 26 září 2013 - 12:56:03
#81
Publikováno 26 září 2013 - 13:00:59
Pušování je pro mne naprostý základ. Pak je zde ještě spektrální citlivost daného filmu.Kelfík: pokud vím, tak pušování standardní proces moc není... tak proč jej srovnávat...
#82
Publikováno 26 září 2013 - 13:18:37
#83
Publikováno 26 září 2013 - 13:30:17
#84
Publikováno 26 září 2013 - 13:48:58
#85
Publikováno 26 září 2013 - 14:03:18
zdaleka neodpovídá ISO 100. Pokud bude laborant uvažovat o umělém navýšení citlivosti, měl by proto
vycházet z této hodnoty a ne z citlivosti ISO na krabičce filmu. Zároveň je pro spolehlivý výsledek zcela zásadní změřit poměr kontrastu scény, což většinu "pusherů" ani nenapadne a následně přizpůsobit čas vyvolávání, pohyb filmu během vyvolávání a teplotu vývojky. Nižší teplota vývojky = vyšší kontrast.
Vzhledem k expoziční pružnosti filmu není při nízkém kontrastu / 1:40 - 1:60 / příliš patrný, ale za podmínek vysokého kontrastu / reflektory na tmavém pódiu s velkým podílem modrého spektra / je rozdíl v podání šedé stupnice ve světlech již kritický a fotografovaný objekt ztrácí kresbu v polotónech světel.
Vyzkoušejte "push" pro konkrétní scénu, kde často fotografujete v kombinaci deklarované citlivosti ISO udané výrobcem v porovnání se zmíněnou prakticky zjištěnou citlivostí a zjistíte, že výsledek je při
respektování těchto doporučení více předvídatelný, než v případě neověřeného přepočtu citlivosti ISO.
S pozdravem "Starý Jezevec" Slánská nora ( s kontrastem osvětlení interiéru 1:3, čili tma jak v ......
#86
Publikováno 26 září 2013 - 15:35:48
#87
Publikováno 26 září 2013 - 15:37:46
#88
Publikováno 26 září 2013 - 15:45:31
Není to to samé , mléko patří do potravin .aha, teď mi to je už jasné, on o voze, ona o koze... to je jako že někdo preferuje mléko, někdo vodu, někdo čaj, někdo víno, někdo dokonce i pivo ale v podstatě je to to a samé tekuté
#89
Publikováno 26 září 2013 - 16:01:43
flex: to máš složité, v podstatě záleží na jakou citlivost byli filmy exponované, pokud na svoji základní citlivost tak v excelce by delta 100 měla být cca 5 3/4 minuty a HP5 cca zhruba minut necelých 8... ale je to odhad + -, dotyčný musí vědět jaké bylo světlo a jak exponoval (na stíny, průměrem atd...) podle toho čas upravit, jinak na průměrný kontrast ideálně překlopit jednou po cca 45minutách...
kelfík: nojo, no, pokud vím, tak kupříkladu kafe je nápoj (pro někoho i ustalovač po prohýřeném večeru), ale někdo si to plete a leje to do tanku to je pak těžký určit co je vývojka, co nápoj a co potravina...
#90
Publikováno 26 září 2013 - 16:06:34
No nějak prostě začít s Ilfordem musím, tak mě k tomu vykopla ta dnešní diskuze Fomapan vs Ilford. Myslíš ale po 45 vteřinách, ne?
#91
Publikováno 26 září 2013 - 16:15:05
#92
Publikováno 26 září 2013 - 16:24:44
#93
Publikováno 26 září 2013 - 16:52:42
v němž se můžeme teoreticky pohybovat, prakticky nezvladatelný. Pokud budeme počítat časy manipulační pro výměnu a začátek působení lázní, zůstává jedinou možností / za předpokladu přesné časomíry / pouze
rychlé přenesení cívky s materiálem do jiné nádoby s přerušovací lázní, bez nutnosti vylití vývojky a
následné aplikace přerušovací lázně. Co je opravdu vynikající a takřka nikde nezmíněné v souvislosti s materiálem Foma100 s dokonalými výsledky - krátké vyvolání negativu v p o z i t i v n í v ý v o j c e
Foma, určené prioritně na fotopapíry. Vývojka se nijak neředí, připravujeme ji v základním doporučeném
objemu a výsledek je v porovnání s doporučovanými lázněmi neporovnatelně brilantnější co do ostrosti a gradace negativu. Vzhledem k velmi krátké době vyvolání a minimálním nákladům ve srovnání s rostoucími
cenami konfekčních lázní doporučuji všem k vyzkoušení. Pokud je film vyvoláván ve tmě, je zbytečné tank
uzavírat víkem k nějakému překlápění lázně a stačí plynulý pístovitý pohyb cívky s otáčením podle osy.
S pozdravem "Starý Jezevec" Slanej Vrch
#94
Publikováno 26 září 2013 - 17:30:57
#95
Publikováno 26 září 2013 - 17:38:14
Prostě jsem věřil těm zkušenějším že to jsou dobrý filmy a věnoval se jim, než abych hned do světa vykřikoval že i foma je lepší. Dnes se mi tyto filmy odměňují hlavně co se "pushování "a umělého světla týče. Na denní světlo je pro mne nej T-Rix.
#96
Publikováno 26 září 2013 - 17:53:34
#97
Publikováno 26 září 2013 - 18:01:15
#98
Publikováno 26 září 2013 - 18:23:25
#99
Publikováno 26 září 2013 - 18:31:02
#100
Publikováno 26 září 2013 - 18:34:51
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních