jak na baryt (pro začátečníka)
#201
Publikováno 24 November 2011 - 14:31:43
#202
Publikováno 24 November 2011 - 18:09:13
#203 Jirinol
Publikováno 24 November 2011 - 18:11:06
#204 Jirinol
Publikováno 24 November 2011 - 18:11:34
#205
Publikováno 24 November 2011 - 18:27:11
vlastních pazour nikdy nevzali, kvůli želatině z paznehtů, šlach a kruponů
v emulzi obsažených, ani list... "Starý Jezevec" Erik
#206
Publikováno 24 November 2011 - 18:34:59
jak si uvařit chutný a výživný vývar z klasického fotopapíru... Erik
#207
Publikováno 24 November 2011 - 22:38:24
Luigi: tedy to s tím vousatým xichtíkem vyzkouším... furt je co se učit...
#208
Publikováno 27 November 2011 - 00:03:37
#209
Publikováno 27 November 2011 - 01:15:45
#210
Publikováno 27 November 2011 - 14:13:47
Vážený kolego ploci, nech ten tomahawk v hlíně... Ortodoxní vegani by do
vlastních pazour nikdy nevzali, kvůli želatině z paznehtů, šlach a kruponů
v emulzi obsažených, ani list... "Starý Jezevec" Erik
Zbraně barbarů jsou mi cizí . Ovšem já to myslel napůl vážně, dokonce uvažuji, že v rámci svých hokuspokusů agar zkusím(samozřejmě ne k jídlu, ale fotograficky, jsem masotarián ).
#211
Publikováno 27 November 2011 - 18:04:11
Nevyplatí se "šidit" na délce vypírání.
O čtvrtinku doporučené doby bych si to troufnul při sprchování. Nejenom množství vyměněné vody je důležité, ale také (pokud možno intenzívní) pohyb vody proti emulzi a papíru.
Dělají se rovněž "rušiče thiosíranu" - washaidy (nebo jak se to jmenuje) a při jejich použití lze dobu praní rovněž zkrátit.
Pozn.1: Konfekční preparáty jsou děsivě drahé (kolem 300,-/litr, který se ředí cca 1+4) - někdo používá siřičitan sodný (?).
Pozn.2: Paterson (ale i jiní) dělají pračky na baryty. U Patersona se nasunou baryty do štěrbin v "koši" a ten se vloží do nádoby, kterou proudí voda. Ta současně způsobuje kývavý pohyb koše s papíry (celkem chytré), drahé!!!
#212
Publikováno 27 November 2011 - 18:24:42
no já jsem zvažoval že bych udělal nějaký kýbl s uzavřeným okruhem,Pozn.2: Paterson (ale i jiní) dělají pračky na baryty. U Patersona se nasunou baryty do štěrbin v "koši" a ten se vloží do nádoby, kterou proudí voda. Ta současně způsobuje kývavý pohyb koše s papíry (celkem chytré), drahé!!!
nebudou mi ty vypraniny zanášet to čerpadlo?
čím to čerpat?
není to zbytečné?
tož tak
#213
Publikováno 27 November 2011 - 21:43:29
To asi nebude úplně nejlepší nápad...
Pokud použijete "standardní kýbl" - 10 litrů a v něm budete fotku prát v "uzavřeném okruhu" (rozumím dobře, že budete čerpadlem čerpat vodu z kbelíku a tutéž napouštět zpět?), nedojde k "odvedení" ustalovače z emulze do té míry, aby "neškodil". V určitém okamžiku dojde k vyrovnání koncentrací v emulzi a ve vodě a pak už se bude voda jenom "honit kolem emulze".
Tento způsob může být účinný snad u jedné či dvou menších fotek, ale výstavní zvětšeniny s požadovanou archívní kvalitou bych tak určitě nepral.
Častá výměna proudící "čerstvé" vody je účinná, praní bez pohybu - byť ve velkém množství vody - je účinné daleko méně.
#214
Publikováno 27 November 2011 - 22:09:57
#215
Publikováno 27 November 2011 - 22:14:58
#216
Publikováno 27 November 2011 - 22:31:56
#217
Publikováno 27 November 2011 - 22:41:10
Ve studené vodě želatina "zatáhne" - smrskne se. Pravděpodobně "není přeochotna vypustit rychle to, co je třeba odstranit".
V teplé vodě želatina nabobtná a ustalovač má zase obtížnější cestu ven.
Prací voda je málokdy pH neutrální (7) a již to, že do ní vložíme poměrně komplikovanou soustavu (film) "nacucanou" různými chemikáliemi a jejich reakčními produkty, musí hodnotu pH (nejenom vody, ale i želatinové vrstvy "prosáklé chemií") měnit. Taktéž v závislosti na teplotě.
Lze se tudíž domnívat, že v každé fázi praní se chová želatina (resp. emulzní vrstva) trochu jinak...
Prý to všechno nějak souvisí s izoelektrickým bodem.
Šel bych cestou, kterou vyznačili ti, kteří filmy vyrábí. Jestliže tvrdí, že by se film měl prát ve vodě teplé 20stC, asi bych to tak udělal. Pokud říkají, že je lépe vodu vícekrát vyměnit a "nehrát na objem", udělal bych to.
Tož tak!
#218
Publikováno 27 November 2011 - 22:45:26
Tohle řešení se mi líbí...
Před cca 20 lety pral můj kolega fotky v něčem, co vypatalo jako vířivá pračka. Původně "to" snad bylo určeno k výrobě zmrzliny. Obsah asi 5 litrů, dole vrtule, zespoda připouštěná voda, nahoře přepad.
#219
Publikováno 27 November 2011 - 23:02:40
#220
Publikováno 28 November 2011 - 16:54:14
#221
Publikováno 28 November 2011 - 17:18:53
#222
Publikováno 28 November 2011 - 18:25:14
Omlouvám se začátečnický dotaz, ale proč? Řekl bych, že čím je voda teplejší, tím lépe se bude vyplavovat zbytky ustalovače. U negativu to chápu, že prudkými změnami teploty může dojít k retikulaci, ale u pozitivu bych řekl, že čím teplejší tak do 40 °C, tím kratší vypírání a tím i menší spotřeba vody - viz datasheet k papírům.Teplota pracej vody by mala byť cca rovnaká, ako ostatných lázni, alebo o málinko menšia, tak som sa to naučil a funguje to.
#223
Publikováno 28 November 2011 - 18:54:34
Brom Extra z roku 1991 citujem " ... ustálené snímky pereme 1/2 až 1 hodinu ve studené tekouci vodě"
#224
Publikováno 28 November 2011 - 18:55:51
#225
Publikováno 29 November 2011 - 15:10:24
#226
Publikováno 16 April 2012 - 18:42:22
Při zvětšování na formát 30x40 z negativu 6x7 (Ilford delta 100),ve vývojce Ilford multigrade na multigradační papír Foma,se mi objevily takové nepěkné shluky čehosi. Viz příloha.Výřez cca 1/10 plochy fotografie.
Na zvětšeninách stejného formátu z neg. 6x9 na neg. fomapan 100 jsem tohle nenašel.Bylo tam jen drobné pravidelné zrnění.Tyto fotky jsem ještě nevyvolával sám.
Nevíte kde se mohla stát chyba?
Nemůže na to mít vliv pohyb papíru ve vývojce?
Je vůbec možné,aby pozitivní proces měl vliv na charakter zrna?
U neg. procesu jsem se o tom dočetl,ale u pozitivního nikoliv.
Komoru si půjčuji,takže v nejbližší době nemám možnost vyzkoušet jiný způsob vyvolání.Proto se ptám zde.
Díky Vašek
Přiložený soubor (y)
#227
Publikováno 16 April 2012 - 21:17:08
Jednu dobu (za bolševika nebyl ani "ten blbej talek"), jsem zkoušel (a fungovalo to) tvrdé vosky na automobilové karosérie . Sklo omýt, odmastit (klidně jenom Iron, benzín, Sidol a pod.), malinkou trošku vosku (pasty) na sklo a hadrovým tamponem rozleštit tak, že máte pocit, že na skle už vůbec nic nezůstalo!!! A pokud se chcete vyblbovat - a zavzpomínat na doby mého mládí - můžete zkusit totéž, ale s parafinem z bílé nebarvené svíčky. V obou případech není špatné nahřát sklo např. v teplé vodě - vosk i parafin se lépe rozlešťují.
Pro úpravu skla (i leštících plechů a leštění za horka) se výtečně hodí Sidol (dnes Sitol). Mnohdy bohatě stačí jak k očistění (obsahuje čpavek) tak "naleštění" vrstvičky nutné pro nepřilepení fotografie.
Na plexisklo se fotka nepřilepí nikdy. Ovšem chce to zcela nepoškozenou tabuli. Tu pak stačí omýt saponátem a teplou vodou - další úpravy netřeba.
#228
Publikováno 20 April 2012 - 14:36:44
Protože už toho hodně pamatuju, tak take přidám jednu zkušenost s leštěním na skle (ne sušením). Požadovaný výsledek byl maximální lesk dokonale rovné fotky a musím říci, že to fungovalo. Nikdy jsem tak lesklé fotky něměl jako onehdy, když jsme se rozhodli udělat výstavu fotek s leskem. A jak to bylo. Radil nám starý printer- doktor z rentgenu a vedoucí fotoklubu. Návod: Nakoupit silné sklo, ale ne jen tak ladajaké. Tehdy nejlépe to, co je vyráběno tak, že se odlije na hladinu roztavného olova (tehdy) a vznikne sklo FOLAT. To po přinesení domů (což by při mém rozměru 80x100 cm dalo na samostatný humoristický fejeton) umyjete jarem a pak ještě poměrně hutným roztokem kysleiny solné (dodnes na mě vpomínají se slzou v oku pradleny v domnovní prádelně...). Pak sklo znovu umyjete jarem. Pak si seženete Volskou žluč (tehdy za cigerty z jatek) a Formalín (tehdy jako hlídaný jed získaný kamarádem v laboratoři). Namícháte roztok (a teď mé poměru budu hádat, už jsem to zapomněl) 1:1 a máte asi na 100 let zásobu, co se vám nezkazí. Po vyprání fotek je necháte uschnout (mluvím o barytech, RC neexistovaly), pak na krátký čas namočíte v roztoku F+Ž 1:200. Položíte sklo a potřete je roztokem Ž+F asi 1: 200. Zahodíte daleko houbu z potírání a odpotácíte se zasažen smradem k "naloženým fotkám". Se slzami v očích (z par formalínu) vytahujete postupně fotky a pokládáte přes roh na sklo a válečkujete přes noviny (Rudé právo bylo to nejlepší rozměrem a dostupností - savý paír, hadr..samo že obrazem dolů). Pak pokryjete sklo s fotkami suchým papírem a zatížíte. Necháte schnout asi 2-3 dny při pokojové teplotě (do pokoje stejně nikdo nevkročí). Poté sejmete zátěž a papír a fotky se sami nabídnou k sundání. NIKDY se nepřilepí a VŽDY je lesk úplně dokonalý.Leštění barytu za studena na skle je opravdu "vyšší dívčí". Chce to velmi kvalitní (hladké, nezoxidované) sklo, perfektně odmaštěné. Ale i tak se fotka někdy (dosti často) přilepí.
Poté jsem dlouho bojoval s leštičkami a občas se vrátil k F+Ž. Pak jsem nějak přesedlal na komerci, pak digi.. a už nabyl čas... Teď už jsem starý a líný se k tomu vrátit tak byryty vypínám. Ale pro mladé členy TK je to možná stále výzva. Zdařec Luigi
#229
Publikováno 27 November 2012 - 17:41:41
#230
Publikováno 27 November 2012 - 17:54:25
#231
Publikováno 27 November 2012 - 17:59:24
#232
Publikováno 27 November 2012 - 18:00:45
myslím, že kontrastu je tam až - až, snáď by to chcelo predĺžiť osvit. Vravíte niečo o fialovom filtri - máte dúfam na mysli purpurový. Používate MG filtre, alebo farebnú hlavu? Ja na mojej COLOR 3 s týmto papierom nemám problém, niečo som poslal aj do kalendára, tak ak sa nejaká z týchto fotografií objaví, môžete posúdiť. Ja som mal zas problém opačný - negatív som musel hodne mäkčiť.
Ještě ke kontrastu - ano, kontrast tam je, ale přes to právě ten šedý závoj. Negativ je v pohodě.
#233
Publikováno 27 November 2012 - 18:06:00
#234
Publikováno 27 November 2012 - 18:52:14
#235
Publikováno 27 November 2012 - 19:05:58
#236
Publikováno 27 November 2012 - 19:19:51
#237
Publikováno 27 November 2012 - 19:41:01
#238
Publikováno 28 November 2012 - 12:28:22
#239
Publikováno 28 November 2012 - 12:56:24
#240
Publikováno 28 November 2012 - 12:57:30
#241
Publikováno 28 November 2012 - 12:58:41
#242
Publikováno 28 November 2012 - 15:29:38
Sraz bude nejlepší, přece jen rozhovor je o něčem jiném:))
A první baryt mého života, skáču jak malej Jarda:))):
#243
Publikováno 13 February 2013 - 23:54:57
niekde som sa dopočul čosi málo o lakovaní barytov. Viete niekto o tom viac? Prečo sa to vôbec robí, ako sa to robí, aký lak na to treba a tak...
#244
Publikováno 14 February 2013 - 02:30:40
- ochrana emulze před zamatláním prsty
- matný vzhled bez zrcadlení, tudíž žádné problémy s odrazy protilehlých oken a lustrů
- jednotný vzhled fotografií zvětšovaných na různé papíry (baryt, umělina) s různým povrchem, v různé době
- když na obrázky serou mouchy, dá se to očistit navlhčenou utěrkou z mikrovlákna, aniž by se poškodila emulze
- údajná ochrana proti UV by mohla a měla snížit riziko vyblednutí v čase.
#245
Publikováno 4 March 2013 - 10:53:13
#246
Publikováno 4 March 2013 - 11:18:46
Já bych řekl v každém opravdovém papírnictví? A rozhodně nemyslím Tesco koutek se sešity... Občas tomu někdo vznosně říká "papírová páska s vodou aktivovatelným lepivým nánosem". Ptej se na "papírovou pásku", ale ne tu samolepící/malířskou/maskovací.Nevíte někdo, kde se dá v Praze ta vlhčící páska koupit?
#247
Publikováno 4 March 2013 - 11:46:16
taky jse to jmenovalo "hnědá lepící páska"Já bych řekl v každém opravdovém papírnictví? A rozhodně nemyslím Tesco koutek se sešity... Občas tomu někdo vznosně říká "papírová páska s vodou aktivovatelným lepivým nánosem". Ptej se na "papírovou pásku", ale ne tu samolepící/malířskou/maskovací.
Nevíte někdo, kde se dá v Praze ta vlhčící páska koupit?
#248
Publikováno 4 March 2013 - 11:55:40
#249
Publikováno 4 March 2013 - 12:05:17
#250
Publikováno 4 March 2013 - 12:37:08
v hradci máme jednu
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních